Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 Jeg begynte som lærling i år på en dementavdeling. Fikk turnusen min for et par uker siden hvor det står at jeg skal jobbe alle dagene i julen + kveld på julaften Ble helt på gråten da jeg så dette. I tillegg er det jobbehelg også den uken... Jeg må vel være max uheldig. Har 3 barn og har aldeles ikke lyst til å være borte fra de hele julen (begynte på denne utdannelsen sent). Jeg vet at det er slik yrket fungerer og at jeg selv har valgt det, men trodde ikke at man måtte jobbe HELE juleuken. Snakket med noen på jobben om dette, og de sa at det er mange som vil jobbe de røde dagene slik at de som er satt opp der kan skrive seg fra de dagene. Men nå jobber jeg 100% fast som lærling, hvordan fungerer det da? Går det an å ta ut noe ferie de dagene hvis det er nok folk som vil jobbe julen? Anonymous poster hash: f3b31...485
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 det var rart. Jeg er lærling, men jobber ikke turnus fordi kommunene ikke har råd til å betale tileggene. Du skal uansett ikke regnes med i bemanningen, så hvis du ikke får ta ferie i julen er arbeidsplassen din bare vanskelig. Anonymous poster hash: 5a960...631
Liv & Røre Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Når man jobber 100% må man regne med å jobbe mange røddager, selv i julen. Men de færreste jobber alle. Som regel prøver turnsansvarlig å fordele fridagene rettferdig. Feriedager får man som regel ikke ta ut på røddager, men man kan få f3 og f5 dager. Disse blir regnet ut i forhold til hvor mange røddager, inkludert søndager, du jobber innen en gitt periode. Ofte er det folk som gjerne vil jobbe ekstra på røddagene så det ordner seg gjerne med fri likevel
Mrs. Kaizer Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 Det synes jeg høres ganske urimelig ut. Er du sikker på at ikke arbeidsplassen har egen juleturnus som de lager en stund før jul? Dersom du har arbeidshelg i uke 52, har du vel en fridag før helgen? Som lærling skal du vel gå på "toppen" av de andre personalet og ikke erstatte noen, dette må du sjekke slik at de ikke utnytter deg. Tilby deg og jobbe kveldsvakt på nyttårsaften i stedenfor julaften. Siden du går på toppen, så bør det jo være det samme for sykehjemmet hvilken kveld du jobber. Det er hvertfall forskjellig praksis ift lærlinger rundt forbi, i min kommune får lærlingene fri alle røde dager. Selv når jeg var lærling for ørten år siden, måtte jeg arbeide halvparten av de røde dagene, men slapp unna aftenvakt jul og nyttår. Hvis du ikke slipper unna, så kan du glede deg til lønna kommer, 133% ekstra i lønn er ganske ok det altså
Anonym bruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Det synes jeg høres ganske urimelig ut. Er du sikker på at ikke arbeidsplassen har egen juleturnus som de lager en stund før jul? Dersom du har arbeidshelg i uke 52, har du vel en fridag før helgen? Som lærling skal du vel gå på "toppen" av de andre personalet og ikke erstatte noen, dette må du sjekke slik at de ikke utnytter deg. Tilby deg og jobbe kveldsvakt på nyttårsaften i stedenfor julaften. Siden du går på toppen, så bør det jo være det samme for sykehjemmet hvilken kveld du jobber. Det er hvertfall forskjellig praksis ift lærlinger rundt forbi, i min kommune får lærlingene fri alle røde dager. Selv når jeg var lærling for ørten år siden, måtte jeg arbeide halvparten av de røde dagene, men slapp unna aftenvakt jul og nyttår. Hvis du ikke slipper unna, så kan du glede deg til lønna kommer, 133% ekstra i lønn er ganske ok det altså Har praktiseres det helt motsatt. En del av det å være lærling er faktisk å "lære" å være i arbeidslivet. Det betyr at selv om man går på toppen av ordinær grunnbemanning så skal man følge den oppsatte turnusen sin. Som lærling kan man da altså ikke si at det er det samme for arbeidsgiver hvilke dager man jobber og at man således bør få fri når det passer lærlingen. En del av opplæringen på sykehjemmet er også å jobbe typiske ferie- og høytidsperioder hvis grunnbemanningen kan være noe lav og sykefraværet kan være høyt. Her har alle lærlinger sin turnus som skal følges. De får selvfølgelig sine fridager. Noen ganger kan man bytte vakter, men alt må godkjennes av leder. Man får sine gitte ferieturer, og man må søke om feriedager på lik linje med alle andre arbeidstakere. Som lærling skal man selvfølgelig ikke bli utnyttet.men kobber man 100% så er et normalt at man også må jobbe endel dager i jula. Er man heldig er et kanskje noen som vil bytte vakter. Anonymous poster hash: 65529...597
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå