Gå til innhold

laser operasjon på øynene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer? Jeg er så møkka lei linser! :/

Anonymous poster hash: 0f7a8...624

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har, men det er snart 10 år siden jeg gjorde, så har glemt en del. Er veldig glad jeg gjorde det, det er utrolig deilig. Minuset var at det tok mange uker før jeg fungerte som normalt. Trude ikke kjøre bil de første ukene blant annet. I følge opersjonsteamet skulle synet være nokså velfungerende etter en uke, men det var det altså ikke for meg. Glad jeg gjorde det i forbindelse med sommereferien, så jeg ikke var avhengig av å køre bil.

Skrevet

Så bra det ordnet seg etter hvert! :) jeg er også engstelig for selve operasjonen...er det veldig ubehagelig?

Hi

Anonymous poster hash: 0f7a8...624

Skrevet

Gjorde det også for snart 10 år siden. Ett øye operert med lasik, andre øyet kuttet de hornhinna feil. Ble masse trøbbel... Fikk etter lang tid operert andre øyet med lasek (kunne ikke skjære mer i hornhinna)

Det ble ganske bra til slutt. Er litt langsynt på ene øyet (var nærsynt), men alt i alt glad for at jeg gjorde det.

Anonymous poster hash: 5ccff...85f

Skrevet

For å være helt ærlig så var jeg ganske anspent og relativt engstelig når jeg lå klar på operasjonbordet og hadde fått på de dingsene som holder øynene oppe. Det var ingen hyggestund. Jeg kjente også antydning til når de skar rundt hinna. Det luktet litt svidd når laseren gjorde jobben, og jeg kjente litt prikking. Ingenting var vondt, det vondeste var å få satt på den tvinga. Men det var mer ubehag enn smerte. Skulle jeg gjort det en gang til ville jeg undersøkt om det var mulig å få noe beroligende i forkant. Men jeg hadde ikke vært i tvil om å gjøre det en gang til om det skulle bli nødvendig. Livet uten linser, briller og såre øyne er befriende, i tillegg er det praktisk å kunne stå opp på natta eller morgenen og se klart. Spesielt praktisk har det vært med nattevåk og kolikkbaby.

Skrevet

Jeg gjorde det i fjor. Har allerede glemt over 20 år med briller/linser. Det var IKKE vondt (jeg gruet meg også til selve operasjonen). Tror de bruker rundt 15 sekunder på hvert øye, så det er raskt overstått.

Skrevet

Jeg gruet meg ikke på forhånd, var først når jeg lå der jeg fikk litt innvendig panikk og lurte på hva jeg drev med. Så er man ikke så "naiv" og tar så lett på det på forhånd som jeg gjorde, blir kanskje opplevelsen bedre.

Skrevet

Jeg har ikke angret et sekund, selv om jeg har fått veldig tørre øyne etterpå og er helt avhengig av øyedråper.

Selve operasjonen er ekkel, men overhodet ikke smertefull, og veldig fort gjort.

Anonymous poster hash: 1d5e2...e4b

Skrevet

Kan man ta det når man er veldig nærsynt?

Skrevet

Ja, men øyelegen min anbefalte det ikke så lenge jeg tåler linser godt. Jeg har -8.00 og -9.00, stabilt siden midten av 30-årene.

Faren med veldig nærsynte er at man blir noe underkorrigert og ender opp med å måtte bruke briller likevel i enkelte settinger (f.eks. når man kjører). Han mente at det kan være verdt det for de som er så nærsynte at de ser dårlig selve med briller og evt. for de som ikke tåler linser. Denne gruppen må ofte bruke veldig tykke og tunge brille, og vanlige briller blir en forbedring for dem. Men for meg som tåler linser godt ville det vært et tilbakeslag å måtte bruke briller på deltid.

En annen ting han nevnte er at man ikke vet nok enda om hvordan folk som har tatt laser for nærsynthet vil tåle operasjon mot stær når de blir gamle og evt. får stær.

Jeg står over inntil videre. Hater å bruke briller, men linser får fint. Har brukt det så lenge (30 år!) at jeg jkke husker livet uten.

Anonymous poster hash: 723ff...12f

Skrevet

Min operasjon gikk galt på det ene øyet. Jeg har nå varig nedsatt syn med ca 50% på ene øyet. Det går ikke an å korrigere med briller. I tillegg fikk jeg veldig skjeve hornhinner og øynene mine tåler ikke linser pga operasjonen. Før brukte jeg linser hver dag, nå er jeg avhengig av briller samt at jeg har nedsatt syn. Så laseroperasjon er ikke alltid like enkelt som i reklamen.

Anonymous poster hash: 6061e...f39
Skrevet

Ja, men øyelegen min anbefalte det ikke så lenge jeg tåler linser godt. Jeg har -8.00 og -9.00, stabilt siden midten av 30-årene.

Faren med veldig nærsynte er at man blir noe underkorrigert og ender opp med å måtte bruke briller likevel i enkelte settinger (f.eks. når man kjører). Han mente at det kan være verdt det for de som er så nærsynte at de ser dårlig selve med briller og evt. for de som ikke tåler linser. Denne gruppen må ofte bruke veldig tykke og tunge brille, og vanlige briller blir en forbedring for dem. Men for meg som tåler linser godt ville det vært et tilbakeslag å måtte bruke briller på deltid.

En annen ting han nevnte er at man ikke vet nok enda om hvordan folk som har tatt laser for nærsynthet vil tåle operasjon mot stær når de blir gamle og evt. får stær.

Jeg står over inntil videre. Hater å bruke briller, men linser får fint. Har brukt det så lenge (30 år!) at jeg jkke husker livet uten.

Anonymous poster hash: 723ff...12f

Tusen takk for flott svar 😊

Skrevet

Jeg gjorde det for 10 år siden. Hadde minus 7 og 9. Ble bortimot perfekt, men begynte med briller og linser igjen et halvt år senere. Nå har jeg minus 3 og 4. Ser ut til at det endelig har stsbilisert seg. Selve operasjonen var helt grusom (de tvingene og lukten av svidd hud), men var helt fin dagen etter.

Anonymous poster hash: cc24b...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...