Gå til innhold

Dere som bare drikker alkohol 1-2 ganger i året.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drikker cola, og jeg liker ikke alkohol, drikker det bare hvis jeg er på skikkelig fest.

Hater følelsen jeg får dagen etter, så det er ikke verd det Tror det er 3-4år siden sist, savner det ikke. Jeg er 30år.

Anonymous poster hash: 3fcde...b80
Skrevet

Er dere for fine til å ta bussen alle sammen? Siden dere er avhengig av taxi om dere tar dere et glass?

Skrevet

Er dere for fine til å ta bussen alle sammen? Siden dere er avhengig av taxi om dere tar dere et glass?

Bussen? Den var god :D

Bussen eksisterar visstnok, har ca 5-6 avgangar om dagen og kostar ca det samme som taxi (i alle fall dyrare enn å køyre sjølv). I tillegg fordrar det jo at ein bur i nærleiken av bussruta og skal til nokon/noko langs den samme ruta, samt at ein skal heim før det blir mørkt.

Skrevet

Jeg kan si så mye som at her jeg bor går det buss to ganger i døgnet på hverdager og den går i forbindelse med den videregående skolen i byen så det er sjeldent den passer ned min timeplan :P hadde det derimot gått buss litt oftere hadde jeg også selvsagt kunnet tatt buss altså, men sånn er det nå bare å bo på bygda ;)

Skrevet

Det er faktisk ikke alle steder det går buss...

Anonymous poster hash: 42972...d45

Skrevet

Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?

Klarer? Jeg skjønner ikke spørsmålsstillingen, er det noe problem å ikke drikke alkohol i sosiale settinger? På hvilken måte da, mener du? At folk ser rart på meg? At det er problemer å komme på alternativer? At savnet blir så stort?

Skrevet

Hehe, sånn snakker en som ikke aner hvordan det er å bo utenfor ring 3 :P

Skrevet (endret)

Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?

Klarer? Jeg skjønner ikke spørsmålsstillingen, er det noe problem å ikke drikke alkohol i sosiale settinger? På hvilken måte da, mener du? At folk ser rart på meg? At det er problemer å komme på alternativer? At savnet blir så stort?
Nå snakker jeg ikke om å gå på "flatfylla", men om det ene hvitvinsglasset til rekene eller om rødvin til osten på en venninnekveld :)

Jeg forstår at noen ikke liker vin eller øl, at enkelte velger å avstå fra alkohol som konsekvens av traumer i barndommen, sykdom eller religiøs overbevisning.

Dette er jo årsaker som er rimelig åpenbare. Det var de "andre" grunnene jeg var ute etter :)

Mange oppgir mangel på kollektivtransport som grunn - det synes jeg er interessant.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Her drikkes det alkohol et par ganger i uken, selv om vi bare er hjemme i vår egen stue ;) På lørdager har vi fast voksenmiddag etter at ungene har lagt seg og da finner jeg alltid en vin som passer til måltidet som vi deler. Og på fredag pleier vi å teste ut spennende øl til fredagschipsen (vanedyr, åjadda), er jo så mye gøy i butikken nå. Jeg kan også ta meg et glass vin til lunsj med venninner, men med tre barn under fem år blir ikke det så ofte prioritert lenger (kanskje vært halvår ;) )

Og så er det jo middag med jobb, middag med jentegjengen, teambuldinger etc. Pleier fort å bli femretters med vinpakker til da :)

Men jeg stusser heller over de som driver og drikker brus til alt. Makan til skvip som ødelegger maten. Brus drikker jeg kanskje et par ganger i året, og da ikke i forbindelse med mat ihvertfall! Nei takke meg til vann som drikke ellers :)

Anonymous poster hash: f9e9b...ece
Skrevet

Nå snakker jeg ikke om å gå på "flatfylla", men om det ene hvitvinsglasset til rekene eller om rødvin til osten på en venninnekveld :)

Jeg forstår at noen ikke liker vin eller øl, at enkelte velger å avstå fra alkohol som konsekvens av traumer i barndommen, sykdom eller religiøs overbevisning.

Dette er jo årsaker som er rimelig åpenbare. Det var de "andre" grunnene jeg var ute etter :)

Mange oppgir mangel på kollektivtransport som grunn - det synes jeg er interessant.

Synes du man må ha en god grunn til hvorfor man ikke drikker alkohol, en unnskyldning liksom? Hva med "har ikke lyst på", "liker ikke"? Er ikke dette gyldige svar i din omgangskrets, må man liksom forsvare seg? I såfall er jo dette drikkepress, og det synes jeg er ufint og uklokt. Tenk hvis noen i venninnegjengen din utvikler et problem fordi hun føler seg presset til å drikke av dere andre, at hun er redd for å bli sett rart på og føle seg utenfor?

Mulig dere burde jobbe med holdningene deres, og få alle til å føle seg akseptert uansett hvilke valg de tar i forhold til alkohol.

Skrevet

Enig med deg HI, jeg heller skjønner ikke meg på det. Er det biffmiddag hos oss smaker middagen mye bedre med et glass rødvin.. Eller om vi har skalldyr passer det seg best med et glass hvitvin :-D

Å Jeg og mannen er ikke alkoholikere vi nyter bare livet med god mat og drikke, i kveld blir det

Grov hjemmelaget pizza og 1 øl, ja bare EN øl

Anonymous poster hash: 714be...d61

Jeg blander meg ikke i hva andre drikker og foretrekker, men selv er jeg veldig glad i å ta et glass vin eller en øl nokså regelmessig. Det handler nok om smakspreferanser, for jeg drikker sjelden mye, og blir svært sjelden beruset. Nå som jeg er gravid, synes jeg det er et savn med det ene glasset med vin en hverdagskveld, for ikke å snakke om når jeg er ute og spiser og i festlige sammenhenger. Men babyen kommer selvsagt først. 

Skrevet

Jeg tviler på at de her inne kan forskjell på god og dårlig vin. God vin hører til god mat!

Skrevet

Synes du man må ha en god grunn til hvorfor man ikke drikker alkohol, en unnskyldning liksom? Hva med "har ikke lyst på", "liker ikke"? Er ikke dette gyldige svar i din omgangskrets, må man liksom forsvare seg? I såfall er jo dette drikkepress, og det synes jeg er ufint og uklokt. Tenk hvis noen i venninnegjengen din utvikler et problem fordi hun føler seg presset til å drikke av dere andre, at hun er redd for å bli sett rart på og føle seg utenfor?

Mulig dere burde jobbe med holdningene deres, og få alle til å føle seg akseptert uansett hvilke valg de tar i forhold til alkohol.

Vi har alltid alkoholfrie alternativer når vi har middagsgjester.

Man skal selvsagt ikke behøve å unnskylde seg for at man takker nei til vin til maten.

Jeg var rett og slett nysgjerrig. Derfor startet jeg denne tråden.

Skrevet

Milde himmel! Du forstår det fortsatt ikke?

Det er spesielt å måtte ha en "grunn/forklaring" til å ikke drikke alkohol i de eksemplene dine!

Jeg er langt over snittet vininteressert, har både vinkjeller og medlemskap i vinklubb. Og jeg foretrekker venninnelunsj uten alkohol. Synes både rekene, osten, skalldyrsalaten eller hva det måtte være smaker så nydelig i seg selv at jeg gjerne drikker farris ved siden av for ikke å ødelegge smaken.

Høres ut som du og dine venninner har et litt "wannabe" forhold til alkohol?

Anonymous poster hash: 54466...3fc

Skrevet

Jeg klarer å ikke drikke alkohol ved at jeg ikke har lyst på. Det er ikke naturlig for meg å drikke alkohol til hverdags. Alkohol er for meg forbeholdt i utgangspunktet når jeg/vi har barnevakt og skal på fest eller festlige aktiviteter.

Alkohol og lunsj eller middag hører ikke naturlig sammen for min del.

Jeg drikker verken øl eller vin og drikker ikke alkohol til middag hjemme heller.

Jeg liker å være kjørbar og edru og liker veldig godt pepsi max :)

Moota, dette er ikke stygt ment mot deg, men der er et eksempel på god gammeldags norsk drikkekultur, eller mangel på det rettere sagt....

Alkohol inntas, gjerne bøttevis, når man skal på fest. Da må man drikke så man blir full! Det kaller jeg alkoholmisbruk.

Mat og alkohol sammen, det er kultur!

Man nyter ett glass vin/øl som setter spissen på maten, både god mat og vin/øl er nytelsesmiddel man inntar i moderate mengder for å kose seg.

Så jeg er helt enig med HI. Det er ikke alkoholen som er viktig, det er smaken (som sammen med mat) som teller.

Pepsi Max aka aspartampiss forstår ikke jeg at folk "nyter" til god mat.

Men folk er forskjellige og godt er det. Synes lite om at man dømmer andre mennesker som alkoholikere fordi de drikker alkohol på en mer sofistikert måte enn fylleturene man selv har to ganger i året.

Anonymous poster hash: c439c...4fe

Skrevet

Jeg klarer å ikke drikke alkohol ved at jeg ikke har lyst på. Det er ikke naturlig for meg å drikke alkohol til hverdags. Alkohol er for meg forbeholdt i utgangspunktet når jeg/vi har barnevakt og skal på fest eller festlige aktiviteter.

Alkohol og lunsj eller middag hører ikke naturlig sammen for min del.

Jeg drikker verken øl eller vin og drikker ikke alkohol til middag hjemme heller.

Jeg liker å være kjørbar og edru og liker veldig godt pepsi max :)

Moota, dette er ikke stygt ment mot deg, men der er et eksempel på god gammeldags norsk drikkekultur, eller mangel på det rettere sagt....

Alkohol inntas, gjerne bøttevis, når man skal på fest. Da må man drikke så man blir full! Det kaller jeg alkoholmisbruk.

Mat og alkohol sammen, det er kultur!

Man nyter ett glass vin/øl som setter spissen på maten, både god mat og vin/øl er nytelsesmiddel man inntar i moderate mengder for å kose seg.

Så jeg er helt enig med HI. Det er ikke alkoholen som er viktig, det er smaken (som sammen med mat) som teller.

Pepsi Max aka aspartampiss forstår ikke jeg at folk "nyter" til god mat.

Men folk er forskjellige og godt er det. Synes lite om at man dømmer andre mennesker som alkoholikere fordi de drikker alkohol på en mer sofistikert måte enn fylleturene man selv har to ganger i året.

Anonymous poster hash: c439c...4fe

Jeg dømmer ikke noen heller jeg. Jeg liker pepsi max best og koser meg med det. Drikker pepsi max til pizza, taco, komle, frokost og en finere biffmiddag ute.

Jeg lar like mye vær å drikke fordi jeg da har et problem med å komme meg hjem, som prisen, smaken og det at jeg ikke synes det er naturlig å drikke så ofte.

Skrevet

Milde himmel! Du forstår det fortsatt ikke?

Det er spesielt å måtte ha en "grunn/forklaring" til å ikke drikke alkohol i de eksemplene dine!

Jeg er langt over snittet vininteressert, har både vinkjeller og medlemskap i vinklubb. Og jeg foretrekker venninnelunsj uten alkohol. Synes både rekene, osten, skalldyrsalaten eller hva det måtte være smaker så nydelig i seg selv at jeg gjerne drikker farris ved siden av for ikke å ødelegge smaken.

Høres ut som du og dine venninner har et litt "wannabe" forhold til alkohol?

Anonymous poster hash: 54466...3fc

Med all respekt å melde, men skal du ha dette inn med teskjed??

Noen ganger drikker jeg vin til lunch eller middag, andre ganger drikker jeg farris, kaffe eller te.

Jeg hadde et enkelt spørsmål.

Jeg fikk, i beste DiB-stil, hodet bitt av.

Kos dere med Pepsi Max'en deres, damer.

Fortsatt fin kveld ønskes.

Skrevet

Tja gidder ikke og drikke vin til en lunsj med venninner en onsdag for så og komme brisen i bhg for og hente barna, det tar seg liksom ikke helt ut : D

Selvsagt drikker jeg innimellom, men har bare ikke behov for og gjøre det hver gang jeg skal spise lunsj eller spise middag med venner/ kolleger .

Skrevet

Fordi folk er forskjellige, og det er helt greit? ;)

Skrevet

Jeg drikker gjerne vin de gangene jeg er ute og spiser middag, tar gjerne vinmeny da for å få noe skikkelig godt. kan også ta et glass på jobbfest eller ute med venninner. blir aldri full, har ikke behovet. savnet ikke alkohol i svangerskapene, så jeg har drukket veldig lite etter å ha fått barn.

drikker aldri hjemme, liker å være kjørbar om noe skulle skje, og velger heller sjokolade (må tenke litt på kaloriinntak også!)

Anonymous poster hash: 83433...729

Skrevet

Vin meg her og vin meg der...men det er ingen som snakker om å ta en øl til lunsj eller på en venninnekveld...Er det bare for harry? For mannlig?

Anonymous poster hash: 0dcd6...6d9

Skrevet

Jeg er sjokkert over alle som mener det er helt flott å drikke brus til alt mulig. Brus, og kanskje spesielt colabrus er ikke en god en "pairing" med annen mat enn comfortfood og trash.

Når vi inviterer på middag får folk velge mellom vann, vin eller eventuelt en god eplejus, men brus kommer ikke på mitt bord.

Her drikkes det moderate mengder vin til maten 1-3 ganger i uka.

Men sist gang jeg "tok meg en fest" var for 6-7 år siden.

Men, men, folk gjør som de vil.

Anonymous poster hash: 12190...7a3

Skrevet

Syns farris/brus/vann er bedre.

Til min vinelskede families store bekymring :P

Skrevet

Jeg kan si så mye som at her jeg bor går det buss to ganger i døgnet på hverdager og den går i forbindelse med den videregående skolen i byen så det er sjeldent den passer ned min timeplan :P hadde det derimot gått buss litt oftere hadde jeg også selvsagt kunnet tatt buss altså, men sånn er det nå bare å bo på bygda ;)

Her også :P

Skrevet

Jeg drikker så godt som aldri brus, da :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...