Gå til innhold

Rhesus minus ?

Anbefalte innlegg

Jeg har jo selfølgelig blodtypen rhesus minus... hehe. Jeg syntes det er kjempeskummelt og lese om dette at kroppen kan danne en baby med rhesus positiv... dette er jo farlig.... huff, jeg har så lyst på barn men jeg syntes det er så skummelt jeg. Får man flere kontroller når man er rhesus minus? Hva skjer hvis det dannes antistoffer? 

Noen andre som har rhesus minus ? og erfaringer ? =)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172700-rhesus-minus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rhesus minus og har 3 barn.
Du skal ikke være bekymret.

Du kan IKKE danne antistoffer i første graviditet.
Dette KAN kun skje i de graviditene etter dette.

Har du derimot tatt en abort eller hatt en spontanabort etter uke 11-12, så kan det alikvel oppstå rehseusuforlikelighet.
Men dette blir svært nøye følgt opp med blodprøver gjennom svangerskpet.

Når du føder og barnet ditt er rhesus positiv, så får du en spøryte som skal hindre blodet ditt i å danne antistoffer i en senere graviditet med en rhesus positiv unge.

Rhesusuforlikelighet skjer sjeldent i Norge.
Det er nøye kontrolert det der, og de har mange tiltak i ulike faser av svangerskapet. Og det er gjerne mort slutten det kan bli mest kristisk,  (hvis det skjer en rhesusuforlikelighet i det heletta) da er det medisiner en kan ta, og senere kan dem sette i gang fødsel.

Veldig enkelt forklart.

Har lest mye om dette siden jeg er det selv, men er også svært intressert i blod og alt som skjer der :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172700-rhesus-minus/#findComment-146707685
Del på andre sider

Jeg er rhesus minus og har vært gravid 4 ganger, har riktignok mistet to av gangene(1 sa og 1 ma), men har også hatt to ukompliserte svangerskap og fått to friske barn.

Nå har det vært ukomplisert for meg fordi mine barn også er rhesus negative(mannen min er også mest sannsynlig rh minus, men han vet ikke).

Spontanaborten min skjedde så tidlig i svangerskapet at det ikke var nødvendig med antistoffsprøyte etterpå. Men nå når jeg hadde MA fikk jeg den, da den skjedde i uke 11.

Har planer om å bli gravid igjen og bekymrer meg overhode ikke.

Mine SA og MA har ingenting med blodtypen min å gjøre.

Min mor er også rh negativ og har fått 3 barn(meg som er negativ og mine søsken som er positive) uten problemer og det var for 30-40 år siden.

Hvis du er førstegangs har du ingenting å frykte, og som flergangs får du oppfølging med ekstra blodprøve 1 gang i hvert trimester. De ekstra blodprøvene må du antageligvis også ta i første svangerskap, men det er nok mest pga rutine.

Anonymous poster hash: af5aa...c84
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172700-rhesus-minus/#findComment-146708439
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...