Gå til innhold

Fremovervendt barnesete til baby 1,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har en fetter som har en kone og liten jente på 1,5 år. Jeg så på Facebook igår, på et bilde de hadde lagt ut, at jenta satt i 5 punkts bilsete fremovervendt. Alle vet jo at dette er farlig for den lille, både det at hun sitter fremovervendt, og det at det er 5 punkts belter. Burde jeg si noe? Evt hvordan?

Anonymous poster hash: fffeb...171

Fortsetter under...

Skrevet

Seriøst?

Anonymous poster hash: f0045...fd6
Skrevet

Seriøst? Anonymous poster hash: f0045...fd6

Ja, seriøst. Hvorfor skulle det ikke være det? HI

Skrevet

Ja, seriøst. Hvorfor skulle det ikke være det? HI

Du lurer på om du skal si noe om din fetter og konas måte å sikre barnet sitt i bil på, som for øvrig er både godkjent og lovlig, og som du sannsynligvis ikke vet noe som helst om grunnen til heller? Hva får deg til å tro at du har noe med det?

Skrevet

Hva annet skulle de bruke på en jente på 1.5 år det finnes stoler som er godkjent fremover fra 9 kg og da må folk få bruke dette om de vill! Trepunkt selen skal ikke brukes før tidligst 15 kg og 3-4 år.

Skrevet

Ja, seriøst. Hvorfor skulle det ikke være det? HIAnonymous poster hash: fffeb...171

Du lurer på om du skal si noe om din fetter og konas måte å sikre barnet sitt i bil på, som for øvrig er både godkjent og lovlig, og som du sannsynligvis ikke vet noe som helst om grunnen til heller? Hva får deg til å tro at du har noe med det? Anonymous poster hash: f0045...fd6

This is why. Hvis du gidder å se da.

http://m.youtube.com/watch?v=Q8gU9zzCGA8

HI

Annonse

Skrevet

En til. Spol til 1:30, så ser du.

http://m.youtube.com/watch?v=Y2DVfqFhseo

HI

Så hvis jentungen er bilsyk og spyr hele tiden i bilen, mistrives med spyinga og vræler, tror du at du møter forståelse med din belæring?

Anonymous poster hash: 09006...317

Skrevet

Søsteren min valgte fremoverendt fra 1,5 år pga oppkast ved HVER biltur.

Ikke bry deg HI!

Anonymous poster hash: 27b9f...80d

Skrevet

Ja, seriøst. Hvorfor skulle det ikke være det? HIAnonymous poster hash: fffeb...171
 Du lurer på om du skal si noe om din fetter og konas måte å sikre barnet sitt i bil på, som for øvrig er både godkjent og lovlig, og som du sannsynligvis ikke vet noe som helst om grunnen til heller? Hva får deg til å tro at du har noe med det? Anonymous poster hash: f0045...fd6

HI

Jeg er fullstendig klar over dette, og min 4-åring sitter bakovervendt. Men jeg regner med alle foreldre i Norge i dag vet dette, og at de som snur barna sine forover dermed har gode grunner for det. Da hjelper det ikke at vi som er heldige og har barn som kan sitte bakovervendt legger oss borti ting vi ikke har noe med.

Skrevet

Så noe mye verre. Så en mor med 3 åring, åpne bakdøra for 3 åringen. Han setter seg inn. Jeg tenkte at hun sikkert skulle på andre siden å sette på beltet. Men nei.. hun kjørte avgårde. Han LØS i baksetet. De bruker hvertfall barnesete, og som noen over sier- så er det godkjent. Hvordan kræsj påvirker sittestilling, tror jeg har mye med hvordan den andre bilen treffer også. Dessuten. Det er deres problem hvis det skulle skje noe. 

Anonymous poster hash: 32b09...c46
Skrevet

Jeg syns det er flott at hi legger ut desse filmene. Selv om vi vet at det er tryggest bakovervendt, så gjør det mye større inntrykk å se hva som faktisk skjer. Og det er nok mange som kjøper framovervent bare fordi det er "lettest" og ikke av noen spesielle andre grunner.

Det er lenge siden jeg har sett en slik film, og hadde jeg hatt framovervent bilsete så hadde jeg nok kjøpt bakovervent på dagen.

Skjønner ikke hvorfor folk skal bli sure og fornærmet fordi noen bryr seg om ditt barns sikkerhet?? Vær glad for at mennesker bryr seg! Medmenneskelighet er en flott ting.

Skrevet

Jeg syns det er flott at hi legger ut desse filmene. Selv om vi vet at det er tryggest bakovervendt, så gjør det mye større inntrykk å se hva som faktisk skjer. Og det er nok mange som kjøper framovervent bare fordi det er "lettest" og ikke av noen spesielle andre grunner.

Det er lenge siden jeg har sett en slik film, og hadde jeg hatt framovervent bilsete så hadde jeg nok kjøpt bakovervent på dagen.

Skjønner ikke hvorfor folk skal bli sure og fornærmet fordi noen bryr seg om ditt barns sikkerhet?? Vær glad for at mennesker bryr seg! Medmenneskelighet er en flott ting.

Takk! Virkelig, takk!

Jeg er ikke en person som blander meg i mye, men når folk gambler med sine barns liv, sannsynligvis av ren uvitenhet, da reagerer jeg. Jeg nevnte ikke dette tidligere, av frykt for at noen skulle gjenkjenne foreldreparet, men for å si det pent så er de ikke verdens smarteste. Jeg er oppriktig bekymret for denne lille jenta, blant annet også fordi foreldrene er mer opptatt av kule felger enn barnets sikring i bil.

Så, tilbake til spørsmålet mitt, hvordan kan jeg si noe til foreldrene, helst uten å fornærme dem? HI

Annonse

Skrevet

Takk! Virkelig, takk!

Jeg er ikke en person som blander meg i mye, men når folk gambler med sine barns liv, sannsynligvis av ren uvitenhet, da reagerer jeg. Jeg nevnte ikke dette tidligere, av frykt for at noen skulle gjenkjenne foreldreparet, men for å si det pent så er de ikke verdens smarteste. Jeg er oppriktig bekymret for denne lille jenta, blant annet også fordi foreldrene er mer opptatt av kule felger enn barnets sikring i bil.

Så, tilbake til spørsmålet mitt, hvordan kan jeg si noe til foreldrene, helst uten å fornærme dem? HIAnonymous poster hash: fffeb...171

Du kan ikke. Dvs., uansett hvordan du sier det, risikerer du å fornærme de.

Alle vet at det er tryggest å sitte bakovervendt, de som snur barna tidlig har som regel tenkt gjennom saken og tatt et valg ut fra sine forutsetninger.

I vårt tilfelle var det fordi det var ingen bakovervendt sete på markedet som fikk plass på baksetet vårt når vi trengte et slikt sete. Noen få seter fikk plass, men fordi vi hadde liten 2 dørs bil, fikk vi ikke ungen i setet og var like langt (nå finnes det seter som kan vippes rundt, det ville funket i vår bil). Det var uaktuelt å bytte bil, så løsningen ble forovervendt og minst mulig kjøring med barn ombord, noe som er ganske greit å gjennomføre når man bor i byen. Du kunne vist meg alle videoene du ville (jeg hadde sett de allerede), det ville ikke forandret størrelsen på bilen.

Om barnet spyr eller klikker i vinkel bare det ser en bil, hjelper heller ikke at du henviser til Trygg Traffikk altså.

Det eneste man kan kreve/forvente er at foreldre bruker godkjent utstyr og at det er installert riktig. Etterpå kan man mene veldig mye om hvorfor forovervendte seter er lov å bruke på små barn, men så lenge regelverket er ikke endret har foreldre fullt lov til å bruke slike seter.

Anonymous poster hash: 1e655...60d

Skrevet

Hadde absolutt sagt noe.

Barns sikkerhet er alles sak!

Skrevet

Jeg har noen i familien som har begge barna sine; Nyfødt og 1.5 åring fremovervendt... synes det er fryktelig ubehagelig at noen er så uvitende i dagens samfunn, men er ikke lett å skulle si noe heller..Hårreisende at noen er villig til å risikere barnas liv på den måten! 

Anonymous poster hash: c14cf...26b
Skrevet

Jeg har noen i familien som har begge barna sine; Nyfødt og 1.5 åring fremovervendt... synes det er fryktelig ubehagelig at noen er så uvitende i dagens samfunn, men er ikke lett å skulle si noe heller..Hårreisende at noen er villig til å risikere barnas liv på den måten! 

Anonymous poster hash: c14cf...26b

Nyfødt forovervendt er vel ikke lov? Da hadde jeg faktisk sagt noe...

Skrevet

Vi måtte snu til framovervendt da frøkna var nesten 1,5 år- ikke for at vi ønsket men pga at hun spydde hver gang vi passerte 10-15 km med kjøring. Prøvde å kjøre sakte, kjøre på tom mage, avlede, osv men til ingen nytte. Så for oss var det ingen alternativ: bli bare hjemme eller snu! Og som mange andre har sagt så er det lovlig både mht regler og stoler

Skrevet

HI

Jeg er fullstendig klar over dette, og min 4-åring sitter bakovervendt. Men jeg regner med alle foreldre i Norge i dag vet dette, og at de som snur barna sine forover dermed har gode grunner for det. Da hjelper det ikke at vi som er heldige og har barn som kan sitte bakovervendt legger oss borti ting vi ikke har noe med.

Selv om de er klar over at bakovervendt er best, så vil jeg ikke si de har gode grunner. Det er enten at barnet tydelig likte å sitte fremover bedre, og at det er lettere å montere og tar mindre plass. Slik er det i alle fall med mine bekjente og enkelte venner. Jeg har snakket med flere av dem om det, og jeg linker stadig til videor o.l. når det er oppe på facebook. Folk er utrolig sløve på bilsikring her i bygda, det er oppegående og ressutssterke mennesker som stadig overrasker meg med å ha 3åringen  på fanget eller 2 åringen løst i baksetet. De skal jo ikke så langt, de kjører forsiktig, eller bilstolen står i en annen bil osv.  Håper politiet stiller seg ved skolen/barnehagen en morgen og bøtlegger 80 % av bilistene. 

Skrevet

HI

Selv om de er klar over at bakovervendt er best, så vil jeg ikke si de har gode grunner. Det er enten at barnet tydelig likte å sitte fremover bedre, og at det er lettere å montere og tar mindre plass. Slik er det i alle fall med mine bekjente og enkelte venner. Jeg har snakket med flere av dem om det, og jeg linker stadig til videor o.l. når det er oppe på facebook. Folk er utrolig sløve på bilsikring her i bygda, det er oppegående og ressutssterke mennesker som stadig overrasker meg med å ha 3åringen  på fanget eller 2 åringen løst i baksetet. De skal jo ikke så langt, de kjører forsiktig, eller bilstolen står i en annen bil osv.  Håper politiet stiller seg ved skolen/barnehagen en morgen og bøtlegger 80 % av bilistene. 

Du mener at barnet spyr hele tiden ikke er god grunn? Man kan utvikle sår i spiserøret av å spy hver dag, det burde du som sykepleier vite. Skal barnet holdes hjemme fra barnehage, bursdager, butikkturer osv helt til barnet er 4 år da?

Skrevet

Det er dessverre mange som ikke vet at det er farlig med forovervendt bilsete.

Det har jeg opplevd at folk har vært uforstående til flere ganger. Hos de handlet det ikke om bilsyke.

Skrevet (endret)

HI

Du mener at barnet spyr hele tiden ikke er god grunn? Man kan utvikle sår i spiserøret av å spy hver dag, det burde du som sykepleier vite. Skal barnet holdes hjemme fra barnehage, bursdager, butikkturer osv helt til barnet er 4 år da?

Nei.

Nå snakker jeg om mine bekjente som har følgende grunner; barnet liker bedre å sitte fremover, setet tar mindre plass og det er lettere å montere uten forankringsseler og støttefot. Jeg har en venninne som har et barn som spydde i bilen, hun hadde gutten sin bakovervendt allikevel fordi han spydde uansett så snart de havnet utenfor bygdas 50 sone samme hvilken vei han satt.

Endret av Elsker livet
Skrevet

Det har jeg opplevd at folk har vært uforstående til flere ganger. Hos de handlet det ikke om bilsyke.

Det er ikke farlig, det er MER farlig enn bakovervendt sete. Begge setene er godkjent, og faren ved å kjøre bil er alltid tilstede, uansett sikring. Bakovervendte seter er SIKRERE enn forovervendte, men forovervendte seter i seg selv er ikke FARLIGE, ellers kunne man ikke ha solgt dem i Norge.

Skrevet

Det er ikke farlig, det er MER farlig enn bakovervendt sete. Begge setene er godkjent, og faren ved å kjøre bil er alltid tilstede, uansett sikring. Bakovervendte seter er SIKRERE enn forovervendte, men forovervendte seter i seg selv er ikke FARLIGE, ellers kunne man ikke ha solgt dem i Norge.

Ja selvfølgelig, jeg burde brukt ordet farligere.

Men uansett, poenget mitt var at mange ikke vet dette/bryr seg.

Hører ofte lignende årsaker som elsker livet skriver lenger opp her.

Skrevet

HI her igjen. Barnet det er snakk om her spyr ikke. Da hun var 10 måneder dro familien på biltur til Kirkenes (fra østlandet et sted!), midt på vinteren. Hadde hun vært et barn som kaster opp, hadde de ikke gjort dette. Men det sier vel kanskje mest om foreldrene. Ikke så veldig smart å gjøre, bare for gøy.

Uansett, jeg skal prøve å si fra på en skånsom måte. Føler jeg må ta litt ansvar, selv om det kanskje er ubehagelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...