Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2014 #26 Skrevet 23. september 2014 Alle barn i norske barnehager blir kartlagt, det finnes skjemaer som ped fyller ut, og observasjoner som blir gjort gjøres ikke av ufaglærte assistenter på 19 år men av førskolelærer, ped2 eller ped1!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #27 Skrevet 23. september 2014 En barnehage er en pedagogisk virksomhet. Det skal foregå lek, læring og utvikling. Et av de viktigste hjelpemidlene man har når det gjelder å fremme læring, er observasjon, nettopp fordi man skal unngå "synsing". Det observeres i barnehager hele tiden. Både interaksjoner i barnegruppene som helhet, bruken av det fysiske miljøet, man observerer kollegaer som et ledd i kollegaveiledning, og det observeres rundt enkeltbarn. Det kan gjøres systematisk, eller uformelt. Det er noe av det første man lærer om i utdanningen, og det er et arbeidsverktøy. Om man ikke vil at barnet skal observeres, så bør det ikke gå i barnehage - eller skole, for den saks skyld. Der observeres det minst like mye! Det er ganske vanlig å ikke involvere foreldrene på et tidlig tidspunkt, rett og slett fordi at da har man ikke noe særlig å si. Mange foreldre ville nok ha reagert om man kom og sa "vi ønsker å observere Truls en periode fordi vi synes at han virker rastløs og urolig". Det er bedre for de aller fleste om man tar det opp når man faktisk har noe konkret å komme med: "Vi har observert Truls i to uker nå, og vi ser at han svært sjelden er i en lek, eller på et sted mer enn 2 minutter. Han fyker fra de ene til det andre, og han kommer i konflikt med andre barn 8 -12 ganger om dagen fordi han bryter inn i en lek for så å løpe fra den igjen. Vi ser at det er slitsomt for han og vi ønsker å prøve å hjelpe han. Hvordan opplever dere han hjemme eller sammen med venner?" Jeg skjønner at du som mor reagerer. Det er ubehagelig, og noe man helst ikke vil høre. Jeg har møtt reaksjonen din før, og for meg, og det er mulig at jeg tar feil, så fokuserer du nå heller på å "ta" barnehagen på noe fordi det er lettere å forholde seg til enn å kjenne på om det er mulig at de har rett, og at det er noe barnet ditt trenger ekstra hjelp til. Bare husk at dette egentlig ikke handler om hvem av de voksne som har rett, eller hvorvidt de kan observere uten ditt samtykke. Det handler om et barn, ditt, som kanskje trenger noe ekstra. Det er der fokus bør være. Anonymous poster hash: 8f43c...80c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #28 Skrevet 23. september 2014 Hjelpe meg, jeg er da ikke noen vrang forelder. Og hvorvidt mistanken er grunnløs eller ikke har da ingenting med saken å gjøre? Skal ikke vi som foreldre ha informasjon i forkant av en slik type observasjon? Om vi motsetter oss,så får vi diskutere det og finne løsninger. Jeg er selv lærer. jeg foretar aldri slike observasjoner som pedagog, mulig barnehagelærere har bedre kompetanse på denslags, hva vet vel jeg om det. Men om noe skal undersøkes/testes, så er det først en samtale med hjemmet og eleven. Jeg føler det nå problematisk å stole på bhg, og andre foreldre reagerer også på dette når jeg diskuterer saken med dem. Hva min reaksjon på dette måtte være er irrelevant. HVA sier loven? Det er det interessante, ikke intensjonen eller hva som helst annet. I rammeplanen står det: Med samarbeid menes regelmessig kontakt der informasjon og begrunnelser utveksles. Spørsmål knyttet til barnets trivsel og utvikling og barnehagens pedagogiske virksomhet skal drøftes. Samarbeidet skal gi mulighet til å bygge en nødvendig, gjensidig forståelse for de dilemmaer som kan oppstå når hensynet til et enkelt barn må ses i forhold til barnegruppen. Personalet må arbeide for å finne balanse mellom respekt for foreldrenes prioriteringer og å ivareta barns rettigheter og grunnleggende fellesverdier som barnehagen er forpliktet på.Faller virkelig ikke en slik sak under dette punktet? Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #29 Skrevet 23. september 2014 Jeg skjønner deg kjempegodt. Jeg hadde følt det på akkurat samme måte. Skal det gjøres spesielle observasjoner med vårt barn er det selvfølgelig vel og bra. MEN vi dom foreldre skal selvfølgelig ha beskjed i forkant, under og etter. Alt annet er helt hårreisende. Anonymous poster hash: 0b486...088
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #30 Skrevet 23. september 2014 Det er nok ikke mot loven, da bhg. kan observere barnet når det går i bhg, systematisk eller ikke. Men er enig i at dette er veldig klønete gjort av bhg. Hvis de mistenker noe, burde de absolutt snakket med dere først. Som sjefen min pleier å si "informerte foreldre, er fornøyde foreldre". At de nevner ADHD som mulig diagnose er på grensen til uprofesjonelt synes jeg. De kan si at de har sett at barnet har problemer med konsentrasjonen for eksempel, som sikkert er det de ser. Dette kan komme av mange ting, og de har ikke anledning til å sette diagnoser. Vil anbefale deg å spille på lag ift en henvisning til PPT, da de fungerer om veiledere både for foreldre, men også til bhg. Om bhg ikke opptrer profesjonelt videre, vil PPT kunne si noe om dette. De kan også gjøre egne observasjoner og på bakgrunn av disse anbefale en henvisning til BUP, eller ikke. Ofte går PPT bhg litt i sømmene og kan si mye om hva DE bør gjøre bedre, for at barnet skal ha det best mulig i bhg. Så få dem på banen og bruk dem aktivt selv også. Lykke til. Anonymous poster hash: 3acb3...9bf
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #31 Skrevet 23. september 2014 Alle barn i norske barnehager blir kartlagt, det finnes skjemaer som ped fyller ut, og observasjoner som blir gjort gjøres ikke av ufaglærte assistenter på 19 år men av førskolelærer, ped2 eller ped1! Det er mange assistenter som hjelper til med observasjoner i forhold til foreldresamtaler. Hos oss fyller de ut observasjonsskjemaer på egenhånd. Hvorfor skal de ikke kunne det, det finnes veldig mange dyktige assistenter som vet veldig mye om barn og barns utvikling. På et sånt skjema skal man jo bare skrive det man ser, ikke det man tror, føler eller synes. Jeg er superglad for mine dyktige medarbeidere som er en veldig god hjelp i forberedelsene til foreldresamtaler. Anonymous poster hash: 700d1...e46
Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2014 #32 Skrevet 23. september 2014 Alle barn i norske barnehager blir kartlagt, det finnes skjemaer som ped fyller ut, og observasjoner som blir gjort gjøres ikke av ufaglærte assistenter på 19 år men av førskolelærer, ped2 eller ped1! Det er mange assistenter som hjelper til med observasjoner i forhold til foreldresamtaler.Hos oss fyller de ut observasjonsskjemaer på egenhånd. Hvorfor skal de ikke kunne det, det finnes veldig mange dyktige assistenter som vet veldig mye om barn og barns utvikling. På et sånt skjema skal man jo bare skrive det man ser, ikke det man tror, føler eller synes. Jeg er superglad for mine dyktige medarbeidere som er en veldig god hjelp i forberedelsene til foreldresamtaler. Anonymous poster hash: 700d1...e46 Fantastisk av deg og bruke assistenter som hjelp til observasjon, mitt svar var egentlig til en anonym over her som skrev at hennes barn aldeles ikke skulle observeres og kartlegges av en ung jente på 19 år uten kvalifikasjoner, da skrev jeg at mye av kartleggingen leges/føres av kvalifisert personell.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #33 Skrevet 23. september 2014 Alle barn i norske barnehager blir kartlagt, det finnes skjemaer som ped fyller ut, og observasjoner som blir gjort gjøres ikke av ufaglærte assistenter på 19 år men av førskolelærer, ped2 eller ped1!Det er mange assistenter som hjelper til med observasjoner i forhold til foreldresamtaler.Hos oss fyller de ut observasjonsskjemaer på egenhånd. Hvorfor skal de ikke kunne det, det finnes veldig mange dyktige assistenter som vet veldig mye om barn og barns utvikling. På et sånt skjema skal man jo bare skrive det man ser, ikke det man tror, føler eller synes. Jeg er superglad for mine dyktige medarbeidere som er en veldig god hjelp i forberedelsene til foreldresamtaler. Anonymous poster hash: 700d1...e46 Fantastisk av deg og bruke assistenter som hjelp til observasjon, mitt svar var egentlig til en anonym over her som skrev at hennes barn aldeles ikke skulle observeres og kartlegges av en ung jente på 19 år uten kvalifikasjoner, da skrev jeg at mye av kartleggingen leges/føres av kvalifisert personell. Du skrev at det finnes skjemaer som ped fyller ut, og observasjoner som blir gjort gjøres ikke av ufaglærte assistenter på 19 år men av førskolelærer, ped2 eller ped1! Det er da jeg sier at i mange barnehager brukes assistenter til å observere. Det jeg mener er at du ikke kan si at all observasjon gjøres av pedagogisk personale Anonymous poster hash: 700d1...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå