Gå til innhold

5 mnd- hvor mye finner dere på med babyen?

Tobarnsmor1980

Anbefalte innlegg

Her er mini 5 mnd. Siden han var 3,5 mnd har vi gått på babyswim. Han har kost seg glugg, så det har vært verdt det, selv om jeg synes det har vært litt stressende å "presse det inn" mellom soving og spising. Meldte oss på babysang også men det er alltid når han skal sove... Så sjelden jeg får det til. Ellers trener jeg en gang i uken med en venninne og er på barseltreff innimellom. Men det er så mye som skal fikses på dagen mens størstemann er i barnehagen. Føler egentlig at jeg selv har det best når vi ikke har noen planer, men så blir babyen litt rastløs av å være hjemme med meg. Han er mer sutrete de dagene det ikke skjer noe... Leker med ham så godt jeg kan, men det blir jo det samme hver gang: leke med rangler, lese en bok, tulle og tøyse litt, kose, magetrening... Både han og jeg er lei av det.

Hva gjør dere med deres babyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på :) Jeg synes det er kjempevanskelig å finne på ting når den lille skal sove og spise til faste tider, og hun i tillegg ikke klarer å sovne av seg selv uten hylskriking. Gulper i ett kjør gjør hun også, så det er litt begrenset hvor mye vi kan finne på. Her går det derfor i trilleturer, mating og litt leking på babygymmen. Vi er stort sett bare hjemme eller på tur i nærområdet. Av og til tar vi rett og slett en biltur også når jeg er skikkelig lei av å trille.

Anonymous poster hash: 57889...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også :) Har lurt på dette ei stund selv. Her går det 1,5 time av våkentid før hun er trøtt og grinete. Er derfor aldri våken mer enn 2 timer om gangen. Hun våkner også til ulike tider hver dag og sover ikke alltid like lenge når hun sover på dagtid, så det er helt umulig å lage avtaler. 

Her går det derfor i 1 trilletur per dag. Det er rutine å starte morgenen med det etter bleieskift, mme og frokostgrøt (hvor hun kun spiser 3-5 skjeer enda, hehe). Resten av tida hvor jeg aktiviserer henne går i å lese bøker (tror ikke hun synes det er no gøy, men jeg vil likevel gjøre et forsøk å få det til å bli gøy), ligge med henne på gulvet, bære henne for å kikke i speil og kaste henne litt i lufta, og synge sanger. Et par ganger i uka drar vi kjapt innom kjøpesenter for å handle ting. Da er hun med i bæresele, men vi må jo rekke hjem til neste lur så er der max 30 minutter. Kan også av og til gå tur ute i bæresele.

Er litt bekymret for at hun ser så lite til andre mennesker, men det er jo sååå vanskelig å lage avtaler :( Hu blir gjerne veldig distrahert hvis vi først prøver å gi melk på kafe, så det ender opp med at hun ikke får i seg nok mat og blir hysterisk etter en stund med superskriking i ett sett i 1 time. Har skjedd 3 ganger og håper det aldri skjer igjen, hehe.

Anonymous poster hash: f007c...74c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi har det ganske likt😄 prinsen her sover bare i vognen, og kjøpesentre kan jeg bare glemme med mindre han er våken. Noe som er maks 2 timer her også- inkl spising. Han har blitt veldig nysgjerrig i det siste og skal kikke og få med seg alt, helst vil han bæres rundt. Tur med vogn kan jeg glemme, han vil opp opp opp og så lenge vi ikke bruker sportsvogn enda må han bæres.

Det er mye som skjer i denne alderen og jeg føler at jeg ikke klarer å stimulere han selv, så det er derfor jeg har meldt oss på både babysvømming og -sang. Da koser han seg.

Blir sikkert enda lettere å finne på noe utenfor huset når de får lenger våkenperioder😊😊 på mange måter er jeg glad det er høst nå, for da hsr jeg mindre dårlig samvittighet for å være inne😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 her (anonym 2)

Hvor gammel er din Tobarnsmor1980? Mi er 5 mnder om 3 dager. Føler ikke at det er noe problem enda å stimulere henne. Føler tvert i mot at hun heller lett blir overstimulert og at hun inni mellom trenger tid til å ligge for seg selv. Max 20-25 minutter alene vel og merke, og ikke mer enn 2-3 ganger daglig. Men kanskje det kommer her hos oss også dette med at hun trenger mer aktivisering enn d jeg kan gi henne. Evt så er d forskjell bra unge til unge, og kanskje også forskjell mellom gutter og jenter?

