Gå til innhold

Når kan barn få prøve tyggegummi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke nødvendig jeg vet, men treåringen er så ivrig på tyggiss at han prøver å plukke opp fra bakken for å prøve... Kan han prøve en? En ny en altså? ;)

Anonymous poster hash: 31612...083

Skrevet

Haha ja, anbefaler at han får en ny en i tilfelle. ;)

Min gutt fikk prøve første gang like etter han hadde fylt 3. Han svelget den to første gangene før han skjønte at han bare skulle tygge på dem. Etter det har det gått helt fint. :)

Anonymous poster hash: fe4f0...912
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor barn (og voksne for den saks skyld) skal spise Tyggis.

En skikkelig uting.

Anonymous poster hash: f99c3...41d

Skrevet

En skikkelig uting.Anonymous poster hash: f99c3...41d

Jeg skjønner ikke hvorfor voksne svarer på noe annet enn det det blir spurt om. En skikkelig uting.

For deg som har litt tungt for det: jeg vil gjerne at sønnen min ikke skal skrape opp en brukt tyggis fra bakken som Gud vet hvem har hatt i munnen for å få prøvd tyggis. Han har vel sett andre med tyggis og vil prøve, slik er jo barn. Så da tenker jeg at han heller får prøve en ny ren en, men ikke før det er "greit" så han ikke kveles eller noe. Jeg passer på å kjøpe en med eukalyptus eller noe så finner han sikkert ut at tyggis var sterkt og vondt. Og forhåpentligvis slutter han å prøve å finne brukte på bakken...

Skrevet

Er litt hønemor jeg da skjønner jeg, he he... Min på 3,5 spør ofte om når hun kan få tyggis, men jeg har sagt når hun blir 4 år ;) Vil helst at hun ikke skal, er så redd for at hun skal få det i halsen :s

Skrevet

Det jævligste i verden er unger som tygger tyggegummi uten å ha lært at de skal LUKKE kjeften når de holder på. Det er så kvalmt. 

Så hvis dere på død og liv skal la dem tygge, få dem til å klappe igjen mens de gjør det, og IKKE snakke til folk mens de slafser i vei. Æsj.

Anonymous poster hash: b01db...b2c
Skrevet

Mi på 4 år får en tyggis i lørdagsgotteriet av og til, men det er ikke ofte for hun slafser så grønnjævlig :P Minner henne på å lukke munnen, men det synker ikke helt inn.

Anonymous poster hash: 692d4...966
Skrevet

Det jævligste i verden er unger som tygger tyggegummi uten å ha lært at de skal LUKKE kjeften når de holder på. Det er så kvalmt. 

Så hvis dere på død og liv skal la dem tygge, få dem til å klappe igjen mens de gjør det, og IKKE snakke til folk mens de slafser i vei. Æsj.

Wow, du har virkelig vært forskånet for mye jævlige ting, ser du ikke nyheter eller på annen måte orienterer deg om hva som skjer rundt om i verden?

Jeg mener, når man mener at det jævligste i VERDEN er unger som tygger tyggis med åpen munn, da kan man ikke ha sett mange bilder fra Syria, satt seg inn i hvordan folk sulter ihjel i Afrika osv.

Når det er sagt, så syns jeg også tygging med åpen munn er ufint, uten at jeg syns det slår både Ebola, IS og sultkatastrofer av den grunn...

Anonymous poster hash: 55d05...305

Skrevet

Å tygge tyggegummi av typen Extra er faktisk bra for tennene. Spesielt etter måltider, så min 3-åring får tyggegummi. Går helt fint.

Anonymous poster hash: 7b32a...df6

Skrevet

Min fikk prøve da han var tre år. Jeg forklarte ham at vi ikke skulle få det i magen, at det var viktig å tygge men ikke svelge osv.

Anonymous poster hash: b3d71...ef0

Skrevet

Wow, du har virkelig vært forskånet for mye jævlige ting, ser du ikke nyheter eller på annen måte orienterer deg om hva som skjer rundt om i verden?

Jeg mener, når man mener at det jævligste i VERDEN er unger som tygger tyggis med åpen munn, da kan man ikke ha sett mange bilder fra Syria, satt seg inn i hvordan folk sulter ihjel i Afrika osv.

Når det er sagt, så syns jeg også tygging med åpen munn er ufint, uten at jeg syns det slår både Ebola, IS og sultkatastrofer av den grunn...

Anonymous poster hash: 55d05...305

Haha, du svarte det jeg tenkte:)

Det jævligste i verden er smatting, hvordan i all verden skal man finne ord som kan beskrive folkemord da.

Men til det opprinnelige spørsmålet så begynte min med tyggis da han var fire. Hadde sikkert fått en før om han var interessert, men isåfall bare for å prøve.

Anonymous poster hash: 7edf1...f9a

Skrevet

Å tygge tyggegummi av typen Extra er faktisk bra for tennene. Spesielt etter måltider, så min 3-åring får tyggegummi. Går helt fint.

Tyggegummi er ikke bra! Det er bare på reklamen, det. Spør du tannlegen, vil hn kunne fortelle deg at om du absolutt må tygge tyggis, anbefaler de Extra. Aller helst ser de at du lar det være.

Tyggis uten sukker inneholder også søtstoffer, som kan gi diverse plager (bl.a luft og luftsmerter), og man svelger mye luft når man tygger tyggis, som også kan forårsake raping/promping, men også luftsmerter. 

Til HI: Hvis barnet forstår at det ikke får svelge tyggisen, ser jeg ikke at det kan skade å prøve. Gir du ham en ekkel, sterk en, kan det hende han aldri vil forsøke igjen ;-) ingenting negativt ved å ikke like tyggis...

Anonymous poster hash: 82bbf...b56

Skrevet

Men for at et barn skal kunne "lære å tygge med munnen igjen" Må de jo prøve og lære... :-)

Skrevet

Å tygge tyggegummi av typen Extra er faktisk bra for tennene. Spesielt etter måltider, så min 3-åring får tyggegummi. Går helt fint.Anonymous poster hash: 7b32a...df6

Tyggegummi er ikke bra! Det er bare på reklamen, det. Spør du tannlegen, vil hn kunne fortelle deg at om du absolutt må tygge tyggis, anbefaler de Extra. Aller helst ser de at du lar det være.Tyggis uten sukker inneholder også søtstoffer, som kan gi diverse plager (bl.a luft og luftsmerter), og man svelger mye luft når man tygger tyggis, som også kan forårsake raping/promping, men også luftsmerter. Til HI: Hvis barnet forstår at det ikke får svelge tyggisen, ser jeg ikke at det kan skade å prøve. Gir du ham en ekkel, sterk en, kan det hende han aldri vil forsøke igjen ;-) ingenting negativt ved å ikke like tyggis... Anonymous poster hash: 82bbf...b56
Da bør du lese deg opp litt. Å tygge tyggegummi øker spyttproduksjonen og skyller dermed rasere rent i munnen. Å tygge 2-3 tyggegummi pr dag reduserer antall kariesskader med 25-50%.

Skrevet

Å tygge tyggegummi av typen Extra er faktisk bra for tennene. Spesielt etter måltider, så min 3-åring får tyggegummi. Går helt fint.Anonymous poster hash: 7b32a...df6

Tyggegummi er ikke bra! Det er bare på reklamen, det. Spør du tannlegen, vil hn kunne fortelle deg at om du absolutt må tygge tyggis, anbefaler de Extra. Aller helst ser de at du lar det være.Tyggis uten sukker inneholder også søtstoffer, som kan gi diverse plager (bl.a luft og luftsmerter), og man svelger mye luft når man tygger tyggis, som også kan forårsake raping/promping, men også luftsmerter. Til HI: Hvis barnet forstår at det ikke får svelge tyggisen, ser jeg ikke at det kan skade å prøve. Gir du ham en ekkel, sterk en, kan det hende han aldri vil forsøke igjen ;-) ingenting negativt ved å ikke like tyggis... Anonymous poster hash: 82bbf...b56
Da bør du lese deg opp litt. Å tygge tyggegummi øker spyttproduksjonen og skyller dermed rasere rent i munnen. Å tygge 2-3 tyggegummi pr dag reduserer antall kariesskader med 25-50%.Anonymous poster hash: 7b32a...df6
Dessuten så reduserer tyggegummi med xylitol risikoen for ørebetennelser blant barn mellom 3-5 år på mellom 25-40%.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor voksne svarer på noe annet enn det det blir spurt om. En skikkelig uting.

For deg som har litt tungt for det: jeg vil gjerne at sønnen min ikke skal skrape opp en brukt tyggis fra bakken som Gud vet hvem har hatt i munnen for å få prøvd tyggis. Han har vel sett andre med tyggis og vil prøve, slik er jo barn. Så da tenker jeg at han heller får prøve en ny ren en, men ikke før det er "greit" så han ikke kveles eller noe. Jeg passer på å kjøpe en med eukalyptus eller noe så finner han sikkert ut at tyggis var sterkt og vondt. Og forhåpentligvis slutter han å prøve å finne brukte på bakken...

Beklager, til ditt spørsmål vil mitt svar være aldri.

Når det er sagt så ser jeg jo absolutt poenget ditt. Jeg tenker litt det samme om brukte sigaretter på bakken. Det syns jeg er skikkelig ekkelt at de prøver deg på, men så har jeg bært så engstelig for å la 4 åringen bruke lighter - men må tenkte jeg at disse elektroniske sigarettene da må være glimrende for henne å prøve.

Anonymous poster hash: f99c3...41d

Skrevet

Her har han mast lenge, men først fått lov å prøve nå i det siste, den første svelget han rimelig fort. Men nå går det fint. Han tygger ikke så lenge på den da. Får en extra tyggis. Ikke de kulene man får blandt smågodt og sånt. De er for store og i tillegg fulle av sukker.

Anonymous poster hash: 91495...713
Skrevet

Her har han mast lenge, men først fått lov å prøve nå i det siste, den første svelget han rimelig fort. Men nå går det fint. Han tygger ikke så lenge på den da. Får en extra tyggis. Ikke de kulene man får blandt smågodt og sånt. De er for store og i tillegg fulle av sukker.

Ja også e han 3,5 år ;)

Skrevet

Tror min fikk en v6 i ny og ne allerede da hun var 2 1/2 år jeg.

Skrevet (endret)

Vær bare obs på at noen barn svelger en del luft når de tygger tyggegummi og kan få luft/mageknip i etterkant ;)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Hvorfor i all verden er det en uting? Tyggegummi av type extra er bra for tennene, fin måte å renske opp litt når man er på farten, og gir dessuten en god ånde og smak i munnen.

Barn trenger ikke tyggis, men det er da absolutt ikke en uting for voksne

Anonymous poster hash: 2e137...2d6

Skrevet

Tannlegen min har fortalt at det søtstoffet som brukes i tyggegummi (xylitol mener jeg å huske det heter) bidrar til mindre hull og kan til en viss grad helbrede begynnende hull, i følge forskning. Så hun anbefaler at man bruker sukkefri tyggis som Extra eller V6

Anonymous poster hash: 2e137...2d6

Skrevet

For deg som har litt tungt for det: jeg vil gjerne at sønnen min ikke skal skrape opp en brukt tyggis fra bakken som Gud vet hvem har hatt i munnen for å få prøvd tyggis. Han har vel sett andre med tyggis og vil prøve, slik er jo barn. Så da tenker jeg at han heller får prøve en ny ren en, men ikke før det er "greit" så han ikke kveles eller noe. Jeg passer på å kjøpe en med eukalyptus eller noe så finner han sikkert ut at tyggis var sterkt og vondt. Og forhåpentligvis slutter han å prøve å finne brukte på bakken... Anonymous poster hash: 31612...083

Beklager, til ditt spørsmål vil mitt svar være aldri.

Når det er sagt så ser jeg jo absolutt poenget ditt. Jeg tenker litt det samme om brukte sigaretter på bakken. Det syns jeg er skikkelig ekkelt at de prøver deg på, men så har jeg bært så engstelig for å la 4 åringen bruke lighter - men må tenkte jeg at disse elektroniske sigarettene da må være glimrende for henne å prøve.Anonymous poster hash: f99c3...41d

Herregud, er du helt dum? Dårlig forsøk på sarkasme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...