Gå til innhold

rhesus negativ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

Annonse

Alle som er Rh-negative skal testes 3 ganger ila. svangerskapet for å sjekke om de danner antistoffer mot barnet. Hvis de gjør det, kan barnet få problemer, avhengig av hvor mye antistoff som dannes. Dette var et større problem før, da de gravide fikk mindre oppfølging og ikke fikk profylakse etter fødsel dersom barnet var Rh-positivt (det er rutine nå). Dersom barnet også er Rh-negativt, er det ikke noe problem.

Jeg har fått brev i posten med resultatet + ny rekvisisjon for å ta senere i svangerskapet. Har nå den i uke 36 igjen. Kan jo hende at det er ulik praksis rundt om, men kan virke som om legen din har slurvet da dette er papirer du skal ha med deg på føden. På Haukeland er de veldig på at du kommer med 3 resultatsvar når man er rhesus negativ(hvis du er kommet forbi uke 36 vel om merke)

Jeg har fått brev i posten med resultatet + ny rekvisisjon for å ta senere i svangerskapet. Har nå den i uke 36 igjen. Kan jo hende at det er ulik praksis rundt om, men kan virke som om legen din har slurvet da dette er papirer du skal ha med deg på føden. På Haukeland er de veldig på at du kommer med 3 resultatsvar når man er rhesus negativ(hvis du er kommet forbi uke 36 vel om merke)

merkelig at jeg aldri har hørt noe om dette. Fikk den sprøyta etter fødsel ettersom barna var positive, men ingentig somjeg veit om under graviditeten.

Anonymous poster hash: 8a401...0b2

Annonse

...og det er jo en helt vanlig blodprøve, så kanskje du ikke tenkte over at den ble tatt? Ellers har legen din slurvet! :)

kan jo ha vært så enkelt, men tror jeg bare har tatt blodprøve en gang under mine graviditeter....

Anonymous poster hash: 8a401...0b2

Jeg er rhesus negativ, og har fått beskjed om å ta ny prøve mellom uke 28-32 og igjen i uke 36.  

Sienna85: Det er jo bare to blodprøver man tar i slutten av svangerskapet. Når du sier 3 prøvesvar, tenker du da også på prøvesvarene fra uke 12, hvor man evt får beskjed om at man er rhesus negativ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...