Gå til innhold

Jordskokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagens nye ting. Fant artige jordskokker på butikken, men hva skal jeg bruke de til? Kan jeg ha de i grønnsakssuppe? Eller er det jordskokkpuré som gjelder? (det er det google helt klart anbefaler i alle fall)

Blir grønnsakssuppe til middag i dag, men litt engstelig for å ødelegge en 10-liters gryte med mat fordi jeg hiver oppi masse jordskokk. 

Er det forresten noen grense for hvor mye jordskokk man bør spise? Da jeg var på butikken var det ei som fortalte om hvordan farmen-deltagerne i fjor hadde blitt så dårlige fordi de hadde spist for mye jordskokk. Så da må man jo spørre...

Innser på slutten av innlegget her at jeg kanskje burde ha lest meg mer opp på jordskokk før jeg gikk til innkjøp. Men men. Impulsiviteten lenge leve! 

Fortsetter under...

Skrevet

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/142648909-to-anbefalinger-i-desember/#entry142661906

Det var alt jeg klarte å hoste opp, spør søkesjefen blomstre om mer! Vi har hatt mang en konversasjon om skokkene her på kaféen he he he

Da har vi fått en kvalitet på plass i alle fall! :D Det bør jo passe bra med resten av suppa og. Skal undersøke litt til, eller så må jeg bare rett og slett prøve meg. Nærmer seg middagstid snart! Spennende :) 

Skrevet

Spent på om det var jordskokken som gjorde det, men hele grønnsakssuppa hadde en mindre fin ettersmak av såpe (!), eller snarere noe såpeaktig. Kan hende det var meg med mine gravidhormoner som reagerte veldig på det, men jeg måtte pøse på med urter av ymse slag, soyasaus (mmm!) og fungi-saus for å få dempet det. Grøss, var redd jeg hadde ødelagt hele suppen, men heldigvis ble den spiselig og høstet til og med skryt. 

Neste gang holder jeg meg til én, kanskje to stykker... Fem var tydeligvis for mye :P

Skrevet

Jordskokker er fantastisk. Enten som suppe alene, fløtegratinerte, ovnsstekte eller sammen med andre rotgrønnsaker.

Den skal ikke ha en såpesmak, men en lett søtlig nøttesmak 😄

Den kan bli litt søt alene, men er supergod sammen med sellerirot. Jeg lager ofte grateng av jordskokk, sellerirot og løk.

Og ja, noen kan reagere på mengder av den med å få luft i magen 😉

Annonse

Skrevet

Det hørtes mye bedre ut :) :) Prøve den for seg selv neste gang. Gratengen hørtes også rågod ut! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...