Gå til innhold

Avvikling av ferie i oppsigelsestiden

Anbefalte innlegg

Har syv dager ferie til gode.

I min kontrakt står det at jeg har fem ukers ferie pr år.

Sluttet i mitt nåværende arbeidsforhold med to mnd oppsigelse som løper november og desember.

Gammel arbeidsgiver lar meg ikke ta resterende ferie i oppsigelsestiden. Jeg må jobbe, det har han rett til å kreve på bakgrunn av situasjonen på arbeidsplassen.

Spørsmålet mitt er om jeg da må gå til min nye arbeidsgiver for å få overført de syv dagene?

Jeg har fullt opptjent ferieår fra i fjor.

Går fra privat til statlig ansatt.

Ferien kan jo ikke lenger "kjøpes" av arbeidsgiver, men er det riktig at den femte ferieuken kan det? I så fall har jeg allikevel to dager igjen som da ikke kan kjøpes.

Dette er helt upløyd mark for meg siden jeg aldri har vært i en slik situasjon før.

Anonymous poster hash: 75ce4...4e4

Fortsetter under...

Har syv dager ferie til gode.

I min kontrakt står det at jeg har fem ukers ferie pr år.

Sluttet i mitt nåværende arbeidsforhold med to mnd oppsigelse som løper november og desember.

Gammel arbeidsgiver lar meg ikke ta resterende ferie i oppsigelsestiden. Jeg må jobbe, det har han rett til å kreve på bakgrunn av situasjonen på arbeidsplassen.

Spørsmålet mitt er om jeg da må gå til min nye arbeidsgiver for å få overført de syv dagene?

Jeg har fullt opptjent ferieår fra i fjor.

Går fra privat til statlig ansatt.

Ferien kan jo ikke lenger "kjøpes" av arbeidsgiver, men er det riktig at den femte ferieuken kan det? I så fall har jeg allikevel to dager igjen som da ikke kan kjøpes.

Dette er helt upløyd mark for meg siden jeg aldri har vært i en slik situasjon før.

Rettelse:

Oppsigelsestiden løper oktober og november. Ikke desember. Da starter jeg i ny jobb.

Ja, det skjønner jeg, men siden er litt for generell.Får ikke avviklet mine siste feriedager i ny jobb som jeg starter i desember. Anonymous poster hash: 75ce4...4e4

"For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver"

Du kan altså avvikle resterende hos din nye arbeidsgiver.

Når du slutter hos nærværende arbeidsgiver skal du ha utbetalt feriepenger for ubenyttet ferie og opptjente feriepenger for inneværende år. Siden du begynner i ny jobb i desember, vil du kun rekke å opptjene noen få dager med betalt feie hos ny arbeidsgiver for neste år

Anonymous poster hash: ffdda...1a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...