Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Altså; tenker ikke her inne egentlig, men rundt om ellers. Syns det diskuteres kvinners vektoppgang i svangerskap overalt, og at det er mange kommentarer som "woooow, så slank og fin gravid du er da". Jeg får en del av de kommentarene, og jeg føler nesten et slags "press". Er tynn fra før!-på kanten til FOR tynn. Gikk kun opp 9-10 kg.med førstemann, og raste ned 14 kg etter fødsel. Jeg så ikke ut! Og så får man slengt i trynet at man slanker seg dersom man ikke går opp så mye i svangerskapet, og at man har liten vektoppgang fordi man vil ha en liten baby(den har jeg ikke fått servert ennå, men sikkert noen som tenker det)... Skal til legen denne uken. Er 23 uker i morgen, og har en vektoppgang på 4-5 kg til nå. Målet mitt er å gå opp 12-15 kg denne gangen. Minst! Noen med synspunkter om graviditet og vektoppgang generelt? Noen som føler "presset"? Anonymous poster hash: 6f9bb...698
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Jeg har hørt det samme. Men jeg har vært dårlig. Så det er derfor jeg ikke har gått opp så mye. Så jeg føler vel presset andre veien vil jeg si. At jeg burde legge på meg mer. Men det ser faktisk ut til at vekten har begynt å bevege seg oppover nå! takk og pris! Uke 25, gått opp 2-2,5kg. Jeg var ca normalvektig når jeg bli gravid. Anonymous poster hash: c4fac...557
Babel80 Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Jeg får også (fine) kommentarer som "så fin magen er", "så fin liten kul du har" og folk som lurer på hvor det blir av magen. Er 22 uker i dag og har jo fått en liten kul, men har ellers bare gått litt ned. Veide 64,5 før graviditeten, gikk 3 kilo ned, og ligger nå mellom 63,5-64. Så er nesten tilbake på normalvekt igjen. Jeg var ikke syk i starten, men hadde litt mindre matlyst/plass til mat hvis du skjønner, og man drikker jo ikke alkohol lenger. Og så spiser jeg veldig bevisst og er ellers aktiv. Så der har du nok grunnen. Babyen har det bare fint og vokser godt. Det er jo det viktigste! Jeg føler at de allerfleste bare er interessert i hvordan jeg har det, og at de er positive. Heldigvis.
Optatium Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Jeg derimot får sjokkerte blikk når jeg sier hva jeg har gått opp. Folk spør, og så får de et svar (de bare liker det ikke). Jeg hadde på sist kontroll gått opp en kilo (uke 32) men så har jeg så mye til overs (minst 25) så jeg har måtte passe på. Syns vel kanskje egentlig at vekta til en gravid ikke er andres sak i det hele tatt.
Jane87 Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Hei! Dette temaet har jeg også tenkt litt på i løpet av svangerskapet. jeg er nå i uke 23 (22+2). Jeg har gått opp ca 5 kg tror jeg. har ikke vekt så har ikke helt oversikten. Jeg vet ikke om det er jeg selv som har tenkt mye på vekten eller om det er det at det er mange som ofte har fokus på hvor stor mage man har, om man har lagt på seg mye/lite bortsett fra magen, at det er mange som ikke ser ut som de er gravide før i femte måned etc.. Jeg kjenner at det provoserer meg og irriterer meg at jeg faktisk også blir litt påvirket av dette. Jeg synes det er så feil fokus å ha. Fokuset burde jo så absolutt være på det lille mirakelet i magen. Jeg har begynt å fremheve magen mer nå og er stolt av de nye formene!!! Jeg tenker vel at det JEG kan gjøre er å gi litt F i det usunne vekt-fokuset og heller fokusere på sunnhet for meg selv og lille bebis! :-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 Akkurat det jeg ville frem til. Så et program på tv her om dagen, og da var det nettopp dette med vekt og gravide som var temaet, og disse kjendisfruene som får så mye pepper for liten vektoppgang ol, og blir beskyldt for å slanke seg mens man er gravid. Poenget mitt er vel i grunnen at det er ikke alle som jobber hardt for å ikke gå opp alt for mye, men som allikevel går opp kun få kilo. Jeg kjenner også jeg blir litt "hekta på vekta" til tider, for er så mange som kommenterer hvor slank og fin jeg ser ut, og med den lille fine magen. Så hva skjer om det vender helt?!😅 Tja... Jeg tenker at det er sunt å være bevisst på det. Bevisst på tankene om hva andre syns slik at man kan tenke over saken og komme frem til at kiloene ikke er verdt å henge seg opp, men heller at man lever sunt og godt, som er bra for mor og barn:-) Jeg er ekstremt sulten og trøtt for tiden, og magen har plutselig poppet skikkelig ut. Tenker at alt har en sammenheng og at lille vokser ♡♡:-) Anonymous poster hash: 6f9bb...698
Villmarksjenta Skrevet 1. oktober 2014 #7 Skrevet 1. oktober 2014 Ja, det er lett å tro at de som er tynn og som ikke legger på seg annet enn bare kulen på magen gjør det bevisst og ja, det kan provosere mange at jenter "slanker" seg under graviditeten. Men hva med de som ikke klarer å legge på seg? Jeg er liten og tynn men prøver hardt å legge på meg under graviditeten. Var på grensa til å være for tynn til å få føde på nærmeste sykehus(Finnmark), så mitt mål er å få lagt på meg så mye som mulig for å slippe å havne i gruppen "risikofødsel" som man gjør ved for lav BMI. Det er klart at jeg vil spise sunt og variert for spiren i magen sin del og ikke for mye sukker og fett som kan skade fosteret, men hva kan jeg ellers gjøre? Spiser veldig mye utenom graviditeten og har økt inntaket av mat nå, men med høy forbrenning så er dette vanskelig😣 Er redd for at jeg blir sett på som en "slanker"..
MayPandora Skrevet 6. oktober 2014 #8 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Altså; tenker ikke her inne egentlig, men rundt om ellers. Syns det diskuteres kvinners vektoppgang i svangerskap overalt, og at det er mange kommentarer som "woooow, så slank og fin gravid du er da". Jeg får en del av de kommentarene, og jeg føler nesten et slags "press". Er tynn fra før!-på kanten til FOR tynn. Gikk kun opp 9-10 kg.med førstemann, og raste ned 14 kg etter fødsel. Jeg så ikke ut! Og så får man slengt i trynet at man slanker seg dersom man ikke går opp så mye i svangerskapet, og at man har liten vektoppgang fordi man vil ha en liten baby(den har jeg ikke fått servert ennå, men sikkert noen som tenker det)... Skal til legen denne uken. Er 23 uker i morgen, og har en vektoppgang på 4-5 kg til nå. Målet mitt er å gå opp 12-15 kg denne gangen. Minst! Noen med synspunkter om graviditet og vektoppgang generelt? Noen som føler "presset"? Anonymous poster hash: 6f9bb...698 Jeg er 25 uker og har gått opp 5 kg til nå, jordmor sa det er helt normalt. Gikk opp 11 kg med førstefødte og det var også normalt. Ikke tenkt på det, spis sunt og nyt graviditeten bare Synes det er dumt folk blander seg opp i vekten til folk fordi det er forskjellig fra person til person. Istedet for å tenke på kg så burde man tenke på at man får i seg masse sunn mat og vitaminer. Mat = medisin for kropp Hadde en venninne som aldri la på seg og spiste bare masse chips, sjokolade, pizza og brus, men hun ble syk istedenfor å legge på seg. Hun hadde veldig høy forbrenning, farlig å ha dumme tanker om kroppsvekt. Endret 6. oktober 2014 av MayPandora
Villmarksjenta Skrevet 6. oktober 2014 #9 Skrevet 6. oktober 2014 Altså; tenker ikke her inne egentlig, men rundt om ellers. Syns det diskuteres kvinners vektoppgang i svangerskap overalt, og at det er mange kommentarer som "woooow, så slank og fin gravid du er da". Jeg får en del av de kommentarene, og jeg føler nesten et slags "press". Er tynn fra før!-på kanten til FOR tynn. Gikk kun opp 9-10 kg.med førstemann, og raste ned 14 kg etter fødsel. Jeg så ikke ut! Og så får man slengt i trynet at man slanker seg dersom man ikke går opp så mye i svangerskapet, og at man har liten vektoppgang fordi man vil ha en liten baby(den har jeg ikke fått servert ennå, men sikkert noen som tenker det)... Skal til legen denne uken. Er 23 uker i morgen, og har en vektoppgang på 4-5 kg til nå. Målet mitt er å gå opp 12-15 kg denne gangen. Minst! Noen med synspunkter om graviditet og vektoppgang generelt? Noen som føler "presset"? Anonymous poster hash: 6f9bb...698 Jeg er 25 uker og har gått opp 5 kg til nå, jordmor sa det er helt normalt. Gikk opp 11 kg med førstefødte og det var også normalt. Ikke tenkt på det, spis sunt og nyt graviditeten bare Synes det er dumt folk blander seg opp i vekten til folk fordi det er forskjellig fra person til person. Istedet for å tenke på kg så burde man tenke på at man får i seg masse sunn mat og vitaminer. Mat = medisin for kropp Hadde en venninne som aldri la på seg og spiste bare masse chips, sjokolade, pizza og brus, men hun ble syk istedenfor å legge på seg. Hun hadde veldig høy forbrenning, farlig å ha dumme tanker om kroppsvekt. Vet at ikke dette er rettet mot direkte mot meg og jeg er helt enig i at man ikke bør henge seg opp i kg. Jeg har nesten ikke rørt sjokolade og brus siden jeg ble gravid men spiser veldig sunt og variert. Vet at det ikke hjelper å trøkke innpå bare fett og dårlige kalorier, men når man er tynn og nesten blir beskyldt for å slanke seg under graviditeten fordi man ikke klarer å legge på seg, hva gjør man da? Blir ikke så enkelt å ikke tenke på kiloene når man får sånne "beskyldninger" på seg😣 Prøver å tenke positivt men ikke så lett bestandig;)
runag Skrevet 6. oktober 2014 #10 Skrevet 6. oktober 2014 Ja, det er lett å tro at de som er tynn og som ikke legger på seg annet enn bare kulen på magen gjør det bevisst og ja, det kan provosere mange at jenter "slanker" seg under graviditeten. Men hva med de som ikke klarer å legge på seg? Jeg er liten og tynn men prøver hardt å legge på meg under graviditeten. Var på grensa til å være for tynn til å få føde på nærmeste sykehus(Finnmark), så mitt mål er å få lagt på meg så mye som mulig for å slippe å havne i gruppen "risikofødsel" som man gjør ved for lav BMI. Det er klart at jeg vil spise sunt og variert for spiren i magen sin del og ikke for mye sukker og fett som kan skade fosteret, men hva kan jeg ellers gjøre? Spiser veldig mye utenom graviditeten og har økt inntaket av mat nå, men med høy forbrenning så er dette vanskelig Er redd for at jeg blir sett på som en "slanker".. Gode tips som er bra både for deg og babyen: Avokado, nøtter (sunt og veldig kaloririkt), fet fisk. Ta med en bolle nøtter foran tv-en om kvelden, da forsvinner det av seg selv, og jeg lover at du går opp hvis du gjør det regelmessig, samtidig som du bare gir babyen sunne næringsstoffer. Hvis dette ikke er nok, er det bedre både for deg og barnet å satse på kremfløte, seterrømme etc. i maten enn å få i seg mye sukker.
Villmarksjenta Skrevet 7. oktober 2014 #11 Skrevet 7. oktober 2014 Ja, det er lett å tro at de som er tynn og som ikke legger på seg annet enn bare kulen på magen gjør det bevisst og ja, det kan provosere mange at jenter "slanker" seg under graviditeten. Men hva med de som ikke klarer å legge på seg? Jeg er liten og tynn men prøver hardt å legge på meg under graviditeten. Var på grensa til å være for tynn til å få føde på nærmeste sykehus(Finnmark), så mitt mål er å få lagt på meg så mye som mulig for å slippe å havne i gruppen "risikofødsel" som man gjør ved for lav BMI. Det er klart at jeg vil spise sunt og variert for spiren i magen sin del og ikke for mye sukker og fett som kan skade fosteret, men hva kan jeg ellers gjøre? Spiser veldig mye utenom graviditeten og har økt inntaket av mat nå, men med høy forbrenning så er dette vanskelig Er redd for at jeg blir sett på som en "slanker".. Gode tips som er bra både for deg og babyen: Avokado, nøtter (sunt og veldig kaloririkt), fet fisk. Ta med en bolle nøtter foran tv-en om kvelden, da forsvinner det av seg selv, og jeg lover at du går opp hvis du gjør det regelmessig, samtidig som du bare gir babyen sunne næringsstoffer. Hvis dette ikke er nok, er det bedre både for deg og barnet å satse på kremfløte, seterrømme etc. i maten enn å få i seg mye sukker. Takk for tipset. Holder meg unna så mye sukker som mulig, men bør kanskje som du sier, øke inntaket av sunt fett. Avokado er jo kjempegodt på brødskiva, og nøtter er jo bare digg;) spiser mandler hver dag men kan gjerne spise mer valnøtter og macadamia er jo mye fett i:)
MayPandora Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 Altså; tenker ikke her inne egentlig, men rundt om ellers. Syns det diskuteres kvinners vektoppgang i svangerskap overalt, og at det er mange kommentarer som "woooow, så slank og fin gravid du er da". Jeg får en del av de kommentarene, og jeg føler nesten et slags "press". Er tynn fra før!-på kanten til FOR tynn. Gikk kun opp 9-10 kg.med førstemann, og raste ned 14 kg etter fødsel. Jeg så ikke ut! Og så får man slengt i trynet at man slanker seg dersom man ikke går opp så mye i svangerskapet, og at man har liten vektoppgang fordi man vil ha en liten baby(den har jeg ikke fått servert ennå, men sikkert noen som tenker det)... Skal til legen denne uken. Er 23 uker i morgen, og har en vektoppgang på 4-5 kg til nå. Målet mitt er å gå opp 12-15 kg denne gangen. Minst! Noen med synspunkter om graviditet og vektoppgang generelt? Noen som føler "presset"? Anonymous poster hash: 6f9bb...698 Jeg er 25 uker og har gått opp 5 kg til nå, jordmor sa det er helt normalt. Gikk opp 11 kg med førstefødte og det var også normalt. Ikke tenkt på det, spis sunt og nyt graviditeten bare Synes det er dumt folk blander seg opp i vekten til folk fordi det er forskjellig fra person til person. Istedet for å tenke på kg så burde man tenke på at man får i seg masse sunn mat og vitaminer. Mat = medisin for kropp Hadde en venninne som aldri la på seg og spiste bare masse chips, sjokolade, pizza og brus, men hun ble syk istedenfor å legge på seg. Hun hadde veldig høy forbrenning, farlig å ha dumme tanker om kroppsvekt. Vet at ikke dette er rettet mot direkte mot meg og jeg er helt enig i at man ikke bør henge seg opp i kg. Jeg har nesten ikke rørt sjokolade og brus siden jeg ble gravid men spiser veldig sunt og variert. Vet at det ikke hjelper å trøkke innpå bare fett og dårlige kalorier, men når man er tynn og nesten blir beskyldt for å slanke seg under graviditeten fordi man ikke klarer å legge på seg, hva gjør man da? Blir ikke så enkelt å ikke tenke på kiloene når man får sånne "beskyldninger" på seg Prøver å tenke positivt men ikke så lett bestandig;) Ja jeg vet ikke hvordan det er siden ingen har beskyldt meg for å slanke meg. Hadde nok blitt veldig lei meg og irritert Kjipt at du har det slik, eneste jeg kommer på er at man kansje burde snakke med en proffesjonell om det som plager deg. Men ikke så gøy det heller om man aldri har gjort det før. Vet at det ikke er enkelt å tenke positivt hele tiden spessielt når man er gravid og har mye hormoner. Håper de slutter å nevne hvor tynn du er, folk er dumme og at du vil føle deg bedre
Villmarksjenta Skrevet 8. oktober 2014 #13 Skrevet 8. oktober 2014 Altså; tenker ikke her inne egentlig, men rundt om ellers. Syns det diskuteres kvinners vektoppgang i svangerskap overalt, og at det er mange kommentarer som "woooow, så slank og fin gravid du er da". Jeg får en del av de kommentarene, og jeg føler nesten et slags "press". Er tynn fra før!-på kanten til FOR tynn. Gikk kun opp 9-10 kg.med førstemann, og raste ned 14 kg etter fødsel. Jeg så ikke ut! Og så får man slengt i trynet at man slanker seg dersom man ikke går opp så mye i svangerskapet, og at man har liten vektoppgang fordi man vil ha en liten baby(den har jeg ikke fått servert ennå, men sikkert noen som tenker det)... Skal til legen denne uken. Er 23 uker i morgen, og har en vektoppgang på 4-5 kg til nå. Målet mitt er å gå opp 12-15 kg denne gangen. Minst! Noen med synspunkter om graviditet og vektoppgang generelt? Noen som føler "presset"? Anonymous poster hash: 6f9bb...698 Jeg er 25 uker og har gått opp 5 kg til nå, jordmor sa det er helt normalt. Gikk opp 11 kg med førstefødte og det var også normalt. Ikke tenkt på det, spis sunt og nyt graviditeten bare Synes det er dumt folk blander seg opp i vekten til folk fordi det er forskjellig fra person til person. Istedet for å tenke på kg så burde man tenke på at man får i seg masse sunn mat og vitaminer. Mat = medisin for kropp Hadde en venninne som aldri la på seg og spiste bare masse chips, sjokolade, pizza og brus, men hun ble syk istedenfor å legge på seg. Hun hadde veldig høy forbrenning, farlig å ha dumme tanker om kroppsvekt. Vet at ikke dette er rettet mot direkte mot meg og jeg er helt enig i at man ikke bør henge seg opp i kg. Jeg har nesten ikke rørt sjokolade og brus siden jeg ble gravid men spiser veldig sunt og variert. Vet at det ikke hjelper å trøkke innpå bare fett og dårlige kalorier, men når man er tynn og nesten blir beskyldt for å slanke seg under graviditeten fordi man ikke klarer å legge på seg, hva gjør man da? Blir ikke så enkelt å ikke tenke på kiloene når man får sånne "beskyldninger" på seg Prøver å tenke positivt men ikke så lett bestandig;) Ja jeg vet ikke hvordan det er siden ingen har beskyldt meg for å slanke meg. Hadde nok blitt veldig lei meg og irritert Kjipt at du har det slik, eneste jeg kommer på er at man kansje burde snakke med en proffesjonell om det som plager deg. Men ikke så gøy det heller om man aldri har gjort det før. Vet at det ikke er enkelt å tenke positivt hele tiden spessielt når man er gravid og har mye hormoner. Håper de slutter å nevne hvor tynn du er, folk er dumme og at du vil føle deg bedre Tusen takk for et veldig hyggelig svar! Det hjelper på at noen forstår hvordan man har det😊
bergensmil Skrevet 8. oktober 2014 #14 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg gikk ned over 7 kilo frem til uke 13, og fikk stadig kommentarer som "men du skal jo gå opp i vekt", "tror du babyen har det bra når du ikke legger på deg????" og lignende... Og da tenker jeg, det er ikke min feil at jeg er kvalm og kaster mye opp, jeg spiste jo alt jeg maktet, og ble naturlig nok bekymret når jeg stadig fikk slengt i trynet at jeg var blitt tynn og ikke så bra ut. Dette ødela igrunn en stor del av første delen av svangerskapet mitt. Nå er jeg begynt å gå opp i vekt, og nå begynner spørsmålene med når babykulen skal komme, og om jeg ER så langt på vei som jeg sier, det er jo ikke noe babykul... Folk er respektløs syns jeg, og de burde vite at alle vi gravide vokser forskjellig og vil alltid se forskjellige ut!
MayPandora Skrevet 8. oktober 2014 #15 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg gikk ned over 7 kilo frem til uke 13, og fikk stadig kommentarer som "men du skal jo gå opp i vekt", "tror du babyen har det bra når du ikke legger på deg????" og lignende... Og da tenker jeg, det er ikke min feil at jeg er kvalm og kaster mye opp, jeg spiste jo alt jeg maktet, og ble naturlig nok bekymret når jeg stadig fikk slengt i trynet at jeg var blitt tynn og ikke så bra ut. Dette ødela igrunn en stor del av første delen av svangerskapet mitt. Nå er jeg begynt å gå opp i vekt, og nå begynner spørsmålene med når babykulen skal komme, og om jeg ER så langt på vei som jeg sier, det er jo ikke noe babykul... Folk er respektløs syns jeg, og de burde vite at alle vi gravide vokser forskjellig og vil alltid se forskjellige ut! Helt enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #16 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg har ikke lest de andre svarene her. Jeg får hele tiden beskjed om det omvendte. At jeg må legge på meg mer, at jeg har lagt på meg for lite, at baby kommer til å bli altfor liten om jeg fortsetter sånn... Jeg la på meg 6 kilo forrige svangerskap, etter å ha gått ned like mange. Jeg var dårlig. Nå når jeg er gravid igjen, får jeg høre at "denne gangen skal du bli rund og god, skal du se!" Som om jeg ikke var "rund og god" med førstemann... Baby fikk jo det den skulle, magen var diger, men resten av meg var tynt. Jeg klarte bare ikke legge på meg mer, og jeg prøvde virkelig hardt. Jeg var bare så dårlig - hele veien.Folk vil altså ha meg opp i vekt, ikke at jeg skal være en "slank og fin gravid". Anonymous poster hash: 2beb7...985
JessicaM50 Skrevet 9. oktober 2014 #17 Skrevet 9. oktober 2014 For meg er vekt irrelevant i svangerskapet, og noe jeg ikke vil tenke noe særlig på de få månedene i livet jeg går gravid. Jeg tror kroppen legger på seg det den trenger (ved mindre du bevisst slanker deg, selvfølgelig) under svangerskapet, og om det så bare er 5 kg så betyr ikke det noe. så trengte den sikkert ikke legge på seg mer enn det da, tenker jeg. Jeg har hittil lagt på meg 10 kg, og det gjør meg ingen verdens ting, spesielt med tanke på at jeg var veldig undervektig før jeg ble gravid, og da trengte kroppen å ta til seg alt med en gang jeg fikk mye matlyst og kroppen plutselig hadde ansvar for to stykker, med alle næringstoffer og alt, så var det nok nødvendig at jeg la på meg så mye. Er slank selv om jeg er gravid, selv om magen begynner å bli ganske så tydelig nå, og hadde ikke brydd meg om jeg ikke hadde vært like slank!
ms.Pond Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor vekt, kosthold og den gravide skal være et offentlig diskusjonstema så fort man blir gravid. Og kommentarer som "oi, tror du det er bra for babyen da?" når man er innom bensinstasjonen i forbifarten og kjøper seg en pølse fordi man holder på å gå fra vettet av sult, og vet at dersom man ikke spiser innen ti minutter så kommer kvalmen kastende over en. Hva er det som gjør at man er et offentlig objekt som vilt fremmede, bekjente, venner og familie kan kommentere på alle mulige måter når man er gravid? Vekt, vektøkning og vektnedgang er alle personlige temaer som ingen har noe med å kommentere bare fordi de har en egen mening eller tanke i hodet sitt som de ikke har noen bakgrunn for. Og det har jeg begynt å si til folk også. Rett ut. Vet du, det har du ingenting med. Bry deg om din egen mage du! Så skal jeg passe på min.
MayPandora Skrevet 10. oktober 2014 #19 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor vekt, kosthold og den gravide skal være et offentlig diskusjonstema så fort man blir gravid. Og kommentarer som "oi, tror du det er bra for babyen da?" når man er innom bensinstasjonen i forbifarten og kjøper seg en pølse fordi man holder på å gå fra vettet av sult, og vet at dersom man ikke spiser innen ti minutter så kommer kvalmen kastende over en. Hva er det som gjør at man er et offentlig objekt som vilt fremmede, bekjente, venner og familie kan kommentere på alle mulige måter når man er gravid? Vekt, vektøkning og vektnedgang er alle personlige temaer som ingen har noe med å kommentere bare fordi de har en egen mening eller tanke i hodet sitt som de ikke har noen bakgrunn for. Og det har jeg begynt å si til folk også. Rett ut. Vet du, det har du ingenting med. Bry deg om din egen mage du! Så skal jeg passe på min. Det er sant det du sier om pølse på bensinstasjonen har også opplevd det! Ble helt satt ut, en dame som plutselig komenterte hvor usunt pølse var for babien i magen og at de puttet hele grisen oppi maskinen med øyne og alt! Hun kan ikke ha vært helt normal.... Satte meg ned alene på mcdonalds i går og merket plutselig at jeg var litt flau over hva jeg skulle spise. Prøvde å skjule magen så folk ikke skulle se jeg var gravid itilfelle noen skulle kommentere hvor usunt det var. Kjipt at det skal være sånn... Du er tøff som tør å si rett ut hva du mener! Bra sagt om at folk får passe sin egne mager
ms.Pond Skrevet 10. oktober 2014 #20 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor vekt, kosthold og den gravide skal være et offentlig diskusjonstema så fort man blir gravid. Og kommentarer som "oi, tror du det er bra for babyen da?" når man er innom bensinstasjonen i forbifarten og kjøper seg en pølse fordi man holder på å gå fra vettet av sult, og vet at dersom man ikke spiser innen ti minutter så kommer kvalmen kastende over en. Hva er det som gjør at man er et offentlig objekt som vilt fremmede, bekjente, venner og familie kan kommentere på alle mulige måter når man er gravid? Vekt, vektøkning og vektnedgang er alle personlige temaer som ingen har noe med å kommentere bare fordi de har en egen mening eller tanke i hodet sitt som de ikke har noen bakgrunn for. Og det har jeg begynt å si til folk også. Rett ut. Vet du, det har du ingenting med. Bry deg om din egen mage du! Så skal jeg passe på min. Det er sant det du sier om pølse på bensinstasjonen har også opplevd det! Ble helt satt ut, en dame som plutselig komenterte hvor usunt pølse var for babien i magen og at de puttet hele grisen oppi maskinen med øyne og alt! Hun kan ikke ha vært helt normal.... Satte meg ned alene på mcdonalds i går og merket plutselig at jeg var litt flau over hva jeg skulle spise. Prøvde å skjule magen så folk ikke skulle se jeg var gravid itilfelle noen skulle kommentere hvor usunt det var. Kjipt at det skal være sånn... Du er tøff som tør å si rett ut hva du mener! Bra sagt om at folk får passe sin egne mager Hjelpes for noen folk som vandrer på gata (eller bensinstasjoner) innimellom... Hormoner spiller en viktig rolle her Er hissig som en tyrk innimellom, og da er det bedre at det får gå ut over de som ikke klarer å holde på folkeskikken selv Endret 10. oktober 2014 av mama foodie
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2014 #21 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg syns ikke det har vært så mye fokus på vekt, men nå har jeg lagt på meg ganske mye i mine tidligere svangerskap. Denne gangen derimot har jeg fått høre at jeg er så fin gravid og at det kun er magen som er vokst. På kontroll i uke 24 hadde jeg lagt på meg 4 kilo å det er fryktelig lite i forhold til hva det har vært i de andre svangerskapene, men jeg har ikke gjort noe annerledes denne gangen. Så lenge babyen har det bra så bryr jeg meg heldigvis lite om vekten:) Anonymous poster hash: 36234...baf
LivHeidi Skrevet 11. oktober 2014 #22 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg la på meg 6 kilo fra første kontroll hos jordmor i første svangerskap. Før dette hadde jeg hatt store problemer med maten og rast ned noen kilo også, men klart å kravle meg opp igjen.Hvor mye man legger på seg har myr å si med hvor man liksom starter. Noen legger på seg 3 kilo, har spydd i 9 mnd og raser ned 20 kilo når ungen er uke og alt er någen lunde normalisert i kroppen. Andre spiser og spiser og spiser og legger på seg over 30 kilo. Siste er jo egentlig verre for kroppen enn første. Så lenge barnet i magen vokser fint skal man ikke bry seg så mye om vekten sin. For barnet tar det det trenger, om du lever på epler og knekkebrød, eller er stamkunde på McDonalds.Denne gangen har jeg ikke lagt på meg noe så langt, har gått litt ned pga kvalme, og ligger nå på samme kilo som når jeg var hos jordmor første gangen i sommer. Er i uke 23. Magen vokser og alt så bra ut på ultralyd, så jeg gidder ikke høre på de som sier jeg ser så tynn ut i ansiktet. Lukker ørene, de vet ikke hva de snakker om
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #23 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg har nesten motsatt problem, jeg er 160 og 70 kg. (Uke 20) Fikk beskjed på første jordmorkontroll at jeg for høy BMI og må inn og ta Glukosebelastning! Ble nesten lei meg, "skjønner" at det kan bli slankehysteri blant gravide! Jeg føler meg absolutt ikke feit, men fikk inntrykk av at jeg falt utenom normalen ... Anonymous poster hash: c49a3...e05
fisken2015 Skrevet 12. oktober 2014 #24 Skrevet 12. oktober 2014 Jeg har nesten motsatt problem, jeg er 160 og 70 kg. (Uke 20) Fikk beskjed på første jordmorkontroll at jeg for høy BMI og må inn og ta Glukosebelastning! Ble nesten lei meg, "skjønner" at det kan bli slankehysteri blant gravide! Jeg føler meg absolutt ikke feit, men fikk inntrykk av at jeg falt utenom normalen ... Anonymous poster hash: c49a3...e05 164 cm og 72 kg nå, 21+3. Legen har da aldri kommentert vekten i det hele tatt.
Linkii87 Skrevet 12. oktober 2014 #25 Skrevet 12. oktober 2014 Dette med vekt får en ikke kontrollert uansett ;-) Tenker at gener spiller en stor rolle! Kos dere og nyt svangerskapet <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå