Gå til innhold

Stebarn, særkullsbarn og felles barn. Arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir overrasket over at flere mener at det er greit at far i praksis gjør ett av sine barn arveløse. Eller at jeg skal gi arv til stedatteren min på bekostning av egne barn, også dersom far forfordeler vårt felles barn.

Dette er liksom rettferdig?

Dette mener folk helt uten å vite hvordan forholdene er på stedatteren min sin morsside.

Anonymous poster hash: 4cb61...656

Han gjør jo ikke det, hun vil jo arve faren. At han ikke har ræva full i penger mens du har det er jo faktisk bare sånn det er, og ditt barn og deres fellesbarn vil nyte godt av det. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 4ad85...06f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og mine helsøsken kommer til å arve mye mer enn vår halvsøster vil. Om min far hadde bestemt seg for å prøve å rette litt på dette ved å gi mer til henne, hadde det ikke falt meg inn å bli støtt for dette. Jeg er oppegående nok til å skjønne at min far ikke elsker henne mer e.l.

Jeg hadde heller ikke reagert om mamma hadde testamentert noe til henne også.

Herregud.

Anonymous poster hash: e9027...74c

Skrevet

Jeg og mine helsøsken kommer til å arve mye mer enn vår halvsøster vil. Om min far hadde bestemt seg for å prøve å rette litt på dette ved å gi mer til henne, hadde det ikke falt meg inn å bli støtt for dette. Jeg er oppegående nok til å skjønne at min far ikke elsker henne mer e.l.

Herregud.

Jeg vet ikke helt hvorfor du skriver herregud? Er det noe som opprører deg?

Jeg stiller meg undrende til at folk vet hva de hadde følt og ment om ting de ikke har oversikt over. Som foreksempel hvordan arveforholdende er for min stedatter på morssiden, eller hvordan familieforholdene er sånn ellers?

Likevel mener man en hel masse, og du synes også en passe håpløs "herregud" er på sin plass.

Skrevet

Herregud.

Jeg stiller meg undrende til at folk vet hva de hadde følt og ment om ting de ikke har oversikt over. Som foreksempel hvordan arveforholdende er for min stedatter på morssiden, eller hvordan familieforholdene er sånn ellers?

Likevel mener man en hel masse, og du synes også en passe håpløs "herregud" er på sin plass.

Du har jo sagt at hun uansett ikke vil få i nærheten av det søskenet og stesøskenet får, da regner man jo med at det fra morssiden er inkludert.

Og jeg er enig i at et "herregud" er på sin plass.

Anonymous poster hash: 65671...d57

Skrevet

Herregud.

Du har jo sagt at hun uansett ikke vil få i nærheten av det søskenet og stesøskenet får, da regner man jo med at det fra morssiden er inkludert.

Hehe, det er håpløst med mennesker som mener profaniteter er på sin plass uten å forklare hvorfor.

Jeg har ikke kommentert med et ord hvordan ting er på morssiden til stedatteren min.

Jeg har kommentert at fra meg vil mine barn få vesentlig mer enn min stedatter.

Skrevet

Min mann har mye i vente i arv i sin familie. Men barna jeg har fra før vil arve kun etter meg og far. Jeg har en del verdier med min mann nå,

Men mener at barna må godta at de arver kun etter de som de er i familie med.

Jeg arver ikke etter mine steforeldre. Kun biologiske.

Også litt tanke vekker at barn tenker på det alt.

Anonymous poster hash: 073d2...60c

Skrevet

Hvis det bare er penger etter far, så er det greit at han skjevfordeler, men er det derimot familiehytta som alle barna har gode minner fra er det annerledes.

Så kan man jo spørre seg hvordan stedatteren er informert om alle verdiene. Strør dere om dere med penger på vingårder i Frankrike når stedatteren er med, eller tilfeldig at hun fikk greie på dette? Om det er det første, så har hun kanskje trodd at faren var rik, og fått seg et aldri så lite sjokk.

Synes ikke hun skal arve noe etter deg, så lenge moren er inne i bildet, og hun ikke bor hos dere 100%

Anonymous poster hash: 02419...ab8
Skrevet

3 barn vokser opp som søsken. 2 av dem kan se frem til å arve en formue som slik jeg forstår det er i 10 - 100 millinsklassen og sansynligvis få gode utbetalinger fra en stiftelse fra relativt ung alder.

Den siste av søsknene vil ikke få noe av denne arven men muligens en vanlig arv langt inn i fremtiden, ingenting før faren og moren dør.

Barna går derfor en veldig ulik økonomisk fremtid i møte. E det ikke da naturlig at både far og stemor forsøker å kompansere litt for denne forskjellen?

Anonymous poster hash: 11706...19e
Skrevet

Herregud.

Hehe, det er håpløst med mennesker som mener profaniteter er på sin plass uten å forklare hvorfor.

Jeg har ikke kommentert med et ord hvordan ting er på morssiden til stedatteren min.

Ok, så du forteller halve historien og spør om råd og meninger, for så å le av oss fordi vi svarer uten å vite alt. Hva med å heller fortelle alt vi trenger å vite for å svare da?

Skrevet

Herregud.

Ok, så du forteller halve historien og spør om råd og meninger, for så å le av oss fordi vi svarer uten å vite alt. Hva med å heller fortelle alt vi trenger å vite for å svare da?

Jeg har ikke fortalt halve historien. Jeg har fortalt om arvesiruasjonen i fremtiden i mitt hjem. Antagelsene andre kommer med står for deres regning.

Det er interessant å se hvordan folk tenker. Det gir nye innfallsvinkler til en utfordring jeg ikke hadde reflektert noe videre over siden det i mitt hode var nokså enkelt; barna arver sine foreldre, jeg testamenterer noe til mennesker jeg bryr meg om som ikke er biologisk familie.

Skrevet

Blir jo samme problemstilling som kronprinsfamilien har. Stefar og stemor har store formuer, mens eldstemann ikke arver noen av de.

Anonymous poster hash: 02419...ab8
Skrevet

Men ER det urettferdig så lenge man gjør alt riktig og man følger loven? Om du vil testamentere noe til din stedatter er det da ingen som stopper deg.

Skrevet

Dine barn arver deg, og mannen din sine barn arver han. Sånn er det bare.

Blir litt sjokkert over denne jenta som allerede nå lager oppstyr med dette. Friskhet rett og slett. Hun har jo rett på arv etter sin mor og sin far, og den må hun selvsagt dele med søsken. At hennes søsken har en mor de vil arve stort av, vedrører ikke henne.

Lurer på om din mann ville tenkt likt dersom det var snakk om at denne jenta ville ha arvet en rik mor. Om han da ville gjort henne arveløs for så å gi alt til deres felles barn.

Og at din mann ikke skjønner dette, sjokkerer meg også.

Anonymous poster hash: b9209...7e7

Skrevet

Men ER det urettferdig så lenge man gjør alt riktig og man følger loven? Om du vil testamentere noe til din stedatter er det da ingen som stopper deg.

Hun vil nok ikke det, ettersom hun ikke vil la mannen gi det lille han har (sammenlignet med henne) til datteren. Hun virker grådig på sine barns vegne.

Skrevet

Stiller store spørsmålstegn til griskheten til dagens barn.............arv er søren meg ikke noe alle får og skal ha.

Anonymous poster hash: 6a975...bfa

Skrevet

For å holde fred i familien ville jeg latt arven gå som den skal, alle barna arver etter sine biologiske foreldre. Skjevfordelinger og grådighet ødelegger familier, omtrent uansett verdier.

Og så ville jeg tatt i betraktning at det forhåpentligvis er lenge til noen av dere dør. Innen den tid kan formuen i værste fall være borte, far eller den andre moren kan ha økt sine verdier, eller vunnet i Lotto for alt vi vet.

Anonymous poster hash: 90375...8e8

Skrevet

Arv utbetales til arvinger etter en persons død.

Det vil si at disse pengene ikke skal utbetales til dine barn før du er borte. Ingen vet hvor lenge man lever, men gitt at du blir 90 år gammel og fikk barna dine i 20-30 års alder. Da vil barna dine være mellom 60-70 år når de får utbetalt denne fantastisk store arven.

Dersom du blir enda eldre, så må barna dine vente enda lenger.

Hva skal barna dine leve av før de får utbetalt arven?

Man kan ikke går rundt å basere seg på og leve godt av arv, for man vet jo aldri når arven betales ut.

Dersom du får utbetalt en stor arvesum, så kan jo du gi det til barna dine hvis du vil, men du må ikke. Du er heller ikke forpliktet til å gi penger til stebarnet ditt.

Anbefaler deg heller til å lære opp barn og stebarn til å stå på egne ben. Så får heller arv være en karamell som utbetales når man blir pensjonist.

Anonymous poster hash: f00d6...91e
Skrevet

Arv utbetales til arvinger etter en persons død. Det vil si at disse pengene ikke skal utbetales til dine barn før du er borte. Ingen vet hvor lenge man lever, men gitt at du blir 90 år gammel og fikk barna dine i 20-30 års alder. Da vil barna dine være mellom 60-70 år når de får utbetalt denne fantastisk store arven. Dersom du blir enda eldre, så må barna dine vente enda lenger.Hva skal barna dine leve av før de får utbetalt arven? Man kan ikke går rundt å basere seg på og leve godt av arv, for man vet jo aldri når arven betales ut. Dersom du får utbetalt en stor arvesum, så kan jo du gi det til barna dine hvis du vil, men du må ikke. Du er heller ikke forpliktet til å gi penger til stebarnet ditt. Anbefaler deg heller til å lære opp barn og stebarn til å stå på egne ben. Så får heller arv være en karamell som utbetales når man blir pensjonist.  Anonymous poster hash: f00d6...91e

noe av problemet her er at det er en stiftelse inne i bildet som det slik jeg forstår vil gi utbetalinger til to av barna fra lenge før foreldrene dør. To av barna vil derfor være økonomisk sikkret mens det siste vil måtte klare seg selv hvis ikke noen gjør noe for jevne ut forskjellene.

Anonymous poster hash: 11706...19e

Skrevet

Men da må jo stedatteren sørge for å få seg en sinnsykt godt betalt jobb da hvis penger er så viktig for henne. Man kan bare ikke basere livet på at man skal forsørges av andre, det går ikke. Hun kan sikre seg selv økonomisk ved å gjøre trygge og fornuftige valg. 

Akkurat som alle andre vanlig dødelige som ikke har en stiftelse i ræva som kjører ut penger;) 

Skrevet

Det er bare sånn det er med familier med mine og dine barn, arven blir ulik.

Det HI kan gjøre er å kompensere noe for denne jenta, som å gjøre det litt lettere for henne å etablere seg.

Ellers tipper jeg at stedatteren til HI allerede nyter godt av denne arven sammen med sine søsken, den må jo gi familien ekstra god økonomi :laugh:

Skrevet

Stebarn er stebar, og jeg tipper dette er mange mange år frem i tid. Dette er jo penger du pr i dag ikke har. Med mindre du adopterer barnet ser jeg ikke hvorfor din stedatter skal læres opp til at dette er urettferdig. Hvem har satt disse ideene i hodet hennes?

Du kan bli gjort "arveløs" eller pengene kan forsvinne, det er urimelig overfor dine bar å gi arv til Stebarn. Noe annet er å bidra med gis hjelp underveis i livet, men arv får hun jo fra som mors familie også.

Anonymous poster hash: 54798...507

Skrevet

Hold dere til arvelovene,det skaper minst uro. De som er misfornøyd kommer ingen vei i en eventuell rettstvist hvis lovverket er fulgt. 

Arv kan også (forhåpentligvis) ligge 50 år fram i tid - da er alt endret for alle. 

Forøvrig betyr ordet forfordelt at du får mindre enn ... Ulogisk, men sant. Slå det opp i ordboka. 

Anonymous poster hash: 93391...faf
Skrevet

Det er interessant hvor forskjellig man ser på ting :)

Takk for alle svar!

Skrevet

Hold dere til arvelovene,det skaper minst uro. De som er misfornøyd kommer ingen vei i en eventuell rettstvist hvis lovverket er fulgt.

Arv kan også (forhåpentligvis) ligge 50 år fram i tid - da er alt endret for alle.

Forøvrig betyr ordet forfordelt at du får mindre enn ... Ulogisk, men sant. Slå det opp i ordboka.

Anonymous poster hash: 93391...faf

Da lærte jeg noe nytt! Takk :)

Skrevet

Jeg vil også arve mye, og det kunne ikke falt meg inn å gi noe av det til stebarna. i tillegg står alt av verdier (hus/hytter) i mitt navn, så det vil kun gå til våre fellesbarn. Mannen bor her så og si gratis, så han har mulighet til å spare til sine barn (og våre barn) men han bruker alt. Så hans særkulldbarn får absolutt ingen arv.

Ikke mitt problem!

Anonymous poster hash: e4e65...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...