Gå til innhold

Farlig å arbeide med keramikk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men la meg tenke. Keramikk, er ikke det hovedsakelig finslipt sand og vann? Kommer det til å støve? I såfall bruker du vel maske? Silikon og plast er jo ikke naturlig, men skal dette smeltes? Hvis det skal det, kan det utvikles gasser som man bør være forsiktig med. Som sagt, jeg er ingen ekspert altså...

Det er vell i hovedsak finkornet leire og vann. Skal man putte glasur på kan det visstnok inneholde bly. Det skal jeg i hverfall holde meg unna :)

Støver ikke noe særlig når blandingen er ferdig og skal bearbeides. Vi skal lage støpeformer av silikon og støpe i plast, så da vil det være i flytende form. Kanskje ikke helt heldig. Kan giftsentralen eller andre ha informasjon om slikt?

Dersom noen andre lurer på det samme fant jeg et svar på et svensk forum:

"Hej! Jag skrev en rapport angående gravida och arbetet med keramik tillsammans med överläkaren på Bispebjerg hospital i Köpenhamn (arbetsmedicinsk avdelning) för ca. 10 år sedan och vi kunde dra den slutsatsen att gravida inte bör arbeta med keramik. kontakten med tungmetaller genom direkt påverkan och genom ångor är en enormt stor säkerhetsrisk för ett foster som jag nämnt i något tidigare inlägg så är gränsvärdet för t.ex. krom 50 000 gånger lägre hos ett foster än hos en vuxen och dom flesta kromföreningar kan medföra missbildningar hos fostret. Detta är bara en aspekt, det finns flera som pekar på att man inte bör göra det. Så mitt råd är LÅT BLI!!! vänta tills barnet är fött så kan du köra på. Även om keramik är kul så måste väl barnen vara VIKTIGARE!!!"

Så keramikkurs får vente :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...