Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #1 Del Skrevet 1. oktober 2014 Noen som tidligere har født/tatt ks ved seteleie? Noen tips? Anonymous poster hash: 16dcc...763 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #2 Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har prøvd å føde i seteleie, men endte med haste-ks. Var en veldig trygg opplevelse, og man føler seg virkelig ivaretatt med minst én jordmor, lege og overlege i rommet til enhver tid. :-) Følte at de hele tiden hadde kontroll på fødselens forløp og ikke minst hvordan barnet hadde det, og jeg var aldri på noe som helst tidspunkt engstelig underveis. Jeg følte jeg fikk god informasjon på forhånd om hvordan fødselen ville forløpe (hva som skiller seteleie fra vanlig leie), og fikk også god informasjon om keisersnitt da jeg var inne på samtale om det. (Jeg ble nemlig egentlig satt opp til planlagt keisersnitt, da jeg var ei uke på overtid, men babyen ville ut dagen før snittet.) Det var virkelig ingen skremmende opplevelse, og jeg går nå mot min andre fødsel uten å tenke for mye på den. :-) Jeg vet ikke om det er noe spesielt du lurer på, så kan jeg prøve å svare deg? :-) Anonymous poster hash: 92e90...ef7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146707084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #3 Del Skrevet 1. oktober 2014 Takk for at du svarte:) Jeg skjønner ikke helt hvordan babyen kommer ut da. Kommer den "brettet" med rumpa ut og beina opp? Haha,har ikke hatt samtale med legen enda så vet ingenting;) er det ikke mye vondere den veien? Var det mange på fødestua? Anonymous poster hash: 16dcc...763 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146707390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tredjemann på vei <3 Skrevet 1. oktober 2014 #4 Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg "valgte" keisersnitt da det i uke 38 ble oppdaget med mitt første barn at han lå i seteleie. Sokner til Haukeland Sykehus og der har jeg litt inntrykk av at det har gått prestisje i å ha høye tall på vaginale fødsler der fosteret ligger i seteleie. De er nok dyktige på det, men tilfeldigvis så var det for oss slik at de 4 vi kjente av familie og venner som også hadde hatt seteleie ved Haukeland alle endte med hastekeisersnitt. Jeg var litt engstelig for dette og gutten var antatt å være stor (over 4 kg) og jeg var liten. Turde ikke dra på vurderingstime for måling av bekken osv på Haukeland da du automatisk blir "låst" til Haukeland. Fikk derfor via lege kontakt med et mindre lokalsykehus (Voss) hvor de automatisk tar keisersnitt ved seteleie da de ikke har god nok ekspertise på å forløse vaginalt ved seteleie. Dette er jo selvfølgelig forskjellig alt etter hvor i landet man bor osv. Men derav jeg "valgte" keisersnitt. Følte for min del at det var mest forutsigbart og sikkert for barnet. Har i ettertid også hørt fra flere som har gode opplevelser ved å ha født vaginalt ved seteleie. Avgjørende for oss ble når vi googlet og fant noen artikler på nettet som oppsummerte med at det ved seteleie er knyttet litt større risiko for fosteret ved å bli forløst vaginalt og at det for mor er litt mer risiko med et keisersnitt. Jeg var så redd for at fosteret skulle "bli sittende fast" og få surstoffmangel. Ble da innlagt for keisersnitt 1 uke før termin og alt gikk kjempefint både under og etter. Det første legen sa da han løftet ut gutten var "han har stort hode, som faren, og det var nok bra han ble tatt med k.s".. Hadde faktisk hodemål på 39 cm, og det er ganske mye.. Sikkert lurt å snakke med legen litt først, evt rådføre deg med venner/familie som kanskje har erfaring med setefødsel og evt prøve å lese litt fagstoff på nettet!? Masse lykke til uansett! Beklager at det ble litt langt dette svaret.. Vet ikke hvilken uke du er i da, men om du er over 38 uker så er det gjerne for seint å håpe på at småen snur seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146707587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #5 Del Skrevet 1. oktober 2014 Takk for at du svarte:) Jeg skjønner ikke helt hvordan babyen kommer ut da. Kommer den "brettet" med rumpa ut og beina opp? Haha,har ikke hatt samtale med legen enda så vet ingenting;) er det ikke mye vondere den veien? Var det mange på fødestua? Anonymous poster hash: 16dcc...763 Nå var mitt problem at barnet var litt for stort og jeg litt for smal, så det kom ikke ut. Det var derfor det endte i ks, da barnet rett og slett satt fast. jeg har (foreløpig) bare fått én, så kan ikke vurdere om det er vondere den ene eller andre veien. Og det tror jeg er forskjellig fra person til person, akkurat som det er ulikt om fødsel 1 er verre eller bedre enn fødsel 2. :-) Det var en del folk på fødestua, var vel alltid minst 4 stk foruten meg og mannen tror jeg, men jeg hadde helt ærlig ikke merket om det hadde kommet inn en hel speiderpatrulje, man er litt opptatt nemlig ;-). og folka bidro bare til min trygghet. :-) det kunne jo ikke gå galt når så mange passet på! :-) Dersom barnet ikke snur seg, så kommer du til å få god oppfølging, og mye informasjon uansett hva du velger av fødsel eller ks (dersom du får valget). Jeg tror jeg var mye mye mer forberedt på min fødsel enn det en gjennomsnittlig førstegangsfødende er. :-) Anonymous poster hash: 92e90...ef7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146707597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #6 Del Skrevet 2. oktober 2014 Jeg tenker veldig på babyen og at jeg har lest det er større risiko for den. Er i uke 36 så har et håp om at den snur seg;) Prøvde dere å snu de? Da jeg fødte sist var det litt komplikasjoner som gjorde at det var mange på fødestua. Dette er en av "angstene" jeg har(i tillegg til andre ting da). Jeg tror nok absolutt jeg kommer til å velge KS dersom babyen vil ut med rumpa først;) Anonymous poster hash: 16dcc...763 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146707895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktoberbabyen Skrevet 9. oktober 2014 #7 Del Skrevet 9. oktober 2014 Jeg fødte seteleie for halvannet år siden, og det gikk supert. Han kom ut med en fot på hver side av hodet, men det var ikke noe problemer. Vi var på mange kontroller de siste ukene, og hadde mange samtaler og fikk masse informasjon i tillegg til at ungen ble vekstestimert og bekkenet mitt ble målt så de skulle være sikre på at det ville gå bra. Var masse folk på fødestua, men gav blaffen i de stort sett, de gjorde at vi følte oss trygge, og holdt seg i bakgrunnen og forstyrret minimalt. Jeg fikk lystgass og "koste" meg med den, var eneste smertelindringen jeg trengte. Siden ungen hadde festet seg ble det aldri snakk om vending og på hver samtale ble vi forsikret om at jeg kunne få ks om jeg fikk panikk. Ang risiko har jeg hørt motsatt, at det ikke er større risiko for barnet å bli født vaginalt i seteleie, derimot er det større risiko både for mor og barn med ks.. Men såklart, er ungen stor og mor har trangt bekken så blir det ks. Jeg vet bare at jeg gladelig hadde født setefødsel igjen fremfor å få ks. Om det er vondere enn vanlig kan jeg først svare på om noen uker, bølla i magen nå er festet stjernekikker, så det kan jo bli interessant.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146725380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #8 Del Skrevet 12. oktober 2014 Hei, kan jo dele med min erfaring:-) Fødte en liten tass i seteleie vaginalt. En helt fantastisk opplevelse, og jeg virkelig GLEDER meg til neste gang. Sa jeg med en gang etter fødselen også, helt utrolig opplevelse. Jeg synes ikke det var noe spesielt vondt, men kan ikke sammenligne med hodeleie da det var første fødsel. Han lå i sete hele veien, så hadde aldri trua på at han skulle snu seg. Var livredd for setefødsel i forkant og googlet meg i hjel, likevel var jeg enda mer redd for KS da jeg driver med idrett og kjenner alt for mange som sliter med arret/magen i ettertid og at det tar lenger tid før man kan trene igjen. Jeg kunne begynne med løping allerede 3 uker etter fødsel uten problem! Min kom ut med bena ved ørene, men det rettet seg fort ut. Har ingen problemer med hoftene og ultralyden man gjør i etterkant av seteleiebabyer var helt fin. Man tenker ofte at det er mer vondt å føde sete fordi rumpen er større, men sannheten er at hodet er det største. Sånn sett så tøyer rumpen veien for hodet, noe som minimerer risikoen for revning. Likevel er det rutine å ta et skråklipp, altså ut mot låret ikke ned mot rumpen. Dette er fordi hodet kommer sist om man vil ikke risikere surstoffmangel/oksygen. Man må som regel også ha epidural i tilfelle de må ta ks. Skal sies at listen for å ta ks dersom fødselen går sakte fremover er lav, dette for å unngå at det blir stress. Likevel vil disse ks bli kalt hastekeisersnitt fordi de ikke har vært planlagt i over 10 timer. Jeg ble veldig godt fulgt opp under fødsel. Noe jeg var redd for var at det skulle være mange mennesker der inne hele tiden, men var kun jeg, pappaen og en jordmor helt frem pressfasen begynte. Og jeg trodde også man ble helt låst til sengen med epidural etc.. Men jeg vandret rundt med epidural i rommet helt frem til jeg skulle presse:-) Innimellom måtte jeg bare sjekke hjerterytme/puls til barnet i sengen. Selve fødselen varte i ca 12 t, 10 t på sykehuset og 15 min i pressfasen. Revnet ingenting, men måtte sy skråklippet. Det ble fort bra i etterkant, men var sabla vondt første uken! Klippet er ikke stort heller, på størrelse med tommelneglen kanskje utover. Håper du får en fin fødsel og uansett hva du velger går det nok bra! De er jo veldig flinke på planlagte ks også, men jeg ville valgt fødselen om igjen tuusen ganger:-) Kan jo være bebisen snur seg også! Jeg prøvde forresten vending, men han ville ikke snu seg. Anonymous poster hash: 8fa18...2ad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146730481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #9 Del Skrevet 12. oktober 2014 Tusen takk for svar og forklaring:) Anonymous poster hash: 16dcc...763 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146731317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Tullerusk♥ Skrevet 23. oktober 2014 #10 Del Skrevet 23. oktober 2014 Fødte i seteleie for 6 år siden (snart 7). Var ikke noen annen alternativ for meg, men var klar over at det kunne ende i KS eller total ruptur om hun skulle sette seg fast. Dette var med nr 2 Her kom frøkna dobbel også. Rompa først, selvsagt Det som er er at faren er at skuldre og hodet kan sette seg fast og at det stopper opp. Heldigvis hjelper drypp mye der. Det er tungt, men du kommer deg mye fortere. Synes nå jeg da. Tips. Få røntgen for å måle bekkenet ditt. UL for vekst/vekt av babyen. Ja, de kan prøve ytrevending men vil ikke anbefale det da det er vondt og det kan sette i gang fødsel, eller babyen får navlesnoren rundt halsen. Under fødsel er det minst en JM, fødselslege, barnepleier x 2-3 og barnelege. JM tar i mot barnet frem til skuldrene, fødselslegen tar over når skuldre og hodet skal ut. Tror ikke jeg har følt meg så trygg i en fødsel som jeg gjorde da Bare pos opplevelser, selvom det er skummelt. Be om epidural tidlig. Eller du kan spørre/be om KS. Spør masse på sykehuset og JM din Alt du lurer på. Så du har masse info og kan bestemme deg JEG hadde god opplevelse og tar gjerne en setefødsel til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144172586-seteleie/#findComment-146756783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå