Gå til innhold

Er det noen flinke kakebakere som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve meg på kake med fondant lokk og pynt.

Jeg har i dag bakt bunnene og kaken skal serveres i mårra, kan jeg montere hele kaken i dag? eller må jeg vente med resten til i mårra?

Er som sakt nybegynner på dette og litt spent på farging og utkjevling av fondanten så hadde vært godt med god tid til å gjøre dette på.

Er litt redd for at kaka skal bli for bløt om jeg monterer den i dag, fyllet er vaniljekrem og boysenbær, under fondanten skal jeg ha pisket krem for å jevne kaken.

Blir resultatet fortsatt bra om den stå ferdig montert i kjøleskapet til i mårra?

Anonymous poster hash: bcd14...75c
Skrevet

det er et eller annet med å unngå at fyllet berører lokket. Hvis du skal lagre den i kjøleskap bør du pakke den inn i papp, slik at pappen trekker til seg fuktigheta fra jøleskapet. Da unngår du at kaken "svetter". Hvis den skal spises i morgen, kan du fint montere den i kveld.

Skrevet

Jeg lager alltid kaker dagen før og har de i kjøleskapet over natten.

Anonymous poster hash: 3e1c1...e98

Skrevet

det er et eller annet med å unngå at fyllet berører lokket. Hvis du skal lagre den i kjøleskap bør du pakke den inn i papp, slik at pappen trekker til seg fuktigheta fra jøleskapet. Da unngår du at kaken "svetter". Hvis den skal spises i morgen, kan du fint montere den i kveld.

Hvordan unngår jeg at fyllet berører lokket om kakken kal ha ett tynt lag med krem før lokket settes på?

Skrevet

Jeg har aldri lagd kake med fondant og krem, men stort sett sjokoladeglasur og de kakene lager jeg alltid dagen før. Ser for meg at det kan bli litt klissete med krem hvis det står over natta. Uansett kan du jo farge fondanten ferdig i dag, jeg syns det er noe av det som tar lang tid. Hvis du skal lage figurer el, kan du forme dem også ferdig. Jeg har hatt fondant på muffins tidligere og pleier å bake muffinsene samme dag for at de skal bli ferskest og best mulig, da lagde jeg fondanten ferdig i rundinger med pynten oppå og bare la det på den dagen det skulle serveres. La det på et brett med plast på over natta.

Anonymous poster hash: aff60...e8a
Skrevet

Spør på Facebook-siden

"‎Kaker nær deg - Norske Hobbybakere !"

Anonymous poster hash: 7fbbc...03b

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Jeg skal ikke påberope meg noe ekspertstatus her, men litt usikker på om krem er det beste å ha under fondant. Du bør ha noe som gjør det enkelt å trekke kaken- fondant må jo gjerne jobbes litt med for å få pent.

Siste kaken jeg lagde slik, da monterte jeg kaken, tok en smørkrem på, lot den bli helt kald og så trakk jeg den med fondanten.

Du kan jo google pisket krem og fondant - mulig det kommer opp noen gode råd da:)

Skrevet

De gangene jeg har hatt fondant på kake med fløtekrem så har den etterhvert blitt "smeltet". Så jeg vil anbefale at du heller fyller kaken for så å pynte den samme dagen som den skal spises ;)

Synes forresten smørkrem og fondant holder bedre sammen, siden smørkremen ikke blir flytende :)

Skrevet (endret)

Trikset med fondant er at du kun kan bruke smørkrem under lokket. Vanlig krem inneholder vann og da vil fondanten smelte. Det samme gjelder om du setter kaken (med fondant) i kjøleskapet. FUktigheten i kjøleskapet vil gjøre at det smelter. 

Så fyll gjerne med vaniljekrem og boysenbær, stable kaken som vanlig, og så smører du inn hele kaken med smørkrem før du har på fondanten. 

Edit: skal du bruke krem oppå kaken må du nesten bruke marsipan. Den tåler fuktigheten. 

Så lenge kaken står kjølig, men tørt, kan du fint lage den i dag. Alternativt kan du ha i fyll og stable, dekke kaken med plastfolie og sette den i kjøleskapet til i morgen. Da tar du den ut og dekker den med smørkrem og fondant. 

Endret av mama foodie
Skrevet

Trikset med fondant er at du kun kan bruke smørkrem under lokket. Vanlig krem inneholder vann og da vil fondanten smelte. Det samme gjelder om du setter kaken (med fondant) i kjøleskapet. FUktigheten i kjøleskapet vil gjøre at det smelter. 

Så fyll gjerne med vaniljekrem og boysenbær, stable kaken som vanlig, og så smører du inn hele kaken med smørkrem før du har på fondanten. 

Edit: skal du bruke krem oppå kaken må du nesten bruke marsipan. Den tåler fuktigheten. 

Så lenge kaken står kjølig, men tørt, kan du fint lage den i dag. Alternativt kan du ha i fyll og stable, dekke kaken med plastfolie og sette den i kjøleskapet til i morgen. Da tar du den ut og dekker den med smørkrem og fondant. 

Takk for mange fine råd :D

Jeg forhørte meg med kusina mi ang dekking av kake (ho er konditor) og sa at pisket krem var det beste å ha under lokket, men ho har ikke brukt fondant så mye så derfor jeg spurte her i steden.

Da skal jeg heller lage meg en god smørkrem, fylle og stable kaken i dag og dekke den i mårra :D

Lurer på en ting til, er det nødvendig å dynke kaka om den skal stå med fyll til i mårra?

Skrevet (endret)

Takk for mange fine råd :D

Jeg forhørte meg med kusina mi ang dekking av kake (ho er konditor) og sa at pisket krem var det beste å ha under lokket, men ho har ikke brukt fondant så mye så derfor jeg spurte her i steden.

Da skal jeg heller lage meg en god smørkrem, fylle og stable kaken i dag og dekke den i mårra :D

Lurer på en ting til, er det nødvendig å dynke kaka om den skal stå med fyll til i mårra?

Jeg dynker ikke kaker som skal stables, fordi de blir (i min mening i alle fall) mer ustabile da. Men uansett, om den skal stå med fyll i til i morgen vil endel av fuktigheten i fyllet sive inn i kaken og gjøre den mer saftig. Dynker du den i tillegg da risikerer du at den blir bløt. 

Du kan prøve å google litt på fondant/ sugar paste og se hva folk bruker som dekkrem under. Såvidt jeg kjenner til er det bare smørkrem som funker, nettopp pga vannet som gjerne er i andre kremer; og som igjen smelter sukkeret som er i fondanten og gjør den seig og klissete, og at den "henger"/buler på kaken. 

Jeg pleier også å kjevle fondanten i mel, ikke melis, dersom det ikke er noen med glutenallergi som skal spise den. Melis kan gjøre fondanten seig (sukkeret smelter inn i resten av fondanten), mens melet kan du bare børste av etterpå. Men det er en smakssak, og det er mange som kjevler i melis uten problemer :) Det kommer litt an på fargen på fondanten også, ettersom melet kan gjøre den litt blassere/hvitere siden det ikke smelter inn i resten av fondanten. 

Til slutt, som Helle Høygir skriver, kan det være lurt å kjøle ned kaken etter du har hatt smørkrem på. Sett den i fryseren f.eks i ti minutter så smørkremen stivner, da er det lettere å trekke kaken. 

Endret av mama foodie
Skrevet (endret)

Har alltid pyntet dagen før og jeg har aldri hatt problemer med at fondantet blir stygg eller smelter eller noe... Men jeg har opplevd at den har blitt for bløt når jeg har dynket den og fylt den for så å la den stå over natta.

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Jeg kjevler ut med maizennamel etter tips etter at melis ikke fungerte så bra...

Anonymous poster hash: aff60...e8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...