Mother Gothel Skrevet 5. oktober 2014 #26 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skjønner heller ikke greia med å "måtte" drikke alkohol til maten. Da tenker jeg at man faktisk ganske fort kan få et problem med det. Men nå liker ikke jeg smaken av alkohol, og vi er forskjellige. Når jeg første drikker( (1-2 ganger i året på fest), drikker jeg fort for å bli full. Så kan jeg gå å legge meg. Liker ikke folk, høy musikk eller alkohol. Takke meg til en kosekveld med barna og masse godis og brus!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #27 Skrevet 5. oktober 2014 Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin? Du er ganske snørrhoven til tider.... Selvfølgelig er vi ute med venner, selvfølgelig har vi lunsj i byen av og til, selvfølgelig spiser vi gode middager vi også. Men for alle er det ikke naturlig med alkohol til maten, for noen fungerer alkoholfritt akkurat like godt! Jeg forstår at alkohol er veldig viktig for deg, men du trenger vel ikke være så nedlatende mot de som ikke har det som naturlig følge til god mat. Maten smaker også godt med vann, Farris, Mozell, eplemost e.l. skjønner du. Jeg er ingen usosial, hyperreligiøs fanatiker selv om jeg ikke tåler alkohol, det er medisinske grunner til at jeg ikke kan drikke og heldigvis er det ingen av mine venner som forventer at man skal drikke vin ved hver en sammenkomst. Anonymous poster hash: ed8af...1a8
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #28 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg drikker ikke alkohol lenger, har en sykdom som gjør at jeg blir sykere av alkohol. Jeg savner faktisk ikke vinen, champagnen eller drinkene det jeg savner er en god øl av og til. Til lunsjer, middagsselskapene, kosekveldene drikker jeg munkholm, en skikkelig god tekopp, luksussjokolade, limonade, vann med frukt. Det aller beste er at jeg koser meg på disse tilstelningene uten å blidårlig dagen etter, det jeg har mest problemer med er at andre sliter med å akseptere at jeg ikke ønsker å drikke alkohol. Anonymous poster hash: de821...410
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #29 Skrevet 5. oktober 2014 Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?Er du alkoholiker?Lunsjer jeg med venninner tar jeg en kaffe/latte el.l. Er vi ute og spiser tar jeg et glass brus, er det er finere anledning tar jeg et flass rødvin til maten, men ikke ofte. Ikke alle er glad i alkohol. Ikke alle ser på det som naturlig å ta et glass alkohol hele tiden.Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Man er ikke alkoholiker om man tar et glass vin til lunsj eller middag. Det er faktisk veldig vanlig rundt om i hele verden. Det har med vaner og gjøre. Jeg er litt splitta, nå som jeg er alene med baby og totalt avhengig av bilen for å komme meg rundt blir det lite dessverre. Før da jeg bodde mer sentralt derimot kunne jeg fint ta et glass vin eller musserende på venninnelunsj. Vin til middag. Osv. Ikke hver eneste dag, men kommer anpå hva som blir spist og hva som skal skje den dagen. Halve familien min er spanjoler og når vi er i Spania er det en selvfølge med alkohol til maten. Ingen av dem er alkoholikere såvidt jeg vet. Har ikke sett noen av de særlig fulle heller når jeg tenker meg om. Men den norske siden av familien som jeg ser drikke kanskje maks fire ganger i året derimot... Nei ikke alkoholiker, men stusser over at man drikker alkohol "hver" lørdag formiddag, hver gang man spiser god mat osv. Andre kulturer bryr jg meg ikke om, de får gjøre hva de vil. Som det kommer fram i nesten samtlige svar her er det ikke naturlig å drikke alkohol til hvert måltid i norge Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Men hvorfor er det ene bedre enn det andre? Siden vi er nordmenn da er det liksom greit å drikke seg dritings på julebordet, men ellers i året skal vi være avholds? Fordi det er deg de fleste gjør, det er det som er normalt, sånn ska det værra? Jeg er verken eller føler jeg akkurat her, men jeg synes mammantilnurket får litt mye tyn her, bare fordi vanene hennes ikke er de samme som hos flertallet. Ja, så er vi forskjellig da, og det er greit. Hun spør om noe, og så får hun spørsmål tilbake om hun er alkoholiker fordi hun drikker vin til middag og når hun er på venninnelunsj i byen. Det stusser jeg over. Når ble det greit å være så dømmende? Jeg ser jo at en del her hang seg opp i måten hun stilte spørsmålet på, noe jeg ikke helt forstår, for for meg virker hun bare som ei dame med litt andre vaner enn flertallet. Anonymous poster hash: 6acb5...402
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #30 Skrevet 5. oktober 2014 Vin til lunsj?? Jøss.... Nei, blant mine venner er det isvann og kaffe av ulike sorter til lunsj... jeg ville blitt sett veldig rart på om jeg bestilte meg vin til lunsj. Middag ute? Joda, men da drikker vi brus. Barnet er jo oftest med, og en av oss kjører jo så da blir det til at vi alle drikker brus Anonymous poster hash: 22238...8aa
☆☆☆ Skrevet 5. oktober 2014 #31 Skrevet 5. oktober 2014 Drikk oftare enn 1-2 gongar i året, men synes absolutt ikkje synd i meg sjølv med vatn til lunsj og middag, evt alkoholfri øl eller brus. Det er nok kulturelt betinga, for spanjolar er vinen sjølvsagt i festlig lag, for sunnmøringar er det kake som markerar at "no kosar vi oss".
Honningmelon Skrevet 5. oktober 2014 #32 Skrevet 5. oktober 2014 Klarer? Er ofte på lunsj med venninner og har venninnekvelder, men å være sosial med venninner betyr ikke automatisk at det skal være alkohol inni bildet. Hverken for meg eller venninnene mine. Heldigvis. Vi koser oss med mat og skravling og det vi har lyst på av drikke.
MammantilNurket Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter #33 Skrevet 5. oktober 2014 Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?Er du alkoholiker?Lunsjer jeg med venninner tar jeg en kaffe/latte el.l. Er vi ute og spiser tar jeg et glass brus, er det er finere anledning tar jeg et flass rødvin til maten, men ikke ofte. Ikke alle er glad i alkohol. Ikke alle ser på det som naturlig å ta et glass alkohol hele tiden.Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Man er ikke alkoholiker om man tar et glass vin til lunsj eller middag. Det er faktisk veldig vanlig rundt om i hele verden. Det har med vaner og gjøre. Jeg er litt splitta, nå som jeg er alene med baby og totalt avhengig av bilen for å komme meg rundt blir det lite dessverre. Før da jeg bodde mer sentralt derimot kunne jeg fint ta et glass vin eller musserende på venninnelunsj. Vin til middag. Osv. Ikke hver eneste dag, men kommer anpå hva som blir spist og hva som skal skje den dagen. Halve familien min er spanjoler og når vi er i Spania er det en selvfølge med alkohol til maten. Ingen av dem er alkoholikere såvidt jeg vet. Har ikke sett noen av de særlig fulle heller når jeg tenker meg om. Men den norske siden av familien som jeg ser drikke kanskje maks fire ganger i året derimot...Nei ikke alkoholiker, men stusser over at man drikker alkohol "hver" lørdag formiddag, hver gang man spiser god mat osv. Andre kulturer bryr jg meg ikke om, de får gjøre hva de vil. Som det kommer fram i nesten samtlige svar her er det ikke naturlig å drikke alkohol til hvert måltid i norge Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Men hvorfor er det ene bedre enn det andre? Siden vi er nordmenn da er det liksom greit å drikke seg dritings på julebordet, men ellers i året skal vi være avholds? Fordi det er deg de fleste gjør, det er det som er normalt, sånn ska det værra? Jeg er verken eller føler jeg akkurat her, men jeg synes mammantilnurket får litt mye tyn her, bare fordi vanene hennes ikke er de samme som hos flertallet. Ja, så er vi forskjellig da, og det er greit. Hun spør om noe, og så får hun spørsmål tilbake om hun er alkoholiker fordi hun drikker vin til middag og når hun er på venninnelunsj i byen. Det stusser jeg over. Når ble det greit å være så dømmende? Jeg ser jo at en del her hang seg opp i måten hun stilte spørsmålet på, noe jeg ikke helt forstår, for for meg virker hun bare som ei dame med litt andre vaner enn flertallet. Anonymous poster hash: 6acb5...402 Takk Nevner i forbifarten at jeg ikke har vært på julebord siden 2009, og det var faktisk alkoholfritt. Jeg vil også bare få på det tørre: 1) Jeg drikker meg aldri beruset. 2) Jeg har ikke sertifikat, men vi bor relativt sentralt. 3) Jeg tar sterk avstand fra "den norske helgefylla". 4) Jeg har fortsatt til gode å se noen i min familie synlig beruset.
Iiiiik Skrevet 5. oktober 2014 #34 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg drikker alkohol sjeldnere og sjeldnere. Spiser lunch med venninner rett som det er, da drikker jeg som regel vann til maten og kaffe etterpå. Drit kjedelig sikkert, men lever godt med det. På vennemiddager i nabolaget som gjør det mulig å gå eller sykle hjem, kan jeg ta et glass vin til maten. Hvis vi er i kjøreavstand, avstår jeg uten problemer og drikker vann eller farris da også. Du får litt nebbete svar her, men du spør jo også litt nebbete. Husk at det finnes andre valg enn dine og at det ene ikke nødvendigvis er bedre enn det andre. Joda, man kan nok spise lunch med venninner uten prosecco eller spise god middag uten rødvin. Og man kan drikke langt mer enn meg uten å være alkoholisert.
Englenemine Skrevet 5. oktober 2014 #35 Skrevet 5. oktober 2014 Drikker brus el evt alkoholfritt øl om jeg kjører til veninnemiddagen. Alkoholfritt er like godt som øl med alkohol.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #36 Skrevet 5. oktober 2014 Her inne er det jammen meg mange surmaga kjedelige kjerringer! Et glass vin til en lunsj hadde dere sikkert hatt veldig godt av! Gud, så sære... Anonymous poster hash: e993b...5a9
*Miss Marple* Skrevet 5. oktober 2014 #37 Skrevet 5. oktober 2014 Her inne er det jammen meg mange surmaga kjedelige kjerringer! Et glass vin til en lunsj hadde dere sikkert hatt veldig godt av! Gud, så sære...Anonymous poster hash: e993b...5a9 Sære, faktisk Jaja, du høres jo virkelig hyggelig ut selv.
Issy Skrevet 5. oktober 2014 #38 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg er av de som nyyyter et godt glass vin både med og uten middag til. Likevel er det svært sjelden jeg drikker i sosiale sammenhenger, og spesielt ikke når vi spiser ute. Jeg må begrense alkoholinntaket grunnet medisiner og sykdom, og det er derfor veldig enkelt for meg å gjøre det enkelt for meg selv ved å kjøre når vi er ute,og heller ta det vinglasset til middagen hjemme en annen dag:) for meg løfter absolutt vin et godt måltid når det er rett satt sammen, mens jeg uten mat ved siden av helt klart foretrekker alkoholfritt alternativer som brus og farris! Er heller ikke vanlig blant mine venninner å drikke alkohold når vi treffes til lunsj... Så har aldri følt jeg har ofret noenting ved å ikke drikke alkohol! Det eneste må være alle spekulasjonene om jeg er gravid fra de få på festen som ikke kjenner meg:p
MammantilNurket Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter #39 Skrevet 5. oktober 2014 Drikker brus el evt alkoholfritt øl om jeg kjører til veninnemiddagen. Alkoholfritt er like godt som øl med alkohol. Hva drikker du da? Da jeg var gravid drakk jeg alkoholfri Carlsberg og San Miguel. Er det noe mer du vil anbefale?
Fruhalv2 Skrevet 5. oktober 2014 #40 Skrevet 5. oktober 2014 I helgene er det brus , jobber på dagtid så vin til lunsj er utelukket. Ift kvelder ute , så er det vel få av de, og synes da det er greit å kjøre , slik at jeg er opplagt til dagen etter. Men for all del, har det veldig gøy de gangene barnevakt er ordnet for dagen etter , og jeg slår ut håret , og drikker alkohol
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #41 Skrevet 5. oktober 2014 Helt ærlig? Fordi jeg er DØDSSLITEN av livet som småbarnsmor.. Nå drikker jeg aldri så ser for meg at et glass vin vil gå rett i fletta og gjøre meg fyllesyk som bare det. Ser for meg å bli vekt i 6-tida av de små proppfulle av energi, klar for ny dag, og da må jeg og ha energi til å henge med dem på alle aktivitetene som skjer i løpet av dagen. Bare tanken på å være uggen/sliten pga alkohol i tillegg klarer jeg ikke. Så de neste årene vil det være fullstendig tørke her i gården.. Men syns forøvrig ikke at alkohol og barn hører sammen da jeg selv har vokst opp med en alkoholisert far som ødela store deler av barndommen min. Lovte meg selv som liten at aldri mine barn skal måtte oppleve noe sånt, og det løfte skal jeg holde. Anonymous poster hash: 65172...a51
*Miss Marple* Skrevet 5. oktober 2014 #42 Skrevet 5. oktober 2014 Helt ærlig? Fordi jeg er DØDSSLITEN av livet som småbarnsmor.. Nå drikker jeg aldri så ser for meg at et glass vin vil gå rett i fletta og gjøre meg fyllesyk som bare det. Ser for meg å bli vekt i 6-tida av de små proppfulle av energi, klar for ny dag, og da må jeg og ha energi til å henge med dem på alle aktivitetene som skjer i løpet av dagen. Bare tanken på å være uggen/sliten pga alkohol i tillegg klarer jeg ikke. Så de neste årene vil det være fullstendig tørke her i gården.. Men syns forøvrig ikke at alkohol og barn hører sammen da jeg selv har vokst opp med en alkoholisert far som ødela store deler av barndommen min. Lovte meg selv som liten at aldri mine barn skal måtte oppleve noe sånt, og det løfte skal jeg holde.Anonymous poster hash: 65172...a51 Men her er det ikke snakk om å drikke seg beruset, men ET glass vin til lunsj eller middag. Det blir man hverken full eller dårlig av. Jeg liker godt vin til mat, men ikke godt nok til å gidde alt styret det blir med å ikke kunne kjøre hjem.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #43 Skrevet 5. oktober 2014 Helt ærlig? Fordi jeg er DØDSSLITEN av livet som småbarnsmor.. Nå drikker jeg aldri så ser for meg at et glass vin vil gå rett i fletta og gjøre meg fyllesyk som bare det. Ser for meg å bli vekt i 6-tida av de små proppfulle av energi, klar for ny dag, og da må jeg og ha energi til å henge med dem på alle aktivitetene som skjer i løpet av dagen. Bare tanken på å være uggen/sliten pga alkohol i tillegg klarer jeg ikke. Så de neste årene vil det være fullstendig tørke her i gården.. Men syns forøvrig ikke at alkohol og barn hører sammen da jeg selv har vokst opp med en alkoholisert far som ødela store deler av barndommen min. Lovte meg selv som liten at aldri mine barn skal måtte oppleve noe sånt, og det løfte skal jeg holde.Anonymous poster hash: 65172...a51 Men her er det ikke snakk om å drikke seg beruset, men ET glass vin til lunsj eller middag. Det blir man hverken full eller dårlig av. Jeg liker godt vin til mat, men ikke godt nok til å gidde alt styret det blir med å ikke kunne kjøre hjem. Ikke alle tåler alkohol like godt, jeg kan fint bli dårlig av ett glass. Men ikke helt til dagen etter da. Jeg drikker nesten aldri alkohol fordi jeg ikke liker hverken smaken eller effekten. Drikker for det meste Pepsi max når jeg skal kose meg. Anonymous poster hash: 42972...d45
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #44 Skrevet 5. oktober 2014 Det er ikke naturlig for meg. Liker ikke vin, og heller ikke øl. Drikker vann eller brus til maten. Drakk en gang en cosmo til middag da jeg var på cruise med mannen, men det ble bare rart. Drikker heller en god drink i baren etter mat, men det er ca halvannet år siden jeg var ute på slik middag, og da var jeg gravid, så sist jeg drakk alkohol må ha vært over to år siden... Hadde jeg likt øl/vin, så kunne jeg sikkert drukket det til maten, men eneste vinen jeg får ned er altervin, og den er jo fri for alkohol Anonymous poster hash: 18689...0f1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #45 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg drikker alkohol flere ganger i måneden, men da kun på kveldstid sammen med venninner eller mannen. Det er ikke snakk om store mengder, men jeg tar gjerne et glass i ny og ned.. Jeg drikker ikke alkohol på dagtid, det er for meg kveldskos. Anonymous poster hash: a07d7...012
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #46 Skrevet 5. oktober 2014 Nå drikker jeg alkohol litt oftere enn 2 ganger i året, men det er da ikke vansklig å finne andre alternativer. Vanligvis er vann bra. Vil du ha noe mer spesielt er jeg glad i gode eplesafter eller blåbærsaft. Brus er også godt for ikke å snakke om rabarbrasaft. Anonymous poster hash: eccb2...658
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2014 #47 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg drikker masse vin i løpet av et år. Noen ganger et glass eller to nesten hver kveld, andre ganger går det uker mellom hver gang jeg drikker. Vin er godt og hever et godt måltid. Kjenner at jeg føler mange er veldig snerpete og dømmende, man blir ikke alkoholiker om man drikker et par glass vin om dagen. Anonymous poster hash: 58750...4ec
little old lady hoo Skrevet 5. oktober 2014 #48 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg har både små og store barn, og med tenåringsbarn i hus liker jeg ikke å ikke være kjørbar før alle er i hus. Ting kan oppstå og ungene har behov for henting eller lignende. Dersom min mann drikker øl, noe han ofte gjør på kveldene, lar jeg være til alle er i hus. Å drikke vin til lunsj gjør jeg kun på hytta. Hvordan skal logistikken fungere dersom jeg setter meg ut av drift til lunsj? Jeg liker vin og øl, men det er ikke noe offer for meg å velge det bort i disse årene siden det er upraktisk å kombinere med en ellers full timeplan.
Gjest Skrevet 5. oktober 2014 #49 Skrevet 5. oktober 2014 Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin?Er du alkoholiker?Lunsjer jeg med venninner tar jeg en kaffe/latte el.l. Er vi ute og spiser tar jeg et glass brus, er det er finere anledning tar jeg et flass rødvin til maten, men ikke ofte. Ikke alle er glad i alkohol. Ikke alle ser på det som naturlig å ta et glass alkohol hele tiden. Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Ja ... et glass hvitvin til en skalldyrsalat lunch en lørdag formiddag gjør meg bestemt til en überforsoffen dame.Alvorlig talt?! Nå begynner jeg å lure på hvor du er oppdratt hen og hvaslags alkoholkultur du er vant til. Jeg hadde et enkelt spørsmål. Takk! Var ikke et enkelt spørsmål det innlegget ditt. Heller er hovent forsøk på nok en gang å virke bedre enn alle andre. Skalldyrsalat lunch. Cava/Champagne osv. 3 retters. Dyre vesker. Lunsjer med venninner og må drikke vin. Du skriver alltid om de flotte måltidene dine, aldri fiskeboller i hvit saus eller spaghetti hjemme hos deg? Jo, stemmer, da heter det pasta ala sossedame med et hint av revet parmesan. Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Du er herved invitert på lunch til meg Håper at du liker skalldyrsalat og prosecco. Jeg KOMMER!!! Hvis jeg får lov Nam Nam
Nettisen:) Skrevet 5. oktober 2014 #50 Skrevet 5. oktober 2014 Hva drikker dere istedet? Hvordan "klarer" dere å ikke drikke alkohol? Er dere aldri ute og spiser, ute til lunch med venninner eller i andre settinger hvor det er helt naturlig med eksempelvis et glass vin? Er du alkoholiker? Lunsjer jeg med venninner tar jeg en kaffe/latte el.l. Er vi ute og spiser tar jeg et glass brus, er det er finere anledning tar jeg et flass rødvin til maten, men ikke ofte. Ikke alle er glad i alkohol. Ikke alle ser på det som naturlig å ta et glass alkohol hele tiden. Anonymous poster hash: 3cb14...c49 Alkoholiker fordi man tar et glass vin til lunsj? Da vil jeg påstå at du har misforstått. Å ta ti glass vin på julebord en gang i året er i mine øyne mye verre. Og jeg tar også med glede en champagnelunsj på en helt vanlig lørdag uten å være i noen risikogruppe hva angår alkohol. Det er en ting at du ikke liker å ta et glass vin, men hvorfor angripe de som er annerledes enn deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå