Gå til innhold

Hvor mye kremting må det være for å kalle det for tics?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 10-åring som kremter litt. Som oftest er det i forbindelse med at han skal snakke, altså at det virker som om det er for å rense stemmen før han sier noe (og gjerne underveis også). Dersom han er litt nervøs, spent el, kremter han mange ganger før han sier noe. Jeg har også hørt at han kan kremte litt her og der utenom snakking også. Fram til for noen måneder siden tenkte jeg ikke så mye over det, men den siste tiden har jeg begynt å lure på om det kan være et verbalt tics?

Jeg kan legge til at vi har et eldre barn med Tourettes syndrom og et yngre barn som har noen små motoriske tics, samt at jeg selv hadde kremtetics som ungdom, så det ligger tydeligvis i familien.

Anonymous poster hash: adf85...f59

Fortsetter under...

Skrevet

Vil bare fortelle at da jeg var lita (i din sønns alder og tidligere) kremtet mye, veldig mye. Og alltid mer før jeg skulle snakke med noen jeg grudde meg for, jeg måtte også "rense" stemmen underveis.

Var hos lege, frisk som en fisk tilsynelatende. Jeg hevdet selv jeg ikke tålte melk, noe legene blåste av, for på testene så skulle jeg jo tåle laktose.

Jeg ble veldig sliten av all kremtingen, men jeg tror jeg drev omgivelsene til vanvidd til tider.

Til slutt nektet jeg å drikke melk og spise melkeprodukter (noe som var en laaaang prosess med truing og lokking og formaning om hvor viktig og nødvendig melk var).

Noen uker uten melk i kosten og kremtingen min forsvant.

Viste seg i voksen alder at jeg ikke tåler melkeprotein....

Hadde jeg vokst opp i dag så er jeg overbevist om at min kremting ville blitt ansett å være tics. For min kremting var egentlig ekstrem, og nesten konstant, ble verre når jeg ble nervøs, i sosiale settinger (som jo involverte måltider med melkeprodukter). At jeg var beskjeden og litt unnvikende pga min beskjedenhet ville nok vært ting som ytterligere ville ha satt et diagnosestempel på meg.

Men bortsett fra at jeg ikke tåler melkeprotein så har jeg ingen diagnoser - selv om noen sikkert ville satt det på meg om jeg vokste opp i dag...

Bare sånn til ettertanke - det kan være en fysisk årsak til at han kremter som ikke er tics.

Jeg har hørt andre også reagere med mye slik og kremte slik jeg gjorde, men av andre slimdannende matvarer som kornprodukter, sukker, banan osv.

Anonymous poster hash: ee6c5...71b
Skrevet

Hm, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Jeg vet at han hadde laktoseintoleranse som småbarn, men det har han vokst av seg. Jeg kan ta det opp med lege neste gang vi skal. Nå kremter ikke gutten min så mye at det er plagsomt for andre, bare såpass mye at jeg har begynt å tenke tanken på om det kan være noe mer.

HI

Skrevet

Hm, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Jeg vet at han hadde laktoseintoleranse som småbarn, men det har han vokst av seg. Jeg kan ta det opp med lege neste gang vi skal. Nå kremter ikke gutten min så mye at det er plagsomt for andre, bare såpass mye at jeg har begynt å tenke tanken på om det kan være noe mer.

HI

Sjekk det ut. Be gjerne om at de sjekker både laktose og melkeprotein, for jeg har aldri hatt typiske tegn som andre har på at jeg ikke tåler melkeprotein, trolig en av årsakene til at jeg ikke fant ut av det før jeg var voksen. Som barn var jeg ikke laktoseintolerant, men ved en "feil" ble dette sjekket i år, og nå er jeg blitt det også. Så ting kan tydeligvis endre seg alle retninger ;)

Kan være verdt å undersøke. Som sagt over så var min kremting så ekstremt at jeg er sikker på at det i dag ville gitt meg en diagnose med tics involvert...

Anonymous poster hash: ee6c5...71b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...