Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 Ja det gjelder meg. Ca en gang i Mnd (og ca to uker av gangen) har jeg store store mandler, og potte forkjøla og en smerte i halsen som gjør at jeg nesten ikke orker å få i meg noe. Dette kommer hele tiden. Jeg er oppvokst med "det går over" så går lite til lege . I sommer var det på sitt avsolutt verste . Aldri opplevd lignende, første uken droppet jeg lege, tenkte det gikk over(halsen ble større og større ). Detetter vR det to uker ferie for legen , og gadd jo ikke dra til legevakt Pga en hals, men tok mot og dro nå i september da det blusset opp igjen. Hun kunne se at det hadde vært en streptokokk betennelse. Man kjenner fortsatt mandlene på utsiden av halsen, men ikke på innsiden. Fikk antibiotika for å fjerne rester av betennelse osv . 1 uke siden avsluttet antibiotika så får jeg f*** vondt i Halsen igjen. Alle krefter forsvant, Halsen blir verre for hver time og føler det hovner opp igjen. Jeg kan jo ikke leve slik ?!? Anonymous poster hash: 54325...dc4
Optatium Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Jeg hadde det slik og fikk fjernet mandlene for fem år siden. Har ikke angret en dag! Men sørg for å gå til lege og få dokumentert betennelser, hver gang! Så til slutt vil han måtte henvise deg.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Takk, da får jeg bli flinkere til å dea til legen, for jeg har jo bitt tenna sammen og kommet meg igjennom det, men når jeg til og med får en ny runde RETT etter en a. Kur så kan man jo begynne å lure . Nå er ikke mandlene særlig hovne ( på innsiden) men de er jo alltid vonde og hovne fra utsiden (syns det er litt rart men ok...) hvor går liksom terskelen for å ringe legen så ofte ? Det er som sagt hver Mnd , men akkurat nå er hovedproblemet sår hals, men det kan jo eskalere Anonymous poster hash: 54325...dc4
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 Jeg var også slik som deg HI. Helt fra barndommen av. For 2 år siden ble jeg så syk så jeg ble rekvirert rett på sykehus for å prøve å skjære opp for å tømme mandlene. Var så tett i halsen at ingenting gikk ned og jeg klarte nesten ikke å prate. Dette var mislykket og jeg fikk fjernet mandlene dagen etter. Ikke en eneste halsbetennelse har jeg hatt siden. Jeg har rett og slett fått ett nytt liv :-) Og legen som fjernet mandlene sa at dette skulle jeg ha gjort for mange år siden. Som om jeg ikke har prøvd. Har gått til lege ofte når jeg har vært syk og i tillegg vært hos spesialist. Dette uten at de har villet fjernt. Reis til lege hver gang du har vondt i halsen. Ja, det høres kanskje dumt ut. Men da får de se at dette er noe du virkelig sliter med og får mandlene fjernet. Anonymous poster hash: d23f9...025
Optatium Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Jeg ringte hver gang jeg fikk hvite flekker på mandlene og det ble vanskelig å svelge, ofte var dette kombinert med feber. Du trenger ikke ta imot antibiotika hver gang, jeg gjorde ikke det da jeg ikke syns om så stor bruk av antibiotika. Husk at honning er bakteriedrepende og er gull verdt for vond hals. Av og til trenger du bare å ringe legen og komme inn og måle crp, min lege sluttet iallefall å ta meg imot til slutt :-P
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 Men det har hendt et par ganger ( som sist) at jeg har kjempe sår hals , ikke hovne mandler inni halsen, men de er konstant vonde og hovne på utsiden (?) og crp har ligget normalt .... Og ja legen så jeg var kjempe rød i halsen, men tydelig at antibiotika ikke hjalp heller ( sliter med å ta antibiotika også så er ikke så lurt ). Men inni hodet mitt sier d at jeg burde iallfall vente til det er LITT verre enn en sår hals, for halsen min er mere sår og vond enn den er brA!! Anonymous poster hash: 54325...dc4
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Jeg var som deg før. Til slutt gikk det så langt at jeg fikk store byller i halsen som de måtte skjære opp med kun lokalbedøvelse. Fikk kjevelås og måtte legges inn på akutten. Lå med intravenøs antibiotika en uke, tror du ikke byllene kom tilbake. Ble operert samme dag og spiste brødskiver dagen etter Så du kan tenke deg hvor ille det var når brød sklei rett ned. Vil absolutt anbefale deg å få legen til å henvise deg. Det er lang ventetid på mandeloperasjoner (hvertfall her jeg bor, sønnen skal operere), så vil absolutt anbefale deg å operere. Ikke vent så lenge som jeg gjorde. Å skjære og tømme de byllene er det verste jeg har gjort! Har ikke vært syk etter operasjon og det er straks 10 år siden. Lykke til Anonymous poster hash: 6ccf5...aa0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Mitt beste tips er å få mandlene fjernet. Bestill deg legetime og fortell at du ikke klarer mer av dette. Ta til tårene om nødvendig. Be legen ordne med henvisning for å få de fjernet. Jeg opererte mandlene for et år siden etter å ha slitt i nesten 40 år. Jeg har fått et nytt liv. Anonymous poster hash: b5a7b...a5b
FrkKværner Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 (endret) Jeg fjernet mandlene for 4år siden. Hadde hørt at det skulle være forferdelig å få de fjernet i voksen alder så jeg prøvde å overbevise meg selv på 6 året på rad at det ville bli bedre. Feil. Hadde store mandler konstant, betennelser hele tiden, tålte ikke trekk, kald luft osv osv uten å bli skikkelig dårlig. Forsto tilslutt at det ikke ble bedre å det plaget meg veldig. Oppsøkte til slutt legen. Husker jeg ble attraksjon på sykehuset , fastlegen hadde beskrevet mandlene mine som "ekstremt store". Uansett , fikk de fjernet å har så vidt vært syk etterpå. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke fjernet de tidligere. Det var som en god halsbetennelse i dagene etter mandlene var fjernet, men det var jeg jo vant til. Spiste vanlig mat samme dag som operasjonen, sår hals var jo vanlig. Mitt råd er, oppsøker lege å få de vekk så raskt som mulig. Du vil uke angre. For oss som er/var plaget er det som å få et nytt liv etterpå uten vondter, plager og hyppig sykdom. Du aner faktisk ikke hvor mye fokus og tid disse mandlene har kostet deg, før de er borte å man kan leve normalt 😊 Endret 21. september 2014 av FrkKværner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå