Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg jobber i heimesjukepleien, og vi har ein del pasientar som røyker inne. Eg blir daglig utsatt for røyk mellom 2-5 ganger og mellom 10-30 min om gangen. Eg opplev ikkje noko meir ubehag enn før eg var gravid, men kjenner eg er bekymra for fosteret. Og sidan eg berre er 5+1 har eg ikkje fortalt noke til sjefen som lager arbeidslistene. Leser jo at det skal gå bra sjølv om ein er "litt" utsett for passiv røyking.. Mulig eg er litt hysterisk altså :P Nokon som har vert i lignande situasjoner, evt har gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172793-passiv-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg jobber i heimesjukepleien, og vi har ein del pasientar som røyker inne. Eg blir daglig utsatt for røyk mellom 2-5 ganger og mellom 10-30 min om gangen. Eg opplev ikkje noko meir ubehag enn før eg var gravid, men kjenner eg er bekymra for fosteret. Og sidan eg berre er 5+1 har eg ikkje fortalt noke til sjefen som lager arbeidslistene. Leser jo at det skal gå bra sjølv om ein er "litt" utsett for passiv røyking.. Mulig eg er litt hysterisk altså :P Nokon som har vert i lignande situasjoner, evt har gode råd?

Hei!

Jeg jobber også i hjemmesykepleien og er 5+4 i dag. Har lik tankegang når det kommer til røyk som deg. Kanskje jeg er litt hysterinsk også, men jeg sluttet å røyke for 2 år siden og synes jeg fortjener gevinsten av å være røykfri... I tillegg har jeg en fem års lang prøving bak meg og mange SA/kjemiske. Dvs ingen røyk i mine lunger nå! Jeg er sykemeldt, men vet om mange som ber pas. om å stumpe røyken og lufte mens de er hos pasientene. Vi har også fått beskjed av ledelsen om å be pasientene om dette, både gravide og ikke gravide. Litt passiv røyking er vanskelig å unngå i hjemmesykepleien og jeg har ingen kunnskap om innvirkning på fosteret når man er gravid i et veldig tidlig stadium, men jeg er glad for at jeg er hjemme nå... Er ikke hjemme pga røyking hos pasientene selvfølgelig, men er glad jeg slipper:)

Vart sjølv x-røykar for 3 år sidan og slutta å snuse den dagen vi bestemte oss for å prøve. Så synes såklart det er kjipt å måtte puste inn andre sin røyk når eg er gravid! Har vurdert å fortelle om graviditeten til mim sjef, i håp om å få tilrettelagt kven eg går til. Men vil på den andre sida ikkje at sjefen skal vere blandt dei første som får vete om det, og alt kan jo skje endå. Men skulle eg, bank i bordet, bli veldig kvalm og dårlig er det ikkje sikkert eg klarer å gå til "røykarar" uansett. Muligens eg får avvente litt til, og heller unngå medt mulig dei boligane det blir røykt mykje i.

Vart sjølv x-røykar for 3 år sidan og slutta å snuse den dagen vi bestemte oss for å prøve. Så synes såklart det er kjipt å måtte puste inn andre sin røyk når eg er gravid! Har vurdert å fortelle om graviditeten til mim sjef, i håp om å få tilrettelagt kven eg går til. Men vil på den andre sida ikkje at sjefen skal vere blandt dei første som får vete om det, og alt kan jo skje endå. Men skulle eg, bank i bordet, bli veldig kvalm og dårlig er det ikkje sikkert eg klarer å gå til "røykarar" uansett. Muligens eg får avvente litt til, og heller unngå medt mulig dei boligane det blir røykt mykje i.

Skjønner godt at du ikke vil at sjefen skal bli den første du forteller det til. Jeg har en del år bak meg med sykemeldinger grunnet SA og overstimulering og valgte derfor relativt tidlig å fortelle sjefen hva jeg går igjennom. Er veldig glad jeg var åpen om det, da jeg har møtt mye forståelse. Men vi er alle forskjellige, det er jo tross alt et privat tema for de fleste. Masse lykke til med graviditeten<3 :)

Skjønner godt at du ikke vil fortelle om graviditeten så tidlig, men om du ikke gjør det så vil det jo heller ikke bli tilrettelagt for deg. Ville nok ha fortalt det om jeg var deg, men nå er jeg litt "hysterisk" på sånne ting når jeg er gravid.....

Anonymous poster hash: ecd86...16c

Føler meg litt hysterisk eg og, er min første graviditet og kjenner eg er redd for alt som kan gå galt. Trur eg har lest litt for mange skrekkhistorier på forumet :P Men veit jo at det går som regel alltid bra :)

Trur eg må diskutere det litt med mn kjære om kva eg skal gjere. Så får eg håpe det blir ein del "innedager" på kontoret i staden for framover :)

Takk for det kanskje snart <3 86 :) Masse lykke til med deg og, håper spiren din klamra seg godt fast denne gangen! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...