Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #1 Skrevet 27. september 2014 Pappaen hentet sønnen vår i barnehagen i går, og da hadde han fått flere merker i ansiktet. Og han fikk en forklaring om at et større barn hadde litt problemer med biting og klyping av andre barn. Sønnen vår er 1,5 år. Og med tanke på at det er flere merker på kinnet, så må det ha vært 2 bitt. Det er for mye spredd utover til at det kun kan være ett. Er dere vanlig, må man regne med bitemerker når de går i barnehagen? Syns vi fikk så dårlig forklaring, så jeg lurer på å ta det opp en gang til på mandag. Har ikke noe problemer med at uhell og skader skjer, men flere bitemerker hadde jeg ikke regnet med.... Anonymous poster hash: 54035...ba9
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #2 Skrevet 27. september 2014 Ja det må du regne med. Min datter ble bitt 6 ganger i løpet av det første året. Verst var det når det gikk hull på huden, ble infeksjon, måtte ha antibiotika og fikk arr på kinnet... Anonymous poster hash: 582c1...ffb
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #3 Skrevet 27. september 2014 Den eldste barnet mitt ble bitt mange ganger. Bhg har ikke lov til å fortelle hvem som har bitt. Men hun hadde språk og fortalte oss hvem det var. Det var veldig kjedelig når det skjedde. Vi kunne ikke gjøre annet enn å be personalet følge ekstra nøye med på biteren. Dessverre var det yngste barnet mitt en biter en periode før han fylte 2 år. Det var ikke noe moro for oss foreldre at han holdt på sånn. Ifølge bhg er det normalt at noen har en slik bitefase. De fulgte ekstra med på han, men dessverre skjedde det av og til likevel. Heldigvis gikk det over etter noen måneder. Anonymous poster hash: 5e7d6...75a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #4 Skrevet 27. september 2014 Det er ganske vanlig. Anonymous poster hash: ce9f5...1f8
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #5 Skrevet 27. september 2014 Veldig vanlig. Min sønn ble bitt flere ganger i uken det første året pga et av barna på avd så seg ut han som offer pga han var minst. Angrer som bare det på at jeg ikke krevde å bytte avdeling på han... Ville ikke tatt på vei om det hadde skjedd noen få ganger. Det er desverre lav bemanning i barnehagen pog derfor vanskleig å være der det skjer for de ansatte hele tiden. Vi foreldre burde egentlig krevd litt mer i forhold til tilbudet til barna våre Anonymous poster hash: f4caa...ed2
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #6 Skrevet 27. september 2014 Det er såpass vanlig ja. Greit å få innspill på det. Da tror jeg at jeg ser det an, og skjer det flere ganger så får jeg heller ta det opp da. Huff, det ser så lite behagelig ut, det er rett ved øyet. Og når han i tillegg har fått starten på en øyekatar i dag, så ser han jo ordentlig mishandlet ut... 😢 Anonymous poster hash: 54035...ba9
I scream for icecream! Skrevet 27. september 2014 #7 Skrevet 27. september 2014 Begge mine har kommet hjem med store bitemerker. Eldste måtte på legevakta pga hull gjennom huden. Det er veldig vanlig på småbarnsavdelinger, og veldig mange barn går også selv gjennom en bite-periode. Det er selvfølgelig ikke noe gøy når det skjer, men dessverre vanskelig å unngå.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #8 Skrevet 27. september 2014 det er vanlig ja, og er utrolig vanskelig og frustrerende for ansatte om man har en aktiv "biter" blant barna. Der jeg jobbet var det et barn som begynte slik, og du aner ikke hvor mye vi passet på, fotfulgte barnet, ropte til hverandre at nå kommer "barnet" inn i rommet du er i så pass på osv. Likevel ble barn bitt, snudde man seg et sekund, så var noen bitt. Mange foreldre forstod ikke dette og mente vi ikke passet på osv, jeg skjønner at det virker helt forferdelig når ens eget barn blir bitt så det får tannmerker i huden, men vi passet virkelig på. Kunne ikke låse inne barnet heller. Heldigivs fikk vi alltid dratt vekk barnet før det gikk hull på huden. Vi fikk beskjed om å ikke utbrodere for mye for foreldre når barnet var bitt. vi skulle si fra at det hadde skjedd, men ikke noe særlig mer. Og selfølgelig ikke lov å nevne "biterens" navn, men det var jo ikke akkurat en hemmelighet lenger da, når fler barn fikk språk.. Anonymous poster hash: 238d0...2af
MilleMarmelade Skrevet 27. september 2014 #9 Skrevet 27. september 2014 Jeg tror faktisk knerten ble bitt en gang mens han satt på fanget til en av de ansatte og jeg snakket med henne ifbm levering. Da var vi jo to voksne tilstede, plutselig begynte knerten å gråte og holdt hånda si, men jeg trodde ikke han ble bitt - hånda så helt fin ut og vi så etter begge to. Men på kvelden oppdaget jeg et merke på overarmen hans... Så det går så fort at selv to voksne ikke alltid får det med seg.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #10 Skrevet 27. september 2014 Jeg fikk beskjeden i barnehagen om at datteren min hadde tatt seg et jafs i kinnet til ett av de minste barna... Jeg ble helt satt ut, for hun har aldri bitt hjemme. Men som de ansatte sa, så er dette bare en form for å "kose", fra henne sin side. Hun hadde også 2 dager etterpå, klort han.. Det er jo ikke bra i det hele tatt, og barnehagen (og jeg) tar jo tak i problemet. Barnehagen sier at det mest sannsynlig er fordi hun ser på han som en dukke, og et koseobjekt. Det er jo ikke for å være slem, men en måte for henne å leke/kose på. Det har ikke skjedd noe etter de to hendelsene. Har virkelig forklart henne her hjemme at biting, lugging, (hun lugger hunden) og kloring ikke er lov, og jeg tror hun har forstått at dette ikke gjelder som kos. Hun er litt brå med hunden, som å dra og slå, klemme hardt på foten osv. Men det er jo hennes måte å kose på. Har de siste 2 ukene hatt veldig fokus her hjemme på at man KUN skal kose hunden. Viser henne strykebevegelser, stryker på henne, klemmer henne, og forteller henne hvordan "kos" skal utføres. Anonymous poster hash: 17d20...1d3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #11 Skrevet 27. september 2014 Må de alltid til lege om bittet har gått igjennom huden? Anonymous poster hash: 2e95f...4f6
Anonym bruker Skrevet 27. september 2014 #12 Skrevet 27. september 2014 Pappaen hentet sønnen vår i barnehagen i går, og da hadde han fått flere merker i ansiktet. Og han fikk en forklaring om at et større barn hadde litt problemer med biting og klyping av andre barn. Sønnen vår er 1,5 år. Og med tanke på at det er flere merker på kinnet, så må det ha vært 2 bitt. Det er for mye spredd utover til at det kun kan være ett. Er dere vanlig, må man regne med bitemerker når de går i barnehagen? Syns vi fikk så dårlig forklaring, så jeg lurer på å ta det opp en gang til på mandag. Har ikke noe problemer med at uhell og skader skjer, men flere bitemerker hadde jeg ikke regnet med.... Anonymous poster hash: 54035...ba9 Ja, det skjer. Men det skal ikke skje flere ganger og over tid. Altså, hvis ungen din kommer hjem med bitemerker et par ganger i løpet av et halvår så OK, men de skal ikke komme hjem med et par bitt i uka... Vi hadde "biteproblemer" i bhg. vår og da sa personalet at nå fulgte de med som hauker, og da ble det bedre. Man kan jo ikke ruve over barna bestandig, men det er som oftest ett eller to barn som uttrykker seg oftere på denne måten og da kjenner man jo igjen situasjonen og blir litt framsynt. Bare viktig å huske på at barn som biter ikke er slemme det er bare en måte å uttrykke seg på. Enten det er glede, ønske om kontakt, kos, sinne, markering av grenser og territorie.... Gutten vår hadde en kort periode der han tok en jafs av lårene til de voksne når han var lykkelig Anonymous poster hash: 232cc...acc
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #13 Skrevet 28. september 2014 Må de alltid til lege om bittet har gått igjennom huden? Anonymous poster hash: 2e95f...4f6 Ja. Det er svært vanlig med infeksjon av menneskebitt. Anonymous poster hash: 582c1...ffb
skjotta Skrevet 28. september 2014 #14 Skrevet 28. september 2014 Må de alltid til lege om bittet har gått igjennom huden? Anonymous poster hash: 2e95f...4f6 Dersom barnet er vaksinert mot stivkrampe (følger vaksinasjonsprogrammet ) må såret renses og stelles. Det kan fint gjøres hjemme/i bhg. Dersom barnet ikke er vaksinert må stivkrampesprøyte vurderes.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #15 Skrevet 28. september 2014 Er jeg helt på bærtur her eller stemmer det at de hevder at menneskebitt er verre en hund ift infeksjonsfare? Anonymous poster hash: 92efd...7de
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #16 Skrevet 28. september 2014 Pappaen hentet sønnen vår i barnehagen i går, og da hadde han fått flere merker i ansiktet. Og han fikk en forklaring om at et større barn hadde litt problemer med biting og klyping av andre barn. Sønnen vår er 1,5 år. Og med tanke på at det er flere merker på kinnet, så må det ha vært 2 bitt. Det er for mye spredd utover til at det kun kan være ett. Er dere vanlig, må man regne med bitemerker når de går i barnehagen? Syns vi fikk så dårlig forklaring, så jeg lurer på å ta det opp en gang til på mandag. Har ikke noe problemer med at uhell og skader skjer, men flere bitemerker hadde jeg ikke regnet med.... Anonymous poster hash: 54035...ba9 Ja, det skjer. Men det skal ikke skje flere ganger og over tid. Altså, hvis ungen din kommer hjem med bitemerker et par ganger i løpet av et halvår så OK, men de skal ikke komme hjem med et par bitt i uka... Vi hadde "biteproblemer" i bhg. vår og da sa personalet at nå fulgte de med som hauker, og da ble det bedre. Man kan jo ikke ruve over barna bestandig, men det er som oftest ett eller to barn som uttrykker seg oftere på denne måten og da kjenner man jo igjen situasjonen og blir litt framsynt. Bare viktig å huske på at barn som biter ikke er slemme det er bare en måte å uttrykke seg på. Enten det er glede, ønske om kontakt, kos, sinne, markering av grenser og territorie.... Gutten vår hadde en kort periode der han tok en jafs av lårene til de voksne når han var lykkelig Anonymous poster hash: 232cc...acc Enig med deg, og et godt poeng at barn som biter ikke er slemme. Han som ble bitt her har tidligere vært en liten klyper selv. Han ville bare kose då mye at det gikk over i klyp innimello;) Anonymous poster hash: 54035...ba9
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #17 Skrevet 28. september 2014 Jeg fikk beskjeden i barnehagen om at datteren min hadde tatt seg et jafs i kinnet til ett av de minste barna... Jeg ble helt satt ut, for hun har aldri bitt hjemme. Men som de ansatte sa, så er dette bare en form for å "kose", fra henne sin side. Hun hadde også 2 dager etterpå, klort han.. Det er jo ikke bra i det hele tatt, og barnehagen (og jeg) tar jo tak i problemet. Barnehagen sier at det mest sannsynlig er fordi hun ser på han som en dukke, og et koseobjekt. Det er jo ikke for å være slem, men en måte for henne å leke/kose på. Det har ikke skjedd noe etter de to hendelsene. Har virkelig forklart henne her hjemme at biting, lugging, (hun lugger hunden) og kloring ikke er lov, og jeg tror hun har forstått at dette ikke gjelder som kos. Hun er litt brå med hunden, som å dra og slå, klemme hardt på foten osv. Men det er jo hennes måte å kose på. Har de siste 2 ukene hatt veldig fokus her hjemme på at man KUN skal kose hunden. Viser henne strykebevegelser, stryker på henne, klemmer henne, og forteller henne hvordan "kos" skal utføres. Anonymous poster hash: 17d20...1d3 ? da tror jeg hun må lære at det ikke er slik man koser. Koser dere slik på henne da siden hun tror det er kos? At det skjer en gang eller to er kanskje normalt, men mer enn det må det sterkere konsekvenser til. Håper barnet ikke er mer enn 2 ellers begynner jeg å lure.. Anonymous poster hash: 21e24...14c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #18 Skrevet 28. september 2014 Har flere barn selv, og ingen av de har noen gang biti noen. De har heller ikke kløpet eller slått andre barn. Ser flere tilfeller i barnhagen der det rett å slett er foreldrenes feil at barnet er slik. Riktig at det ikke er barnets feil, for å lære de de sosiale kodene er foreldrenes jobb. Og når barnet blir så stort så det begynner i barnhagen burde det grunnleggende allerede være på plass. Altfor mye dilling og dulling desverre. Anonymous poster hash: 21e24...14c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #19 Skrevet 28. september 2014 Anonym bruker, on 28 Sept 2014 - 11:25, said: Anonym bruker, on 27 Sept 2014 - 20:10, said: Jeg fikk beskjeden i barnehagen om at datteren min hadde tatt seg et jafs i kinnet til ett av de minste barna... Jeg ble helt satt ut, for hun har aldri bitt hjemme. Men som de ansatte sa, så er dette bare en form for å "kose", fra henne sin side. Hun hadde også 2 dager etterpå, klort han.. Det er jo ikke bra i det hele tatt, og barnehagen (og jeg) tar jo tak i problemet. Barnehagen sier at det mest sannsynlig er fordi hun ser på han som en dukke, og et koseobjekt. Det er jo ikke for å være slem, men en måte for henne å leke/kose på. Det har ikke skjedd noe etter de to hendelsene. Har virkelig forklart henne her hjemme at biting, lugging, (hun lugger hunden) og kloring ikke er lov, og jeg tror hun har forstått at dette ikke gjelder som kos. Hun er litt brå med hunden, som å dra og slå, klemme hardt på foten osv. Men det er jo hennes måte å kose på. Har de siste 2 ukene hatt veldig fokus her hjemme på at man KUN skal kose hunden. Viser henne strykebevegelser, stryker på henne, klemmer henne, og forteller henne hvordan "kos" skal utføres. Anonymous poster hash: 17d20...1d3 ? da tror jeg hun må lære at det ikke er slik man koser. Koser dere slik på henne da siden hun tror det er kos? At det skjer en gang eller to er kanskje normalt, men mer enn det må det sterkere konsekvenser til. Håper barnet ikke er mer enn 2 ellers begynner jeg å lure.. Anonymous poster hash: 21e24...14c Stakkars hund!Er sånne tilfeller som fører til at en hund "plutselig, ut av det blå" biter. Og hunden får skylden! IKKE la barnet få røre hunden om det ikke forstår hvordan det skal behandle den! Anonymous poster hash: 922dd...41a
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #20 Skrevet 28. september 2014 Er jeg helt på bærtur her eller stemmer det at de hevder at menneskebitt er verre en hund ift infeksjonsfare? Anonymous poster hash: 92efd...7de Det er helt riktig. Hunder er veldig rene i munnen, Anonymous poster hash: 17d20...1d3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #21 Skrevet 28. september 2014 Skjønner ikke at ikke foreldre slår hardt ned på biting/kloring/slåing/klyping istedenfor å finne på unnskyldninger for at dette gjøres! Anonymous poster hash: 922dd...41a
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #22 Skrevet 28. september 2014 Jeg fikk beskjeden i barnehagen om at datteren min hadde tatt seg et jafs i kinnet til ett av de minste barna... Jeg ble helt satt ut, for hun har aldri bitt hjemme. Men som de ansatte sa, så er dette bare en form for å "kose", fra henne sin side. Hun hadde også 2 dager etterpå, klort han.. Det er jo ikke bra i det hele tatt, og barnehagen (og jeg) tar jo tak i problemet. Barnehagen sier at det mest sannsynlig er fordi hun ser på han som en dukke, og et koseobjekt. Det er jo ikke for å være slem, men en måte for henne å leke/kose på. Det har ikke skjedd noe etter de to hendelsene. Har virkelig forklart henne her hjemme at biting, lugging, (hun lugger hunden) og kloring ikke er lov, og jeg tror hun har forstått at dette ikke gjelder som kos. Hun er litt brå med hunden, som å dra og slå, klemme hardt på foten osv. Men det er jo hennes måte å kose på. Har de siste 2 ukene hatt veldig fokus her hjemme på at man KUN skal kose hunden. Viser henne strykebevegelser, stryker på henne, klemmer henne, og forteller henne hvordan "kos" skal utføres. Anonymous poster hash: 17d20...1d3 ? da tror jeg hun må lære at det ikke er slik man koser. Koser dere slik på henne da siden hun tror det er kos? At det skjer en gang eller to er kanskje normalt, men mer enn det må det sterkere konsekvenser til. Håper barnet ikke er mer enn 2 ellers begynner jeg å lure.. Anonymous poster hash: 21e24...14c Har du lest innlegget eller ? Nei selvfølgelig biter og klorer jeg ikke ungen min, herregud. Jeg viser henne hvordan man SKAL kose, og hun får beskjed hver gang hun lugger/slår hunden, at sånn er absolutt ikke lov. Hun er ikke 2 enda. Anonymous poster hash: 17d20...1d3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #23 Skrevet 28. september 2014 Så ta henne BORT fra hunden! IKKE la henne få røre den før hun har lært! Hvorfor skal hunden tåle dette? Om/når den får nok og biter er det DEN som må bøte med livet... Anonymous poster hash: 922dd...41a
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #24 Skrevet 28. september 2014 Må de alltid til lege om bittet har gått igjennom huden? Anonymous poster hash: 2e95f...4f6 Dersom barnet er vaksinert mot stivkrampe (følger vaksinasjonsprogrammet ) må såret renses og stelles. Det kan fint gjøres hjemme/i bhg. Dersom barnet ikke er vaksinert må stivkrampesprøyte vurderes. Det du skriver stemmer ikke. Det er ikke stivkrampe, men infeksjon som er den store risikoen ved menneskebitt. Det er riktig som andre skriver her at infeksjonsfaren er mye større ved mennedkebitt enn dyrebitt. Men mange har den oppfatningen du skriver, inkludert personalet i min Bhg. Men det var inntil jenta mi fikk infeksjon... Anonymous poster hash: 582c1...ffb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2014 #25 Skrevet 28. september 2014 Det hender at barn biter i bhg, og det tas tak i for det skal ikke skje. Allikevel kan det være vanskelig å forhindre. Et par sekunders uoppmerksomhet så er det gjort. Og det nytter ikke med kjempejobb i bhg om foreldrene lar det skure og gå hjemme dessverre. Anonymous poster hash: a5ff7...e02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå