Gå til innhold

Begynne med bleie igjen? - 3 år+

up&go

Anbefalte innlegg

I sommer sluttet 3åringen med bleie og det har gått ganske bra. Noen uhell har det vært, men det virker absolutt som han har skjønt det. Han har aldri hatt uhell om natten og sier ifra når han skal tisse. Problemet er at han ikke vil/får til å bæsje på do/potte. Løsningen ble, etter mye forstoppelse og småuhell, at vi tok på bleie etter lunsj. Det er da han vanligvis bæsjer. Dette for å få orden på magen igjen og bæsjerutinen på plass.

Jeg vet ikke om det er bleiene sin skyld eller viljen til sønnen min det går på, men nå er det masse uhell i barnehagen hver dag. Jeg bestemte meg, i frustrasjon, for at han fikk gå med bleie på i barnehagen en stund fremover, så finner han kanskje ut av det selv. Har gitt de ansatte beskjed om å følge han på do som vanlig. Da vi kom hjem fra barnehagen var bleien helt våt, og jeg spurte om han hadde vært på do i barnehagen. Nei, det hadde han ikke. Jeg tar av bleien og minner han gjentatte ganger på å gå på do. Plutselig kommer en våt gutt bort til meg og sier at han har tisset i sofaen. Phu, hva nå?

Jeg er helt rådvill! Skal vi bare ta på bleie igjen, og håpe på at han selv finner ut at han ikke vi ha det, og slutter med alle disse uhellene. Jeg vet jo at han kan, for han har jo vært tørr i ukesvis. Eller risikerer vi da å måtte starte fra null igjen?

Alternativt, fjerne bleiene helt, så han ikke blir forvirret, og håpe at både tiss og bæsj til slutt finner veien til do😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uhellene kan skyldes forstoppelse. Har dere fått bæsjerutinen på plass? Selv om det kommer litt bæsj hver dag, kan barnet være forstoppet.

Vi er i omtrent akkurat samme situasjon som dere (forstoppelse, uhell m.m) akkurat nå med vår treåing. Vi har valgt å ikke ta på bleier igjen, til tross for flere uhell hver dag. Vi har et godt samarbeid med barnehagen om dobesøk etter hvert måltid, og så jobber vi aktivt med å få skikk på magen hennes gjennom maten.

Sviskegrøt eller en pakke rosiner gjør typisk underverker, og ellers går det i grovt brød hver dag, og druer, plomme eller jordbær i matboksen + gjerne smoothie med jordbær (vi bruker fremdeles "babysmoothiene" som selges på butikken, men du kan jo lage selv også). Havrekli og linfrø er bra. Biola skal også være bra for magen, hvis han tåler melkeprodukter (det gjør ikke jenta vår, så vi har ikke prøvd det). 

Jeg blander også melkesyrebakterier (innholdet av Nycopro Treg mage-tabletter) i smøret på frokost-brødskiven hennes, disse kan brukes av både voksne og barn, og virker mageregulerende.

Hvis magen likevel stopper opp, må det sterkere krefter til f.eks Lactulose eller Movicol-regime - det er noe du bør snakke med fastlegen om i så fall.  

Jeg ville ha fjernet bleiene helt på dagtid og levd med at det skjer enkelte uhell. Har tror på at det har positiv effekt å vise at vi har tillit til at barnet er "stort nok" til å holde seg tørr, å innføre bleier igjen kan jo oppfattes som et nederlag. Og så kan det være lurt å gå tilbake til vanlige råd om bleieavvenning - hyppige dobesøk; alltid etter måltid, fine nye truser, belønningssystem i form av klistremerker etc.

Og ikke kjefte ved uhell (selv om jeg må selv innrømme at det holder hardt noen ganger, når hun tisser i buksen et halvt minutt etter at hun hardnakket har protestert mot å skulle gå på do...) Men det er litt avhengig av hvorfor det skjer uhell - er det fordi han er forstoppet, kan han jo ikke så mye for det, er det fordi han "ikke har tid" til å gå på do (ofte et problem hos oss), kan incentiver være aktuelt - vi har f.eks sagt noen dager at for at hun skal vise at hun er stor nok til å se film på ipad, på hun først gå på do.

Anonymous poster hash: e3159...3e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og innholdsrikt svar!

Dette er så vanskelig altså! Tror jeg blir sprø.

Riktig som du sier at mye skyldes forstoppelse. Det er gjerne etter flere dager uten bæsj at tisseuhellene også kommer. Men hvordan få han til å bæsje på do, han vil bare ikke! Han har aldri villet, har gjort det kanskje tre ganger siden vi sluttet i juli, og da har jeg omtrent båret han på do i det jeg ser at han begynner å presse (beklager detaljene). Vi har prøvd alt. Mye fiber, svisker, frukt og grønt, lindre i havregrøten etc. Også Lactulose. Jeg tror ikke det er forstoppelse i seg selv som er problemet her. Har også prøvd belønning og klistremerker etc.

Vil din lille frøken bæsje på do da, eller unngår hun det og holder seg?

Det sitter langt inne å ta på bleie igjen, men tenker at hvis han ikke vil, så kan jeg jo ikke presse mer. Er bare redd for at han da aldri vil slutte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Detta er kanskje skikkelig ekkelt, men jeg har alltid latt dattera mi få bli med meg inn på do, selv om jeg bæsjer, og jeg har fortalt hva jeg gjør (i håp om at det skal bli naturlig for henne at det er noe man gjør på do). Når hu begynte med potte/do så hendte det at vi rett og slett gikk på do sammen, jeg på do og hu på potta. Vet ikke om det er i grenseland jeg, men sånn klarte vi iallefall å fjærne all frykt for å bæsje på potte og do, for mamma er jo selve forbildet. Og jeg vet ikke om det er litt sent å innføre med 3-åringen din nå heller, men jeg nevner det iallefall så får dere prøve dere frem med som funker for dere. Jeg hadde uansett prøvd å holde meg borte fra bleia. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som da min eldste jente sluttet med bleie da hun var 3 år, hun bæsjet  ikke på 3 uker og jeg prøvde alt, så plutselig kom bare bæsjen av seg selv, akkurat som hun måtte bli komfortabel med doen og det og trykke kan være rart når de er vant med at den bare kommer i bleien.

Jeg vet og om en annen gutt som hadde bæsje vegring han måtte på sykehus og få avføringsmiddel for bæsjen hadde tørket ut og satt som en propp i tarmen, så er du bekymret så kontakt legen og få kyndig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...