Gå til innhold

Vår 4.klassing sliter med å få spist nok mat på skolen, er det helt krise om vi velger

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke det er greit, hun må lære at hun skal spise matpakken.

Av og til nugatti er ok, men ikke hver dag. Jeg har en kresen gutt som følges opp av helsesøster pga spiser lite og er tynn så jeg kjenner godt problemet.

Hør hva hun liker!

Kjøp en god, kjekk matboks (vi bruker bama sine med to rom til ca 20kr på Kiwi)

Jeg lager grove pizzasnurrer med litt gulrot, spinat blandet med karbonadedeig med tacokrydder. Lager de ganske små og putter oppi 3 stykker. Selv om han ikke liker grønnsaker merker han ikke disse som er raspet oppi her.

Vanlig sprettyoghurt legger jeg i frysa, ungene sier den er kald og god konsistens ved lunsj!

Meld deg inn på matpakkemamma på Facebook, mange gode tips.

Jeg har mat-Termos og han får av og til varme fiskekaker og kjøttboller oppi der.

Eldstemann får tomatsuppe oppi og tømmer selv fullkornspasta oppi. Har med grovt brød han spiser til.

Frokostbrød er og stas å få i matpakken.

Eldstemann har mye frukt og bær.

Fryser biola eller yoghurt rett i en rund liten matboks, havregryn og bær ved siden av som de rører oppi.

Anonymous poster hash: d1c63...28c

Matpakkemamma på FB??😂

Et av de nyeste innleggene der er jo med skrytebilde av en "flott" matpakke; nemlig polarbrød med sjokoladepålegg. For ikke å snakke om at utrolig mange der sender med rå pølser- blir vistnok veldig bra mat når de deles opp og tres på et spyd😂

Anonymous poster hash: 7e956...e87

Fortsetter under...

Veldig enig med nr 23 her!! Er selv lærer og såg daglig "skadevirkninger" av nugatti eller tilsvarende pålegg i matboksen.. Blodsukkersvingninger fører til både konsentrasjonsvansker og mye uroligheter! Les deg opp på ulike blogger og facebooksider om alternativer til brødmat og tips til matpakker, får du mange næringsrike, spennende og sunne alternativ til nugatti. Diskuterte faktisk dette med helsesøster i dag og vi var begge enige om at sunn mat er avgjørende for læring og konsentrasjon! Du gjør med andre ord dattera di en stor bjørnetjeneste.Anonymous poster hash: 9e573...9c3

Du er da slettes ikke enig med #23. 

Forøvrig; Alle er enige i at valget mellom sunn mat og usunn mat er lett. Selvsagt er det aller beste sunn mat. Men når valget står mellom usunn mat eller ingen mat (for jo, det finnes barn som heller går sulten), så er ikkevalget like åpenbart. Jeg regner med at dere diskuterte det første "dilemmaet".

Ha ha, nei det er jeg visst ikke;-) Rota litt her, litt trøtt;) Men resten mener jeg!

Anonymous poster hash: 9e573...9c3

Barn er forskjellige og du må finne løsningen for ditt barn, men jeg hadde prøvd andre ting først.

Her har skolen gått ut og sagt at elever bør ha litt ekstra i matpakka, slik at de kan ta med seg noe å tygge på i første friminutt. Noe mat som de bare kan ha i hånden. De har byttet tider for spising, så de har merket at mange ikke spiser frokost og dermed blir slappe og sultene før maten.

Så kanskje lurt å legge med noe hun kan ta med seg i ett friminutt, er det bare litt så får hun noe i seg og da kan det hende matlysten er mer tilstede når hun skal spise matpakka. Om det er en skive, eple, gulrot eller noe annet. Bare noe slik at noe kommer i magen.

Mine barn har brødskiver og endel oppkuttet grønnsaker/frukt. De har sagt de pleier å ta med litt grønnsaker i første friminutt, for det er så enkelt å spise og tar ikke tid. Hos oss blir alle ungene mint på å ta med seg noe ut, så kan jo være greit å spørre om læreren kan si dette til alle. Slik at hun blir mindt på dette uten at det blir veldig fokus på at hun må spise.

Anonymous poster hash: 72be0...8f4

Det der nugattidilemmaet har ikke jeg for her i huset er det bare jeg som spiser nugatti;)

Tror ikke dere som påstår at barn ikke sulter seg(hvis de ikke får mat de liker) vet helt hva dere prater om. Jeg sa det samme som dere, inntil jeg opplevde det med et av mine. Hadde glatt gitt nugatti i en sånn situasjon, med mindre det hadde vært forbudt pga alvorlig allergiproblematikk selvfølgelig.

Hun som sulter seg kan gå en hel skoledag uten mat, da er hun så sulten at hun blir en plage for sine omgivelser. Kresenhet og stahet er en dårlig kombinasjon.

Endret av Hjertefru

Da får hun vel nugatti hjemme og på skivene? Blir mye nugatti i løpet av en uke.

Syns forøvrig det er helt på trynet å sende det med på skolematen.

Anonymous poster hash: 9a7b6...149

Annonse

Du må heller finne ut HVORFOR ungen sulter seg selv på det viset.

Anonymous poster hash: d1c63...28c

Det trenger mlig ikke bety at ungen er spessielt kresen i utgangspunktet. I min datters klasse var det for eksempel en jente som sluttet helt å spise på skolen fordi hun skulle bli kjendis og da måtte hun være tynn. Var det ekstra god mat sprakk hun og spiste, men hun slanket seg faktisk. Hun gikk i 2. klasse.

Anonymous poster hash: b9c65...3a7

Datteren min er særspiser og vi har egen avtale med læreren. Går også i 4.klasse. Vi går til ernæringsfysiolog og hun sier at det viktigste er at barnet spiser ikke hva de spiser. Datteren min spiser bare nugatti på skiven. Bare tull at de spiser om de blir "sultet" , viktigste er å få i de mat

Anonymous poster hash: e18b6...af4

Da får hun vel nugatti hjemme og på skivene? Blir mye nugatti i løpet av en uke.

Syns forøvrig det er helt på trynet å sende det med på skolematen.

Anonymous poster hash: 9a7b6...149

Jeg er ikke hi, men barnet mitt spiser mye annet hjemme, enda han får nugatti på skolen. Hjemme spiser han brød (gjerne Ezekielbrød) med salat og agurk, og nettopp begynt å spise ristet brød med ost. Ellers spiser han lite brødmat hjemme egentlig. Det går mer i Kefir med müsli, gresk yoghurt med eplebiter, noen ganger frokostblanding med melk (helmelk, for han er så liten og tynn).Han er veldig glad i grønnsaker hjemme. Han har begynt å spise utrolig mye variert middagsmat, det er en fryd! Jeg tror ikke han hadde vært villig til å smake på så mye forskjellig hjemme, og begynt å spise såpass variert hjemme, hvis jeg skulle gjort matsituasjonen til en evig kamp og insistert på at han skulle ha noe han ikke hadde spist i matpakken. 

Men om belønningssystem for ikke spise skive med leverpostei eller ost er å få nugatti, hadde kanskje ikke jeg heller spist matpakka mi:-p Hva med å heller bruke det som belønning hjemme om hun spiser skikkelig mat på skolen der hun virkelig trenger konsentrasjon?

Men om belønningssystem for ikke spise skive med leverpostei eller ost er å få nugatti, hadde kanskje ikke jeg heller spist matpakka mi:-p Hva med å heller bruke det som belønning hjemme om hun spiser skikkelig mat på skolen der hun virkelig trenger konsentrasjon?

Annonse

Nei nughatti er ikke greit. Uansett. Da må du heller ta deg den tiden det krever og eksperimentere litt hjemme, sammen med barnet for og finne noe det kan ha.

Jeg har ei venninne som sier at da hun var liten så sultestreiket hun om hun ikke fikk loff med nughatti (hun er tynn og fin, alltid vært). Så hun kunne nekte og spise dersom det ikke var loff med nughatti....og endte opp med nughatti og loff....og hun skjønner fortsatt ikke, den dag i dag at moren hennes var ettergivede og uklok. Hun mener fortsatt at hun hadde sultet ihjel om moren ikke gav henne det hun ville ha....... De aller fleste forstår at det ikke stemmer og at hun til slutt hadde gitt seg, at det var moren som ikke var konsekvent nok.

Barnet ditt spiser til slutt. Begynner du med nughatti nå, er det gjort.

Har aldri klart nistemed brød og pålegg selv jeg, så skjønner henne godt. Men det finnes masse annet godt og mer næringsrikt du kan gi henne! For å holde maten kald får du kjøpt sånne termoposer som gjør at du kan putte oppi små kjøleelementer sammen med matboksen og maten holder seg kjøleskapkald samtidig som posen forhindrer bløte bøker (av kondens) i sekken. Varm mat kan tas med i termos. Supper, gryterett, kjøttkaker og egentlig ha som helst! Ellers kan ulike typer egg og pasta smake godt romtemperert.

Krever mer av deg enn brødskive med nugatti, men det må jo finnes noe hun liker, så får du heller tak ekstraarbeidet med å ordne noe hun liker som også er næringsrikt. Synes jeg :-)

Anonymous poster hash: 05878...6c4

Ikke greit å være "matpakkemamma" for tida. Kresne barn må få tilbud om pizzasnurrer, fylte horn middagsrester and you name it. Har dere virkelig tid og ork til dette? Er ingen i jobb?

Får vel høre det nå, men er så gammel at jeg husker søttitallet. De fleste mammaene var hjemmeværende, men matpakkene var ikke mer avanserte enn smurte brødskiver og kanskje et eple. Brødet var ofte hjemmebakt, men likevel. Lurer hva som skjer jeg....

Det går selvsagt an, og jeg tror absolutt ikke hun får varige men. MEN så er det du som skal lære henne å få gode vaner for resten av livet og da er det viktig hva du velger nå.

Kjenner et barn som ALLTID kom hjem med full matboks i hele oppveksten. Moren begynte å sende med en haug med frukt og grønnsaker og det spiste han. Du vet sikkert hva du kan sende med som er sundt og som barnet vil spise. OG  vi snakker om et ganske stort barn her - snakk med henne! Bli enige i fellesskap. Du bestemmer rammene, men la henne nå for all del komme med forslag selv også!

Anonymous poster hash: 9b9a4...5db

Ikke greit å være "matpakkemamma" for tida. Kresne barn må få tilbud om pizzasnurrer, fylte horn middagsrester and you name it. Har dere virkelig tid og ork til dette? Er ingen i jobb?

Får vel høre det nå, men er så gammel at jeg husker søttitallet. De fleste mammaene var hjemmeværende, men matpakkene var ikke mer avanserte enn smurte brødskiver og kanskje et eple. Brødet var ofte hjemmebakt, men likevel. Lurer hva som skjer jeg....

Skulle faktisk akkurat til å spørre om det samme, hvordan i videste verden har dere tid til dette matpakkeopplegget?

Jeg har fem barn, jobber fullt og er aktiv innen dugnadsarbeid, FAU... you name it. Jeg har ikke sjans i havet til å legge ned så mye tid, tanke og arbeid i barnas matpakker. Sender jeg med dem yoghurt og litt frukt en dag føler jeg meg litt ekstra flink.

Jeg har også en kresen kar, og jeg kan love at han ikke "spiser når han blir sulten", som enkelte av dere hevder. Han sulter seg glatt over tid hvis han ikke får noe han har lyst på, er til tider desperat etter å få i han mat.

Ble faktisk litt inspirert av det en av dere sa her om at man kan ta kampen om sunn mat hjemme, på skolen er det viktigste at han får i seg noe. Tror jeg tar til meg det rådet der :)

Forøvrig er jeg sjokkert hvis det stemmer det en av dere sa, om at en helsesøster hevdet at det var bedre at et barn gikk i dagevis uten mat enn å spise usunn mat. Kan umulig stemme at en fagperson på området kan ha sagt noe sånt? Altså, mat er jo kroppens drivstoff, og uten drivstoff stopper den jo til slutt.

Og det er altså ikke slik at alle spiser "bare de blir sultne nok", det finnes en del eksempler på barn som har sultet seg syke og må sykehusinnlegges.

Skjønner tankegangen, men ikke alt var bedre før... Selv spiste jeg sunda, hapå og alt av sjokoladepålegg som eneste pålegg i mange år hjemme, mens på skolen fikk jeg salami eller leverpostei (prøvde som regel å ta en bit, klarte ikke mer, så gikk resten i søpla). I dag er generelt kosthold mye mer variert. Bevisstheten rundt kosthold er mye større. Det trenger ikke å være så vanskelig. Det kan dreie seg om å kutte opp frukt. Eller sende med ferdigforberedt posesuppe i termos. Middagsrester fra dagen før. Koke ekstra pasta til pastamiddagen så den kan sendes med som rester de neste tre dagene. Lage ekstra mange kjøttkaker til kjøttkakemiddagen så ungen har niste i en uke (putte i fryseren porsjonsvos). Eller kjøpe inn yougert og en god musli. Polarbrød og kuvært pålegg kan også funke. En omelett til nista tar 5 minutter å lage. Mye annet enn brødskive med svett ost som går an uten at det betyr timesvis på kjøkkenet :-)

Anonymous poster hash: 05878...6c4

Jeg var tynn som en strek da jeg gikk på skolen, spiste bare et par munnfuller brødskive på skolen. Brødskive med svett gulost, som jeg grøsset av. Men jeg spiste alltid frokost og greit med middag. Mamma stresset ikke med det, godtok bare at jeg ikke hadde appetitt på skolen. Husker jeg nesten brakk meg når jeg så matpakken, spiste det lille jeg trengte for å overleve. Jeg fikk gode karakterer og er i dag en normalvektig/slank voksen uten spisevegring av noe slag. Har aldri hatt bulimi, anoreksi eller forvrengt kroppsbilde.

Basert på min erfaring så ville jeg i minst mulig grad gitt henne oppmerksomhet på skolematproblematikken.

Anonymous poster hash: 18122...f41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...