Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Jeg har lest at det har kommet en ny kobberspiral som ikke skal gi bivirkninger i form av lengre og større blødninger. Har noen her prøvd den og stemmer det at mensen ikke blir verre når man bruker den enn når man ikke bruker prevensjon? Har vanlig kobberspiral nå, men har mensen i ti dager, og det er veldig lenge når syklusen ofte ikke er lengre enn 23 dager, og jeg blør også veldig mye en del av dagene. Vurderer derfor å skifte til den nye spiralen om den er bra. Hvis noen har erfaring, var den vondere å sette inn enn vanlig kobberspiral siden den festes med en hake i livmoren? Har dere hørt om/fått noen komplikasjoner/bivirkninger? Har den også en snor som henger ut av livmoren? Hvordan tas den ut (får litt frysninger av denne haken som festes i livmoren...)? Vil gjerne høre mer om den hvis noen kjenner til denne spiralen. (Hormonspiral er ikke aktuelt, jeg reagerer negativt på hormoner.) Anonymous poster hash: d26f9...b18
Håper<3 Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 Hvor lenge har denne vært på markedet?Jeg har kobberspiral og INGEN bivirkninger. Fikk den inn i fjor sommer hos gynekolog, men aner ikke om det er den nye eller gamle typen...
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Jeg vet dessverre ikke hvor lenge den har eksistert, har bare hørt at den er "ny". Anonymous poster hash: d26f9...b18
Anonym bruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Dytt Anonymous poster hash: d26f9...b18
Gladjente00 Skrevet 1. oktober 2014 #5 Skrevet 1. oktober 2014 Jeg har den nå, fikk den for 1 uke siden. Men om den er noe bedre eller verre enn de andre kobberspiralene vet jeg ikke da det er første gang jeg bruker spiral selv. Å sette den inn synest jeg var drit vondt.. Holdt på å daua når han skulle sette klyppe rundt livmortappen,, så er sikkert veldig følsom der nede.. Var vondt fra han satt den inn helt til han tok den ut..etterpå har jeg ikke kjent noen verdens ting til den. Eneste er at jeg ha begynnt å blø veldigt nå de siste dagene så skal inn på en ul sjekk for å se om den sitter som den skal eller om jeg må fjerne den.. Var en vanlig lege som satt den inn uten ul etterpå.. Har ikke noe smerter nå heller uten noen murringer.. Kan jo oppdatere litt imårå visst eg får tid etterpå
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2014 #6 Skrevet 1. oktober 2014 Supert om du vil oppdatere! Er veldig nysgjerrig på om den er bedre enn den gammeldagse kobberspralen. :-) Anonymous poster hash: d26f9...b18
Gladjente00 Skrevet 1. oktober 2014 #7 Skrevet 1. oktober 2014 Etter som legen sa så skal den vær bedre med tanke på mensen, at den blir lik som før og ikke mer blødnig, pga de 2 armene ikke ligger og irritere der inne
Gladjente00 Skrevet 2. oktober 2014 #8 Skrevet 2. oktober 2014 Da har jeg vert hos gynekologen. Når vi undersøkte så såg hun at den satt fint, og ikke noe komplikasjoner uten om at jeg blødde pga innsettingen. Hun hadde ikke mye lyst å ta den ut siden den satt perfekt og at at jeg ikke hadde noe lite blodprosent som var på 13,5.. Jeg blør lettere pga jeg har lite med blodplater i blodet, noe som gjør at blodet koagulere ikke så godt, men er under behandling av antibiotika så kan ikke ta jern tabeletter pga det. Så vi bestemmte oss for å avente litt for å se om det ble bedre, og fikk utskrevet noen tabeletter som skulle ver med å hjelpe å roe ned blødningene Det som var så artigt var at hun aldri hadde sett en slik kobberspiral før så hu måtte søke litt på den hehe Grunnen til at de ville ha meg inn så fort til undersøkelse var visst fordi de var redde for at den skulle ha gravt seg lengre innover, men det hadde den ikke jeg hadde visst en perfekte livmor ) Så hvis du lurer på noe mer er det bare å ta kontakt eller skrive her )
BBBforum Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Hei Hei Ser at denne tråden er litt gammel, men jeg velger å svare like vel i tilfelle noen damer vil ha litt råd ved en senere anledning. Jeg fikk satt inn spiralen i dag, og velger å dele litt info og råd.Litt info om Gynefix 200: Gynefix 200 er en kobberspiral som settes inn i livmoren av en sertifisert gynekolog. Den er hormonfri, og består av en tynn tråd med kobberelementer. (minner litt om perler på en snor). Spiralen er liten og tynn, og har ingen vinger. (ingen T-form som den klassiske kobberspiralen). Den festet i veggen i livmoren med en liten knute. (se for deg at den er ankret fast i livmorveggen, hehe) Måten den beskytter mot graviditet på er at kobberet dreper sæd og hindrer et befruktet egg i å feste seg i livmorveggen. Den skal ikke gi bivirkninger som økt blødningsmengde eller økt smerter under menstruasjon. Den er laget som et godt hormonfritt alternativ for unge jenter, jenter som ikke har født barn, og jenter som har en liten livmor. Jeg fikk i dag satt inn den "nye" kobberspiralen. Grunnen til at jeg valgte å sette inn denne, i stede for vanlig T-spiral eller hormonspiral var følgene: jeg har prøvd alt av hormonell prevensjon (utenom hormonspiral), og opplevde mange og kraftige bivirkninger da jeg gikk på hormonell prevensjon. jeg har blitt frarådet å ikke sette inn vanlig T-spiral fordi jeg ikke har født barn. Jeg ville ikke sette inn T-spiral da jeg allerede fra før av sliter med store smerter under mensen, og siden økt smerter under menstruasjon er en av de vanligste bivirkningene ved T-spiralen, var denne uaktuell for meg. Jeg søkte en del på nettet, og dette hørtes ut som et godt alternativ for meg og jeg bestemte meg for å prøve. Jeg gruet meg i en ukes tid, fordi jeg har hatt veldig dårlig erfaringer med gynekolog før, og opplevd mye ubehag og også trakassering hos gynekolog før. Det er kun gynekologer som har fått egen opplæring i innsettelse av denne spiralen som kan sette den inn, og her en link til listen med sertifiserte gynekologer: http://shop.navamedic.com/media/Documents/PDF/PDF%20NO/09.06.2015%20Gynefixliste.pdf Jeg valgte å gå for gynekologen på Volvat. Jeg kom dit med kjæresten min, og var så nervøs at jeg holdte på å spy og tisse på meg samtidig. Jeg ble møtt av en veldig hyggelig gynekolog. Hun tok både meg og min kjæreste godt i mot. I starten av timen stilte hun meg/oss noen spørsmål om menstruasjon, erfaringer med prevensjon, om vi var faste sexpartnere osv. Hun ga oss veldig god informasjon om spiralen, og hun hadde en hun viste til oss. Dette var svært betryggende. Hun gjennomgikk prosedyren med oss, og viste frem utstyre. Jeg hadde tatt Naproxen (kjøpes reseptfritt på apoteket) i forkant, og hun sa at det var lurt gjort, og kunne hjelpe mot smertene ved innsettelse. Da jeg satte meg i den fryktede stolen, skulle hun ta ultralyd for å se at alt var som det skulle med livmor og eggstokker. Hun kunne også måle størelsen på livmoren. Hun viste både meg og min kjæreste hvordan det så ut inni der, og forklarte på en hyggelig og oppmuntrende måte. Da vi skulle starte selve innsettelsen, brukte hun et spekulum for å åpne kjeden. (forestill deg en liten jekk). Dette var overhode ikke vondt, men kan kanskje føles litt rart. Hun fortalte hvordan det så ut, og sa at alt så normalt ut. Etter oppfordring fra meg, viste hun også min kjæreste og han synes det var svært interessant og morsomt! ("tenk at en baby kan komme ut av det lille hullet i livmoren!") Neste steg i innsettelsen var å føre en tynn stav inn i livmorsåpningen slik at jeg skulle kjenne på følelsen, og eventuelt trekke meg hvis jeg ville avbryte. Dette var litt vondt, men ikke forferdelig. Neste steg var å sette en klype på livmorstappen, slik at den ikke skulle skli unna ved innsettelse. Hun ba meg hoste da hun satte på klypen, og dette var ikke vondt! Så førte hun en tynn pinne inn i livmoren, slik at hun kunne måle hvor langt inn spiralen skulle sitte. Dette var vondt, men overkommelig. Det var som litt plutselig, kraftige mensen smerter, men gikk over når hun tok ut pinnen. Så tok hun inn pinnen som inneholdt spiralen og plasserte den. Dette var veldig vondt synes jeg, men absolutt overkommelig. For å feste knuten i livmorveggen (det lille ankeret som holder spiralen på plass inni der), stakk hun en liten nål i livmorveggen, som dyttet knuten inn i veggen. dette var en plutselig, og stikkende smerte blandet med en kjapp og kraftig mensen krampe, men det ga seg fort. Hele innsettingen, med smerter tok max 2 minutter! Gynekologen snakket meg heletiden igjennom innsettingen, og dette gjorde meg veldig trygg. Jeg hadde forventet at det skulle gjøre grusomt vondt, men ble positivt overrasket. Så min opplevelse av innsetting av denne spiralen kan oppsummeres slik: -Det gjorde ganske vondt, men smerten var kortvarig -Det var ikke flaut eller kleint, og gynekologen var respektfull og støttende -Det er litt vondt i ettertid, og det blør litt. -Jeg er fornøyd og er nå beskyttet mot graviditet i 5 år. Alt i alt, en god og hyggelig opplevelse hos gynekologen, med noe smerter i forbindelse med innsetting.
Gjest Muji81 Skrevet 12. september 2015 #10 Skrevet 12. september 2015 Takk for informativt innlegg Morsomt navn de har valgt. Gynefix?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå