Gå til innhold

Dere som bare drikker alkohol 1-2 ganger i året.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker lite alkohol av flere grunner: Jeg er ikke spesielt glad i verken vin el sprit, jeg tåler minimalt da jeg drikker så sjelden - og jeg hater følelsen av å bli påvirket, jeg liker å være opplagt for å være sammen med familien, og det er jeg ikke om jeg drikker alkohol (to glass vin er nok til at jeg merker det) og til slutt: jeg liker å være med venninner/ta en kaffe/spise lunsj osv. Men jeg trives aller best hjemme i sofaen, sammen med familien min. Hadde en særdeles aktiv ungdomstid og raste fra meg da.

Er jeg ute med venner drikker jeg kaffe/juice/te/vann/brus. Er klart vi deltar på fester/middager og, og da hender det vi drikker litt alkohol..men da er det stort sett øl (lettere å styre inntaket da).

Skrevet

Jeg drikker lite alkohol av flere grunner: Jeg er ikke spesielt glad i verken vin el sprit, jeg tåler minimalt da jeg drikker så sjelden - og jeg hater følelsen av å bli påvirket, jeg liker å være opplagt for å være sammen med familien, og det er jeg ikke om jeg drikker alkohol (to glass vin er nok til at jeg merker det) og til slutt: jeg liker å være med venninner/ta en kaffe/spise lunsj osv. Men jeg trives aller best hjemme i sofaen, sammen med familien min. Hadde en særdeles aktiv ungdomstid og raste fra meg da.

Er jeg ute med venner drikker jeg kaffe/juice/te/vann/brus. Er klart vi deltar på fester/middager og, og da hender det vi drikker litt alkohol..men da er det stort sett øl (lettere å styre inntaket da).

Legger til at jeg driter hundre-null i om andre drikker. Det er jo ikke fordi jeg har tatt et bevisst standpunkt mot alkohol at jeg dropper det, det er rett og slett så enkelt som at jeg bare ikke liker det noe videre..

Skrevet

Jeg har vokst opp med vin til maten feks ved stormiddag i helgen. Lam/ biff ol. Tror dette handler mye om vaner og kultur. Det kommer og frem da noen ref til det som å drikke ALKOHOL til maten, mens jeg deriblant bare ser på det 'som et glass vin'. Jeg har hatt et 'naturlig' forhold til feks vin hele livet. Har aldri vært drikker typen i mine yngre dager og aldri blitt negativt påvirket av dette. Jeg synes vin er kjempegodt, så rett som det er kan jeg ta meg og mannen et glass vin til maten. :) men hver sin smak! :)

Anonymous poster hash: 2a585...e3a

Skrevet

Nå faller nok ikke jeg inn i gruppen som drikker 1-2 glass i året - men svarer allikevel.

Tror det er to faktorer som virker kraftig inn her:

1. Bosted

2. Hvorfor man drikker alkohol

Bor man langt unna alt, så er det kanskje store logistiske utfordringer med å ikke kunne kjøre hjem. Bor man derimot i byen og kan rusle dit man skal, vil det være mer naturlig å kunne ta et glass eller to.

Om man faktisk ikke liker alkohol, så vil ikke alkohol forbindes med kos. Da er vel eneste grunnen til å drikke den effekten man får av alkohol. Da er det lett å tenke at når folk drikker vin/øl så er det kun for å bli fulle eller brisne - for alkohol= fest.

Om man liker alkohol, så kan det være av ulike grunner. Noen liker smaken, eventuelt kun øl, kun vin etc. og kanskje kombinasjoner av smaker, som en bestemt vin til bestemt mat. Isåfall så er ikke rødvin kun rødvin, og det er samme hva, bare det har alkohol. Da er det smaksmessige grunner, eksempelvis Chablis til en god kveitemiddag. Om det kun står tequila i skapet, vil ikke den fungere som erstatter for Chablisen for å si det sånn....

Andre drikker for å bli brisne eller fulle, og da har vel strengt tatt smak mindre betydning. Da er det ikke så nøye om hvitvinen heter Sancerre eller Montrachet - eller er en Blue Nun. Og om man ikke finner denne, så går man sikkert lett over på den tequila`n i skapet.

Alkoholisme kommer fort fram i denne tråden ser jeg, selv om det kun er snakk om et glass vin til maten. Da har man misforstått litt. Man er ikke alkoholiker nødvendigvis fordi man drikker alkohol. Det kommer an på grunnene, mengdene etc. Alkoholisme er et stort problem for de som har det og deres nærmeste, og en diagnose man ikke skal ta lett på. Samtidig bør det helst ikke hysjes ned.

Så om dette vinglasset alltid blir mange fler, og ble det i går også, og er helt nødvendig - kommer dette temaet klarere opp i dagen kontra at man går ut og spiser en bedre middag med et glass vin eller går på julebord, eller tar en fredagsfest for den del.

Det var ikke mengden alkohol som fikk meg til å tenke alkoholproblemer, men det at hun ikke klarer å se for seg en verden uten. Det er faktisk skremmende, og dette er noe jeg jobber med.

Anonymous poster hash: da386...f73

Skrevet

Jeg syns det er kjempe godt med ett glass vin eller en cider til middagen, men jeg blir helt ødelagt av det. Drikker jeg ett glass rødvin får jeg skikkelig hodepine. Lurer på om jeg er allergisk eller overfølsom for alkohol?

Til middag og kveldskos faller det seg naturlig med vin i venninnegjengen, men ikke til lunsj. Eller det hender vi tar en øl på bryggen når det er fint vær :)

Anonymous poster hash: 90f7c...db3

• 5 måneder senere...
Skrevet

Alkohol er sommer for meg. Blir noen glass hvitvin og øl i ferien, uten at jeg blir full:)Rødvin og brennevin liker jeg ikke.

Anonymous poster hash: 19a94...fcf

Skrevet

Føler jeg er ferdig med festing, og for det andre klarer jeg aldri og stoppe før jeg er drita og da blir hele dagen derpå ødelagt,så er jeg alenemor :),men kan ta et glass vin en sjelden gang, og det er nok mer enn 1-2 ganger årlig, bare drita 1 eller 2 ganger i året :)

Skrevet

Jeg drikker nok litt mer enn 1-2 ganger i året, men det kan ta mnd mellom hver gang. Det er rett og slett ikke naturlig for meg å drikke vin til lunsj eller middag.

I tillegg bor jeg i grisgrendte strøk og er avhengig av bil for å komme meg hjem. Det blir liksom for dumt med taxi til 3-400 kr for et glass vin til middagen.

Jeg drikker vann eller Pepsi max til måltidene når jeg er ute, og kaffe på kafé :)

Samme her, jeg bor også langt ute i busken og er avhengig av bil og har attpåtil en mann som ikke drikker.. Det er trygt å si at det er blitt svært lite drikking i senere år!

Skrevet

Synes rett og slett ikke det smaker godt...

Skrevet

Hvorfor dras denne tråden opp?

Anonymous poster hash: 37e55...5e2

Skrevet

Hvorfor dras denne tråden opp?

Anonymous poster hash: 37e55...5e2

Fordi jeg ønsket å komme med mitt synspunkt

Anonymous poster hash: 19a94...fcf

Skrevet

Jeg drikker mye mer enn 1-2 ganger i året, men det er svært sjelden jeg drikker i ukedagene. Har hendt at jeg har tatt et par glass hvis vi er ute og spiser, men ellers aldri. Drikker heller brus.

Men jeg tar meg gjerne noen glass vin i helgen, og jeg tar meg titt og ofte en fest. Jeg liker vin, og jeg synes det er deilig å bli berusa. Har det veldig gøy når jeg fester.

Har to små barn, så jeg stopper alltid etter 3 glass når drikker vin hjemme. Drikker jeg mer, kjenner jeg at jeg blir berusa. Ved barnefri eller hvis jeg fester, så drikker jeg meg full.

Anonymous poster hash: c05c8...e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...