Gå til innhold

Dere som bare drikker alkohol 1-2 ganger i året.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan godt ta et glass men klarer meg fint uten. Akkurat som da jeg gikk gravid. Hvordan klarte du deg da...? Nettopp, helt fint uten vin:) håper jeg iallefall!!

Anonymous poster hash: 3f8d9...46b

Skrevet (endret)

Drikker stort sett vann eller brus. er jeg ute med venninner er det stort med barna,så da drikker jeg brus,eller kaffe eller slike ting. skal drikke 18 October for da skal vi i bursdag til et vennepar :), da har jeg ikke drukket siden Desember i fjor, grunnen til jeg ikke vil drikke mer er fordi jeg føler at ibehovet etter jeg ble mor ikke er der, drakk mye fra jeg var 18-26.så ble vel lei

Endret av Elskerhøsten2014
Skrevet

Drikker vel ikke 1-2 ganger i åreet en gang jeg;-) Ikke at jeg er avholds eller noe, men jeg liker i grunn ikke alkohol så godt. Kan en sjelden gang ta meg et glass hvit, rød eller rosèvin, men da blir det med det glasset;-) Jeg sliter også med svimmelhet pga virus på balansenerven, så føler ikke at jeg trenger ekstra stimuli fra alkoholen for å være på en snurr, haha...neida, men jeg det at jeg føler meg svimmel stort sett hele tiden gjør at behovet for å drikke er fullsendig fraværende.

De jeg jobber med og vennene mine er jo klar over dette med svimmelheten, så det er aldri noe som kommer opp at jeg ikke drikker alkohol når vi er på fest el. Dessuten syns jeg det er veldig greit og praktisk å kunne kjøre selv hjem fra hvor vi er og slippe å styre med taxi, nattbuss ol. :-)

Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i vin, så for meg er det ingen sak å velge pepsi max eller vann i steden.

Jeg drikker et glass vin til maten nå og da, for å f eks prøve en vin som mannen tror jeg vil like. Men selv om jeg liker en vin, er favoritten min pepsi max, og dermed drikker jeg heller det til mat.

Skrevet

Jeg klarer å ikke drikke alkohol ved at jeg ikke har lyst på. Det er ikke naturlig for meg å drikke alkohol til hverdags. Alkohol er for meg forbeholdt i utgangspunktet når jeg/vi har barnevakt og skal på fest eller festlige aktiviteter.

Alkohol og lunsj eller middag hører ikke naturlig sammen for min del.

Jeg drikker verken øl eller vin og drikker ikke alkohol til middag hjemme heller.

Jeg liker å være kjørbar og edru og liker veldig godt pepsi max :)

Moota, dette er ikke stygt ment mot deg, men der er et eksempel på god gammeldags norsk drikkekultur, eller mangel på det rettere sagt....

Alkohol inntas, gjerne bøttevis, når man skal på fest. Da må man drikke så man blir full! Det kaller jeg alkoholmisbruk.

Mat og alkohol sammen, det er kultur!

Man nyter ett glass vin/øl som setter spissen på maten, både god mat og vin/øl er nytelsesmiddel man inntar i moderate mengder for å kose seg.

Så jeg er helt enig med HI. Det er ikke alkoholen som er viktig, det er smaken (som sammen med mat) som teller.

Pepsi Max aka aspartampiss forstår ikke jeg at folk "nyter" til god mat.

Men folk er forskjellige og godt er det. Synes lite om at man dømmer andre mennesker som alkoholikere fordi de drikker alkohol på en mer sofistikert måte enn fylleturene man selv har to ganger i året.

Anonymous poster hash: c439c...4fe

Du sier at "mat og alkohol sammen er kultur". Det er det sikkert for deg, men du antar vel ikke at det er det for alle andre? Jeg setter også pris på god mat, men jeg synes da ikke at vin eller øl setter en ekstra spiss på maten. Er det fordi jeg ikke er kulturell nok? 

Jeg liker ikke å sitte hjemme i min egen stue og drikke vin/øl/sprit. Det er vel like fordømmende av deg å si at min måte å "nyte" alkohol på ikke er sofistikert nok? 

Jeg får ofte inntrykk av at det er politisk korrekt å sitte hjemme på lørdager med et glass vin.....jeg synes det virker noe desperat, altså at man prøver etter beste evne å være kulturell og forfinet. 

Anonymous poster hash: 86034...31c

Skrevet

Jeg mener at folk som MÅÅÅ drikke alkohol og forstår ikke hvordan andre KLARER å ikke drikke, har et alkoholproblem. Man trenger ikke å drikke seg dritings for å ha alkoholproblem, det er nok med at man MÅ ha alkohol, blir lei seg fordi man må avholde seg lenge på grunn av svangerskap og fødsel og ikke klarer å gjennomføre en eneste venninnetreff uten promille. Det at man ser ned på folk som ikke drikker alkohol, vitner dessverre om det samme.

Skrevet

Jeg drikker så godt som aldri brus, da :D

Selvsagt gjør du ikke det. Det er jo ikke classy nok.

Anonymous poster hash: 14b84...aa0

Skrevet

Jeg liker faktisk ikke av alkohol. Jeg foretrekker brus.

Anonymous poster hash: 03ca4...008

Skrevet

Har ikke lest alle trådene, men jeg tar heller en øl/vin til mat og som "kos" en helgekveld, enn og drikke på fest. For meg er alkohol litt på samme måte som god mat/godteri. Noe som skal nytes med måtehold, fordi det er best på den måten, både smaksmessig og helsemessig. På samme måte som sjokolade. Smaker mye bedre når man har gledet seg hele uka til og åpne sjokoladeplata, enn om man unner seg litt hver dag...

Og ta et glass hvitvin til rekelunsjen på lørdag er helt greit, gitt at jeg har skyss hjem. Og ta og dele ei flaske rødvin til lammet på lørdag, er liksom et "must", vann er drikken, vin er tilbehør på samme måte som bønnestuing, poteter, saus, eller annet man måtte ha til. Men igjen, for meg er ikke alkohol lenger noe jeg drikker på fest, har vel streng tatt sluttet og "feste" på den måten. Men de gangene jeg skal ut på by'n står jeg lett over drikkinga. Om det ikke er et middagsselskap som går over til og bli "ut på by'n".. Ofte drikker jeg ikke mer etter middag/dessert, ikke ut på by'n heller.Igjen, alkoholen jeg drikker, drikker jeg fordi jeg LIKER det, gidder ikke tømme i meg MER for og bli full/fullere...

Anonymous poster hash: a31a0...623
Skrevet

Hvordan vi klarer det? Er det vanskelig altså? Jeg har aldri tenkt på at det skal være vanskelig. Hverken kroppen eller hodet mitt krever alkohol. Ikke til venninnelunsjer og ikke til finere middager. Jeg tar gjerne et glass vann, ja, til og med brus, selv om det tydeligvis gjør meg til en mindreverdig ukulturell bondetamp.

Skrevet

Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?

Er ute og spiser. Drikker vann, elle brus en sjelden gang.

Det er ikke vanskelig, jeg liker ikke alkoholholdig drikke spesielt godt.

Ingen av mine venner drikker alkohol til lunsj. Det er ikke naturlig med alkohol for alle, det er naturlig å velge det man liker.

Anonymous poster hash: e1cb2...bf4

Skrevet

Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?

Klarer det helt fint. Er sjelden ute på den måten, men for meg er det mer naturlig å bestille et glass brus eller gjerne bare vann, som jeg syns passer best til mat. Jeg har ingen hverdagsglede i alkohol. Drakk mye festdrikking i starten av tjueåra (er i starten av tredveåra nå) og føler meg også veldig ferdig med fyllegreier. Så på fest kjører jeg gjerne for å slippe å drikke. 

Bestiller helst cola og vann.

Anonymous poster hash: 59cbf...544

Skrevet

Kjenner jeg blir litt trist på vegne av mange her, de som sier at brus, og svært ofte handler det om cola/pepsi, er det de liker best til mat. Dette er i alle fall drikker som så absolutt IKKE høyner ett godt måltid. Dreper jo alt av smak, eller altså - gir alt cola-smak. Greit for meg at dere ikke drikker øl eller vin, men ikke ødelegg all god mat med cola! Da vil jeg anbefale farris eller rett og slett vann, det ødelegger i alle fall ikke maten.

Anonymous poster hash: 58750...4ec

Skrevet

Kjenner jeg blir litt trist på vegne av mange her, de som sier at brus, og svært ofte handler det om cola/pepsi, er det de liker best til mat. Dette er i alle fall drikker som så absolutt IKKE høyner ett godt måltid. Dreper jo alt av smak, eller altså - gir alt cola-smak. Greit for meg at dere ikke drikker øl eller vin, men ikke ødelegg all god mat med cola! Da vil jeg anbefale farris eller rett og slett vann, det ødelegger i alle fall ikke maten.

Så dette med at smaken er som baken har ikke du noe sansen for? 

Skrevet

Jeg klarer å ikke drikke alkohol ved at jeg ikke har lyst på. Det er ikke naturlig for meg å drikke alkohol til hverdags. Alkohol er for meg forbeholdt i utgangspunktet når jeg/vi har barnevakt og skal på fest eller festlige aktiviteter.

Alkohol og lunsj eller middag hører ikke naturlig sammen for min del.

Jeg drikker verken øl eller vin og drikker ikke alkohol til middag hjemme heller.

Jeg liker å være kjørbar og edru og liker veldig godt pepsi max :)

Moota, dette er ikke stygt ment mot deg, men der er et eksempel på god gammeldags norsk drikkekultur, eller mangel på det rettere sagt....

Alkohol inntas, gjerne bøttevis, når man skal på fest. Da må man drikke så man blir full! Det kaller jeg alkoholmisbruk.

Mat og alkohol sammen, det er kultur!

Man nyter ett glass vin/øl som setter spissen på maten, både god mat og vin/øl er nytelsesmiddel man inntar i moderate mengder for å kose seg.

Så jeg er helt enig med HI. Det er ikke alkoholen som er viktig, det er smaken (som sammen med mat) som teller.

Pepsi Max aka aspartampiss forstår ikke jeg at folk "nyter" til god mat.

Men folk er forskjellige og godt er det. Synes lite om at man dømmer andre mennesker som alkoholikere fordi de drikker alkohol på en mer sofistikert måte enn fylleturene man selv har to ganger i året.

Anonymous poster hash: c439c...4fe

Du sier at "mat og alkohol sammen er kultur". Det er det sikkert for deg, men du antar vel ikke at det er det for alle andre? Jeg setter også pris på god mat, men jeg synes da ikke at vin eller øl setter en ekstra spiss på maten. Er det fordi jeg ikke er kulturell nok? 

Jeg liker ikke å sitte hjemme i min egen stue og drikke vin/øl/sprit. Det er vel like fordømmende av deg å si at min måte å "nyte" alkohol på ikke er sofistikert nok? 

Jeg får ofte inntrykk av at det er politisk korrekt å sitte hjemme på lørdager med et glass vin.....jeg synes det virker noe desperat, altså at man prøver etter beste evne å være kulturell og forfinet. 

Nå er det å prøve å fremstå som kulturell, forfinet og alt annet fasadegreier definisjonen på mammaen til nurket da...

Anonymous poster hash: 4e88f...aad

Skrevet

Tror det er personlige preferanser rett og slett.

Jeg kjører nesten alltid på lunsj, for jeg blir bare susen og kvalm om jeg skal drikke kun et glass vin.

Et par av venninnene min tar seg et glass vin eller to da, for de handler det om det fullkomne måltid.

Jeg drikker alkohol sjeldent fordi det nesten alltid er en trening eller kamp jeg skal på f.eks, da passer det seg ikke med vin på formiddagen.

Men, derimot venninneKVELDER er jeg rå på✌️

Skrevet

Nå faller nok ikke jeg inn i gruppen som drikker 1-2 glass i året - men svarer allikevel.

Tror det er to faktorer som virker kraftig inn her:

1. Bosted

2. Hvorfor man drikker alkohol

Bor man langt unna alt, så er det kanskje store logistiske utfordringer med å ikke kunne kjøre hjem. Bor man derimot i byen og kan rusle dit man skal, vil det være mer naturlig å kunne ta et glass eller to.

Om man faktisk ikke liker alkohol, så vil ikke alkohol forbindes med kos. Da er vel eneste grunnen til å drikke den effekten man får av alkohol. Da er det lett å tenke at når folk drikker vin/øl så er det kun for å bli fulle eller brisne - for alkohol= fest.

Om man liker alkohol, så kan det være av ulike grunner. Noen liker smaken, eventuelt kun øl, kun vin etc. og kanskje kombinasjoner av smaker, som en bestemt vin til bestemt mat. Isåfall så er ikke rødvin kun rødvin, og det er samme hva, bare det har alkohol. Da er det smaksmessige grunner, eksempelvis Chablis til en god kveitemiddag. Om det kun står tequila i skapet, vil ikke den fungere som erstatter for Chablisen for å si det sånn....

Andre drikker for å bli brisne eller fulle, og da har vel strengt tatt smak mindre betydning. Da er det ikke så nøye om hvitvinen heter Sancerre eller Montrachet - eller er en Blue Nun. Og om man ikke finner denne, så går man sikkert lett over på den tequila`n i skapet.

Alkoholisme kommer fort fram i denne tråden ser jeg, selv om det kun er snakk om et glass vin til maten. Da har man misforstått litt. Man er ikke alkoholiker nødvendigvis fordi man drikker alkohol. Det kommer an på grunnene, mengdene etc. Alkoholisme er et stort problem for de som har det og deres nærmeste, og en diagnose man ikke skal ta lett på. Samtidig bør det helst ikke hysjes ned.

Så om dette vinglasset alltid blir mange fler, og ble det i går også, og er helt nødvendig - kommer dette temaet klarere opp i dagen kontra at man går ut og spiser en bedre middag med et glass vin eller går på julebord, eller tar en fredagsfest for den del.

Skrevet

Jeg drikker alkohol litt oftere enn 1-2 ganger i året, kanskje 5-6. Både jeg og mannen jobber turnus så jeg har veldig få ledige kvelder til å finne på ting med venner. De gangene jeg får anledning til å ta en tur ut og spise med venner drikker jeg som oftest brus eller vann, syns uansett det er veldig greit å ha med bilen. Tar meg heller en fest en sjelden gang ;)

Anonymous poster hash: 61bf6...bed

Skrevet

Nå faller nok ikke jeg inn i gruppen som drikker 1-2 glass i året - men svarer allikevel.

Tror det er to faktorer som virker kraftig inn her:

1. Bosted

2. Hvorfor man drikker alkohol

Bor man langt unna alt, så er det kanskje store logistiske utfordringer med å ikke kunne kjøre hjem. Bor man derimot i byen og kan rusle dit man skal, vil det være mer naturlig å kunne ta et glass eller to.

Om man faktisk ikke liker alkohol, så vil ikke alkohol forbindes med kos. Da er vel eneste grunnen til å drikke den effekten man får av alkohol. Da er det lett å tenke at når folk drikker vin/øl så er det kun for å bli fulle eller brisne - for alkohol= fest.

Om man liker alkohol, så kan det være av ulike grunner. Noen liker smaken, eventuelt kun øl, kun vin etc. og kanskje kombinasjoner av smaker, som en bestemt vin til bestemt mat. Isåfall så er ikke rødvin kun rødvin, og det er samme hva, bare det har alkohol. Da er det smaksmessige grunner, eksempelvis Chablis til en god kveitemiddag. Om det kun står tequila i skapet, vil ikke den fungere som erstatter for Chablisen for å si det sånn....

Andre drikker for å bli brisne eller fulle, og da har vel strengt tatt smak mindre betydning. Da er det ikke så nøye om hvitvinen heter Sancerre eller Montrachet - eller er en Blue Nun. Og om man ikke finner denne, så går man sikkert lett over på den tequila`n i skapet.

Alkoholisme kommer fort fram i denne tråden ser jeg, selv om det kun er snakk om et glass vin til maten. Da har man misforstått litt. Man er ikke alkoholiker nødvendigvis fordi man drikker alkohol. Det kommer an på grunnene, mengdene etc. Alkoholisme er et stort problem for de som har det og deres nærmeste, og en diagnose man ikke skal ta lett på. Samtidig bør det helst ikke hysjes ned.

Så om dette vinglasset alltid blir mange fler, og ble det i går også, og er helt nødvendig - kommer dette temaet klarere opp i dagen kontra at man går ut og spiser en bedre middag med et glass vin eller går på julebord, eller tar en fredagsfest for den del.

Dette var det vettigste svaret i hele debatten, er så enig med deg.

Skrevet

Jeg synes farris og øl smaker helt grusomt, men jeg blir da ikke trist på andres vegne fordi de synes farris eller øl er godt til maten. Smaken er som baken, selv om du synes at cola ødelegger maten, så synes ikke alle det.

Anonymous poster hash: 8f5f6...8b8

Skrevet

Kjenner jeg blir litt trist på vegne av mange her, de som sier at brus, og svært ofte handler det om cola/pepsi, er det de liker best til mat. Dette er i alle fall drikker som så absolutt IKKE høyner ett godt måltid. Dreper jo alt av smak, eller altså - gir alt cola-smak. Greit for meg at dere ikke drikker øl eller vin, men ikke ødelegg all god mat med cola! Da vil jeg anbefale farris eller rett og slett vann, det ødelegger i alle fall ikke maten.Anonymous poster hash: 58750...4ec

Jeg synes farris og øl smaker helt grusomt, men jeg blir da ikke trist på andres vegne fordi de synes farris eller øl er godt til maten. Smaken er som baken, selv om du synes at cola ødelegger maten, så synes ikke alle det. Anonymous poster hash: 8f5f6...8b8

Nei, jeg har skjønt det... Problemet er jo bare at de som alltid drikker cola/pepsi til mat, faktisk ikke vet hvordan maten smaker. Alt smaker likt med cola til.

Skrevet

Kjenner jeg blir litt trist på vegne av mange her, de som sier at brus, og svært ofte handler det om cola/pepsi, er det de liker best til mat. Dette er i alle fall drikker som så absolutt IKKE høyner ett godt måltid. Dreper jo alt av smak, eller altså - gir alt cola-smak. Greit for meg at dere ikke drikker øl eller vin, men ikke ødelegg all god mat med cola! Da vil jeg anbefale farris eller rett og slett vann, det ødelegger i alle fall ikke maten.Anonymous poster hash: 58750...4ec

Jeg synes farris og øl smaker helt grusomt, men jeg blir da ikke trist på andres vegne fordi de synes farris eller øl er godt til maten. Smaken er som baken, selv om du synes at cola ødelegger maten, så synes ikke alle det. Anonymous poster hash: 8f5f6...8b8

Nei, jeg har skjønt det... Problemet er jo bare at de som alltid drikker cola/pepsi til mat, faktisk ikke vet hvordan maten smaker. Alt smaker likt med cola til.

Synes du ja, men det er det mange andre som ikke gjør. Jeg kan drikke vann, cola eller vin til mat, ettersom hva jeg har lyst på. Jeg vet da hvordan maten smaker selv om jeg drikker cola til, alt smaker ikke likt med cola til

Anonymous poster hash: 8f5f6...8b8

Skrevet

Jeg drikker vin til maten når det er naturlig og jeg ikke må kjøre (eller amme) 

Stiller meg også noe undrende til at så mange oppfatter det som mindre problematisk å drikke seg dritings (helst så fort som mulig for å ikke kjenne smaken) enn det å faktisk drikke et par glass til maten fordi man liker det? 

Nå er det dessverre sånn at tiden ikke strekker til, og lørdagslunchen med venninner skjer altfor sjelden, så da får det bli vin til middagen med barnas far etter at alle små er i seng.

Skrevet

Men det går ikke den andre veien også? At de som drikker vin til maten faktisk ikke vet hvordan maten smaker fordi alt smaker vin?

Jeg drikker ikke verken vin eller brus sammen med maten. Faktisk drikker jeg ingenting når jeg spiser. Men jeg drikker brus ETTER maten, da.

Og jeg kan fortelle deg at maten smaker helt likt før og etter jeg eventuelt skulle tatt meg en slurk av brusen under måltidet ;)

Anonymous poster hash: 661b3...88f

Skrevet

Herre min...

Jegdrikkeralkohol når jeg er på fest. Egentlig så liker jeg ikke så godt smaken av alkohol og innrømmer gjerne at jeg drikker for å bli full.

Anonymous poster hash: f0271...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...