Gå til innhold

Kan man lage saft uten noe fancy utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så mye bær/druer og tenkte det kunne være spennende å lage saft. Er det noen som har gjort det uten saftkoker eller annet fancy utstyr? Kan man koke det i en vanlig kjele?

Har dere oppi noe annet enn bær og sukker for å gi det holdbarhet? Jeg har lest at noen bruker sitronsyre.

Alle tips mottas med stor takk :)

Fortsetter under...

Skrevet

Kok opp på svak varme i vanlig kjele og tilsett sukker. Varm flasker i stekeovnen og kok korkene du skal bruke, som vanlig. Bruk sil for å ikke få så mye frukt i saften. Gjorde det med jordbær og fikk tykt syltetøy og saft av det.

Anonymous poster hash: 3c9ca...e62

Skrevet

jeg siler ferdig kokte svartsurbær i et rent kopphånkle, det går veldig bra, men er tung jobb og ganske tidkrevende. Jeg bruker kun sukker og litt vann i, og ikke noe annet.

Kopphåndkle er mye tettere i veven enn en sil, så får ikke så mye grums med da.

Anonymous poster hash: ecc3a...977
Skrevet

Kok opp bærene med littegrann vann i bunnen av kjelen, slik ar bærene ikke svir seg før de slipper saften. La dem stå på svak varme til de har sluppet all saften. IKKE RØR i kjelen. Du ser når alle bærene har blitt rynkete. Da får du ikke ut så mye mer.

Hell forsiktig saften gjennom et kopphåndkle eller et annet stoff. Det er bedre å bruke kopphåndkle enn sil siden det er tettere. Ikke rør i kjelen eller klem på bærmosen på noen måte. Den saften du har fått ut på denne måten veier du og heller tilbake i kjelen. Kok opp og bland med passe mengde sukker og eventuelt sitronsyre, krydder eller atamon (konserveringsmiddel). Hell på rene varme flasker og sett på kork med en gang.

Bærmosen som er igjen i kledet kan du nå klemme tom for saft og koke med sukker mm på samme måte som den andre, men denne saften vil inneholde mer bærrester. Den vil derfor lettere få bunnfall og får dårligere holdbarhet. Derfor ble den ikke blandes med den andre saften. Smaksmessig er den imidlertid ofte like god så den er fin å bruke først.

Anonymous poster hash: 1b31b...33c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...