Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Vi fikk vite at barnehagen hadde gjort en pedagogisk observasjon av vårt barn, med mistanke om ADHD. Den var gjort systematisk over flere uker, og resultatet ble presentert for oss nå. Vi ante ikke at dette var gjort! Vi vet heller ikke om personalet har kompetanse på dette området. Kan de virkelig gjøre det? De fant ingenting, men ønsket sterkt å henvise til PPT uansett. Vi er ikke mot utredning hos PPT, vi tror vel ikke helt på denne ADHD-teorien, men for all del, vi er med. Men vi reagerer veldig på at en slik observasjon er gjort helt uten vår viten! Og det er da vi spør, er dette virkelig lov? Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Jeg synes uansett det er rart at de ikke har involvert dere foreldre. Anonymous poster hash: bdff5...10f
Blondzilla Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Barnehagen observerer jo barna hele tiden. Det er selvfølgelig lov. Dersom en instans ute fra skal komme å observere må dere få beskjed først.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Barnehagen observerer jo barna hele tiden. Det er selvfølgelig lov. Dersom en instans ute fra skal komme å observere må dere få beskjed først. Ja, en generell observasjon i barnehagen er jo naturlig. Det jeg reagerer på her er at de har en hypotese, de observerer systematisk med skjemaer og full obs på et barn - uten at vi får beskjed! Jeg får det ikke til å stemme at det er lov. Jeg føler meg jo fullstendig degradert som mor! Og er det noen lovhjemmel/forskrift som regulerer dette siden du uttaler deg så bastant? Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 bare husk å ikke bli henvist til PPT, men BUP. veldig stor forskjell, men jeg synes det er rart barnehagen kommer med noen som helst utalelse om hva de tror det er for de har INGEN kunskap om å utale seg om dette Anonymous poster hash: d7317...91c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Nei, men så er det slik at bhg får en liste av BUPA eller PPT og får beskjed av DE om å observere barnet ut fra listen over en tidsperiode før PPT eller BUPA overtar da..... Anonymous poster hash: f4ecc...3fe
Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 Nå har bhg observert barnet ditt over tid og funnet ut at en henvendelse videre er og anbefale, ser ikke hvorfor du skal bli så sint, du fikk jo vite det for de tok kontakt med ppt eller bup, de ser barnet hver dag og ser det i helt annen setting enn det du gjør, vær glad for at noen plukker det opp om det er noe med ditt barn som burde utredes!, det er nok av barn som sliter pga av diagnoser som ikke noen har sett.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Barnehagen har kompetanse til å vurdere at de mistenker at barn ikke følger forventet utvikling/oppførsel. De har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men de har absolutt kompetanse til å mistenke at noe er galt. Jeg tenker de burde involvert dere før de satt i gang med målrettet kartlegging, men hva hvis kartleggingen hadde ført frem til at mistanken var fullstendig uberettiget, da hadde de informert dere helt uten grunn, og kanskje skapt unødvendig uro hos dere. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #10 Skrevet 23. september 2014 Barnehagen observerer jo barna hele tiden. Det er selvfølgelig lov. Dersom en instans ute fra skal komme å observere må dere få beskjed først. Ja, en generell observasjon i barnehagen er jo naturlig. Det jeg reagerer på her er at de har en hypotese, de observerer systematisk med skjemaer og full obs på et barn - uten at vi får beskjed! Jeg får det ikke til å stemme at det er lov. Jeg føler meg jo fullstendig degradert som mor! Og er det noen lovhjemmel/forskrift som regulerer dette siden du uttaler deg så bastant? Anonymous poster hash: 2a27f...2be Degradert som mor? Hvorfor i all verden føler du det? Barnehagen har observert barnet ditt, det betyr at barnet ditt får oppfølging og blir sett. Se positivt på det! Anonymous poster hash: 4d55c...1b1
runag Skrevet 23. september 2014 #11 Skrevet 23. september 2014 Lov eller ikke lov skal jeg ikke uttale meg om. Jeg skjønner godt at du som forelder ønsker å bli involvert i slike viktige spørsmål. Det er dårlig praksis av barnehagen å ikke ta det opp med dere. Det er dere som har foreldreansvaret, og det brukes jo så mange fine ord om samarbeid mellom hjem og barnehage. Så jeg skjønner godt at du føler deg tilsidesatt og dårlig behandlet. Når det er sagt, er jeg sikker på at det som har skjedd er gjort i beste mening, og jeg ville prøvd å legge skuffelsen over barnehagens tilnærming til side, hvis jeg var deg. Fremtidig samarbeid til guttens beste innebærer nok at det er best å svelge dette og forsøke å bidra til best mulig tillit og kommunikasjon fremover. Jeg er for øvrig litt skeptisk til diagnosen ADHD når det gjelder såpass små barn. Det er normalt for smågutter å være urolige og fysisk aktive, og konsentrasjonsvansker er det ikke nødvendigvis så lett å oppdage tidlig. ADHD er en diagnose som er blitt uproporsjonalt utbredt i senere år. Selv om det er riktig og viktig for en del barn å få diagnosen, bør den ikke misbrukes på problemer som kan håndteres på annen måte. Det er derfor best om dere og barnehagen jobber for å unngå at gutten opplever at han er annerledes eller at noe er galt med ham. Noen ganger handler det ikke om ADHD, men om barn som trenger fastere rammer, eller har større behov for fysisk aktivitet og utforskning enn det de får dekket. Mer fysisk aktivitet har en tendens til å gjøre de fleste barn roligere. Når det er sagt, ville jeg samarbeidet om utredning. PPT består for det meste av fornuftige folk som ikke setter diagnoser i hytt og vær, og de har mye mer kompetanse enn barnehagen. Da får dere avklart om det faktisk er noe her, eller om det bare er barnehagen som overreagerer. Uansett bør utredningen skje på en måte som ikke oppleves problematisk eller stigmatiserende for barnet. Forsøk å gjøre det til noe hverdagslig.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #12 Skrevet 23. september 2014 Barnehagen observerer jo barna hele tiden. Det er selvfølgelig lov. Dersom en instans ute fra skal komme å observere må dere få beskjed først. Ja, en generell observasjon i barnehagen er jo naturlig. Det jeg reagerer på her er at de har en hypotese, de observerer systematisk med skjemaer og full obs på et barn - uten at vi får beskjed! Jeg får det ikke til å stemme at det er lov. Jeg føler meg jo fullstendig degradert som mor! Og er det noen lovhjemmel/forskrift som regulerer dette siden du uttaler deg så bastant? Anonymous poster hash: 2a27f...2be Men altså, det er en del av jobben til en førskolelærer,å observere barna. Om det er systematisk med skjema eller ei. Les i barnehagevedtektene så finner du ut av det.. Er du ikke glad for at de gjør dette for barnet ditt da? Anonymous poster hash: 165a4...def
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #13 Skrevet 23. september 2014 Dette er det dekning for i rammeplan for barnehager. De har nok gjort det for å bli sikrere i sin vurdering av at han trenger hjelp. Det eneste jeg reagerer på er at de sier at de mistenker en spesfikk diagnose, det bør de være forsiktige med. Om de har gått over streken avhenger helt av hvordan de har formulert seg. Anonymous poster hash: e45dd...0aa
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #14 Skrevet 23. september 2014 Istedenfor å ergre dere over barnehagen, burde dere JUBLE for at barnet blir vurdert! Det er nok noe ved oppførselen/utviklingen til barnet deres som gjør at barnehagen fant dette nødvendig. Og dere fikk jo info, når barnehagen nå ønsker å koble inn PPT! Anonymous poster hash: c577f...9a9
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #15 Skrevet 23. september 2014 Dette er det dekning for i rammeplan for barnehager. De har nok gjort det for å bli sikrere i sin vurdering av at han trenger hjelp. Det eneste jeg reagerer på er at de sier at de mistenker en spesfikk diagnose, det bør de være forsiktige med. Om de har gått over streken avhenger helt av hvordan de har formulert seg. Anonymous poster hash: e45dd...0aa Nå måtte jeg trekke på smilebånet, hvorfor skal bhg passe seg for og mistenke en spesifikk diagnose nåe de ser barnet hverdag? mens andre slanger om seg med diagnoser bare etter og ha lest enten her inne typ " hva er galt med barnet mitt? " eller om de har sett ett barn med total melt down på butikk, da har barnet enten ADHD, asbergers eller Tourettes, ADD you name it. Anonymous poster hash: bb061...bd4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #16 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Barnehagen har kompetanse til å vurdere at de mistenker at barn ikke følger forventet utvikling/oppførsel. De har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men de har absolutt kompetanse til å mistenke at noe er galt. Jeg tenker de burde involvert dere før de satt i gang med målrettet kartlegging, men hva hvis kartleggingen hadde ført frem til at mistanken var fullstendig uberettiget, da hadde de informert dere helt uten grunn, og kanskje skapt unødvendig uro hos dere. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0 vel, det er snakk om VÅRT barn. Om noen mistenker at det er "noe" med VÅRT barn, så foretrekker jeg å få vite om det før det iverksettes noen som helst observasjon av det! Jeg er glad for at barnet er sett, men jeg vil altså vite om slike ting i forkant. Barnehagen ante ikke om dette var hjemlet i lov eller ikke, de hadde bare gjort det, med en hypotese i bunnen. I seg selv ganske spesielt spør du meg. Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #17 Skrevet 23. september 2014 Istedenfor å ergre dere over barnehagen, burde dere JUBLE for at barnet blir vurdert! Det er nok noe ved oppførselen/utviklingen til barnet deres som gjør at barnehagen fant dette nødvendig. Og dere fikk jo info, når barnehagen nå ønsker å koble inn PPT! Anonymous poster hash: c577f...9a9 Jeg vil jo gjerne vite om det på forhånd. Tenk om vi kunne ha samtalt om de problemene de ser at barnet har? Det er ikke nevnt i forkant til OSS? Eller er det sånn at man frasier seg foreldreansvaret det øyeblikket man entrer porten i bhg? Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2014 #18 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Barnehagen har kompetanse til å vurdere at de mistenker at barn ikke følger forventet utvikling/oppførsel. De har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men de har absolutt kompetanse til å mistenke at noe er galt. Jeg tenker de burde involvert dere før de satt i gang med målrettet kartlegging, men hva hvis kartleggingen hadde ført frem til at mistanken var fullstendig uberettiget, da hadde de informert dere helt uten grunn, og kanskje skapt unødvendig uro hos dere. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0 vel, det er snakk om VÅRT barn. Om noen mistenker at det er "noe" med VÅRT barn, så foretrekker jeg å få vite om det før det iverksettes noen som helst observasjon av det! Jeg er glad for at barnet er sett, men jeg vil altså vite om slike ting i forkant. Barnehagen ante ikke om dette var hjemlet i lov eller ikke, de hadde bare gjort det, med en hypotese i bunnen. I seg selv ganske spesielt spør du meg. Anonymous poster hash: 2a27f...2be Høres ut som du er sint for at bhg har oppdaget at det kan være noe med ditt barn, du kan jo nekte de videre oppfølging og la barnet bytte bhg om det er så grusomt at bhg oppdaget noe som kanskje trenger oppfølging, men ikke kom om noen år og syte og klage på at barnet ditt er vanskelig på skolen, klarer ikke sitte stille osv.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #19 Skrevet 23. september 2014 Dette er det dekning for i rammeplan for barnehager. De har nok gjort det for å bli sikrere i sin vurdering av at han trenger hjelp. Det eneste jeg reagerer på er at de sier at de mistenker en spesfikk diagnose, det bør de være forsiktige med. Om de har gått over streken avhenger helt av hvordan de har formulert seg. Anonymous poster hash: e45dd...0aa Hvor i rammeplanen står dette? Finner det ikke:/ Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #20 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Barnehagen har kompetanse til å vurdere at de mistenker at barn ikke følger forventet utvikling/oppførsel. De har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men de har absolutt kompetanse til å mistenke at noe er galt. Jeg tenker de burde involvert dere før de satt i gang med målrettet kartlegging, men hva hvis kartleggingen hadde ført frem til at mistanken var fullstendig uberettiget, da hadde de informert dere helt uten grunn, og kanskje skapt unødvendig uro hos dere. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0 vel, det er snakk om VÅRT barn. Om noen mistenker at det er "noe" med VÅRT barn, så foretrekker jeg å få vite om det før det iverksettes noen som helst observasjon av det! Jeg er glad for at barnet er sett, men jeg vil altså vite om slike ting i forkant. Barnehagen ante ikke om dette var hjemlet i lov eller ikke, de hadde bare gjort det, med en hypotese i bunnen. I seg selv ganske spesielt spør du meg. Anonymous poster hash: 2a27f...2be Høres ut som du er sint for at bhg har oppdaget at det kan være noe med ditt barn, du kan jo nekte de videre oppfølging og la barnet bytte bhg om det er så grusomt at bhg oppdaget noe som kanskje trenger oppfølging, men ikke kom om noen år og syte og klage på at barnet ditt er vanskelig på skolen, klarer ikke sitte stille osv. Det er ikke det jeg er sint på, jeg vil bare vite om det på forhånd :-) Forøvrig er det vanskelig å bytte barnehage når det ikke finnes flere her vi bor. Anonymous poster hash: 2a27f...2be
Mamma_til_2 Skrevet 23. september 2014 #21 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Barnehagen har kompetanse til å vurdere at de mistenker at barn ikke følger forventet utvikling/oppførsel. De har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men de har absolutt kompetanse til å mistenke at noe er galt. Jeg tenker de burde involvert dere før de satt i gang med målrettet kartlegging, men hva hvis kartleggingen hadde ført frem til at mistanken var fullstendig uberettiget, da hadde de informert dere helt uten grunn, og kanskje skapt unødvendig uro hos dere. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0 vel, det er snakk om VÅRT barn. Om noen mistenker at det er "noe" med VÅRT barn, så foretrekker jeg å få vite om det før det iverksettes noen som helst observasjon av det! Jeg er glad for at barnet er sett, men jeg vil altså vite om slike ting i forkant. Barnehagen ante ikke om dette var hjemlet i lov eller ikke, de hadde bare gjort det, med en hypotese i bunnen. I seg selv ganske spesielt spør du meg. Anonymous poster hash: 2a27f...2be Høres ut som du er sint for at bhg har oppdaget at det kan være noe med ditt barn, du kan jo nekte de videre oppfølging og la barnet bytte bhg om det er så grusomt at bhg oppdaget noe som kanskje trenger oppfølging, men ikke kom om noen år og syte og klage på at barnet ditt er vanskelig på skolen, klarer ikke sitte stille osv. Det er ikke det jeg er sint på, jeg vil bare vite om det på forhånd :-) Forøvrig er det vanskelig å bytte barnehage når det ikke finnes flere her vi bor. Anonymous poster hash: 2a27f...2be Men alle barnehager følger med på barna heletiden og enkelte barn ses litt ekstra, de trenger ikke si noe til foreldrene da dette ikke skrives ned noen formell plass for de eventuelt snakker med foreldrene og dere blir enige om og sende en henvendelse videre. Du kan jo som sakt nekte.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #22 Skrevet 23. september 2014 Jeg synes de burde snakket med deg først, men ja, de har selvsagt lov til å observere ditt barn ekstra. Dersom de vil koble inn PPT må dere informeres. Bortsett fra at jeg synes det er pussig at de ikke har sagt noe til dere før nå, så er det jo flott at de observerer og tar dette på alvor. Jo tidligere noe oppdages, jo tidligere kan det settes inn hjelp. Selv om pedagogene i barnehagen ikke kan sette noen diagnoser, så vil de gjerne se trekkene på noe tydelig likevel. Jeg er selv lærer og har flere ganger opplevd å gå inn som timevikar i ukjente klasser og etterpå spurt kollegaen jeg var vikar for om xx har den eller den diagnosen. Jeg har alltid rett, ikke fordi jeg er kvalifisert til å stille diagnoser, men fordi jeg er så erfaren (også fordi jeg selv har et diagnosebarn) at jeg umiddelbart ser trekkene og gjenkjenner dem. Selv på kun en time i mange tilfeller. Uansett kan ikke barnehagen sette noen diagnose, og det kan heller ikke PPT. Jeg ville lyttet til dem og vurdert det de sier nøye. Dessverre er det mange foreldre som ikke klarer å ta til seg at barnet deres kan ha noe ekstra å stri meg og derfor stiller seg i veien for at barnet kan bli utredet og få rett på ekstra hjelp og tilrettelegging. Anonymous poster hash: fc8cb...b76
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #23 Skrevet 23. september 2014 Dette hadde jeg slått hardt ned på. De har ikke kompetansen til å vurdere dette eller trekke konklusjoner. Anonymous poster hash: dfb47...4e2 Barnehagen har kompetanse til å vurdere at de mistenker at barn ikke følger forventet utvikling/oppførsel. De har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men de har absolutt kompetanse til å mistenke at noe er galt. Jeg tenker de burde involvert dere før de satt i gang med målrettet kartlegging, men hva hvis kartleggingen hadde ført frem til at mistanken var fullstendig uberettiget, da hadde de informert dere helt uten grunn, og kanskje skapt unødvendig uro hos dere. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0 vel, det er snakk om VÅRT barn. Om noen mistenker at det er "noe" med VÅRT barn, så foretrekker jeg å få vite om det før det iverksettes noen som helst observasjon av det! Jeg er glad for at barnet er sett, men jeg vil altså vite om slike ting i forkant. Barnehagen ante ikke om dette var hjemlet i lov eller ikke, de hadde bare gjort det, med en hypotese i bunnen. I seg selv ganske spesielt spør du meg. Anonymous poster hash: 2a27f...2be Det gir jo ingen mening. Da må du vel nesten være tilstede i barnehagen hele dagen. De ansatte skal observere barna. Mye av barns adferd er innenfor normalen så lenge det skjer sporadisk, utenfor normalen hvis det skjer ofte. Hvis et barn tømmer melkeglasset sitt på gulvet en gang er det ingen sak, skal de ansatte da spørre deg om det er ok at de legger merke til om det skjer igjen? Hvis et barn tisser i buksen etter bleieslutt en gang er det ingen sak, skjer det hver gang bør noe bli gjort med situasjonen. Hvis et barn biter et annet barn en gang er det sannsynligvis ingen sak, biter de andre barn hver dag er det et problem. Og så videre. Anonymous poster hash: bc5e1...bb0
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #24 Skrevet 23. september 2014 Forstår deg kjempe godt! Hadde smelt i bordet så det holdt. Selvsagt er det en almenn observasjon av alle barn, men idet det settes inn målrettet kartlegging må foreldrene informeres. Barnehagetanter har ikke kompetanse til å kommunisere en mulig diagnose. I tillegg ville jeg i en slik forsamtale krevd å få vite hvem som skal observere. Barnehager har ofte ufaglærte assistenter. Greit nok at en pedagog har ansvaret, men ikke flate om Lise på 19 skal ha noe som helst med dette å gjøre. Det er faktisk ikke slik at barnehagen har foreldreansvaret, selvom en del som jobber der later til å tro det! Nå kommer jeg til å bli halshugd her inne, men det er fordi det er mange som jobber i barnehage her og går rett i forsvar. Men dette er min mening og den har jeg rett til å ha. Anonymous poster hash: 20423...0e6
Anonym bruker Skrevet 23. september 2014 #25 Skrevet 23. september 2014 Forstår deg kjempe godt! Hadde smelt i bordet så det holdt. Selvsagt er det en almenn observasjon av alle barn, men idet det settes inn målrettet kartlegging må foreldrene informeres. Barnehagetanter har ikke kompetanse til å kommunisere en mulig diagnose. I tillegg ville jeg i en slik forsamtale krevd å få vite hvem som skal observere. Barnehager har ofte ufaglærte assistenter. Greit nok at en pedagog har ansvaret, men ikke flate om Lise på 19 skal ha noe som helst med dette å gjøre. Det er faktisk ikke slik at barnehagen har foreldreansvaret, selvom en del som jobber der later til å tro det! Nå kommer jeg til å bli halshugd her inne, men det er fordi det er mange som jobber i barnehage her og går rett i forsvar. Men dette er min mening og den har jeg rett til å ha. Anonymous poster hash: 20423...0e6 Virkelig... barnehagetanter? Jeg trodde den gjengse DB-er hadde lært seg at dette ikke en er tittet En barnehagelærer har både rett til og kompetanse nok til å foreta en observasjon. Det er spesielt å ikke informere foreldrene i forkant, men det kan også være fordi de ikke ønsket å uroe foreldrene dersom hypotesen deres skulle vise seg å være totalt grunnløs. De kan også ha valgt å ikke si noe tidligere dersom de har opplevd HI som en vrang forelder (sier ikke at det trenger å være tilfelle i det hele tatt) og derfor ville ha noe skikkelig å vise til når de presenterer mistanken. Man trenger jo ikke alltid å tro det verste å gå rett i forsvar og strupen på andre. Ellers kan det godt være at assistent Lise på 19 år har observert og sett mange flere barn enn mamma Kristin på 35 år og derfor er mye mer kvalifisert til å se likhetstrekk enn henne. Uansett er det verken assistent Lise eller barnehagelæreren som skal stille noen som helst form for diagnose, men ped.lederen kan informere de foresatte om at de er bekymret og om hvorfor de er bekymret. Anonymous poster hash: fc8cb...b76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå