Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #26 Skrevet 6. oktober 2014 HI her igjen. Barnet det er snakk om her spyr ikke. Da hun var 10 måneder dro familien på biltur til Kirkenes (fra østlandet et sted!), midt på vinteren. Hadde hun vært et barn som kaster opp, hadde de ikke gjort dette. Men det sier vel kanskje mest om foreldrene. Ikke så veldig smart å gjøre, bare for gøy. Uansett, jeg skal prøve å si fra på en skånsom måte. Føler jeg må ta litt ansvar, selv om det kanskje er ubehagelig. Anonymous poster hash: fffeb...171 Du mener at det ikke er så smart på kjøre fra Østlandet til Finnmark bare for gøy? Hvorfor? Jeg har selv kjørt (alene bak rattet) med 2 barn på hhv. 2 og 5 år fra Finnmark til Østlandet for å hilse på gamle naboer og barnas slekt i sommerferien. Hadde ikke en gang noen til å avlaste meg ved rattet. Gikk knirkefritt og en sommer barna sent glemmer. Har aldri tenkt at det var mindre smart av meg.... Anonymous poster hash: 09006...317
Nodisc Skrevet 6. oktober 2014 #27 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg syns det er flott at hi legger ut desse filmene. Selv om vi vet at det er tryggest bakovervendt, så gjør det mye større inntrykk å se hva som faktisk skjer. Og det er nok mange som kjøper framovervent bare fordi det er "lettest" og ikke av noen spesielle andre grunner. Det er lenge siden jeg har sett en slik film, og hadde jeg hatt framovervent bilsete så hadde jeg nok kjøpt bakovervent på dagen. Skjønner ikke hvorfor folk skal bli sure og fornærmet fordi noen bryr seg om ditt barns sikkerhet?? Vær glad for at mennesker bryr seg! Medmenneskelighet er en flott ting. Takk! Virkelig, takk! Jeg er ikke en person som blander meg i mye, men når folk gambler med sine barns liv, sannsynligvis av ren uvitenhet, da reagerer jeg. Jeg nevnte ikke dette tidligere, av frykt for at noen skulle gjenkjenne foreldreparet, men for å si det pent så er de ikke verdens smarteste. Jeg er oppriktig bekymret for denne lille jenta, blant annet også fordi foreldrene er mer opptatt av kule felger enn barnets sikring i bil. Så, tilbake til spørsmålet mitt, hvordan kan jeg si noe til foreldrene, helst uten å fornærme dem? HI Anonymous poster hash: fffeb...171 Den er veldig vanskelig, altså.. jeg vet faktisk ikke :/ Men jeg vil bare si at ikke "alle" vet hva som er det sikreste. Når jeg skulle kjøpe bilstol nr 2 hadde jeg hørt at bakovervent var tryggest, men hadde og hørt så mye positivt om fremovervent og den ene var best i test og mye mer. Jeg var/er ikke akkurat ekspert på bilstoler, så vi begynte å se etter fremovervent bilstol, for det virket så praktisk. Så var det en diskusjon her inne om hvilken av de som var tryggest og mange meninger kom frem. Da innsåg jeg hvor stor forskjell det var. Begynte heller å søke på negative ting om fremovervente bilstoler istedenfor positive. Og nå har jeg bakovervent og en gutt som takler det bra, og det er jeg takknemlig for.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #28 Skrevet 6. oktober 2014 HI her igjen. Barnet det er snakk om her spyr ikke. Da hun var 10 måneder dro familien på biltur til Kirkenes (fra østlandet et sted!), midt på vinteren. Hadde hun vært et barn som kaster opp, hadde de ikke gjort dette. Men det sier vel kanskje mest om foreldrene. Ikke så veldig smart å gjøre, bare for gøy.Uansett, jeg skal prøve å si fra på en skånsom måte. Føler jeg må ta litt ansvar, selv om det kanskje er ubehagelig.Anonymous poster hash: fffeb...171 Du mener at det ikke er så smart på kjøre fra Østlandet til Finnmark bare for gøy? Hvorfor? Jeg har selv kjørt (alene bak rattet) med 2 barn på hhv. 2 og 5 år fra Finnmark til Østlandet for å hilse på gamle naboer og barnas slekt i sommerferien. Hadde ikke en gang noen til å avlaste meg ved rattet. Gikk knirkefritt og en sommer barna sent glemmer. Har aldri tenkt at det var mindre smart av meg.... Anonymous poster hash: 09006...317 Syns du helt ærlig det er smart å kjøre fra østlandet til finnmark i januar med en 10 måneder gammel baby i baksetet? HI Anonymous poster hash: fffeb...171
Mamma_til_2 Skrevet 6. oktober 2014 #29 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg/ vi kjørt fra Sunnmøre og helt nord i Nordland med en baby på 3-4 mnd gikk helt fint det.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #30 Skrevet 6. oktober 2014 Pokker ikke rart det er krig i verden!! Anonymous poster hash: be251...086
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #31 Skrevet 6. oktober 2014 Seriøst? Anonymous poster hash: f0045...fd6 Ja, seriøst. Hvorfor skulle det ikke være det? HI Anonymous poster hash: fffeb...171 Du lurer på om du skal si noe om din fetter og konas måte å sikre barnet sitt i bil på, som for øvrig er både godkjent og lovlig, og som du sannsynligvis ikke vet noe som helst om grunnen til heller? Hva får deg til å tro at du har noe med det? Anonymous poster hash: f0045...fd6 Seriøst? Det er kona til fetteren til mannen altsaaa... 😉 Anonymous poster hash: d550a...c15
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #32 Skrevet 6. oktober 2014 Hva som er tryggest av forover og bakovervendt kommer vel an på bilens hastighet? Hvis man kun kjører i rolige strøk i sakte fart er vel forovervendt best siden frontkollisjon er lite sannsynlig, men det er større sjans for påkjørsel bakfra. Og vice versa. Anonymous poster hash: a8c18...c2d
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #33 Skrevet 6. oktober 2014 Du kan jo dele den videoen på facebook og håpe at de ser den? Anonymous poster hash: a9405...2ec
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #34 Skrevet 6. oktober 2014 Da førstemann ble født, visste vi faktisk ikke noe om bilsikring. Det er forferdelig flaut å innrømme det, men vi kjente ikke særlig mange med barn, og hadde arvet en gammel bilstol av slektninger. Vi festet den slik det så fornuftig ut. Forovervendt. Nyfødt. Jeg husker ikke hvordan vi fant ut at det var helt gærent, men jeg tror barnet var nesten modent for setebytte. Dette er heldigvis lenge siden, og jeg tror det er mye mer fokus på det nå. Men poenget er at vi ikke visste. Hadde noen sagt fra, hadde vi blitt takknemmelige (og litt flaue) Vi snudde ham jo da vi skjønte greia. Så jeg synes du kan spørre om hvorfor de har barnet feil vei. Såpass må man tåle; om de vet at det er feil, har de sikkert et godt svar parat, om de ikke vet at det er feil vil de snu barnet. Anonymous poster hash: ac57f...160
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #35 Skrevet 6. oktober 2014 Jeg har noen i familien som har begge barna sine; Nyfødt og 1.5 åring fremovervendt... synes det er fryktelig ubehagelig at noen er så uvitende i dagens samfunn, men er ikke lett å skulle si noe heller..Hårreisende at noen er villig til å risikere barnas liv på den måten! Anonymous poster hash: c14cf...26b Nyfødt fremover? Det er jo ikke lov! Du må si i fra! Anonymous poster hash: 488f6...e77
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #36 Skrevet 6. oktober 2014 Takk for mange fine svar! Det var en veldig god ide å dele videoen på Facebook, det tror jeg at jeg skal gjøre! Takk for tipset. Ellers synes jeg det er mange surmaga innlegg her. Hvorfor skulle det være så galt av meg å tenke på et lite barns sikkerhet? Er det virkelig viktigere å IKKE blande seg i andres saker? Og til dere som mener det er helt ok å kjøre hundrevis av kilometer med små babyer: jeg håper dere tar pauser. For det er virkelig ikke bra for de små ryggene i sitte/ligge i timesvis av gangen. Dersom man MÅ, så må man, men ikke fordi man har lyst på en rånetur. Men igjen, takk for mange gode svar! HI Anonymous poster hash: fffeb...171
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #37 Skrevet 6. oktober 2014 Og på an igjen. Bilsikring Selv kjører jeg med mine minste barn bakovervendt. Det er mitt valg, ut i fra den informasjonen jeg har tatt til meg, og jeg vet at den informasjonen er lett tilgjengelig. Jeg regner med at alle vil det beste for barna sine, og gjør så godt de kan med de forutsetningene de har. Hva andre gjør bryr jeg meg derfor fint lite om. Med mindre jeg hadde sett noen kjøre avgårde med nyfødt på fanget eller noe annet direkte ulovlig. Jeg hadde med andre ord ikke sagt i fra. Jeg hadde blitt forbaska om noen hadde snakket til meg om noe sånt. Som om jeg ikke vet bedre liksom. Anonymous poster hash: 0835d...e66
Elskerhøsten2014 Skrevet 6. oktober 2014 #38 Skrevet 6. oktober 2014 At folk mener barnet bør sitte foran kun forover pga det spyr,blir for dårlig grunn, hvis man kommer i en bilulykke kan det med veldig hardt skadd for resten av livet eller dø, så at ungen spyr er ingen grunn.. bakovervendt til 4 år
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #39 Skrevet 6. oktober 2014 Takk for mange fine svar! Det var en veldig god ide å dele videoen på Facebook, det tror jeg at jeg skal gjøre! Takk for tipset. Ellers synes jeg det er mange surmaga innlegg her. Hvorfor skulle det være så galt av meg å tenke på et lite barns sikkerhet? Er det virkelig viktigere å IKKE blande seg i andres saker? Og til dere som mener det er helt ok å kjøre hundrevis av kilometer med små babyer: jeg håper dere tar pauser. For det er virkelig ikke bra for de små ryggene i sitte/ligge i timesvis av gangen. Dersom man MÅ, så må man, men ikke fordi man har lyst på en rånetur. Men igjen, takk for mange gode svar! HI Anonymous poster hash: fffeb...171 Du må være ung og en smule kort. Anonymous poster hash: b0c4d...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå