Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #1 Del Skrevet 24. september 2014 Er det normalt at ungen starter i barnehage MENS en av foreldrene har permisjon?? Eller venter man til etter at permisjonen er ferdig? Holder på å fylle ut søknad. Tenkte sette oppstart cirka 5-6 uker før pappen er ferdig med permisjonen, så kan ungen få en litt myk start med bare noen timer innom per dag? Eller? Anonymous poster hash: 96aac...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 24. september 2014 #2 Del Skrevet 24. september 2014 Ja:) Jeg er førskolelærer og anbefaler det sterkt slik at barnet kan styre litt mer oppstarten. Vi har gjort det selv med førstemann og skal gjøre det igjen med nr.2. Da kan barnet få korte dager og en er mer tilgjengelig om det skulle være noe slik at terskelen for å kontakte dere om barnet ikke har det topp er lavere. Barnet merker også fort om foreldre er stresset og slitne og med begge foreldre i jobb ved oppstart kan ofte leveringer og hentinger være mer preget av stress, tidspress og slitne foreldre:) Med 7,5t arbeidsdag som de fleste foreldre har + reisevei så blir "arbeidsdagen" til disse små fort mer enn en vanlig arbeidsdag. Noe som er meget slitsomt i starten når en skal bli trygg i nye omgivelser og kjent med mange nye mennesker og rutiner. Det er mye inntrykk i starten. I tillegg er det mange små som blir syke ganske fort med mange nye bakterier og da har dere også mulighet til å lettere se an barnet og ta en dag hjemme før det hangler skikkelig istedenfor å dra på jobb med dårlig samvittighet, eller måtte ha dårlig samvittighet til arbeidsgiver og stress da en kun har såvidt kommet tilbake på jobb før det er sykt barn:) Kan også uten at barnet er sykt ha f.eks fri en dag i uken i starten også for å få litt fin tid med pappaen + "hente" seg litt inn igjen før det er full fart i barnehagen et par dager til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2014 #3 Del Skrevet 24. september 2014 Tusentusen hjertelig takk for godt svar!!! Anonymous poster hash: 96aac...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2014 #4 Del Skrevet 2. oktober 2014 Jeg trodde ikke det var lov til å ha barnet i bhg så lenge foreldrene har permisjon..? Anonymous poster hash: 51822...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #5 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hi her... Snakket med NAV. De legger seg ikke oppi om barnet begynner i barnehage mens man har permisjon. Dette blir først et problem dersom man søker kontantstøtte mens man har permisjon. Anonymous poster hash: 96aac...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #6 Del Skrevet 3. oktober 2014 Det betyr vel at barnet begynner ekstremt tidlig i barnehage, noe som ikke anbefales. Anonymous poster hash: 71f1e...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 3. oktober 2014 #7 Del Skrevet 3. oktober 2014 (endret) Ikke nødvendigvis. Kommer helt an på hvordan de har løst permisjonen det. Hvis en har full permisjonstid + putter inn ferien sin begge to så er barnet godt over 1år ved oppstart. Noe de fleste barn er i dag. Alderen på de minste barna i barnehage har faktisk steget de siste 10-20 årene. (Ikke uvanlig å ha 7-8mnd barn før mens nå er de færreste under 1år ved oppstart). Er bare at andelen barn i barnehage har steget sammenlignet med 20år så derfor er de minste mer synlig og rapporter og forskning mye mer fremme. Jeg vil heller anbefale å starte når ungen er 11mnd og gi det 4 dagers uker og 4timers dager og være lett og raskt tilgjengelig i 2mnd enn å vente til det er 1år og 1mnd gammel og da få 3korte dager (tilvendingsdager) for så at det skal ha 5dagers uker med 9 timers dager. Men barn er forskjellige, foreldre er forskjellige og barnehager forskjellige så finnes ingen fasit. Jeg snakker bare utifra min erfaring som førskolelærer og 10års erfaring med tilvending i barnehage. Endret 3. oktober 2014 av Lilla-Turkis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2014 #8 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hi igjen... Mi vil være 1 år (eksakt på dagen) ved oppstart og få 8 uker av pappas permisjon med tilvenning. Etter det har en av oss eller begge ferie, så da blir det i alle fall 12 uker tilvenningstid. Dette forutsatt at vi får henne inn i barnehagen på det tidspunktet vi ønsker. Anonymous poster hash: 96aac...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
topplue Skrevet 6. oktober 2014 #9 Del Skrevet 6. oktober 2014 Det er selvfølgelig veldig individuelt hvor lang tid tilvenning hvert barn trenger, men 12 uker høres for meg unødvendig lenge ut. Da ville jeg heller prioritert flere uker med ren pappa-tid som jo er veldig verdifullt. Vi startet uka før hun fylte 1 år og da sov hun fortsatt to ganger slik at hun fikk 30-45 min på slutten av utetiden på formiddagen og så sov hun sammen med de andre igjen etter første måltid. Og etter det var det ikke så lenge til det var måltid igjen. Så hvis vi leverte kl.09 fikk hun en time ute før hun sov litt, så var det en liten samlingsstund inne før mat, så soving nesten frem til neste måltid. Så da var det ikke så aktuelt å hente før 14.30-15 når de var ferdig med å spise. Hvis man har mulighet til å ta ut gradert permisjon kan man jo strekke den over en lengre periode og ha mulighet til å hente feks 15 i stedet for 16 eller 17 de første månedene. Selv hadde jeg fortsatt litt ammeperm i starten og fikk da hentet litt tidligere en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2014 #10 Del Skrevet 6. oktober 2014 Hi er igjen. Takk for innspill Topplue! godt mulig at 12 uker er unødvendig lenge. men tanker er å bare ha henne halvannen-to timer der en god stund. kanskje bare 3 ganger i uka eller no. vet ikke helt. har ikke fått snakket med barnehagen enda om hvordan man eventuelt kan gjøre det. men to timer er jo ikke noe stort tap for pappatiden tenker jeg... vi får se om vi kjører på med mindre tilvenningstid eller ikke. uansett så har vi nå søkt om plass sånn at vi har muligheten til å ha så lang tilvenningstid skulle d være nødvendig. jeg var helt håpløs da jeg var liten. likte ikke barnehagen, så endte opp med dagmamma. er vel sikkert d jeg er litt redd for. vil helst at hun skal få en 100% positiv opplevelse mtp barnehagen og ikke bli like asosial som jeg er Anonymous poster hash: 96aac...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå