Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Synes dere det er dumt å benytte seg av to timers ammefri hver dag når barnet er ett år? Perioden det dreier seg om er fra barnet er 11 mnd til det er 1,5 år. Det er da pappa har permisjon og jeg skal i jobb deltid. Synes dere det er dumt å benytte seg av ammefri? Jeg vil gjerne fortsette å amme så lenge barnet vil ha. Anonymous poster hash: 339f8...329
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 Personlig synes jeg det er latterlig og totalt bortkastet tid, SPESIELT hvis du kun skal jobbe deltid. Det går an å amme morgen og kveld, ingen unger på året og over trenger morsmelk. Sier det aldri høyt da, man har vel loven på sin side og kan gjøre det hvis man vil. Anonymous poster hash: 79702...df1
TanteTroll Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Nei, men husk at arbeidsgiver kan måtte ha dokumentasjon på at du ammer fra helsestasjon eller lege nærværet er over 1 år.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 Har du rett på 2 timer når barnet er så stort og ammer mer effektivt? Da er i så fall arbeidsgiveren din veldig snill. Om du ammer og trenger og får den tiden må du se på selv. Om der bare er for å hjelpe far når han er hjemme er det ikke bra. Kanskje han kan komme på jobben din om ungen trenger mm i arbeidstiden. Jeg ammet lenge, men da ammet jeg før og rett etter jobb + på kvelden. Ikke i arbeidstiden. Anonymous poster hash: 53437...ef1
TanteTroll Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 Forresten; om du får 2 timer pr dag avhenge av hvordan du har tenkt å benytte ammefrien. Jeg reiste litt tidligere hjem for å amme, og hadde da inntil 1 time perm pr dag.
☆☆☆ Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 Treng du to timar fri i løpet av arbeidsdagen da? Burde vel halde med ei amming i løpet sv arbeidsdagen (evt før og etter jobb) når ungen er så stor? Personlig droppa eg ammefri, hadde ikkje lyst å pålegge kollegaer ekstraarbeid. Amminga vart det fort slutt på, men eg trur det hadde blitt til det uansett. Ungen var stadig mindre interessert. Men hadde det vore viktig for meg (eller helst ungen) å fortsette amminga hadde eg brukt denne rettigheten, men neppe to timar. Ein har rett til den tida som krevst INNTIL to timar, som er noko anna enn to timar uansett.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #7 Skrevet 28. september 2014 Retten til betalt ammefri er knyttet til lengden på arbeidsdagen. Dersom du jobber 20% stilling fordelt på 1 dag à 7.5 timer per uke gir dette rett på betalt ammefri, og på full ammefri i henhold til tariffavtalene som gir betalt ammefri. Dersom du jobber 20% stilling fordelt på 2 dager à 3.75 timer per uke har du ikke rett på betalt ammefri i følge loven. Sjekk hvilke avtaler som gjelder for din arbeidsplass. Du har rett på ubetalt ammefri uansett hvor lang dag du har. Anonymous poster hash: 51fdd...1c7
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #8 Skrevet 28. september 2014 Trenger du virkelig fri til å amme da? Man ammer jo ikke så mye i den alderen. Jeg begynte å jobbe fullt da baby var 6 mnd. Ammet i et år etter det. Brukte ammefri de første månedene og da trengte jeg det virkelig. Etter hvert spiser jo baby mer og mer, melk blir ikke det viktigste i kosten og til slutt var puppen bare kos Anonymous poster hash: 27188...86e
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #9 Skrevet 28. september 2014 Det må du selv avgjøre. Jeg synes det er flott at du ammer! Fortsett med det :-) Hvis du kun jobber deltid og ikke lange dager, så blir det vel lite nødvendig med ammefri. Da holder det at du ammer morgen og kveld Anonymous poster hash: 1b74f...458
MammantilNurket Skrevet 28. september 2014 #10 Skrevet 28. september 2014 Jeg er litt usikker på om du har rett til ammefri når barnets er stå stort. Sjekk Arbeidsmiljølovens paragraf 12.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #11 Skrevet 28. september 2014 Jeg er litt usikker på om du har rett til ammefri når barnets er stå stort. Sjekk Arbeidsmiljølovens paragraf 12. Hun har det. Alt hun trenger å gjøre er å fremvise legeerklæring på at hun fortsatt ammer. Anonymous poster hash: 51fdd...1c7
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #12 Skrevet 28. september 2014 Regner med Hi har spessialvtale på sin jobb siden hun har rett på 2 timer ammefri og når hun jobber deltid. Etter Norges lover er det 1 time og man må jobbe 100% Anonymous poster hash: 53437...ef1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #13 Skrevet 28. september 2014 Jeg har et barn på 13 måneder som har melkeallergi og ikke liker melkeerstatninger. Jeg har derfor søkt om ammefri for å kunne pumpe meg i løpet av dagen. Ville aldri gjort det hvis det bare var vanlig morgen-og kveldsamming. Det tar jo ikke mange minutter og uansett ikke av arbeidstiden. Anonymous poster hash: 2064a...f2b
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #14 Skrevet 28. september 2014 Spørs vel hva arbeidsplassen din sier det. Hos oss gis det automatisk 2timer ammefri frem til barnet er ett år. Men hos oss ser man det også på som et virkemiddel for å få kvinner raskt tilbake i jobb, og at det ikke er automatikk i at mor tar lengre perm, ulønnet osv. Det betyr at jeg som ikke amme lengre går til 100% lønn og stilling på 80% arbeid. Jeg skal ha myke arbeidsdager nå i barnets første leveår. Jeg var tilbake på jobb da barnet var 7mnd, og er utrolig deilig med redusert arbeidstid! Anonymous poster hash: 8dfcc...032
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #15 Skrevet 28. september 2014 Etter at barnet har fylt ett år, er det gjerne morgen og kveld man ammer. Kan ikke se så stort behov for så mye som to timer ammefri da. Om du ammer før du går på jobb, evt når du kommer hjem, og så til leggetid igjen, så er jo det bra. Ammet selv førstemann i 15 mnd selv om jeg begynte å jobbe da hun var 9 mnd. Anonymous poster hash: 01aaa...9bf
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #16 Skrevet 28. september 2014 Som arbeidsgiver ville jeg synes det var helt vanvittig at en av mine deltidsansatte skulle ta seg to timer ammefri hver dag til et så stort barn .Rettighet eller ei. Kan jo ikke nekte, men hadde tenkt mitt. Anonymous poster hash: 9bf3d...e4c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #17 Skrevet 28. september 2014 Jeg ammer barnet på 14 måneder 7-8 ganger om dagen. Jobber i staten og har derfor hatt to timer betalt ammefri. Nå som barnet er såpass gammelt, prøver jeg å begrense hvor mye ammeperm jeg tar ut. Anonymous poster hash: 3aa9d...fae
MammantilNurket Skrevet 28. september 2014 #18 Skrevet 28. september 2014 Har jeg tolket det helt feil? Jeg har forstått det slik at man kan få innvilget ammefri med lønn frem til barnet er 12 mnd. Dersom arbeidsgiver ønsker det skal dokumentasjon fra lege/HS leveres og der forutsettes at mor jobber minst 7 timer per dag. Er jeg helt på jordet???
☆☆☆ Skrevet 28. september 2014 #19 Skrevet 28. september 2014 Har jeg tolket det helt feil? Jeg har forstått det slik at man kan få innvilget ammefri med lønn frem til barnet er 12 mnd. Dersom arbeidsgiver ønsker det skal dokumentasjon fra lege/HS leveres og der forutsettes at mor jobber minst 7 timer per dag. Er jeg helt på jordet??? Mange har tariffavtale med utvida rett til ammefri.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #20 Skrevet 28. september 2014 Retten til ammefri er der så lenge man har behov for det. Og det er vel høyst individuelt. Ammer selv et barn på 14 mndr, og ammer oftere enn morgen og kveld. Ønsker å opprettholde amming så lenge han er interessert, bla pga helsemessige årsaker. Prøvde gå de lengste vaktene mine på over 8 t uten ammefri, og kjente at det ikke var bra ift å opprettholde amming. Har høy arbeidsmoral og har ikke bedt om fri uten at jeg hadde behov. Men det er snakk om Max 1t per vakt. Gikk mange runder med meg selv før jeg kom til at jeg skulle be om ammefri, bla pga slike holdninger som kommer fram i denne tråden. Syns det er litt synd at det skal være slik :/ Anonymous poster hash: 033e9...4bb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #21 Skrevet 28. september 2014 Har jeg tolket det helt feil? Jeg har forstått det slik at man kan få innvilget ammefri med lønn frem til barnet er 12 mnd. Dersom arbeidsgiver ønsker det skal dokumentasjon fra lege/HS leveres og der forutsettes at mor jobber minst 7 timer per dag. Er jeg helt på jordet??? Du har nok ikke lest det helt rett nei. Den som ammer barn opp til 12 mnd har rett på 1 time betalt ammefri. Etter ett år har man fortsatt rett på fri, men da uten lønn. Dette er etter Norges lover Og så er det de som har egne avtaler. Ofte 2 timer betalt og div begrensninger som at den som ammer må jobbe 100% Anonymous poster hash: 53437...ef1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #22 Skrevet 28. september 2014 Hovedinnlegger her. Jobber i staten og har ikke ennå satt meg inn i hvor lang tid jeg har mulighet til å ta ut ammefri. Skrev "2 timer" for jeg vet det er max. Tanken er ikke å ta ut to timer men ta ut litt tid på morgenen når jeg ammer mest. Det er ikke satt opp noen øvre aldersgrense for hvor gammel barnet er i reglementet. Anonymous poster hash: 339f8...329
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #23 Skrevet 28. september 2014 Jeg tar forøvrig ikke ut lønnet ammefri etter barnet er fylt ett år. Anonymous poster hash: 339f8...329
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #24 Skrevet 28. september 2014 For å være ærlig, så syns jeg dette er å utnytte systemet helt ut til ytterste punktum. Skal ha, fordi jeg har rett på det! Hva med en ørliten smule ydmykhet? Og ammefri til et barn på over året? Hadde jeg vært sjefen din, så hadde jeg jo tenkt mitt og ristet på hodet, men kunne jo ikke nektet. Men notert det bak øret, hadde jeg absolutt gjort. Syns det sier sitt om arbeidsmoralen, gitt. Anonymous poster hash: 1e578...7aa
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #25 Skrevet 28. september 2014 Vi har betalt ammefri 2 timer på 8 timers vakt, også etter fylte 1 år. Imidlertid synes jeg ikke det er rett å ta ut denne ammefrien etter at barnet er passert 1 år, såfremt barnet har et normalt spisemønster for alderen og det ikke er helsemessige årsaker til hyppig amming. Jeg har begynt på jobb igjen ved 9/10 mndrs alder og har da tatt ut ca 1 time ammefri mot slutten av dagen for å kunne amme 3 ganger daglig (morgen, ettermiddag, kveld). Da barna har nærmet seg 1 år har jeg kuttet ned til kun morgen og kveld, og har da selvfølgelig sluttet med ammefri. Anonymous poster hash: cc07c...d57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå