Miramir Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg er dønn tett i nesa og har brukt Otrivin i altfor lang tid. Fikk beskjed av legen om å slutte straks da dette kan være farlig. Fikk resept på Mometasone Sandoz, er det noen som har brukt det? Googlet det og fant da ett dansk nettsted hvor det sto at dette IKKE skulle brukes under graviditet. Saltvann fungerer ikke, men har klart å holde meg til Otrivin for barn (og tenker at det i det minste er bedre enn for voksne).. Er 26 uker på vei.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #2 Skrevet 6. oktober 2014 Slapp av. Otrivin er ikke farlig, iallfall ikke for babyen. Slimhinnene dine derimot blir avhengig av sprayen, men det er heller ikke farlig bare upraktisk og veldig dyrt. Jeg blir avhengig av Otrivin hvert svangerskap og må avvennes etter fødselen. Det tar 2-3 uker så fungerer nesen igjen som før. Har konsultert med lege :-) Anonymous poster hash: db01e...c9c
fisken2015 Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Dette står om nesesprayen i Felleskatalogen : Graviditet, amming og fertilitet:Graviditet: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Bør kun brukes av gravide dersom fordelen oppveier mulig risiko. Amming: Bør kun brukes av ammende dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Kan vel ikke si at Otrivin er farlig, men ja en blir avhenig. Og en skal jo aldri bruke legemidler mer enn strengt tatt nødvendig under graviditet....men.... :-)
tmlove Skrevet 6. oktober 2014 #4 Skrevet 6. oktober 2014 jeg har brukt otrivin under hele mitt forrige svangerskap og igjennom hele dette er nå 16 uker på vei, jeg fikk helt friskt barn forrige gang . jordmoren min sa at det ikke er direkte farlig for barnet, men heller mer uheldig for meg
fisken2015 Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 Dette står om nesesprayen i Felleskatalogen : Graviditet, amming og fertilitet: Graviditet: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Bør kun brukes av gravide dersom fordelen oppveier mulig risiko. Amming: Bør kun brukes av ammende dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Kan vel ikke si at Otrivin er farlig, men ja en blir avhenig. Og en skal jo aldri bruke legemidler mer enn strengt tatt nødvendig under graviditet....men.... :-) Ser denne kunne musforstås. Det i FK gjelder den du fikk fra legen
Mrs-impatient Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg brukte Otrivin ganske mye før i ca 1 mnd i gangen for så å slutte noen måneder og begynne på igjen. Og jeg har fått et kjempestort hull i neseskilleveggen!!! HUFF! Skal til fastlegen min om noen uker og må nok henvises til øre-nese-hals på sykehuset. Det eneste som funker er visstnok operasjon. Så prøv å ikke bruk altfor mye nesespray uten at det er helt nødvendig! Jeg trodde iallefall ikke at dette skulle skje med meg..
Miramir Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg brukte Otrivin ganske mye før i ca 1 mnd i gangen for så å slutte noen måneder og begynne på igjen. Og jeg har fått et kjempestort hull i neseskilleveggen!!! HUFF! Skal til fastlegen min om noen uker og må nok henvises til øre-nese-hals på sykehuset. Det eneste som funker er visstnok operasjon. Så prøv å ikke bruk altfor mye nesespray uten at det er helt nødvendig! Jeg trodde iallefall ikke at dette skulle skje med meg.. Uff da, det hørtes ikke bra ut. Heldigvis (for oss andre) så skjer ikke dette så ofte, du har nok vært fryktelig uheldig? Men klart, det er jo en grunn til at man skal ha begrenset bruk, det kan jo skje. Jeg tar en barnespraydose før jeg sovner, i hvert fall frem til denne andre reseptgreia begynner å virke. Får jo tro at legen skriver ut trygge saker! Lykke til med neseskilleveggen din
Miramir Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2014 Slapp av. Otrivin er ikke farlig, iallfall ikke for babyen. Slimhinnene dine derimot blir avhengig av sprayen, men det er heller ikke farlig bare upraktisk og veldig dyrt. Jeg blir avhengig av Otrivin hvert svangerskap og må avvennes etter fødselen. Det tar 2-3 uker så fungerer nesen igjen som før. Har konsultert med lege :-) Anonymous poster hash: db01e...c9c Ja, satser på at nesa blir fin igjen senere
Miramir Skrevet 7. oktober 2014 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2014 Dette står om nesesprayen i Felleskatalogen : Graviditet, amming og fertilitet: Graviditet: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Bør kun brukes av gravide dersom fordelen oppveier mulig risiko. Amming: Bør kun brukes av ammende dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Kan vel ikke si at Otrivin er farlig, men ja en blir avhenig. Og en skal jo aldri bruke legemidler mer enn strengt tatt nødvendig under graviditet....men.... :-) Ser denne kunne musforstås. Det i FK gjelder den du fikk fra legen Noe vag forskning på nesesprayen med andre ord. Får satse på at fordelen med å kunne puste og sove veier opp for eventuelle ukjente bivirkninger!
Mrs-impatient Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg brukte Otrivin ganske mye før i ca 1 mnd i gangen for så å slutte noen måneder og begynne på igjen. Og jeg har fått et kjempestort hull i neseskilleveggen!!! HUFF! Skal til fastlegen min om noen uker og må nok henvises til øre-nese-hals på sykehuset. Det eneste som funker er visstnok operasjon. Så prøv å ikke bruk altfor mye nesespray uten at det er helt nødvendig! Jeg trodde iallefall ikke at dette skulle skje med meg.. Uff da, det hørtes ikke bra ut. Heldigvis (for oss andre) så skjer ikke dette så ofte, du har nok vært fryktelig uheldig? Men klart, det er jo en grunn til at man skal ha begrenset bruk, det kan jo skje. Jeg tar en barnespraydose før jeg sovner, i hvert fall frem til denne andre reseptgreia begynner å virke. Får jo tro at legen skriver ut trygge saker! Lykke til med neseskilleveggen din Takk takk! Ikkje braaaaa i det hele tatt vettu! Men men, noen må jo være max uheldig også Vet jo ikke helt hvorfor det har blitt et så stort hull, men det finner kanskje en spesiallege ut. Det som er plagsomt er at jeg får helt fnatt av lyder fra nesa når jeg sover (både min egen og mannens), så jeg har sovet helt vanvittig dårlig i 4 mnd pga lyder.. Men ellers så er det ikke noen plager med det. Legen skriver nok ut trygge saker :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå