♥ Min engel ♥ Skrevet 2. oktober 2014 #1 Skrevet 2. oktober 2014 Hei. Da skal jeg, samboer og datteren vår på 3 år til syden. Vi reiser en uke til Tenerife. En sårt etterlengtet ferie. Skal bli så god å reise vekk fra hverdagens fjas og mas å bare nyte familielivet. Men så lurer jeg jo på hvilke forhåndsregler jeg må ta der nede ift. matvarer? Er vel mye det samme som her, men noen som kommer på andre viktige ting en må passe på dom gravid i syden? 😊
runag Skrevet 6. oktober 2014 #3 Skrevet 6. oktober 2014 Har du sjekket om du er immun mot toksoplasmose? Hvis ikke, bør du ta flere forholdsregler enn du trenger hvis du er immun. Det er først og fremst toksoplasmose og listeria som er farene (og evt salmonella). Hvis du vil være på den sikre siden, passer du på at all mat er skikkelig varmebehandlet/gjennomstekt. Er du toksoplasmose-negativ ville jeg holdt meg unna salater/grønnsaker som ikke er varmebehandlet. Når det gjelder listeria, er det først og fremst upasteuriserte melkeprodukter og "spennende" oster som er farlig. Mattilsynets liste er et godt utgangspunkt også i utlandet. Listeria kan også finnes i vakumpakket pålegg, f.eks. kjøttpålegg, jf. skandalen i Danmark nylig. Risikoen er høyere for slikt pålegg i "syden" enn i Norge, så jeg ville vært forsiktig, særlig om du ikke har mulighet til å sjekke at produktet er godt innenfor holdbarhetsdatoen.
Snart.mor.til.2 Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 Hold deg til samme forhåndsregler som her du. Feks, ikke spis spekemat, myke oster og kjøttet må være gjennomstekt. Og drikk vann fra flaske. Gikk gjennom et helt svangerskap og en fødsel på Kanariøyene, det var ingenting annerledes å tenke på der enn her 😜 men husk p drikke mye vann i varmen da! God tur, kos deg på ferie ☺️
♥ Min engel ♥ Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2014 Tusen takk for masse bra tips! Godt at jeg ikke trenger å være helt "gal" av å passe på ting. Kommer nok til å holde meg unna salater og frukt som jeg ikke vet er vasket skikkelig. Ellers er det jo mye god mat jeg kan spise tross graviditeten 😊 Gleder meg som bare det å kunne slappe av i en hel uke på solsengen (med parasoll)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå