Gå til innhold

Sønnen min fikk servert dette hos kameraten i dag

Anbefalte innlegg

Spaghetti a la capri er vel sånn spaghetti på boks, og det liker jeg ikke.  

Men hjemme hos oss har vi barn på besøk flere dager i uken, og lager ikke spesiell mat av den grunn.  

Vi forsøker å lage skikkelig mat fra grunnen av hver eneste dag, men noen ganger klaffer det ikke, og kan det bli middag av typen frossenpizza eller pose-suppe.  Har vi f.eks. bare en voksen som må hjelpe med lekser og lage mat samtidig, og tidsnød pga fotballkamp eller lignende, så er det viktigste at matlagingen går fort.  Og vanligvis klarer vi å planlegge, men vi er dessverre ikke perfekte.  

Anonymous poster hash: ed00d...ea3

Fortsetter under...

"Drittmat" en gang iblant skader da ikke. Dersom HI serverer sønnen sunn mat de andre 364 dagene. Satt på spissen!

Jeg kunne godt ha servert spagetti a la capri til barna mine. Hysterisk er jeg ikke, bruker sunn fornuft.

I fryseren finnes det mange enkle "retter" a la porsjonspizza og div, og jeg har bakt opp grove horn med fyll som er sunn. Barna vet at dersom de har tatt en "usunn" pizza den ene dagen, må de ta noe sunt den neste, men igjen, dette er heller ikke hver dag.

Anonymous poster hash: 47c29...e11

Men hi.. Dette er jo uholdbart! Går utifra at du ga den moren inn😏 eller tenkte du bare for deg selv: åå nå har jeg endelig en grunn til å poste noe på barn i magen, så kan alle der ute som IKKE kjenner meg, se for en fantastisk mor jeg er, i motsetning til hun andre. Er det ikke slik mobbing funker da? Man rakker ned på andre for å føle det bedre med oss selv?? Jeg derimot hadde vært takknemlig for at denne damen tok seg bryet med å mate barnet mitt i det heletatt, greit nok at det ikke er hverdagskost, men takk likevel!

Men hi.. Dette er jo uholdbart! Går utifra at du ga den moren inn eller tenkte du bare for deg selv: åå nå har jeg endelig en grunn til å poste noe på barn i magen, så kan alle der ute som IKKE kjenner meg, se for en fantastisk mor jeg er, i motsetning til hun andre. Er det ikke slik mobbing funker da? Man rakker ned på andre for å føle det bedre med oss selv?? Jeg derimot hadde vært takknemlig for at denne damen tok seg bryet med å mate barnet mitt i det heletatt, greit nok at det ikke er hverdagskost, men takk likevel!

Oi, klarte du å lese alt det ut fra HI's innlegg??

Anonymous poster hash: ca1df...4e3

Akkurar den spaghettien blir jeg kvalm av å tenke på, i tillegg er det jo like lett å steke opp en pakke kjøttdeig og hive oppi en boks tomatpuré og fløte, mens pastaen koker. Tar ti minutter, og smaker så utrolig mye bedre enn den vasne caprien:/

Annonse

Næringsinnholdet i en slik boks er faktisk ikke så galt. Det er aldeles ikke sikkert det hadde blitt bedre om du hadde laget pasta fra bunnen av selv.

Colaen er jo ikke spessielt bra, men selve maten er ikke så ille.

Anonymous poster hash: 5b2e1...b53

He, he. Skulle nesten tro det var servert ironisk, men det er nok ikke det siden det var til barn.

Nå skal ikke jeg legge ut om mine hjemmelagde måltider. Greit at man ikke dør av å spise denne retten, men hvis man serverer boksemat slik, så indikerer vel det at det ikke lages hjemmelaget og sunt til vanlig heller. Men det er bare mine antakelser.

Anonymous poster hash: 7ce2b...fe1

Her serveres enkel mat når barna har venner på besøk, for de vennene mine barn har er vanskelig i matveien og spiser kun enkelte ting.

Kan vell være at denne gutten din sønn var hos er litt vanskelig i matveien og at mammaen lagde nettopp dette for at sønnen skulle spise!

Altså, jeg skjønner argumentene om næringsinnhold og kvalitet, men at DERE ikke synes det smaker godt er vel fullstendig irrelevant? Det kan da hende disse barna liker det likevel?

Anonymous poster hash: 60042...94c

Problemet er at enkelte barn liker ingenting eller veldig få ting. En kompis av guttungen liker kun spaghetti og kjøttdeig, en annen liker bare laks på brødskiva, tredje liker bare nugatti. Ikke noe rart foreldre velger å lage noe ALLE kommer til å spise, og ikke supermat, rawfood eller gulrotsaft.

Mine barn spiser nesten alt, men når de har besøk må jeg faktisk tilpasse maten slik at besøket også spiser.

He, he. Skulle nesten tro det var servert ironisk, men det er nok ikke det siden det var til barn.

Nå skal ikke jeg legge ut om mine hjemmelagde måltider. Greit at man ikke dør av å spise denne retten, men hvis man serverer boksemat slik, så indikerer vel det at det ikke lages hjemmelaget og sunt til vanlig heller. Men det er bare mine antakelser.

Anonymous poster hash: 7ce2b...fe1

Så med din logikk er det sånn at hvis man tar et glass vin en fredag, så indikerer det at man ligger på flatfylla hele uka? Selvfølgelig kan man lage mesteparten fra bunn og slå til med hermetikk når man har kjempedårlig tid/veldig kresne gjester osv en dag.

Annonse

At HI i det hele tatt kunne finne på å la barnet sitt spise i et sånt hjem uten å gå nøye igjennom menyen først, vil jeg kalle omsorgssvikt!

Nei - altså... Har servert pølser og saft til barn på besøk, jeg, altså. Tenkte vel bare at ungene kunne få kose seg, og så hadde jeg dårlig tid. Hvis jeg hadde blitt hengt ut på er forum etterpå, så ville jeg nå synes at det rett og slett var litt utakknemlig.

Evt en smule hysterisk. For meg er det viktig at barna får et avslappet forhold til mat. Hvis mor skriker opp hver gang noen forsyner dem med feil middag eller (gud forby!) noe sukkerholdig, blir de vel like hysteriske de også.

Mener ikke at man ikke skal ha et sunt kosthold, men det har noe med denne overfokuseringa å gjøre.

Hehe, nå måtte jeg faktisk google "spahetti a la capri", og jeg synes ikke det så noe spesielt godt ut hvis det er den boksen det er snakk om... Men næringsmessig er det vel ikke så forskjellig fra f.eks. kjøttboller med grønnsaker og pasta?  Det har vi f.eks. hatt når vi har hatt barn på besøk. Når det kommer venner hjem synes vi det er hyggelig å servere noe barna faktisk liker, og kjøttboller og pasta slår som regel an...

Hvordan vet gutten din at dette er spagetti ala capri? Har han smakt det før hjemme? Viss ikke kan han jo ikke vite at det var slik boks han fikk?

Vi har og spagetti ala capri, men jeg lager saus selv og blander inn minipølser, kjøttboller og pasta. Er det venner på besøk så vet vel ikke de om dette er fra boks eller hjemmelaget, det kalles jo det samme. Jeg sier ikke:" husk å si til mor at middagen var HJEMMELAGET, FRA BUNNEN".

Jeg har skolegutter og her har de faktisk en gang vært selv på butikken etter skolen, kjøpt en slik boks og varmet opp selv. De var gått på trening før jeg kom fra jobb. Hva de drakk vet ikke jeg, kanskje de kjøpte seg brus samtidig?

Anonymous poster hash: 86547...a79

Akkurar den spaghettien blir jeg kvalm av å tenke på, i tillegg er det jo like lett å steke opp en pakke kjøttdeig og hive oppi en boks tomatpuré og fløte, mens pastaen koker. Tar ti minutter, og smaker så utrolig mye bedre enn den vasne caprien:/

Jeg er enig i at det ikke er god mat, men det er IKKE like lettvint og raskt å steke kjøttdeig, koke pasta og lage saus som å åpne en boks og varme den 5 min i en gryte.

Åiåi- meg du snakker om?

Sønnen min hadde med en kompis hjem fra skolen igår, og jeg lagde spagetti. Var derimot fullkornspasta og karbonadedeig, og hjemmelaget tomatsaus. Og vann da men kanskje du legger på litt for å gjøre meg verre enn jeg er?

Tenker at dere må ha et veldig dårlig kosthold selv siden du blir så bekymret over hva en enkelt tirsdagsmiddag gjør.

Anonymous poster hash: 6005e...41a

Hvordan er det med toro-mat, er det like ille, eller er det greit å servere når barna har besøk?

Bare lurer, fordi jeg er oppvokst med at både posemat og boksemat er helt vanlig mat, og jeg hadde slett ikke tenkt over at jeg ikke kunne servere sånt til besøk. Har i min uvitenhet servert toro-mat opptil flere ganger til sønnens kompis, og lurer på om jeg har gjort en gigantisk tabbe. :S

Ingen som har svar på dette?

Spagetti a la Capri er helt ok en sjelden gang. Cola til ungene er fyfy her uansett dag.

Stakkars barn som aldri får kose seg med brus!

Anonymous poster hash: 8a4d1...1bf

Kanskje dette får deg til å endre mening? Jeg gir ikke cola til mine barn og det er ikke synd på de.

http://buzzit.no/vaske-dassen-med-cola-det-kan-da-umulig-funke

Spagetti a la Capri er helt ok en sjelden gang. Cola til ungene er fyfy her uansett dag.

Stakkars barn som aldri får kose seg med brus!

Kanskje dette får deg til å endre mening? Jeg gir ikke cola til mine barn og det er ikke synd på de.

http://buzzit.no/vaske-dassen-med-cola-det-kan-da-umulig-funke

Coca cola sier frykten er helt unødvendig! Lær deg å lese da kjerring!

Det er ikke farlig med "dårlig mat" i ny og ne. Litt mye sukker og karber, ingen fare for en vanlig unge. Sliter ungen med overvekt eller sykdom, så bør det være minimum, men de dør ikke av brus og boksemat på en tirsdag. Så lenge han spiser mat med nok vitaminer og riktig næring til vanlig er det da ikke farlig.

Skulle tro folk ble overvektig av ingenting om dagen... Det må være dårlig kost over langen for å skape et problem. Ikke en gang i ny og ne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...