Gå til innhold

Lekser i 5.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes barna får så mye lekser.

Et eks fra i dag :

Matte: En hel side med gangestykker. Ca 40 oppgaver.

Engelsk: 2 sider i leseboken + 1 side med oppgaver.

Norsk : en øve oppgave til nasjonal prøve på 3 sider å lese + 3 sider med oppgaver.

I tillegg kom 3 setninger å øve på til diktat og 10 engelske gloser til engelskprøve.

Vi brukte 2 timer i dag. Synes det er mye.

Hva sier dere erfarne mødre, er jeg på villspor her?

Anonymous poster hash: 45974...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

40 gangeoppgaver synes jeg ikke er mye. Engelskleksa høres også helt grei ut. Det er jo ikke så mange oppgaver på en side i opphaveboka akkurat og glosene hører vel til lesestykket?

3 sider med norskoppgaver høres mye ut, men det kommer jo helt an på hvordan oppgaver det var. Hvis det er type "kryss av", "sett piler", "finn riktig ord" osv, så er det ikke mye. Hvis det derimot er 3 sider med rene tekstoppgaver så kan ddet være veldig mye.

Men jeg synes det er mye å bruke 2 timer på dette.

Poden er går nå i 6 trinn og den leksemengden du beskriver hadde han i fjor. Men her praktiseres ukelekser, så man må ikke gjøre ting til en bestemt dag. Poden her har dysleksi, og han bruker nok endel lendåger tid enn de fleste på lekser. Han kan fint sitte to timer og kanskje mer enkelte dager. Men det er fordi ting går trengt og han er ukonsentrert.......

Anonymous poster hash: 53bba...4e4

Skrevet

Syns de har mye i 4 klasse også

KLIKK

Anonymous poster hash: bdd0a...5a8

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Synes det var mye. Det har jo litt med motivasjon og lyst til å sette seg ned for å gjøre lekser og.

Hadde min måtte gjøre de leksene på én dag, hadde vi sittet 3-4 timer, noe som hadde tatt bort alt av motivasjon, glede og lyst til både gjøre lekser og å komme seg på skolen.

Skrevet

Det er omtrent like mye som min 4. Klassing får hver dag også. Her har skolen gått ut med at elevene bør sitte i gjennomsnitt 1.5 t 5 du ager i uka med leksene.

Anonymous poster hash: d31a8...607

Skrevet

Jeg syns det er helt latterlig. De burde utvidet (den utrolig korte) skoledagen her i landet og latt ungene har fri til å gjøre andre ting på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 96fae...1b2

Skrevet

Syns det er rart å øve på nasjonal prøve, poenget er jo å kartlegge hva ungene kan.

Anonymous poster hash: ed9dd...ec9

Skrevet

Ser det kommer litt forskjellige reaksjoner. Veldig kjekt å lese.

Det at min gutt brukte 2 timer er nok fordi han er litt sen og veldig grundig. Men det stemmer at de øver hele tiden nå på nasjonale prøver. Siden skolen startet etter ferien.

Men som en skriver over her, så synes jeg godt skoledagen for en 5.klassing kunne vært lenger. De slutter kl 12.15 ene dagen.

HI

Anonymous poster hash: 45974...0bb
Skrevet

Synes det var mye. Min 5. Klassing får en mappe med like mye lekser. Da har han ut uken.

Anonymous poster hash: 810ad...7e8

Skrevet

Jeg synes det var veldig mye på en ettermiddag... Vår femteklassing har ca dette i uken:

1 side i matte,

Lese 5-10 sider i norsk, svare på oppgaver ca 0.5 sider skrevet.

Engelsk Les 2-4 sider, svar på oppgaver til det de har lest og pugg gloser

RLE Les 3-7 sider svar på 3-6 oppgaver i oppgaveboken.

Naturfag les 4-7 sider og oppgaver ca 1 A4 i svar

Etikk les 3-9 sider svar på 3-7 oppgaver. 

Barnet vårt missliker lekser med pasjon og er veldig treg og usikker på skriving så vi bruker 4-5t i uka, til tross for at vi har to timer leksehjelp i skoletiden. Har også korte dager, to dager til kl 13 og de resterende tre til kl 14. Når barnet mitt skal begynne på ungdomsskolen kommer h*n til å drukne i arbeidsmengden... 

Anonymous poster hash: 9d2bd...a84
Skrevet

Her ser du ukeplanen til min 5.klassing, en veldig typisk uke dette (trykk på ukeplan på nettsiden så får du den opp)

http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=212&page=Fellessiden+5.trinn

Min 5.klassing sitter aldri i 2 timer altså, lese 20 min valgfri bok gjør han på sengen og de andre leksene tar alt fra 20 til 45 min, aldri mer enn det.

Anonymous poster hash: fae73...529
Skrevet

Her ser du ukeplanen til min 5.klassing, en veldig typisk uke dette (trykk på ukeplan på nettsiden så får du den opp)

http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=212&page=Fellessiden+5.trinn

Min 5.klassing sitter aldri i 2 timer altså, lese 20 min valgfri bok gjør han på sengen og de andre leksene tar alt fra 20 til 45 min, aldri mer enn det.

Har de bare lekser i norsk, matte og engelsk? Min 4. klassing har minst dobbelt så mye lekser som det der!

Skrevet

Har de bare lekser i norsk, matte og engelsk? Min 4. klassing har minst dobbelt så mye lekser som det der!

Nei, det lesearket de måtte fylle ut var rle.

De siste par ukene ligger ikke på nettsiden der fordi de driver å pusser den opp, men denne uken hadde de leselekser i samfunnsdag med spørsmål å svare på til.

Men de pleier ikke ha noe særlig mer lekser enn det der nei, litt forskjellig fra uke til uke selvfølgelig, men helt overkommelig.

Her mener læreren at 30 til 60 min med lekser er mer enn nok, og da lages det lekser etter gjennomsnittsnivået i klassen (hvor mye gjennomsnittet kan klare på den tiden). Noen bruker lang tid, pga div utfordringer eller bare fordi de er sene når de jobber, mens andre raser gjennom leksene på kort tid, sånn vil det alltid være. Men læreren mener at den mengden lekser de har nå skal være passelig så de er nødt til å sette seg ned å jobbe en halvtime til time, mer lekser enn det virker mot sin hensikt.

Skrevet (endret)

Jeg er lærer og sier til mine elevers foreldre at elevene bør sitte ca 30 -40 min konsentrert med leksene de fire dagene det er lekse til. Bruker de mye mer tid, er leksene for vanskelige for den eleven og må da få lettere lekser. Bruker de mye mindre tid, må eleven få vanskeligere lekser. Vi har nivådelte lekser i alle fag, men spesielt i basisfagene (matte/norsk/eng). Elevene bytter stadig nivå gjennom skoleåret.

Til to av dagene har de lekser i to fag, og til de to andre dagene er det lekser i tre fag. Passer på å gi f.eks bare leselekse i norsk når de har to andre lekser den dagen. Til de dagene det er prøve, får de reduserte/ingen andre lekser.

Å øve til nasjonale prøver er vanlig i 5./8. klasse. Det er både fordi skolene vil sikre et høyere snitt, men også for at prøveformen skal være kjent når de faktisk skal gjennomføre prøven. Vi øver også masse på skolen i forkant. Det er litt som å friske opp (repetere) det de har lært tidligere, istedenfor å fokusere hele den første måneden av 5. klasse bare på f.eks brøk.

HI: ta det opp med FAU og lærerne. Eventuelt be rektor om en uttalelse ift hvor lang tid de mener bør brukes på leksene. Hør også om nivådelte lekser, alle elever har krav på tilpasset opplæring, også i leksene.

Endret av LME1001
Skrevet

2 timer er alt for mye hver dag på lekser uansett. vi har nå to ukersplan i 5 klasse og det funker supert. 

tror lærere lettere gir mye mere lekser når det er ifra dag til dag

ta kontakt med læreren

Anonymous poster hash: 413f7...477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...