Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Jeg ble mamma for to uker siden og enda har ikke melken kommet. Pumper og pumper men melken som kommer er langt fra nok. Innser at det blir mest mme på lillegutt. Trenger litt tips fra erfarne flaskemammaer for å gjøre livet lettesr mulig Har prøvd å google, men finner så mye forskjellige svar. Kan jeg f.eks koke opp vann og ha over i flaskene, sette i kjøleskapet og varme flasken i vannbad og så blande i pulveret når jeg trenger maten? Eller må vannet kokes opp igjen da også? Har dere ellers noen tips til å gjøre hverdagen enklere (spesielt natten)? Anonymous poster hash: 0ee06...6fb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 Kokt vann kan stå i kjøleskap 24 timer og varmes opp igjen til passelig drikketemperatur Ellers er det vel aller enklest å ha ferdigblandet mme på natten. Lag til passelig mengde klar i flaske i kjøleskap. Varm i mikroen til den er passe. Anonymous poster hash: 5f0e0...974
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Les på pakken. Kokt vann på tåteflaske i kjøleskap oppbevares max 12 timer. Varmes i mikro før bruk. Anonymous poster hash: 7f6a5...941
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 Kokt vann kan stå i kjøleskap 24 timer og varmes opp igjen til passelig drikketemperatur Ellers er det vel aller enklest å ha ferdigblandet mme på natten. Lag til passelig mengde klar i flaske i kjøleskap. Varm i mikroen til den er passe. Anonymous poster hash: 5f0e0...974 Tenker du på de pakkene med ferdigblandet som man kan kjøpe på butikken? De har jeg brukt frem til nå kjempepraktisk! Men blir litt dyrt i lengden. Ser ikke bort fra at jeg fortsetter å bruke de om natten da Da skal jeg hvertfall begynne å koke vann å ha klart i kjøleskapet. Mye mer praktisk når man kan gjøre det og slipper å vente på det der vannet til hvert måltid Kanskje et dumt tilleggsspørsmål; men setter jeg vannet inn i kjøleskapet når det er kokende varmt eller skal jeg avkjøle det på kjøkkenbenken før jeg setter det inn? For mye varmt vann i kjøleskapet kan vel endre temperaturen og skade de andre matvarene? Anonymous poster hash: 0ee06...6fb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 Ville tatt kontakt med ammehjelpen sånn at du kan få hjelp til å kanskje klare å fullamme. Det jeg gjorde var å koke vann og ha det på en termos, og en termos med kokt avkjølt vann. Man lærer seg fort hvor mye av varmt og kaldt man trenger for å få riktig temperatur i flaska. Spesielt genialt er det på natta. Da slipper man å stå opp for å lage mat. Disse ferdig kartongene er veldig dyre, og har kun blitt brukt på tur her i huset Anonymous poster hash: c7b41...ca4
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 Nå er jeg jo latere enn latest, så jeg kokte vann om kvelden og hadde på flasker, og så hadde jeg dem inntil magen under dyna om natta. Og pulver ferdig oppmålt i dispenser. Da hadde jeg kroppsvarm melk på en to tre, uten å stå opp Men da var tulla 4 mnd...Noen merker skal vel blandes i kokende vann og så avkjøles, mens andre ikke skal det...Les på pakken, det er alltid en grunn til instruksjonene... En flaskesterilisator fra Avent til mikro koster rundt 300 kroner og gir deg sterile flasker på 4 min. Har spart utrolig mye tid og varmvann på den! Helt genial. Du finner dine egne måter å gjøre det på, så lenge minsten blir god og mett og du ikke risikerer bakterieoppblomstring i melka, er jo alt i sin skjønneste orden
Mononoke Skrevet 28. september 2014 #7 Skrevet 28. september 2014 Babyen får ut mye mer melk enn hva du gjør via pumpa. Bare så du er klar over det så man har mer melk enn man tror. Dersom du vil amme/fullammer bør du være litt måteholden med mme. Babyen bør ligge så mye som mulig til puppen, dersom du ønsker mer melk. Dette er ikke et innlegg for å presse frem noe rundt mm, kjør på med mme dersom det passer deg best. Jeg har bare fått et inntrykk at en del tror pumping er et godt mål på hvor mye melk man har. Det stemmer ikke. Jeg fikk ikke ut mye gjennom pumping, kanskje 50 ml på et bryst. Men snuppa mi ble mett og la godt på seg.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #8 Skrevet 28. september 2014 Jeg hadde kokt vann på termos og kokt kaldt ved siden av så jeg kunne blande riktig temp om natten. Hadde også en dispenserer fra avent med 3 kammer hvor man kunne måle opp riktig mengde pulver. Det gikk veldig greit:) har man ikke melk så har man ikke melk. Ikke verdt det å stresse seg ihjel for å få til amming. Det gjør vondt verre. Anonymous poster hash: 0cb46...abe
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #9 Skrevet 28. september 2014 Ikke la ammingen bli for stressende. Synes ammepresset er alt for hardt. Klart det er best, men går det ikke så går det ikke. Jeg orker aldri å gå opp på kjøkkenet om natten, så når jeg legger meg tar jeg med avkjølt kont vann på flaske og varmt vann på termos. Blander det til riktig temperatur. Avent har bokser hvor man kan gjøre klart til 3 måltider med pulver. Blander det med flasken og voila. Slik gjør jeg også når jeg er ute på farten. Ellers har jeg vann på tåteflaske i kjøleskapet. greit å ha en ferdiglaget boks liggende i stellevesken som reserve. Mitt aller beste tips til en flaskemamma er å kjøpe flaskesterilisator. Et av mine mest geniale kjøp 😀😀 Anonymous poster hash: 0feb9...26d
FlinkePike Skrevet 28. september 2014 #10 Skrevet 28. september 2014 Vi kokte nok vann til et døgn. Fikk beskjed på sykehuset om at det kunne stå 24 timer. Varmet vannet til passe temp i mikro, og hadde i pulver. Vi har kjøkkenet rett ved soverommet, men hadde det vært lengre avstand hadde jeg nok kokt opp vann i vannkoker, helt over på termos, tatt kaldt kokt vann i en annen termos, målt opp riktig mengde mme og tatt det med inn på soverommet. Lenge leve latskapen. Skulle vi på tur var det samme termosstyret. Skulle vi hjem til folk helte jeg bare ferdig kokt vann på flaska, og varmet i mikroen deres. Når hun ble større sluttet vi å koke vannet, og tok bare kaldt (viktig) springvann og varmet i mikroen.
FlinkePike Skrevet 28. september 2014 #11 Skrevet 28. september 2014 Det vannet vi kokte for å sette i kjøleskapet lot vi avkjøle seg litt før vi satte det inn. Hadde også lokk på.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #12 Skrevet 28. september 2014 Vi kokte nok vann til et døgn. Fikk beskjed på sykehuset om at det kunne stå 24 timer. Varmet vannet til passe temp i mikro, og hadde i pulver. Vi har kjøkkenet rett ved soverommet, men hadde det vært lengre avstand hadde jeg nok kokt opp vann i vannkoker, helt over på termos, tatt kaldt kokt vann i en annen termos, målt opp riktig mengde mme og tatt det med inn på soverommet. Lenge leve latskapen. Skulle vi på tur var det samme termosstyret. Skulle vi hjem til folk helte jeg bare ferdig kokt vann på flaska, og varmet i mikroen deres. Når hun ble større sluttet vi å koke vannet, og tok bare kaldt (viktig) springvann og varmet i mikroen. Takk for svar Brukte dere nan? Jeg har lest på pakken og sett på nettsiden deres men det står ingenting for eller mot å gjøre det på denne måten. Kjøkkenet er nært soverommet vårt også, så det funker fint å gjøre det på denne måten hvus det er greit med Nan Anonymous poster hash: 0ee06...6fb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #13 Skrevet 28. september 2014 Jeg ville gått for hipp eller noen andre økologiske. Nan luktet spy:( Anonymous poster hash: 0cb46...abe
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #14 Skrevet 28. september 2014 Jeg kjøpte mange urinprøveglass på apoteket, og målte opp pulver i de. De med hvite lokk. veldig lurt. målte da opp til ti måltider om gangen. brukte også termos-måten å blande på. kjøp deg mikrosterilisator om du ikke har. ferdigblandet brukte jeg bare når vi var ute på tur hvis jeg ikke orket å blande. den drakk hun kald også når hun ble litt større. Anonymous poster hash: fc071...37a
FlinkePike Skrevet 28. september 2014 #15 Skrevet 28. september 2014 Vi bruker hipp, snuppa fikk vond mage av nan. Men begynte med den. Er ikke noe i veien for å gjøre det på denne måten. Vannet er kokt, og å varme det i mikro for så å ta i pulver er helt greit. Husker ikke helt hva det står på pakken, at det skal blandes ut i 60 grader eller noe? Husker jeg sjekket ut dette, for det var så forferdelig styr å drive og avkjøle vannet til drikketemp når ungen var sulten NÅ. Leste et svar fra de, var det på facebook siden tro, om at det var for å ta alle nødvendige sikkerhetstiltak fra deres side ang evt mulige bakterier i pulveret (dette skal da ikke være noe problem), men at de fleste gjør det på den måten hvor de varmer vannet til passelig temp med en gang. Helt fin og kjapp måte å gjøre det på. Det er viktigere å ikke varme opp "gammel" mme, da bakterier formerer seg raskt i varm melk
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #16 Skrevet 28. september 2014 Nå kan man blande hipp i vann med temperatur mellom 40 og 50 grader. Jeg varmer vannet slik at det er litt varmere enn lunkent, så blander i pulveret. Etter risting er melken riktig temp Anonymous poster hash: 0feb9...26d
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #17 Skrevet 28. september 2014 Babyen får ut mye mer melk enn hva du gjør via pumpa. Bare så du er klar over det så man har mer melk enn man tror. Dersom du vil amme/fullammer bør du være litt måteholden med mme. Babyen bør ligge så mye som mulig til puppen, dersom du ønsker mer melk. Dette er ikke et innlegg for å presse frem noe rundt mm, kjør på med mme dersom det passer deg best. Jeg har bare fått et inntrykk at en del tror pumping er et godt mål på hvor mye melk man har. Det stemmer ikke. Jeg fikk ikke ut mye gjennom pumping, kanskje 50 ml på et bryst. Men snuppa mi ble mett og la godt på seg. Hun ammer helt sikkert i tillegg, og mme er et flott alternativ å gi i tillegg. Men er produksjonen dårlig så er den dårlig uansett, min var elendig og babyen kunne ikke sutte pga sykdom så måtte bare gi opp puppene mine. Fikk ut 15-20 ml tilsammen på begge puppene etter å ha pumpet i 20 min på hver pupp, men ungen hadde sikkert fått ut mer om han kunne sutte. HI du har fått mange brae tips. Soveromsdøra vår går ut til stuen&kjøkkenet så vi gikk bare ut og blandet mme og ga flasken på sengekanten. Vi hadde koktvann på termos døgnet rundt og en i kjøleskapet med kaldt vann, frem til 3 mnd. Etter 3 mnd kan man bruke kaldt vann fra springen, ikke varmt vann fra springen. Vannet må ikke kokes etter 3 mnd så da kan man varme kaldt vann fra springen i mikroen men vi har ikke mikro. Vi fylte før vi la oss tre flasker med mmepulver, og helte bare på vannet når ungen ville ha mat. Lærte oss blandingsforholdet og kunne tilbrede flasker på natta uten å huske det neste dag, det blir en vane. Når vi dro ut brukte vi en liten termos med kokt vann som var litt nedkjølt, og hadde pulver i tomme flasker. På slutten når han spiste mest fast føde så bruke jeg slike ferdigpakker når vi dro bort. De kan serveres romtemperert når de er uåpnet. Anonymous poster hash: 37ec5...010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå