Gå til innhold

Vår 4.klassing sliter med å få spist nok mat på skolen, er det helt krise om vi velger

Anbefalte innlegg

å gi henne nugatti på skivene for å få henne til å spise mer? Jeg vet at det ikke er det sunneste pålegget, men det er også mye sukker og andre usunne stoffer generelt i mange av påleggstypene. Feks syltetøy, salami osv. Hun er ikke glad i makrell i tomat, kjøttpålegg, hvitost osv. 

Av egen erfaring vet jeg at nugatti er et av påleggene som fremdeles smaker godt etter timesvis i sekken. Hun får selvsagt også med grønnsaker og har skolefrukt.

Jeg er redd for å mase og å lage for mye styr om dette med mat fordi jeg er redd for at hun kommer til å kaste maten på skolen istedenfor å spise den. Hun har perioder med stor matlyst og perioder med liten matlyst. Nå spiser hun så lite at hun får vondt i magen og har kastet opp enkelte dager pga at hun blir kvalm av for lite mat. 

Jeg er også bekymret for at det er andre årsaker til manglende matlyst, men jeg får ikke noe ut av henne ang. dette. Hun er skoleflink og har mange venner. Hun er veldig slank, jeg er bekymret for at hun skal bli altfor tynn og miste overskuddet sitt til lek og lekser.

Er det noen der ute med lignende erfaringer som har noen gode råd til en fortvilt mamma?

Anonymous poster hash: 9bdfa...8b4

Fortsetter under...

Var faktisk på helsestasjonen for å drøfte lignende problem med min 6 åring. Han spiser ikke på skolen i det hele tatt. 

Over til det du lurer på: NEI. Nugatti er ikke ok. Helsesøster sa også at det handler ikke om å bare få i dem, det handler like mye om HVA de spiser. Bedre å spise lite enn å spise masse brød med nugatti. Hvis barnet ditt ikke er undervektig, sykt eller slapt er det ikke farlig om det spiser lite. Og om det ikke spiser noe som helst noen dager, så får det også heller bare være. Bare pass på at det barnet spiser er sunt slik at det får i seg de næringsstoffene det trenger. 

(videreformidling av det helsesøster hovedsakelig sa...)

Anonymous poster hash: 3b08f...7c5

Om hun spiser nugatti så er jo problemet løst. Forstår godt at barn ikke vil spise en osteskive med svett ost på.

Anonymous poster hash: 0888b...1a7

Om du ikke synes pålegget er godt etter en stund i sekken kan du sende med porsjonspakker av leverpostei eller lignende. Evt kan kald fullkornspasta med noe godt til sendes med, man MÅ ikke ha brødmat.

Nugatti er IKKE ok

Anonymous poster hash: 7c71d...c36

Annonse

Jeg syns ikke det er greit, hun må lære at hun skal spise matpakken.

Av og til nugatti er ok, men ikke hver dag. Jeg har en kresen gutt som følges opp av helsesøster pga spiser lite og er tynn så jeg kjenner godt problemet.

Hør hva hun liker!

Kjøp en god, kjekk matboks (vi bruker bama sine med to rom til ca 20kr på Kiwi)

Jeg lager grove pizzasnurrer med litt gulrot, spinat blandet med karbonadedeig med tacokrydder. Lager de ganske små og putter oppi 3 stykker. Selv om han ikke liker grønnsaker merker han ikke disse som er raspet oppi her.

Vanlig sprettyoghurt legger jeg i frysa, ungene sier den er kald og god konsistens ved lunsj!

Meld deg inn på matpakkemamma på Facebook, mange gode tips.

Jeg har mat-Termos og han får av og til varme fiskekaker og kjøttboller oppi der.

Eldstemann får tomatsuppe oppi og tømmer selv fullkornspasta oppi. Har med grovt brød han spiser til.

Frokostbrød er og stas å få i matpakken.

Eldstemann har mye frukt og bær.

Fryser biola eller yoghurt rett i en rund liten matboks, havregryn og bær ved siden av som de rører oppi.

Anonymous poster hash: d1c63...28c

Hva med å tenke litt lenger enn til nugatti? Det finnes så utrolig mange sunne alternativer til klamme brødskiver. Jeg ville aldri ha latt barnet mitt basere matinntaket på skolen på raske karbohydrater!

Anonymous poster hash: e5ab7...e0b
Gjest Julia1984

Det virker høyst unaturlig at en 4 klassing sulter seg så at hun får mageknip og kaster opp. Ta en prat med helsesøster.

Nå er nugatti bannlyst her i huset,men hadde jeg vært d3m ville jeg søkt om råd før du tyr til godteri i matpakka.

Ja, jeg synes nugatti er godteri.

Jeg spiste ikke mat selv på skolen, måtte smøre matpakke selv og slang oppi to tørre skiver.

Derfor er det viktig å gi mine barn god vane med å spise på skolen. Lager variert matpakke med mye farger (men gidder ikke lage figurer osv)

Grove vafler, grove pizzasnurrer, frokostbrød, vanlige skiver, wrap, hjemmelaget polarbrød, havregryn med yoghurt, pastasalat, grovt hamburgerbrød med fiskekake (kald eller varm i mattermos)

Det trenger ikke være skiver, men må være noe barna liker.

Oppdelt frukt og grønnsaker er kjekkere enn en hel.

Jeg kommer til å smøre matpakke så lenge ungene lar meg, smører gjerne til de på videregående og! Poenget er gode vaner med å spise variert! Glede seg til matpakka.

Det finnes små kjøleelement, man kan smøre på frosne skiver, legge oppi små frosne pizzasnurrer og frossen yoghurt.

Da er det ikke varmt til lunsj.

Mine drikker vann, isbiter i flaskene og av og til en sitron, frosne jordbær eller agurk oppi vannet.

Spiser de lite mat en dag snakker vi litt om hva som ønskes dagen etter. De vet at de aldri skal kaste maten på skolen, jeg blir aldri sur når mat kommer hjem igjen men vi snakker og blir enige om neste dag!

(Hilsen hun med kresen gutt lenger oppe)

Anonymous poster hash: d1c63...28c

Så lenge brødskiva er av en sunn grov type så tror jeg ikke det er så farlig med litt nugatti, men ville ikke sendt barna på skolen med franskbrød med nugatti. Er bedre med nugatti og skikkelig brød en franskbrød med skinke. Mesteparten av maten består av brød, ikke pålegg.

Anonymous poster hash: 0888b...1a7

Tusen takk for mange konstruktive svar! Det var smart å legge yoghurt etc. i frysen, det skal jeg prøve. Vi har sendt med frossen smoothie, det liker hun veldig godt. 

Dere som har mattermos: hva med matsikkerheten? Bakterier elsker varme og formerer seg raskt i en termos dersom innholdet ikke er over en viss temperatur. En høyere temperatur en en fiskekaker holder i en termos.

Anonymous poster hash: 9bdfa...8b4

Annonse

Hva med polarbrød (havre f.eks) med brunost på!?

Min spiser heller nesten ikke frokost og noe før ettermiddag.

Jeg baker horn med ost og skinke, sender med litt polarbrød og masse frukt og bær!

Han har alltid vært småspist! Noe som tydeligvis ikke har fulgt arverekken fra mor😛

Unger dævver da ikke av ei nugattibrødskive.mine får det ofte nettop pga de ikke spiser veldig mye når de får annet i matpakka.de spiser sunn mat hjemme.og får med ei brødskive med noe annet på også , pluss frukt.lærere har aldri klaga, unga er sunne og friske og har ikke hull i tenna.folk er jo helt hysteriske

Anonymous poster hash: a5518...2cf

Jeg har en undervektig spisevegrer som følges opp på sykehuset.

De fraråder søt skolemat da det ikke hjelper på spisevegringen på sikt. De blir ofte bare mer kresne.

Vi alternerer mellom havregryn og bær (skolemelken helles på), grove lapper, grønnsaksstaver med dip, proteinbarer og hjemmelagede smoothies med proteintilskudd.

Anonymous poster hash: 48559...f5d

Jeg er enig i at nugatti i matpakka ikke er det beste, og ville gjort andre grep først. Forsøk yoghurt med kornblanding i en liten pose ved siden av (havregryn, firkorn e.l. er supersunt og bare å putte i en liten pose, enkelt.) Hva med nøtter? Masse proteiner og umettede fettsyrer, veldig bra. Frukt? Matpakke trenger ikke nødvendigvis dreie seg om svette brødskiver.

Jeg ville altså først startet et lite prosjekt der datteren din medvirker med å finne ut hva hun kan tenke seg å spise på skolen, av sunne ting. Du bør ikke kapitulere med nugatti ennå.

Når det er sagt, er jeg ikke enig i at det er bedre å ikke spise noe enn å spise brød med nugatti. Hvis du velger et ordentlig grovt brød (som da er ekstra viktig), vil det inneholde mange gode næringsstoffer, selv om det også blir en del sukker og usunne innslag med nugattien. Med mindre det dreier seg om et overvektig/feilernært barn i utgangspunktet, mener jeg at det kan forsvares som en siste nødløsning. I så fall bør du være påpasselig med å ikke tillate nugatti e.l. på brødskiva i andre sammenhenger (det er totalinntaket av sukker som teller), være restriktiv med godteri ellers og generelt kutte ned på sukker. Tenk at det sukkeret datteren din i så fall får i seg med nugattien må kuttes inn andre steder. 

Hilsen ei som ikke spiste en eneste matpakke i hele skoletiden, pga aversjon mot svette brødskiver, og som vet at jeg er innstilt på å prøve mye forskjellig for å hindre at datteren min kaster matpakka hver dag sånn som jeg gjorde. Barn trenger næring i løpet av en lang skoledag, fortrinnsvis sunn mat.

Både på skolen der jeg jobber og den skolen barna går på, er det forbudt med Nugatti pga alvorlige tilfeller av nøtteallergi på skolene. Sjekk ut med skolen før du sender med.

Anonymous poster hash: 4a0aa...454

Hadde faktisk det spørsmålet oppe til debatt på siste samarbeidsmøte på jobb. Var mellom helsesøster, PPT og barnevern. Og vi var alle enige i at skiver med nugatti til frokost eller til lunsj er ingen krise :)

Så lenge barnet også spiser annen mat og får i seg nok vitaminer og mineraler gjennom et variert kosthold så skal det mer til enn noen skiver med nugatti midt på dagen for å velte hele opplegget.

Gi henne nugatti du.

Anonymous poster hash: 0cb26...7f5

Ulike råd ser jeg. Og det slår meg gang på gang når dette diskuteres her inne; vi må ha veldig ulik oppfatning av spisevegring og ordet kresen. Min sønn får nugatti på skolen hver dag (nesten). Jeg tror det kan ha hjulpet han til å bli såpass altetende hjemme. For min del tenker jeg at skolen ikke er det rette stedet å prøve å få småspiste, kresne, spisevegrende barn til å spise og prøve nye ting. 

Er dere seriøs dere som hevder det er bedre at de går en lang dag på skolen med minimalt av mat en å la barnet spise et par skiver med nugatti?

Er det rart det er mye urolige barn i klasserommene rundt om kring? De må da ha et blodsukkernivå som er heilt på bunnen. Ingen klarer å sitte og konsentrere seg i en slik situasjon. Og at helsesøster også skal ha anbefalt dette finner jeg enda mer skremmende...

Anonymous poster hash: 8fd01...f62

Veldig enig med nr 23 her!! Er selv lærer og såg daglig "skadevirkninger" av nugatti eller tilsvarende pålegg i matboksen.. Blodsukkersvingninger fører til både konsentrasjonsvansker og mye uroligheter! Les deg opp på ulike blogger og facebooksider om alternativer til brødmat og tips til matpakker, får du mange næringsrike, spennende og sunne alternativ til nugatti. Diskuterte faktisk dette med helsesøster i dag og vi var begge enige om at sunn mat er avgjørende for læring og konsentrasjon! Du gjør med andre ord dattera di en stor bjørnetjeneste.

Anonymous poster hash: 9e573...9c3

Veldig enig med nr 23 her!! Er selv lærer og såg daglig "skadevirkninger" av nugatti eller tilsvarende pålegg i matboksen.. Blodsukkersvingninger fører til både konsentrasjonsvansker og mye uroligheter! Les deg opp på ulike blogger og facebooksider om alternativer til brødmat og tips til matpakker, får du mange næringsrike, spennende og sunne alternativ til nugatti. Diskuterte faktisk dette med helsesøster i dag og vi var begge enige om at sunn mat er avgjørende for læring og konsentrasjon! Du gjør med andre ord dattera di en stor bjørnetjeneste.

Anonymous poster hash: 9e573...9c3

Du er da slettes ikke enig med #23. 

Forøvrig; Alle er enige i at valget mellom sunn mat og usunn mat er lett. Selvsagt er det aller beste sunn mat. Men når valget står mellom usunn mat eller ingen mat (for jo, det finnes barn som heller går sulten), så er ikkevalget like åpenbart. Jeg regner med at dere diskuterte det første "dilemmaet". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...