Gå til innhold

Min erfaring med medikamentell abort.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Tenkte å fortelle om min erfaring med medisinsk abort.

1. Det var mandag, jeg hadde gått 10 dager over siste menstruasjon. Tok da en graviditetstest som viste positiv. Dette ble ett sjokk for oss, vi er veldig nøye med prevensjon, men alt kan skje. Jeg og min samboer har ett barn fra før, han er 8 år og vi elsker han selvfølgelig overalt på jord :). Situasjonen er den at vi hadde bestemt oss for å ikke få flere barn pga mye som har skjedd innen vår slekt den siste tiden (deriblant 6 dødsfall) ,som man fortsatt prøver å leve med. Jeg er under utdanning enda, og vi er så lykkelig som vi kan være i vår lille familie på 3 <3

2. Tok direkte kontakt med sykehuset, og fikk time til undersøkelse og samtale/veiledning, da jeg var ca 9 uker på vei, (Fosteret ca 7 uker). Jeg ble godt motatt av en lege/ gynekolog. Vi skrev under på papirer og jeg fikk valget og informasjon om medisinsk abort eller kirurgisk. Jeg valgte medisinsk. Etter en helsesjekk som inkluderte blodprøve, måling av blodtrykk og gynekologisk undersøkelse som var unnagjort på ca 3 minutter, fortsatte samtalen. Jeg fikk ny time på sykehuset 3 dager etter dette for innleggelse. Gynekologen ga meg en pille som heter mifepriston. Denne skulle jeg svelge kvelden jeg reiste hjem, slik at den fikk virke til jeg kom tilbake på sykehuset. Kjente litt "mensmurringer" denne tiden, men ikke vondt.

3. Dagen er kommet.

Ble tatt godt imot på fødeavdelingen og fikk eget rom, med eget bad.

En sykepleier ga meg 3 piller som ble satt inn i skjeden, og en smertestillende som ble satt inn i baken. Klokken var da 08.50. Dette gikk fint. Fikk beskjed om å ligge i ro 1 time i senga, før jeg kunne begynne å tusle rundt, slik at tabletten ble oppløst og ikke kom ut igjen. Sykepleieren spurte om det var noe jeg hadde lyst å spise/ drikke, og kom inn med vann til meg, da jeg allerede hadde inntatt frokost.

Klokken 10.00 begynte jeg å bli litt trett/ døsig av smertestillende jeg fikk i begynnelsen.

Klokken 10.45 fikk jeg litt svake mensmurringer og litt ubehag i korsryggen, men ellers fin. Begynte å blø litt rundt dette klokkeslettet, og måtte tisse, så jeg gikk på toalettet en tur. Da kom det små klumper og blod sammen, byttet bind ganske ofte. La meg i senga igjen etter toalett besøket.

Klokken 12.00 ble menssmertene meget ubehagelig og jeg ble litt kvalm, og blødde en god del. Sykepleier kom inn med en tablett mot kvalme og det ble satt en morfinsprøyte i ryggmuskelen min. Dette var ikke vondt, og de smertene jeg hadde fra før forsvant etter 1 minutt. Sovnet en time etter dette, det var deilig.

Klokken 13.15 Fikk jeg servert middag og dessert på rommet, godt med mat:) Og det eneste jeg kjente av "smerte" var meget svak mensmurring. Ikke vondt:)

Etter inntak av mat og litt gåing i gangene, pluss mange toalettbesøk med skifting av bind, la jeg meg litt nedpå igjen og slappet av. Ingen smerter :)

Klokken 15.15 Kom sykepleier inn og lurte på om jeg ville sjekke om aborten var ferdig gjennomført. Takket ja, og følte meg ganske bra. Ble ført til et undersøkelse rom der sykepleier og gynekolog var. Der ble lyset slukket og det ble utført en vaginal ultralyd. Resultatet var normalt og jeg kunne reise hjem :)

Er 2 dager siden nå, og jeg har menstruasjonsblødninger, dette kunne vare i opptil ca 14 dager etter aborten.

Alt i alt var dette ikke skummelt, ikke så vondt og et veldig omsorgsfullt og forståelig personale.

Det var min erfaring :-)

Anonymous poster hash: 2af3b...915

Anonymous poster hash: 0d2d2...c88

Fortsetter under...

Er det flere som har hatt det slik som meg? Er 3 dager siden sykehuset nå, og idag har jeg sterke menslignende smerter, kom også mer "rester" ut i morges. Lurer på om jeg kan ta Paracet mot smertene....er det noen som vet?

Det er forresten jeg som har skrevet innlegget over, men der står det anonymbruker. Jeg er ny her inne, å vet ikke hvordan jeg får byttet det til "Marina87" som er mitt brukernavn. Noen som kan hjelpe meg? :D:hjerte:

Endret av Marina87

Jeg hadde ikke samme opplevelse som deg, så du har vært heldig vil jeg si! jeg utførte aborten hjemme, Missed Abortion i mitt tilfelle! Jeg hadde en del rester igjen som gav sinnsyke smerter på en skala 12 vil jeg si! Hadde 4 omganger Ila noe dager der jeg lå meg sterke smerter i tillegg til rier! Lang historie kort, det endte med utskraping! Ofte er det verre med medisinsk abort når man ikke har født før, som meg! Men du har jo fått bekreftet at det ikke er rester igjen så da skyldes nok ikke smertene dine det, men rett og slett mensensmerter! Ta deg noen paraceter så vil nok det hjelpe :)

Anonymous poster hash: c27e0...545

Det hørtes ikke godt ut kjære deg❤️ Jeg føler meg ganske heldig som fikk gjennomført aborten på en såpass grei( ikke så alt for vond opplevelse.....) jeg hadde lest så mye skrekk historier på Internett før det ble utført, så jeg må innrømme at jeg var kjemperedd en stund. Men alt gikk fint. Går enda med menssmerter og blør, men det var jo normalt som jeg fikk høre ☺️ Har prøvd paracet og det hjalp 😊☺️

Det hørtes ikke godt ut kjære deg❤ Jeg føler meg ganske heldig som fikk gjennomført aborten på en såpass grei( ikke så alt for vond opplevelse.....) jeg hadde lest så mye skrekk historier på Internett før det ble utført, så jeg må innrømme at jeg var kjemperedd en stund. Men alt gikk fint. Går enda med menssmerter og blør, men det var jo normalt som jeg fikk høre ☺ Har prøvd paracet og det hjalp ☺

nei, for å være helt ærlig så var det rett og slett grusomt, aldri igjen! Skulle det skje igjen (noe keg selvsagt håper vi unngår) så blir det utskraping med det samme! Men nå vet jeg hvertfall hvordan det er å ha ekstreme rier til en evt fødsel i framtiden, det er jeg overbevist om ;) så bra at paraceten tok knekken på smertene, det er jo derfor man tar smertestillende :P lykke til videre :)

Annonse

Syns det er flott du har delt din historie, trådstarter :-)

For selv om kirurgisk utskraping både er mindre smertefullt og lettere å gjennomgå er medisinsk abort mer skånsomt for livmoren, og med tanke på senere graviditeter.

Når det gjelder deg som har hatt medikamentell abort i forbindelse med missed abortion er det desverre vanlig at det er vanskelig å få alt ut. Litt av problemet med ma er jo nettopp at kroppen "tviholder" på graviditeten. Ganske mange som må ha utskraping etter å ha prøvd medikamentell abort

etter ma, men verdt et forsøk med tablettene hvis man orker.

(Jeg snakker av lang erfaring, 4 ma'er)

Anonymous poster hash: 4b000...596

Fikk med meg paralgin forte hjem. Fikk du ikke dette med deg?

Anonymous poster hash: 83551...63b

Jeg fikk ikke noe smertestillende med meg hjem, men har ikke hatt så sterke smerter, var 1 dag det var litt i overkant, men da hjalp det med paracet :) Idag kjenner jeg ingenting, å blør såvidt :danse:

For selv om kirurgisk utskraping både er mindre smertefullt og lettere å gjennomgå er medisinsk abort mer skånsomt for livmoren, og med tanke på senere graviditeter.

Når det gjelder deg som har hatt medikamentell abort i forbindelse med missed abortion er det desverre vanlig at det er vanskelig å få alt ut. Litt av problemet med ma er jo nettopp at kroppen "tviholder" på graviditeten. Ganske mange som må ha utskraping etter å ha prøvd medikamentell abort

(Jeg snakker av lang erfaring, 4 ma'er)

:) Takk for det :) Jeg håper jeg slipper å dra tilbake for utskrapning, føler meg fin, men man vet vel aldri..... En sjekk blir det uansett, å gynekolog sa det så normalt ut da jeg ble sendt hjem, men det var jo selvfølgelig litt igjen der inne....men har fått ut mye hjemme.

Det er vanlig å sjekke etter 1-2 uker om alt er ute. Og er vanlig at det kommer noe i dagene etterpå. Bare pass på å ha med deg nok og store bind, og kanskje en paracet hvis du får smerter :-) Jeg hadde selv en "runde" helt på slutten av arbeidsdagen 3 dager etter tablettkuren (men hos meg kom jo ikke alt ut heller). Men vet ikke om dette er vanlig altså!

Det er vanlig å sjekke etter 1-2 uker om alt er ute. Og er vanlig at det kommer noe i dagene etterpå. Bare pass på å ha med deg nok og store bind, og kanskje en paracet hvis du får smerter :-) Jeg hadde selv en "runde" helt på slutten av arbeidsdagen 3 dager etter tablettkuren (men hos meg kom jo ikke alt ut heller). Men vet ikke om dette er vanlig altså!

Okei :), jeg skulle få telefon fra sykehuset når jeg var klar for sjekk. Jeg krysser fingrene for at alt går bra:-/. Har fått litt smerter igjen, så det blir nok paracet hvis det ikke gir seg snart, ubehagelig :/ Men det er vel slik som jeg har forstått. Skulle ønske man viste alt som var vanlig og ikke vanlig, ikke noe godt å gå bekymret over lengre tid ihvertfall;/

Annonse

Det er vanlig å sjekke etter 1-2 uker om alt er ute. Og er vanlig at det kommer noe i dagene etterpå. Bare pass på å ha med deg nok og store bind, og kanskje en paracet hvis du får smerter :-) Jeg hadde selv en "runde" helt på slutten av arbeidsdagen 3 dager etter tablettkuren (men hos meg kom jo ikke alt ut heller). Men vet ikke om dette er vanlig altså!Anonymous poster hash: 4b000...596

ikke på KK i Bergen, var ikke snakk om å komme inn til sjekk igjen, selv med abort hjemme :(

(Jeg snakker av lang erfaring, 4 ma'er)Anonymous poster hash: 4b000...596

hele ma'en var grusom fra ende til annen! Gyn skrev i brevet til sykehuset at jeg skulle ha kirurgisk, var ikke snakk om noe annet! Men de klarte selvsagt å overtale meg til å prøve medisinsk først, nettopp for det du nevner mtp livmor og senere graviditet! Men som sagt,første kuren ingen virkning,opp på sykehuset to dager etterpå for å få med meg en ny kur. Denne gav virkning men alt kom ikke ut, noe jeg trodde! Lå i 3 dager hvor jeg hadde intense smerter pga restene. Opp igjen på sykehuset og overlegen mente det var så lite at det skulle komme ut av seg selv,oki tenkte jeg! Hjem igjen og var knapt kom inn døren og de verste smertene av alle satte til igjen, da klarte jeg ikke mer! Opp igjen på sykehuset sent om kvelden og da ble jeg satt opp på utskraping dagen etter. Kom fastende opp på sykehuset kl 15 dagen etterpå, myyye venting og kl 23 (14 timer uten mat og drikke, samt en ny cytotec innabords for å modne mer opp til operasjon) fikk jeg beskjed om at det ikke ble operasjon likevel,det var så travelt på føden! Var jeg heldig, så kunne de presse meg inn på operasjon om morningen, men skjedde det?nei, jeg gikk helt fram til kl 18.30 før jeg endelig ble operert! Såh, slik var min historie! Det gikk totalt 1 uke fra første kur med cytotec, til utskrapingen fant sted! DA var jeg laaaangt nede!hadde visst om ma'en i 3 uker da :(

Så som sagt; skulle vi være uheldige å gjennomgå MA igjen (krysser fingre) så er det ikke tvil om at det blir utskraping med det samme!

Er det noen som vet når jeg kan begynne å ha samleie igjen,og eventuelt begynne med prevensjon? I mitt tilfelle P-piller. :question::)

ppillen skal man starte opp igjen med det samme man begynner å blø, altså rett etter aborten! Og samleie skal man vente med til du er sikker på at blødningen har stoppet! Selv ventet jeg i 14 dager etter at blødningen hadde gitt seg, men jeg hadde jo utskraping spmJeg ville ikke ta noen sjanser!

Er det noen som vet når jeg kan begynne å ha samleie igjen,og eventuelt begynne med prevensjon? I mitt tilfelle P-piller. :question::)

ppillen skal man starte opp igjen med det samme man begynner å blø, altså rett etter aborten! Og samleie skal man vente med til du er sikker på at blødningen har stoppet! Selv ventet jeg i 14 dager etter at blødningen hadde gitt seg, men jeg hadde jo utskraping spmJeg ville ikke ta noen sjanser!

Da får jeg bestille meg nye p-piller i morgen. Jeg kommer nok til å vente ganske lenge med samleie, det var bare ett spørsmål...:) jeg er alt for bekymret for at noe skal gå galt og være vondt, så det blir nok ei stund til det;)

(Jeg snakker av lang erfaring, 4 ma'er)Anonymous poster hash: 4b000...596

hele ma'en var grusom fra ende til annen! Gyn skrev i brevet til sykehuset at jeg skulle ha kirurgisk, var ikke snakk om noe annet! Men de klarte selvsagt å overtale meg til å prøve medisinsk først, nettopp for det du nevner mtp livmor og senere graviditet! Men som sagt,første kuren ingen virkning,opp på sykehuset to dager etterpå for å få med meg en ny kur. Denne gav virkning men alt kom ikke ut, noe jeg trodde! Lå i 3 dager hvor jeg hadde intense smerter pga restene. Opp igjen på sykehuset og overlegen mente det var så lite at det skulle komme ut av seg selv,oki tenkte jeg! Hjem igjen og var knapt kom inn døren og de verste smertene av alle satte til igjen, da klarte jeg ikke mer! Opp igjen på sykehuset sent om kvelden og da ble jeg satt opp på utskraping dagen etter. Kom fastende opp på sykehuset kl 15 dagen etterpå, myyye venting og kl 23 (14 timer uten mat og drikke, samt en ny cytotec innabords for å modne mer opp til operasjon) fikk jeg beskjed om at det ikke ble operasjon likevel,det var så travelt på føden! Var jeg heldig, så kunne de presse meg inn på operasjon om morningen, men skjedde det?nei, jeg gikk helt fram til kl 18.30 før jeg endelig ble operert! Såh, slik var min historie! Det gikk totalt 1 uke fra første kur med cytotec, til utskrapingen fant sted! DA var jeg laaaangt nede!hadde visst om ma'en i 3 uker da :(

Så som sagt; skulle vi være uheldige å gjennomgå MA igjen (krysser fingre) så er det ikke tvil om at det blir utskraping med det samme!

Jeg synes så fryktelig synd på deg:( hva du har gjennomgått..... Det skulle absolutt ha vært en annen opplevelse, jeg synes du er knalltøff❤️

Takk for det Marina87,ja det var ikke bare bare nei! Men jeg velger å tenke at nå har vi opplevd dette på verst tenkelig måte, som oftest går det fortere enn det det gjorde med oss :) håper det går bra med deg og at smertene begynner å slippe taket :)

ppillen skal man starte opp igjen med det samme man begynner å blø, altså rett etter aborten! Og samleie skal man vente med til du er sikker på at blødningen har stoppet! Selv ventet jeg i 14 dager etter at blødningen hadde gitt seg, men jeg hadde jo utskraping spmJeg ville ikke ta noen sjanser!Anonymous poster hash: c27e0...545

Da får jeg bestille meg nye p-piller i morgen. Jeg kommer nok til å vente ganske lenge med samleie, det var bare ett spørsmål...:) jeg er alt for bekymret for at noe skal gå galt og være vondt, så det blir nok ei stund til det;)

det høres veldig fornuftig ut :)

Takk for det Marina87,ja det var ikke bare bare nei! Men jeg velger å tenke at nå har vi opplevd dette på verst tenkelig måte, som oftest går det fortere enn det det gjorde med oss :) håper det går bra med deg og at smertene begynner å slippe taket :)

Jeg skal egentlig ikke klage så fryktelig mye, jeg har ganske lav smerteterskel også...men dette er noen hakk sterkere enn menssmerter, å mine er ikke av den milde typen:-/ , men idag har jeg en fin dag igjen, så jeg krysser fingrene :):) TVI TVI ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...