Gå til innhold

jeg blir ikke kalt tante:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har vært sammen i snart 10 år og er nå gift. Han har 4 onkelunger, men ingen av dem sier tante til meg.. søsteren til mannen har en samboer og han blir kalt onkel. De er ikke gift.

Synes det er sårt at han får være onkel, men jeg ikke "får" være tante:(

jeg og mannen var 16 da vi ble sammen, så mulig søsknene til mannen ikke trodde det ville vare.. er alikevell utrolig sårt for min del:(

Anonymous poster hash: ee0a7...108

Skrevet

Jeg og mannen har vært sammen i snart 10 år og er nå gift. Han har 4 onkelunger, men ingen av dem sier tante til meg.. søsteren til mannen har en samboer og han blir kalt onkel. De er ikke gift.

Synes det er sårt at han får være onkel, men jeg ikke "får" være tante:(

jeg og mannen var 16 da vi ble sammen, så mulig søsknene til mannen ikke trodde det ville vare.. er alikevell utrolig sårt for min del:(

Æsj ja det er jo kjempesårt!! Har du tatt opp dette med mannen din??

Anonymous poster hash: e7d19...f7f

Skrevet

Kan hende de syns du var så ung når dere ble sammen at det ble "unaturlig" å kalle deg for tante når du bare var 16 år gammel? Og så har det bare blitt litt unaturlig å slenge det på etterhvert som du ble voksen? Jeg vet ikke jeg altså men det er vel det første jeg tenker...

Skrevet

Ja, jeg har tatt det opp med mannen, men ingen av oss ønsker å ta det opp videre. Jeg ønsker ikke å "påtvinge" foreldrene at de skal lalle meg tante, så god kontakt har vi ikke med eme broren hans..

Ja, kan jo være fordi at vi var unge den gang, men vi hadde tross alt vært sammen i 6 år da første onkelungen ble født:/ hi

Skrevet

Ja, jeg har tatt det opp med mannen, men ingen av oss ønsker å ta det opp videre. Jeg ønsker ikke å "påtvinge" foreldrene at de skal lalle meg tante, så god kontakt har vi ikke med eme broren hans..

Ja, kan jo være fordi at vi var unge den gang, men vi hadde tross alt vært sammen i 6 år da første onkelungen ble født:/ hi

Ja det var rart da! Hadde faktisk tatt det opp med dem jeg, og hvert fall omtalt meg selv som tante ("nå skal tante Siri hjelpe deg"), skrevet bursdagskort/julekort med hilsen tante Siri og onkel Lars osv.

Skrevet

Samme her, jeg og mannen har vært sammen i 10 år, men barna til hans søsken kaller meg ved navn.

Anonymous poster hash: 80237...3ed

Skrevet

Ene tanta mi gifta seg når jeg var 16 år, og frem til da så hadde jeg jo kalt samboeren hennes kun ved fornavn. Og det føltes skikkelig feil og litt flaut å plutselig skulle legge på onkel etter giftemålet når jeg allerede hadde kalt ham for David i mange år.

Skrevet

Jeg hadde skjønt det om barna var langt oppi skolealder, men gamleste er knappe 4 åå...

Hi

Skrevet

Nesten samme her barna til mine søsken kaller ikke min mann for onkel og vi har 14år sammen. Tror det bare blir slikt i enkelte familier.

Jeg har en tante som det ikke kunne falle meg inn og kalle tante!

Skrevet

Svogeren min og hans søsken kaller faktisk egne foreldre ved fornavn, enkelte familier er litt merkelige sånn! Men rart at du ikke kalles tante når han samboeren kalles onkel..

Skrevet

Veldig spesielt .. Noen av mine tantebarn var 10,9,8 og nedover ( vi har 14 herlige nevøer og nieser)

da jeg traff mannen, men de har kalt meg tante i hvertfall i 9 år. Vi har vært sammen i 11 år.

Jeg har bare 2 tantebarn på min side, men er jo like fullt tante og like glad i alle sammen.

Nå venter vi på nr 15 ,som kommer i disse dager

Skrevet

Bruker du og mannen din tantebenevnelsen aktivt?

Skriver dere "fra tante og onkel" på gaver eller "fra Per og Eva"?

Sier du ting som ""Vil du sitte på fanget til tante", "nå skal dere overnatte hos tante" osv i det daglige?

Ofte er det hvordan orene blir brukt i det daglige som avgjør hva du blir kalt.

Anonymous poster hash: 8feb9...684
Skrevet

Jeg har alltid omtalt mine onkler og tanter som f eks tante Kari og onkel Tor, men aldri vært naturlig å si det til dem. Da bare med navn :D

Min bror har jeg alltid omtalt som onkel, men 10 åringen sier alltid bare navnet hans til ham. Gutten elsker broren min noe vanvittig :)

Har aldri fått tilbakemelding på at noen er såre.

Anonymous poster hash: 67c23...b48

Skrevet

Jeg synes det blir så unaturlig å omtale meg selv som tante når foreldrene ikke gjør det, men mannen min sier tante om meg når han snakker til barna. Problemet da er at de ser etter søsteren til mannen, istede for å gå til meg. Skriver onkel å tante+ navnet på barna våre når det er snakk om kort og pakker, men det hjelper ikke.

Nei, skal ikke påtvinge meg selv den tittelen, er bare meg det går utover.

Hi

Skrevet

Buhu!

Anonymous poster hash: c6bc0...829

Skrevet

Det viktigste er uansett hvilket forhold du har til barna, ikke hva du kalles.

Anonymous poster hash: 8feb9...684
Skrevet

Det er ikke bare du som har det slik. På mannen min sin side er jeg ikke tante til noen selv om det er 5, nå halvvoksene bar der.

På min side blir jeg svært sjelden titulert med tante forran navnet mitt. Ikke bare tante....for det er forbeholdt min svigerinnes søster. Og mannen min hører aldri onkel eller navnet.

Ja det er spesielle familie forhold på begge sider. Vi har prøvd å gjøre så godt gi kan....men vi er visst ikke en dritt.

Vi har ett barn, der kom ingen av søskenbarna fra min side. Camingtur ble prioriter isteden. I fjor var det noe annet som ble prioritert. Gaven...var noen fargestifter fra Rema 1000 til ca 25,- kr.....

Her gir vi søsknene så å si så likt som mulig....det har variert fra år til år men det er dreid seg om minst 500 til 1000 kr.

Selv var vi ufrivillig barnløs i flere år, vi fikk aldr ha barna på overnatting eller ta de med på noe. Kun tante og onkel telte. Ikke engang foreldrene mine telte, helt til vi fikk barn og etter 1 leveåret, så ble foreldrene mine endringt for å få komme på overnattingsbesøk....

Men søskenbarna treffes kun hos besteforeldrene eller i voksenselskapet til søskenbarna.

På min manns side er det kun en voksen fetter som bor i utlandet som synes det er stas med vårt barn. Derfor prøver vi å pleiekontakten der så mye vi kan.

Anonymous poster hash: 018d6...e89

Skrevet

Jeg har en niese på mannens side, hun sier onkel eller farbror til mannen min men ikke tante til meg,og jeg har vært i livet hennes fra hun var baby, hun er 6 år nå! Men årsaken til dette (ifølge familie ) er at niesen vår er svensk og i Sverige så brukes ikke tante i den grad vi er vant til her i Norge! Jeg syntes egentlig det går helt greit, tenker ikke noe særlig over det!

Anonymous poster hash: c2966...b57

Skrevet

Jeg har en niese på mannens side, hun sier onkel eller farbror til mannen min men ikke tante til meg,og jeg har vært i livet hennes fra hun var baby, hun er 6 år nå! Men årsaken til dette (ifølge familie ) er at niesen vår er svensk og i Sverige så brukes ikke tante i den grad vi er vant til her i Norge! Jeg syntes egentlig det går helt greit, tenker ikke noe særlig over det!

Er det ikke moster og farbror i Sverige?

Anonymous poster hash: 24c17...6ec

Skrevet

Jeg har 9 onkler og tanter tilsammen. Jeg ga én onkel et kallenavn da jeg var lita, og han har da blitt hetendes "onkel x". Jeg har aldri kalt noen av de andre tantene eller onklene mine for annet enn navnet deres.

Eneste gangene jeg bruker det er hvis jeg snakker om dem til noen som ikke kjenner meg godt nok til å vite at det er tante eller onkel jeg snakker om hvis jeg bare sier et navn.

Alle mine andre søskenbarn har alltid sagt tante og onkel til dem.

Av og til bare blir det slik uten at det ligger noe personlig i det. Jeg ville ikke tatt det personlig.

Anonymous poster hash: 24635...879
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. Betyr det mer å bli kalt tante/onkel enn at disse barna faktisk er glad i dere?

Jeg har mange tanter og onkler, men altid kalt de ved navn. Samme gjør barna mine til min søster. Vi er en sammensveiset familie, men hva vi kaller hverandre betyr ingenting.

Vi er glad i hverandre og det måles ikke ved å bli kalt tante!

Anonymous poster hash: 18257...f72

Skrevet

Blodsbånd varer, forhold gjør det ikke.

Anonymous poster hash: d19e7...33d
Skrevet

Buhu!Anonymous poster hash: c6bc0...829

*trøste*

Anonymous poster hash: f57eb...d6b

Skrevet

Jeg har en niese på mannens side, hun sier onkel eller farbror til mannen min men ikke tante til meg,og jeg har vært i livet hennes fra hun var baby, hun er 6 år nå! Men årsaken til dette (ifølge familie ) er at niesen vår er svensk og i Sverige så brukes ikke tante i den grad vi er vant til her i Norge! Jeg syntes egentlig det går helt greit, tenker ikke noe særlig over det!Anonymous poster hash: c2966...b57

Er det ikke moster og farbror i Sverige? Anonymous poster hash: 24c17...6ec
trodde jeg også, men moster er visst tante til far/mor,en slags filletante. Det var noe greier der!

Skrevet

Dere skriver at jeg ikke skal ta det personlig og det gjør jeg egentlig ikke, men dere skjønner sikkert at når alle andre blir kalt onkel og tante foruten meg er det litt sårt. Samme med dere som ikke kaller noen tante/onkel, at de ikke har sagt noe på det: der er det vel alle eller ingen, ikke alle utenom en?

Jeg har som sagt et godt forhold til barna, men føler meg som "nabokjærringa" istede for som ei i familien. Iallefall når alle de andre heter tante "gunn" og onkel "ole", mens jeg bestandig "hun" eller "katrine"...

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...