Gå til innhold

Jeg er så lei av å jobbe i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg jobbet her i fire år og er så lei av å være dårligere enn førskolelærerne. Jeg har egne barn og har passet hele slekta fra jeg var 10 år, men det er ikke nok nei. Det toppet seg nå da ett av mine primærbarn er meldt opp til PPT og det eneste jeg får gjøre er å uttale meg til pedagogisk leder, det er han som skal i møter og skrive rapporter. Det er ikke rakettforskning vi driver meg og JEG kjenner faktisk barnet best.

Anonymous poster hash: 21486...f8d

Fortsetter under...

Skrevet

Om du vil ha slikt ansvar tar du barnehagelærerutdanning som alle andre barnehagelærere har gjort!

Skrevet

Den utdanningen er ikke verdt særlig mye. Pedagogikk er bare fornuft satt i system og jeg er faktisk fornuftig allerede. Flere av barna foretrekker faktisk meg fremfor Ped-leder.

Skrevet

Selvfølgelig er ikke det nok. Det er kanskje ikke rakettforskning, men jeg synes innlegget ditt oser av at du ikke respekterer pedagogikken som fag. Bare det er grunn god nok til at du ikke burde ha mer ansvar enn du har.

Som andre har sagt: Du står jo fritt til å ta utdanningen selv. Kanskje du til og med lærer noe. :-)

Anonymous poster hash: a4ab1...2af
Skrevet

Enig med HI jeg. Gikk to år på førskolelærer, og sluttet og begynte på noe annet. Syntes det nesten var flaut å gjennomføre eksamen. Gitarspill, formingsaktiviteter, osv, som alle andre gjør seg ferdig med på ungdomsskolen. Glad jeg byttet.

Anonymous poster hash: 64866...190
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det nok. Det er kanskje ikke rakettforskning, men jeg synes innlegget ditt oser av at du ikke respekterer pedagogikken som fag. Bare det er grunn god nok til at du ikke burde ha mer ansvar enn du har.

Som andre har sagt: Du står jo fritt til å ta utdanningen selv. Kanskje du til og med lærer noe. :-)

Barneoppdragelse er ikke et fag.

Annonse

Gjest Julia1984
Skrevet

Ut fra slik du prater er det jammen godt du ikke er på møtet. Du virker dønn uprofesjonell

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener. I barnehagen til sønnen min er det flere utrolig flinke damer uten utdannelse, men som virkelig kan og forstår barn.

Mens ped leder er nyutdannet og virker som hun aldri har vært borti barn før, og er mer opptatt av å drikke kaffe, skravle med de andre voksne og forstyrre de som faktisk gjør jobben sin, enn å f.eks. ta imot barna når de kommer eller i det minste se opp og si hei.

Personlig egnethet er visst ikke så viktig bare man har papirene i orden.

Anonymous poster hash: dbb8a...d98
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener. I barnehagen til sønnen min er det flere utrolig flinke damer uten utdannelse, men som virkelig kan og forstår barn.

Mens ped leder er nyutdannet og virker som hun aldri har vært borti barn før, og er mer opptatt av å drikke kaffe, skravle med de andre voksne og forstyrre de som faktisk gjør jobben sin, enn å f.eks. ta imot barna når de kommer eller i det minste se opp og si hei.

Personlig egnethet er visst ikke så viktig bare man har papirene i orden.

Anonymous poster hash: dbb8a...d98

Jeg tror de har minst 15 studiepoeng i å slarve over kaffe. Det eneste peden her gjør er jo for pokker å sitte i møter og drikke kaffe. Og så ta han opp på min medarbeidersamtale at jeg ikke skal snakke i mobil på jobb. Jeg ser jo selv om jeg snakker, han er jo ikke der og ser en gang!

Skrevet

Nå har jeg jobbet her i fire år og er så lei av å være dårligere enn førskolelærerne. Jeg har egne barn og har passet hele slekta fra jeg var 10 år, men det er ikke nok nei. Det toppet seg nå da ett av mine primærbarn er meldt opp til PPT og det eneste jeg får gjøre er å uttale meg til pedagogisk leder, det er han som skal i møter og skrive rapporter. Det er ikke rakettforskning vi driver meg og JEG kjenner faktisk barnet best.

Ja, for det er jo alt vi gjør i barnehagen... passer barn.

Møtene med PPT og andre instanser er seriøse og handler ikke så mye om hva barnet har Vært men heller hva barnet trenger av tiltak. Den som sitter på møtet må ha oversikt over myr mer enn barnet det gjelder. Vi må ha oversikt over hvilke resurser vi har tilgjengelig, hvilke tiltak som vil hjelpe på lang sikt, hvem som er best egnet til å utføre tiltakene, når og hvordan avdelingen skal kunne gjennomføre tiltakene (bemanningsmessig). Vi må kunne sette ord på problemene, hva som kan ligge bak, hvordan vi jobber i dag og hva vi ønsker for barnet videre og vi må forstå de tiltakene ppt foreslår slik at vi kan gjøre dem til våre egne og dermed tilpasse dem til det individuelle barnet og fortsatt oppnå ønsket resultat.

og så er der jo det faktum at dersom foreldre på et senere tidspunkt klager på hjelpen barnet fikk/ikke fikk er det pedleder som står ansvarlig. Da hjelper det lite å si "men den flinke assistenten har jo oppdratt sine egne barn"

Anonymous poster hash: 1f418...a15

Skrevet

Ufine ped.lederne er dessverre i flertall har jeg merket.

Virker som de som var middelmådige på skolen valgte den utdannelsen for å herske over assistenter.

Og de nyter det..."endelig er jeg sjefen"

Anonymous poster hash: af003...fa8
Skrevet

Ressoneringen din, HI, gjør at jeg forstår at du ikke har høgskoleutdanning. Det å gå på høgskole i 3 år eller mer gjør noe med en. Ikke bare faglig, men også ved evnen til å reflektere, og ydmykhet ovenfor forståelsen av at det aldri finnes et fasitsvar. Hva med å ta barnehagelærerudanning, så kan du ta rollen som ped leder? Helt sikker på at det vil gå opp noen lys deg under veis.

Anonymous poster hash: 253b8...27d

Skrevet

For en utrolig dårlig holdning du har. Håper du aldri blir barnehagelærer.

Anonymous poster hash: 9e5c3...e80

Annonse

Gjest Antarctica
Skrevet

Barneoppdragelse er ikke et fag.

Barneoppdragelse er noe foreldre driver med.

Barnehager, derimot, er del av det norske utdanningssystemet. Om du blander sammen de to sier det jo nok om deg til at jeg forstår hvorfor du ikke klarer å bedømme din egen rolle kontra pedagogenes.

Skrevet (endret)

Vi skal absolutt ikke undergrave verdien av realkompetanse, men pedagogikk er faktisk en vitenskap. Det dreier seg ikke bare om omsorg og oppdragelse, eller "fornuft satt i system".

Pedagogikkfaget er svært omfattende og favner didaktikk, psykologi, historie, politikk, idéhistorie, filosofi, systemteori, vitenskapsteori, etikk, juss, statistikk og mye, mye mer.

Hvis du er misfornøyd, foreslår jeg at du setter deg på skolebenken ;)

Når det er sagt, tenker jeg at du bør se litt nærmere på holdningene dine før du ev. setter i gang med studier.

Som pedagog er det avgjørende at du viser respekt for faget ditt - ikke forakt.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg hadde din holdning HI, helt til jeg satte meg på skolebenken utelukkende for å få bedre lønn! De årene på studiet har forandret mitt syn på barn og ped.lederne MYE.

I dag ser jeg viktigheten av denne utdannelsen og syns at alle de som skal arbeide med barn burde hatt den! Ja, alle kan gi barna maling og ark, men vet du hvorfor estetiske opplevelser er viktige? Alle kan lese en bok, men kan DU plukke ut kvalitetslitteratur fremfor søppel som barna ikke har noe utbytte av? Kan du gi en bredere rapport om hva et barn mangler i språket og hvordan det påvirker dets sosiale kompetanse? Hvis en mor spør hvor godt motorisk anlagt barnet er og hva det må evt. må arbeides med mer, hva svarer du da? Hva kan du om tilknytning og hvordan et lite barn føler det på innsiden når mamma går? Hva kan du om hvilke redskaper en skal bruke og hvilken måte en kan hjelpe barn med forskjellige utfordringer? Reflekterer du over hvorfor noen barn er "enkle" i hverdagen pg hvorfor noen er "vanskeligere"? Hva kan du om de ulike stadiene i barnas kognitive utvikling?

Alle barn er forskjellige og fortjener behandling etter sine behov. Som førskolelærer er vi utdannet til å kartlegge de ulike behovene og for å forstå barna bedre. En med dine holdninger har ingenting i en barnehage å gjør. Du har en ovenfra og ned holdning som er skremmende. Barna våre fortjener kompetente voksne slik at de får mest mulig hjelp og utbytte av sine år i barnehagen.

Utdannelsen vår fortjener respekt. Viss dere tror at alt vi gjør er å synge "bæ bæ lille lam" og klaske litt maling på et papir, ja så sier det litt om hvor lite reflekterte dere er. Vi har en bachelor grad på lik linje med både sykepleiere og sosionomer. Det viser faktisk også en hel del om hvilket syn dere har på barnet. Den utviklingen barna har de første årene er helt fantastisk! Aldri noen sinne lærer en mer enn på de første leveårene! Det er synd at dere ikke har peiling på og setter pris på de små milepælene barna hele veien gjør.

Skrevet

Jeg trodde og jeg kunne alt før jeg tok studiet.. Skjønte fort at det ikke var tilfelle. Å være en god pedagog handler verken om å kunne "passe barn" el være populær blant barna. Bare det at du tror det vitner om at du mangler grunnleggende forståelse. Jeg tok bhglærerutdanning og lærte masse. Det gav mersmak og jeg har nå master i pedagogikk (og ja; viktigheten av gitarspill og drama i Bhg.studiet kan nok diskuteres, men pedagogikken er grunnleggende). I det du tror du er ferdig utlært hindrer du videre utvikling. Farlig tanke, men veldig vanlig i Bhg hvor det kryr av bedrevitere som har stagnert og bare gjør det de alltid har gjort uten å reflektere rundt hvorfor... Høres ut som om du faller i den kategorien.

Anonymous poster hash: 1d4a5...514

Skrevet

Jeg kan bare svare på generelt grunnlag når det gjelder utdanning. Utdanning gjør noe med deg, Det åpner opp for forståelsen av at ting er komplekse og aldri så enkle som de fremstår ved første blikk. Alle fagfelt har uendelig med dybde om man virkelig setter seg inn i dem. Derfor har jeg stor respekt for førskolelærere. Jeg er ikke det selv, men fra eget studie vet jeg at det absolutt ikke er så enkelt som folk som ikke har innsikt tror.

Anbefaler deg å starte på førskolelærer utdanningen. Det tror jeg vil berike deg som person, og som profesjonell :).

Lykke til :)

Skrevet

Sorry hi, hvis mitt barn skal utredes i barnehagen, så skal det skje av utdannede mennesker med fagkunnskap. Hadde det holdt med en grei person som barnet likte så kunne jeg gjort det selv.

Når det er sagt: jeg har møtt på mange kjempeflinke, varme barnehageansatte som er ufaglærte. Men jeg skulle ønske det ble tilrettelagt så flere tok utdanningen.

Anonymous poster hash: b62d5...26b

Skrevet

Oi! Det var en litt bekymringsverdig holdning... Som mamma hadde jeg ikke funnet meg i om en ufaglært hadde hatt hovedansvaret for mitt barn med spes behov. Noe som er regulert i loven at det er ped.leder som har. Hvorfor tror du man går på skole, HI? Har du over hodet noen innsikt i hvilken kunnskap ped.lederen har? Selv jobber jeg som barneverns.ped i bhg, og er så utrolig glad for de ulike yrkesgruppene vi har i bhg! :-) ALLE er like verdifulle. Det en ufaglært i vår bhg bidrar med er observasjoner, erfaring og refleksjoner. Ofte gode som gull! De som har utdanning har gjerne alt dette, i tillegg til teorier, oversikt+++. I undersøkelser viser det seg ofte at assistenter har liten kunnskap om rammeplanen. Bare DER ringer varsellampene mine! Det er jo helt grunnleggende! Nei, skjerp deg!

Anonymous poster hash: b16a8...f28

Gjest Antarctica
Skrevet

Enig med HI jeg. Gikk to år på førskolelærer, og sluttet og begynte på noe annet. Syntes det nesten var flaut å gjennomføre eksamen. Gitarspill, formingsaktiviteter, osv, som alle andre gjør seg ferdig med på ungdomsskolen. Glad jeg byttet. Anonymous poster hash: 64866...190

Og her er grunnen til at også de ansatte i barnehagene bør vite noe om barn og musikk...

http://www.vl.no/meninger/voksne-ødelegger-barnas-sangglede-1.272165?ref=0x317aca0b3b4fc9f43aece5317f2f785d86a0acdff5d4dad8cb8f1ff1e0330625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...