Gå til innhold

hormonforstyrrelse, mulig godartet svulst i hypofysen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har noen erfaringer på dette? hva blir gjort om det er en godartet svulst? hva skjer?

var hos legen i dag og fikk beskjed om at det er mulig at dette gjelder meg. og jeg freaker jo ut bare jeg hører ordet svulst!

all hjelp mottas med stoor takk <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Min mor fikk hypofysesvulst for ca 4 år siden. Hun ble operert via nesen. Men det var ikke kreftcelle svulst, heller en utvekst på hypofysen. Hun sliter enda med kortisol mangel og veksthormon pga den og må leve slik resten av livet. Noe du lurer på så kan jeg gjerne spørre henne:)

Skrevet

Jeg har det. Den gjør så hypofysen produserer for mye prolaktin hos meg. Meningen var egentlig at de skulle operere. Det gjøres via nesen. Men hos meg så går hormon nivået veldig opp og ned å de bestemte seg derfor for å la det være. Det har gjort at jeg sliter med å bli gravid, men de sa at om hormon nivået hadde vært høyt hele tiden så hadde de operert. Ble veldig redd jeg også, for å høre ordet svulst/cyste er aldri noe gøy, men har inntrykk av at det ikke er så veldig uvanlig og legen min sa at det ikke var noe å bekymre seg for.

Om de har mistanke om at du har det så regner jeg med at du må ta masse blodprøver for å sjekke div hormon nivåer. Du blir iallefall henvist til mr siden det er det eneste som kan påvise noe sikkert. Om de finner noe så blir du henvist til en endokrinolog som er en hormonlege. Der får du vite hva som skal gjøre videre. Om det er noe galt med hormonene, men ingen cyste fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått medisiner. Siden mine hormon nivåer går opp og med og jeg har en såkalt mikroadenom (liten cyste) så var det ikke nødvendig å operere bort. Å Siden jeg hadde slitt med å bli gravid såpass lenge så mente de at cysten min hadde sluttet å vokse og at det ikke var nødvendig med noen videre oppfølging. Om de har mistanke om at den holder på å vokse så regner jeg med at du blir fulgt opp videre. Det er nå 3 år siden jeg fikk vite om det å har ikke hatt noen problemer, annet enn at jeg sliter med å bli gravid.

Anonymous poster hash: 3dcbb...7cd

Skrevet

Hei kjære deg!

Nå er det ca et år siden jeg var hos legen og fikk samme beskjeden. Jeg var der egentlig pga vi sliter med å få barn og basert på symptomene hørtes det ut som svulst i hypofysen. Jeg fikk jo panikk! Gikk hjem og gråt! Men etter å ha grått og fått det ut litt så følte jeg meg bedre. Faktisk følte jeg meg bedre av å lese om dette på nettet for det var vist noe man faktisk kunne leve med eller fjerne ganske greit. 

Jeg måtte ta blodprøver og deretter i mr. Etter ca en mnd fikk jeg svaret på at jeg var helt frisk! 

Du kommer til å bli ødelagt om du skal gå rundt og tenke på dette hele tiden, det er ikke sikkert det er noe galt i det hele tatt, men det er best å få det sjekket ut :)

Anonymous poster hash: 4ccc8...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...