Gå til innhold

Prosjekt spisestue...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker mine slappe dager på sofaen til å planlegge spisestua som blir vårens prosjekt her i huset. Og nå står jeg litt fast mellom hjerte og hode ;) Noen som har erfaring med spisebord av denne typen: http://www.skeidar.no/produkter/vn-valencia-spisebord

Er på en side veldig for bord som kan forlenges, og dette som kan bli bortimot like langt som spisestua vår bør kunne dekkes opp for de fleste i familien tenker jeg. 

Men samtidig, selv om dette ville være det praktiske og fornuftige valget, så har jeg av en eller annen grunn lagt min elsk på dette bordet: http://www.skeidar.no/produkter/fd-pittsburg-spisebord og håper egentlig det er dritstygt i virkeligheten, sånn at jeg kan kjøpe det andre og være superfornøyd. 

Her tenker jeg at det er plass til de aller fleste voksne, og så går det an å dekke opp et mindre bord til barna som måtte komme på besøk, de synes vel gjerne det er mest stas uansett. Eller? 

I all ærlighet er jeg møkklei hvitt. Hele stua er hvit, interiøret er hvitt eller glass, og jeg ønsker meg bare noe som kan bryte monotonien. Tenkte at hvis vi har en mørkt trebord så kan det gi et blikkfang, det kan pyntes med lys og dekkebrikker i mørkere, sterkere farger, ha en kul lysekrone over og i det hele tatt gi et ganske stilig inntrykk av hele rommet, fremfor alt det trauste hvite. Spisestua blir ca 4 x 4 meter, ganske så kvadratisk. Men ser for meg bord + stoler på en halvside av rommet, og vitrineskap og noe annet småtteri på den andre halvdelen.

Men så har jeg interiørsans som en huleboer, så jeg føler meg ikke helt stødig på at jeg tar det rette valget. Så, dermed.... hjelp? 

Fortsetter under...

Skrevet

Men hvordan er det da med oppbevaring av ileggsplate? Kan den oppbevares i bordet på noe vis, eller må den lagres et annet sted? 

Høres ut som en drøm å få plass til 10 med bare én plate i. Problemet vårt er at vi har ikke mer enn max tre meter å bruke på bord, og da vil det i praksis si at vi har 50 cm på hver side av bordet og at halvparten av gjestene må holde pusten og skvise seg forbi om de skal sitte med ryggen mot veggen... Så det kan ikke være noen permanent løsning, kun en å bruke i "hele familien samlet"-situasjoner. 

Skrevet

Bordet er 175cm med en plate. Så med tre så blir det 275cm

Det er ikke oppbevaring i selve bordet, vi har platen i ene boden. Eller bare i bordet. 

Skrevet

Ja, noe sånt kan passe. Blir vel mer plass rundt bordet med avrundede hjørner også? Jeg har akkurat målt litt igjen og funnet ut at 220 er max lengde som kan fungere på et spisebord i praksis om folk skal ha mulighet til å komme fram til plassene sine. Så det ser ut som om et bord med mange innleggsplater vil være et dødfødt prosjekt. Vi må nok heller innrette oss etter flere bord-prinsippet når hele slekta kommer, siden planløsningen er så elendig som den er. Grem.

Bord med én eller to innleggsplater kunne gått an da. Men de må nesten ligge fast i bordet. Vi har lite lagringsplass inne, da må innleggsplater evt lagres ute på låven, så det blir litt prosjekt med lagre/hente/vaske i forbindelse med gjester dersom de ikke kan oppbevares i/under bordet. 

Skrevet

På IKEA har de et bord som ligner mye på det hvite du link et til. Det har ileggsplate som oppbevares inni bordet.

Annonse

Skrevet

Skal sjekke ut det, takk! :) Blir en Ikeatur snart også nå. Men det kan se ut som om vi kanskje har landet på et bord nå, så får vi se om det er like fint når vi ser det i butikken ;) Blir vel en rundtur i byen på forskjellige møbelforretninger, til mannens store "glede", så får vi se hva vi ender opp med ;)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Valencia kjenner jeg til, men under et annet navn hehe. Det er et fint bord og kjekt å kunne dekke til en lite bataljon, men du må ha plass til å oppbevare plater og bein.

Jeg heller også mot det mørkere nå, men ser for meg en blanding. Et spisebord i den prisklassen bytter jeg ikke med det første, men hvis det er mulig så kunne man jo fått det malt (kanskje av en proff?) .

Og vi dekker til små på et og store på det andre, men samtidig så er vi så mange at ikke alle går rundt med alle platene i uansett..

Skrevet

Maling er jo absolutt et alternativ dersom vi (jeg) blir skitlei mørkt bord. Men sånn som det er akkurat nå er alt - og jeg mener ALT på stua hvitt. Ja, bortsett fra gulvet. Det er som å gå inn i en blitzlampe når taklyset står på. Så jeg vil gjerne ha noe med litt brytning. 

Ser for meg at det blir det mørke bordet. Gubben kikket på det, sa "fint" og så ga han meg tommel opp og en carte blanche til å gjøre som jeg ville *knegg* 

Så da har jeg engasjert meg sofajakt i samme slengen, siden vår trauste pvc-ku fra mannens ungkarsreir truer med å avgå ved døden hvert øyeblikk. 

Annonse

Skrevet

Hva har du landet på mama foodie? Hvis det er et bord som skal brukes mye ville jeg aldri kjøpt det hvite iallefall. Overflatebehandlingen (maling/lakk) tåler ikke hverdagsbruk. 

Skrevet

Nå leker jeg med tanken på å slå ned hele veggen mellom de to stuene vi etterhvert skal ha, og lage en spisestuedel og en tv-stuedel. På mange måter må det være bedre med ett stort rom enn to små. Eller? 

Men uansett ser jeg for meg at det blir det mørke bordet. Det hvite blir alt for stort, og det hjelper ikke akkurat på blitzeffekten heller. Har jeg hvitt bord må jeg nesten ha stoler som passer til, fortrinnsvis hvite, og da blir det omtrent like flott som å gå inn i et rom hvor et malingspann har eksplodert. Har jeg et mørkt bord som kan bryte med monotonien, så åpner det mye mer for å ha tilbehør i spreke farger som kan live opp litt, tenker jeg. 

Og så hjelper jo det du sier, amandine, om at bordet antakelig ikke holder så lenge. Skal vi først investere i et nytt spisebord så vil vi gjerne ha det en stund ;) 

Vi har uansett et kjøkkenbord i blikket som kan utvides med to plater (med oppbevaring inni bordet!), og dermed gi plass til 8 personer, så da får vi heller dekke opp to bord de gangene det blir aktuelt med storbesøk. Det må da gå an :) 

Skrevet

Hva bord angår, med mindre du er av typen som alltid bruker duk, er det egentlig bare heltre som duger i det lange løp. Åpen løsning er deilig, synes jeg. Jeg liker lyset og luften. Jeg er glad i at vi er sammen uten å sitte oppå hverandre, så hos oss er spisestue og stue ett stort rom med en avdeling i hver ende og mulighet for både sofaligging i den ene enden og tegning ved spisestuebordet i den andre. Og plass til legobygging på gulvet i midten..

På hytta har vi åpnet opp og gjort to små rom til ett større, så vi har spiseplass på kjøkkenet som er mulig å forlenge inn i stuedelen når vi er mange. Dvs med såpass stor familie som jeg har er vi gjerne syv rundt bordet til en vanlig middag. Og med en ekstra vennefamilie på plass er vi iallefall 12..

Skrevet

Det høres herlig ut :)

Og det var det som slo meg også, at det må være deilig og luftig å ha ett stort rom på rundt 35-40 kvm fremfor to små rom som egentlig blir for tette og intime uavhengig av hva det måtte være man velger å gjøre med de. Bor jo i et typisk gammeldags hus hvor kjøkkenet var ment å være samlingsstedet, og dermed blir omtrent det største rommet i huset. Koselig og alt, men lite praktisk med tanke på alle andre aktiviteter som gjerne ikke foregår på kjøkkenet. Pluss at jeg liker ikke å dekke opp til masse mennesker på kjøkkenet når jeg vet jeg kommer til å løpe frem og tilbake der ute under matlaging, og i så fall må tråkle meg forbi store og små med varme gryter og stekepanner. 

Noterer meg forøvrig heltre i spisebord. Duk har jeg aldri vært flink til å bruke. Tror det ble lagt på en gang i jula i fjor ;) 

Skrevet

Vi slo faktisk ut to vegger da vi kjøpte huset og åpnet opp hele etasjen der kjøkken og stue er. Deilig med mye luft, tre små rom ble til et stort. Ulempen er at jeg ikke kan ha mye rot på kjøkkenet når det er folk på besøk, men det går greit.

Holder også en knapp på bord i heltre. Vårt er i oljebehandlet eik, det er stort og massivt og tåler masse. På et eller annet tidspunkt må det kanskje pusses ned, men nå har vi hatt det i åtte år og det ser fortsatt veldig fint ut.

Skrevet

Okay, dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg har som sagt lite peiling. Det mørke bordet står at er "mørk brent eik". Går det under heltre, eller er det overflatebehandlet? 

Skrevet

Okay, dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg har som sagt lite peiling. Det mørke bordet står at er "mørk brent eik". Går det under heltre, eller er det overflatebehandlet? 

Det er ikke godt å si. Det vil jeg egt tro kun handler om fargen.Finér kan jo være beiset akkurat som heltre kan det. Grunnen til at jeg er skeptisk til det hvite er at jeg kjenner den finishen fra Skeidar og vet den er en type som skaller av ved slag/riper og blir stygg. En beis vil jo ikke skalle av på samme måte ved støt. Heltre er godt kontra finér fordi du da har mer å slite ned, så det vil ikke være like utsatt for slitasje og hakk. Noen kan jo finne på å kakke gaffelen hardt i bordet.. Eller når du nå er som meg og ikke bruker duk til hverdags, så må du reghne med en del slitasje bare fra kluten du tørker av med. Stuebordet vårt er i heltre såpevasket eik (altså satt inn med hvite såpespon), det er 30 år gammelt og meget velbrukt men ser minst like fint ut nå som da det var nytt. 

Skrevet

Det er ikke godt å si. Det vil jeg egt tro kun handler om fargen.Finér kan jo være beiset akkurat som heltre kan det. Grunnen til at jeg er skeptisk til det hvite er at jeg kjenner den finishen fra Skeidar og vet den er en type som skaller av ved slag/riper og blir stygg. En beis vil jo ikke skalle av på samme måte ved støt. Heltre er godt kontra finér fordi du da har mer å slite ned, så det vil ikke være like utsatt for slitasje og hakk. Noen kan jo finne på å kakke gaffelen hardt i bordet.. Eller når du nå er som meg og ikke bruker duk til hverdags, så må du reghne med en del slitasje bare fra kluten du tørker av med. Stuebordet vårt er i heltre såpevasket eik (altså satt inn med hvite såpespon), det er 30 år gammelt og meget velbrukt men ser minst like fint ut nå som da det var nytt. 

Okay, takk :) Da får vi se nærmere på det i butikken. På bildet ser det ut som om det er to lag med "plank", og relativt tjukke bein. Det var sørgelig tynt på spesifikasjonsdelen i grunnen. Skal dra på befaring med studiebriller på og skeptisk neserynke.

Lærer masse av å snakke med dere altså, fantastisk :) 

Vi har et gammelt bord også. Vi har faktisk to. Det ene er kjøkkenbord i dag (med gammel underdel og nyere overdel), men er massivt, plasskrevende og ikke så veldig pent, uten å gi plass til mer enn 6 personer. Skulle vi velge å beholde det som stuebord må det pusses ned (tjukke lag med gammel lakk) og behandles på et vis. Det andre er lengre enn stua, et skikkelig gammeldags langbord. Skulle gjerne hatt det, men da må vi kappe det til, og DET vil jeg ikke gjøre mot det fine bordet.

Skrevet

Vet du, jeg hadde kappet langbordet. Hvis det i dag ikke er i bruk og ikke passer, tenker jeg egentlig at det er å respektere både bordet i seg, alle de som har sittet rundt det før og ikke minst den som har laget det å gjøre om på det så det på nytt kan være sentrum i en familie og være sentrum for glede og gode stunder. Det gavner ingen å ha det stående til støv på låven:-) Du bor et sted hvor historie og tradisjon sitter i veggene, du kommer ikke til å flytte og angre på at bordet er kappet. det var jo også sånn man gjorde i tidligere tider, man bygget om, tilpasset og brukte det man hadde på nye måter. 

Kjøkkenbordet hadde jeg pusset ned platen på og gitt en myk og god overflate (enten de evinnelige hvite såpesponene jeg digger eller en olje). 

Og til slutt, når jobben var gjort og jeg satt ved bordet med kaffekoppen min, ja da ville jeg kjent på følelsen av at bordet gledet seg med meg.

Hilsen hun som er innmari glad i møblene sine, og spesielt i de hun har puslet og stelt med i timesvis og som gløder av historie :takke:

Skrevet

Langbordet får en ny renessanse om et års tid, regner vi med. Det skal nemlig bygges en festsal (ikke så pompøst som det kanskje høres ut), og der skal bordet (med tilhørende langbenk) få hedersplass :) Så det blir ikke stående og støve ned så lenge! Men hadde det hatt ønskemålene ville jeg ikke vært sen om å få det inn i stua! 

Kjøkkenbordet kan vi sikkert gjøre noe med. Har tenkt tanken om å pusse det ned, men så strander det der ift hva jeg skal gjøre videre. Gir jeg jobben til noen andre ender det fort opp med å bli lakkert, noe jeg ikke ønsker, men samtidig er vi nokså avhengig av slitesterk overflate når det blir daglig bruk av bordet. Så jeg er uviss, og kan langt i fra nok. Og så har hundene dessverre tatt noen jafser av basen da de var i sin verste gnageperiode. Så det er langt i fra vakkert nå, men det kan sikkert jobbes med og bli fint igjen. For det er helt klart at det må gjøres noe med.

Det er bare det at det er så himla mye annet som skal gjøres her også, så jeg ser for meg at det havner et godt stykke nede på lista, mer som et hobbyprosjekt jeg kan ta fatt på neste vinter eller noe sånt. Det er det fine med å ha en stor låve, man kan lagre ting der, og ta de fram igjen og jobbe med de i en tid det passer bedre :P 

Tenkte på et billigbord fra Ikea inntil videre, og så må vi bare se an hvordan vi løser det etterhvert. 

Skrevet

Det kjøkkenbordet fikser du på slutten av svangerskapet. Ikke noe som.power tools for å starte fødsel! Hva slags tre er platen?

Skrevet

Hmm det var godt spørsmål, jeg aner ikke, bare at den er blytung! Mistenker at det  kanskje er furu? 

Hehe det er godt å høre at du har trua, men jeg tviler på at det blir noe bordpussing dette svangerskapet ;) Får se til vårs, eller kanskje sommers, etter oppussinga!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...