Ja håper vi kan finne på mer når våkenperiodene blir lenger. Gleder meg veldig ofte til det, samtidig som jeg i blant er såå glad for at hun kan sove og gi meg en pause hvis hun har vært skikkelig grinete :P

anyway. Synes du er utrolig flink som har tatt prinsen din med på babysvømming!!!! jeg har sååå dårlig samvittighet for at jeg ikke har gjort det enda. Det har 2 årsaker. Mest fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få det til uten at det blir ramaskrik fra henne (fordi jeg ikke får mata henne eller fått henne til å sove), men også fordi jeg selv har fobi mot å vise meg naken for andre. Så, jeg har snakket med samboeren og bedt ham pent om han ikke kan ta ansvar for babysvømming når han begynner perm. Men det er jo ikke før i mars, og da er hun jo 10 måneder. Håper det ikke er for sent :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 her (anonym 2)

Hvor gammel er din Tobarnsmor1980? Mi er 5 mnder om 3 dager. Føler ikke at det er noe problem enda å stimulere henne. Føler tvert i mot at hun heller lett blir overstimulert og at hun inni mellom trenger tid til å ligge for seg selv. Max 20-25 minutter alene vel og merke, og ikke mer enn 2-3 ganger daglig. Men kanskje det kommer her hos oss også dette med at hun trenger mer aktivisering enn d jeg kan gi henne. Evt så er d forskjell bra unge til unge, og kanskje også forskjell mellom gutter og jenter?

Ja håper vi kan finne på mer når våkenperiodene blir lenger. Gleder meg veldig ofte til det, samtidig som jeg i blant er såå glad for at hun kan sove og gi meg en pause hvis hun har vært skikkelig grinete :P

anyway. Synes du er utrolig flink som har tatt prinsen din med på babysvømming!!!! jeg har sååå dårlig samvittighet for at jeg ikke har gjort det enda. Det har 2 årsaker. Mest fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få det til uten at det blir ramaskrik fra henne (fordi jeg ikke får mata henne eller fått henne til å sove), men også fordi jeg selv har fobi mot å vise meg naken for andre. Så, jeg har snakket med samboeren og bedt ham pent om han ikke kan ta ansvar for babysvømming når han begynner perm. Men det er jo ikke før i mars, og da er hun jo 10 måneder. Håper det ikke er for sent :/

Takk for det😊 jeg hadde så gode erfaringer med førstemann på babysvømming, men da begynte jeg først ved 7 mnd alder. Nå i ettertid ser jeg at jeg kunne ventet litt for min egen del, fordi det er litt pes å ha et klokkeslett å rekke når alle dager er ulike. Men nå de siste 5 dagene har jeg klart å jobbe frem et mer fast mønster på matingen, og vips er det lettere å planlegge mat og søvn i forhold til babysvømming og andre eventuelle avtaler. Men til ditt spørsmål så er det ikke for sent ved 10 mnd. De andre babyene har jo sikkert øvd en del på å dykke allerede, men din baby får ta det i sitt tempo og kommer nok til å kunne dykke når hun er klar😊 og det med kropp- det er virkelig ikke noe man tenker på, det lover jeg. Har ikke tenkt en eneste gang på hvordan de andre ser ut- og alle er så opptatt av sine egne babyer at man ikke enser de andre😉 synes du skal prøve jeg, det er utrolig hyggelig! Endret av Tobarnsmor1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar Tobarnsmor1980! jeg får se om jeg får meg selv avgårde på babysvømminga, men det sitter sannsynligvis for dypt det der kroppsgreiene til at jeg klarer det. hadde vært mye enklere om man kunne få dusje hjemme og komme ikledd badedrakta og slåbrok. så når man er ferdig tar man bare på slåbroken igjen og stikker hjem for å dusje :P

lykke til videre med rutinene! håper d fortsetter sånn for deg at d forblir enkelt å få dratt på svømming og andre avtaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...