Gå til innhold

Bitt i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må de alltid til lege om bittet har gått igjennom huden?

Anonymous poster hash: 2e95f...4f6

Dersom barnet er vaksinert mot stivkrampe (følger vaksinasjonsprogrammet ) må såret renses og stelles. Det kan fint gjøres hjemme/i bhg. Dersom barnet ikke er vaksinert må stivkrampesprøyte vurderes.

Tkk for svar :) Sønnen min fikk et bittelite sår etter et bitt forrige torsdag, men det har grodd helt fint, derfor jeg lurte. Han har fått alle vaksiner.

Fortsetter under...

Skrevet

Stivkrampesprøyte forhindrer IKKE infeksjon!

Anonymous poster hash: 922dd...41a
Skrevet

Det er veldig vanlig. Datteren min har blitt bitt flere ganger, jeg gjør aldri noen sak av det. Her om dagen kom hun hjem med to store bitemerker. Barnehagepersonalet sa ingenting, hverken da eller senere, de synes vel det er så hverdagslig. Datteren min klaget ikke, heller. Hun sa ikke noe før jeg så merkene, og spurte hvem det var. Hun snakker godt, så hun sa navnet, og at "han er så liten at han ikke skjønner at det gjør vondt, mamma". Siden hun tok det på den måten, ikke virket redd, og det dreier seg om et barn som er noen mnd yngre enn henne, så jeg ingen grunn til å ta det opp med barnehagen i det hele tatt.

Skrevet

Dersom barnet er vaksinert mot stivkrampe (følger vaksinasjonsprogrammet ) må såret renses og stelles. Det kan fint gjøres hjemme/i bhg. Dersom barnet ikke er vaksinert må stivkrampesprøyte vurderes.

Tkk for svar :) Sønnen min fikk et bittelite sår etter et bitt forrige torsdag, men det har grodd helt fint, derfor jeg lurte. Han har fått alle vaksiner.

Da er det ikke noe å bekymre seg for.

Skrevet

Så ta henne BORT fra hunden! IKKE la henne få røre den før hun har lært! Hvorfor skal hunden tåle dette? Om/når den får nok og biter er det DEN som må bøte med livet...

Hun lærer jo ikke hvordan hun skal behandle hunden hvis de skal være i separate rom akkurat.. 

De er aldri alene sammen, og jeg passer alltid på 

Anonymous poster hash: 17d20...1d3

Skrevet

Nå har jeg et barn som av og til biter. Noen ganger for kos (blir overivrig), men som regel når han blir frustrert. Dette skjer som regel samtidig som det er noe tenner på gang. Det er veldig normalt at barn biter før de får språket ordentlig på plass. De har jo masse følelser som de ikke får uttrykt. Selvfølgelig blir biting slått hardt ned på, både hjemme og i barnehagen. Men det er ikke unormalt. Dere som mener det har tydeligvis veldig lite med barn å gjøre. Alle barn biter så klart ikke, men mange barn går igjennom en sånn fase. Er som regel et par "bitere" på småbarnsavdelingen. Det betyr ikke at barna blir bitt hjemme, at biting blir tatt lett på eller at det er noe galt med barnet. Når språket kommer på plass går det som regel over. Det har vel vært et par-tre episoder med barnet vårt i barnehagen. Har blitt fortalt av de i barnehagen at vi håndterer bitesituasjonen bra, så føler meg trygg på at vi gjør det vi kan for å forhindre biting. Det samme barnet får forresten masse skryt for at det er veldig omtenksom. Passer på de mindre, henter leker til de osv. Et veldig blid og fornøyd barn, som leker bra med andre barn, passer på alle og er veldig hjelpsom. Blåser på andre sin auau og trøster. Tar dessverre å biter noen ganger når følelsene tar overhånd. Barnet er ikke 2 år enda.

Anonymous poster hash: 9c36a...541

Annonse

Skrevet

Har flere barn selv, og ingen av de har noen gang biti noen. De har heller ikke kløpet eller slått andre barn.

Ser flere tilfeller i barnhagen der det rett å slett er foreldrenes feil at barnet er slik. Riktig at det ikke er barnets feil, for å lære de de sosiale kodene er foreldrenes jobb. Og når barnet blir så stort så det begynner i barnhagen burde det grunnleggende allerede være på plass. Altfor mye dilling og dulling desverre.

Anonymous poster hash: 21e24...14c

Det er vel greit for deg å mene det, siden tilfeldigvis ingen av dine barn har vært bitere. Vi har også fire barn. Nr to bet i bhg, aldri hjemme. Det gikk kun utover to gutter. Jeg ble selvfølgelig helt fortvilet, hvilken mor ville ikke blitt det, og jobbet mye med ham. Vanskelig siden han ikke hadde fylt året ennå, og det aldri hendte hjemme eller med venner. Altså aldri når jeg eller min mann var tilstede. Pappan til en av de som ble bitt mente at bhg måtte begynne med fysisk avstraffelse av gutten.

Etter en periode begynte ped-leder å observere barna bak ryggen deres. Det viste seg at disse to guttene tok maten fra min sønn ved bordet. Lugget eller kløp han litt og framprovosere bitt på andre måter. Jeg vet ærlig talt ikke om det ene er verre enn det andre. Det ble straks slutt på bitingen når det bakenforliggende ble tatt hånd om.

Sier ikke dette for å unnskylde bitere generelt, men alt er ikke alltid som det virker. Og nei; det er ikke alltid foreldrenes skyld.

Anonymous poster hash: 6a492...014

Skrevet

Så ta henne BORT fra hunden! IKKE la henne få røre den før hun har lært! Hvorfor skal hunden tåle dette? Om/når den får nok og biter er det DEN som må bøte med livet...

Hun lærer jo ikke hvordan hun skal behandle hunden hvis de skal være i separate rom akkurat.. 

Passer alltid på?? Hvordan kan det da skje at hun lugger, klemmer hardt på foten osv...?

Skrevet

Har flere barn selv, og ingen av de har noen gang biti noen. De har heller ikke kløpet eller slått andre barn.

Ser flere tilfeller i barnhagen der det rett å slett er foreldrenes feil at barnet er slik. Riktig at det ikke er barnets feil, for å lære de de sosiale kodene er foreldrenes jobb. Og når barnet blir så stort så det begynner i barnhagen burde det grunnleggende allerede være på plass.  Altfor mye dilling og dulling desverre. 

Anonymous poster hash: 21e24...14c

Beklager, men hele innlegget ditt er bare noe vås

Anonymous poster hash: 1167c...c27

Skrevet

Skjønner ikke at ikke foreldre slår hardt ned på biting/kloring/slåing/klyping istedenfor å finne på unnskyldninger for at dette gjøres!

Vi unnskylder det ikke. Ingen synes at biting er greit, men vi ser _hvorfor_ barnet biter og reagerer ut i fra det. Vi velger altså ikke konsekvens ut i fra oppførselen alene, men ut i fra opphavet til oppførselen. Jeg tror det er det psykologene kaller "å bli sett". Og det er viktig :)

Anonymous poster hash: 232cc...acc

Skrevet

Passer alltid på?? Hvordan kan det da skje at hun lugger, klemmer hardt på foten osv...?

Hun får jo lov å kose på den, og hun er som regel snill, men hun blir plutselig overivrig, og da kan hun nappe litt mens hun koser. Nå veier hunen 2 kg, og hadde ikke kunne gjøre store skaden om han så hadde forsøkt :)  Jeg holder de som regel separert, men det går ikke hele tiden. 

Skrevet

Har opplevd det engang med ungene mine. Ett skikkelig bitemerke i ansiktet. Barnehagen var skikkelig lei seg, og spurte oss hvordan vi ønsket å gjøre det vidre. De hadde sine planer, men ønsket oss med på laget. Men barnet mitt brydde seg ikke stort, så jeg tenkte det at barnehagen passet litt mer på det barnet som bet og skjedde det mer så måtte vi tenke mer. Ungen min hadde vist gått rett bort til barnet dagen etter, sagt det ikke var greit han bet og de lekte sammen vidre. Ikke hatt noen problemer siden og de ble bestevenner i barnehagen.

Så se ann barnet ditt, barnehagen og om det var ett engangstilfelle. For er det ett barn som ofte biter så er det slettes ikke greit. Hatt barn som har blitt slått på skolen, da måtte vi handle helt anderledes.

Snakk med barnehagen og dann deg ett bilde på om det var ett engangstilfelle eller om det faktisk err ett problem for barnehagen. Er det ett problem for barnehagen bør du som foreldre sende inn skriftlig klage, for når barnehagen får slikt skriftlig må de gjøre mer enn om du bare sier det muntlig. Samme gjelder skole. Så om det barnet som biter har ett problem og trenger mer oppfølging av en voksen hjelperr du barnehagen med å sende en skriftlig klage, for da har de papirer til å gå vidre med om det er ett problem.

Anonymous poster hash: 14e81...47f

Skrevet

Det du skriver stemmer ikke.

Det er ikke stivkrampe, men infeksjon som er den store risikoen ved menneskebitt. Det er riktig som andre skriver her at infeksjonsfaren er mye større ved mennedkebitt enn dyrebitt.

Men mange har den oppfatningen du skriver, inkludert personalet i min Bhg. Men det var inntil jenta mi fikk infeksjon...

Anonymous poster hash: 582c1...ffb

Joda. Det jeg sier stemmer helt. Det er infeksjonen som er størst, men å vaske og rense et sår, eventuelt smøre med fucidin eller noe annet og sette på plaster trenger man ikke lege for å gjøre.

Dette er beskjeden jeg har fått gjentatte ganger fordi jeg, som barnehageansatt, alltid rådfører meg med lege dersom et barn blir bitt gjennom huden ☺

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...