Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #26 Skrevet 22. september 2014 Jeg har 3 tantebarn, ingen av dem sier tante eller onkel til meg eller mannen min. De sier onkel/tante til min bror og hans samboer som han møttes da barna var 7-10 år På mor siden til barna sier de også tante/onkel til alle, også samboere som har kommet til etter at barna har blitt ganske store. Jeg synes det er veldig sårt å være den eneste de ikke kaller tante. Jeg gjorde det da de var små, men foreldrene gjorde det aldri av en eller annen grunn og da sluttet ungene med det også Anonymous poster hash: da978...8ec
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #27 Skrevet 22. september 2014 Hehe, jeg er visst helt motsatt, skvatt skikkelig da min x-samboers (nylig blitt x) søster kalte meg tante i en eller annen sammenheng. Vi sees svært sjelden, og har egentlig ikke tenkt over at jeg skulle være tante til hennes barn (selv om jeg vet jeg vel teknisk sett er det). Barna ble født før jeg kom inn i bildet. Hva brorens unger kaller meg vet jeg egentlig ikke, ikke sett dem så ofte heller. Nå ble jeg plutselig uskikker på om det forventes gaver ved div. anledninger fremover fra meg? De er styrer ikke veldig med gaver, det tas litt ettersom man sees, og så sendes det julegaver. Vi har alltid ordnet gaver hver for oss til våre "egne" til jul osv, hendte vi slengte på hverandres navn. Satser på at de dropper det, har allerede for mange på gavelista i min egen familie (som begynner å bli veldig stor, mange barn). Pokker, vi har jo et felles barn som sikkert får gave, og mitt særkullsbarn har også alltid fått, men hvis han ordner tilbake holdet det kanskje? Nå høres jeg sikkert utrolig kjip ut, men har ingen egne tantebarn, så det er ikke en rolle jeg har tenkt så mye over. Anonymous poster hash: 0cf62...1ff
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #28 Skrevet 22. september 2014 Jeg har 3 tantebarn, ingen av dem sier tante eller onkel til meg eller mannen min. De sier onkel/tante til min bror og hans samboer som han møttes da barna var 7-10 år På mor siden til barna sier de også tante/onkel til alle, også samboere som har kommet til etter at barna har blitt ganske store. Jeg synes det er veldig sårt å være den eneste de ikke kaller tante. Jeg gjorde det da de var små, men foreldrene gjorde det aldri av en eller annen grunn og da sluttet ungene med det også Anonymous poster hash: da978...8ec Da skjønner du kanskje hva jeg snakker om.. heldigvis blir mannen min kalt onkel og da. Hi Anonymous poster hash: ee0a7...108
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #29 Skrevet 22. september 2014 Jeg skjønner at du syns det er sårt at du er den eneste som ikke blir kalt tante. Du føler deg kanskje litt tilsidesatt og ikke like mye verdt som de andre som har tittelen? Eldste barnet er 4år? Omtal deg selv som "tante Lise" og spør om ikke foreldrene til dine nieser/nevøer også kan kalle deg "tante Lise" når de snakker om deg. Det er jo hva de bruker i dagligtalen som barna vil plukke opp. Anonymous poster hash: 97338...967
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #30 Skrevet 22. september 2014 Jeg skjønner deg veldig godt så lenge dere hadde vært sammen så lenge da deres nevøer/nieser ble født. Selv har jeg to onkler som jeg ikke kaller onkel. Dette fordi jeg var i skolealder da de ble sammen med mine tanter. I starten var det naturlig å bare si navn, og når de etterhvert flyttet sammen, giftet seg og fikk egne barn, så var det så innlært å bare si navnet at det ikke føltes naturlig å si onkel xxx. På tross av dette er jeg jo like glade i disse onklene som i de eldre tantene som er gift med mors brødre og som jeg sier tante xxx til. Er det noe din mann kan ta opp med sine søsken? Hvis ikke så ville jeg bare begynt å bruke tante xxx i enhver situasjon hvor det er naturlig. Og be din mann om det samme. Skriv det på alle kort, omtale deg som tante osv. Anonymous poster hash: 0e6d5...5a5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #31 Skrevet 22. september 2014 Jeg ser ikke helt problemstillingen. Jeg og mannen har vært gift i 14 år. Broren har 4 barn i alder 20-14. Ingen kaller meg tante. Søsteren min var 13 år når min første ble født. De er nå 8 og 10 år. Min søster kalles ikke ved tante navn, hun er nå 23. Anonymous poster hash: d5405...ee6
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #32 Skrevet 22. september 2014 ..og bror til mannen, som er mor til de fire, skilte seg for to år siden og bror til mannen har fått ny kjæreste uten barn. Ingen av disse to damene blir kalt tante av mine barn. Anonymous poster hash: d5405...ee6
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #33 Skrevet 22. september 2014 Jeg har en niese på mannens side, hun sier onkel eller farbror til mannen min men ikke tante til meg,og jeg har vært i livet hennes fra hun var baby, hun er 6 år nå! Men årsaken til dette (ifølge familie ) er at niesen vår er svensk og i Sverige så brukes ikke tante i den grad vi er vant til her i Norge! Jeg syntes egentlig det går helt greit, tenker ikke noe særlig over det!Anonymous poster hash: c2966...b57 Er det ikke moster og farbror i Sverige? Anonymous poster hash: 24c17...6ec trodde jeg også, men moster er visst tante til far/mor,en slags filletante. Det var noe greier der! Anonymous poster hash: c2966...b57 Moster er mors søster, faster er fars søster, morbror er mors bror og farbror er fars bror. Altså er moster/faster tante og farbror/morbror onkel (i blodsbånd) Anonymous poster hash: c86cd...b24
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #34 Skrevet 22. september 2014 Jeg synes det er rart du reagerer så veldig på dette. Folk har forskjellige syn på dette og det var kanskje naturlig for dem å kun bruke navnet ditt. Jeg er oppvokst med å kun si navn på alle mine onkler og noen av min tanter. Mannen er vokst opp med å si tante og onkel til alle. Vi kaller mine søsken for tante/onkel mens vi kun sier tante til mannens søster og ikke onkel til hennes mann. Har bare blitt sånn. tillegg har han et langt navn som gjør det tungvint å slenge på onkel forran. Jeg blir kalt tante av mannens nieser og jeg synes fortsatt at det kjennes litt unaturlig da de var store da jeg møtte mannen. Men for dem er det helt naturlig. Ikke ta det så tungt! Anonymous poster hash: df24f...7c3
Honningmelon Skrevet 22. september 2014 #35 Skrevet 22. september 2014 Jeg har flere onkler og filletanter. Har alltid kalt dem ved navn og aldri kalt de for onkel og tante. Mine søskenbarn har heller aldri kalt mine foreldre for onkel og tante.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2014 #36 Skrevet 22. september 2014 Men hvorfor er det unaturlig å kalle meg tante når samboeren til min manns søster er onkel? De er ikke gift, møttes bare et år før meg og mannen, men de er 10 år gamlere enn oss. Alle søsken og samboere/ektefeller på både min side og min manns side har alle tittelen tante og onkel, uansett alder, untatt jeg... så ja, det er sårt at det er kun jeg som ikke er "inn i familien" selv om jeg er det. Forventer ikke at alle skal forstå at det er sårt, de som er oppi det selv skjønner hva jeg mener. Man føler jo at man ikke er godtatt i familien og/eller at de ikke liker meg:/ Hi Anonymous poster hash: ee0a7...108
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå