Gå til innhold

Kan noen med erfaring fortelle meg litt om menskopp?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å teste ut menskopp og lurer på om noen har noen erfaringer å dele. Jeg lurer på hvor jeg kan bestille fra, hva jeg bør tenke på i forhold til type, hvordan man setter inn og tar ut - kort sagt alt man trenger å vite. Siden jeg har kobberspiral, blør jeg en del. Vil dette være forenelig med bruk av menskopp?

Anonymous poster hash: 008a8...62a

Fortsetter under...

Kjør på :) Kjøp en som er riktig størrelse i forhold til om du er over 30 eller født barn.

Det er med bruksanvisning, med god forklaring på hvordan du kan sette den inn og ta ut. Jeg kjøpte min på etikken i Trondheim.

Er mange plasser på nett du kan kjøpe.

Jeg tenkte å teste ut menskopp og lurer på om noen har noen erfaringer å dele. Jeg lurer på hvor jeg kan bestille fra, hva jeg bør tenke på i forhold til type, hvordan man setter inn og tar ut - kort sagt alt man trenger å vite. Siden jeg har kobberspiral, blør jeg en del. Vil dette være forenelig med bruk av menskopp?

Anonymous poster hash: 008a8...62a

Jeg må aller først si at jeg ikke vet noe om bruk av kopp når man har spiral. Jeg tror ikke det burde være et problem, kan ikke helt se hvordan den skulle kunne henge seg fast, men dette vet jeg altså ikke. 

Jeg har brukt kopp i tre-fire år, og jeg er superfornøyd. Vet med sikkerhet at jeg aldri går tilbake til tamponger igjen. Tamponger både lekker og gjør meg tørr på en gang, mens koppen overhodet ikke merkes. Har mindre soppinfeksjoner enn før også.

Jeg har både Mooncup og Ladycup, og jeg merker egentlig ingen forskjell på dem. Hvis du blør mye, kan det kanskje være lurt å se litt på størrelsen? De fleste kommer i minst to ulike størrelser, men vet ikke om det finnes noen ekstra store. 

Koppen settes inn ved å brette den på spesielle måter (se tips på youtube og prøv deg frem). Settes inn som en tampong, og så må den folde seg ut. Deretter vrir du koppen en gang helt rundt. Dette er viktig, det er for å oppnå vakum. Hvis man ikke gjør det, blir det lekkasje. Selv blør jeg ikke mer enn at det holder å tømme koppen morgen og kveld. Har bare opplevd et bpar ganger at den har blitt full, og da "bobler" det liksom. Det blir ikke voldsom lekkasje med en gang, så det er tid til å finne et toalett. Blir som en tampong som må skiftes. Når den skal tas ut er det lurt å dra koppen forsiktig til den er halvveis ute av skjeden, og så "vippe" den litt sidelengs ut. Hvis man napper den rett ut kan det jo bli søl. Jeg har klippet "stilken" på mine kopper, fordi de irriterte skjedeåpningen. Jeg synes ikke det er vanskeligere å bruke koppen uten den, jeg får lett tak nederst på koppen når den skal ut. 

Jeg vasker min kopp med intimsåpe morgen og kveld når den er i bruk, og skyller godt. Når mensen er over, vasker jeg den godt, tørker den og desinfiserer den ved å gni den med en bomullsdott vætet i medisinsk sprit. Lufttørkes og legges i tøyposen den kom i. 

Vet at dette er ekkelt for mange, men vil absolutt anbefale dem som er nysgjerrige å prøve!

Anonymous poster hash: 9524a...25d

Jeg har prøvd soft cup, dog kun som et fertilitets hjelpemiddel.

De er veldig greie å sette inn, litt tungvindte å få ut igjen, må grave litt inni der for å få tak, men det går.

Vet ikke hvordan en soft cup vil være for deg når du har spiral, med tanke på om den kanskje kan dra med seg spiralen via tråden når du tar den ut, siden den skal sitte helt oppe med livmormunnen.

Men der er jo noe som heter moon cup, som sitter lenger nede, og som tar litt større volum enn en soft cup gjør.

http://www.mooncup.co.uk/how-to-order/shop-online.html

Anonymous poster hash: 95482...fe6

Annonse

Jeg skyller min under bruk, og koker etter ferdig mens. Jeg kan ikke bruke såpe på min uten å få sopp.

Hva slags kopp har du? Da jeg bestilte min Mooncup sto det at den ikke kunne kokes.

Hvordan fungere det når du er på do?

Når jeg bruker tampong må jeg alltid fjerne den når jeg skal på do

Koppen sitter i skjeden, og verken bæsj eller tiss kommer derfra, så det er i alle fall ikke noe problem for meg. Men jeg har heller aldri tatt ut tampong for å gå på do.

Jeg skyller min under bruk, og koker etter ferdig mens. Jeg kan ikke bruke såpe på min uten å få sopp.

Hva slags kopp har du? Da jeg bestilte min Mooncup sto det at den ikke kunne kokes.

Husker ikke hva den heter, er ikke hjemme så jeg kan sjekke. Blir litt missfarget med tiden men det går bra. Kokes i noen min bare, for jeg kan ikke bruke noe form for såpe uten å få sopp.

Jeg må bare spørre dere som koker menskoppen etter bruk... Koker dere den i samme kjeler dere bruker til matlaging?? I så fall: Fysjameg!

Anonymous poster hash: 32814...395

Egentlig er det ikke noe uhygienisk ved det, ettersom koking steriliserer. Men enig i at tanken er ekkel. Selv koker jeg ikke koppen (fordi jeg trodde den kunne bli ødelagt av det), men hvis jeg finner ut at den tåler det kommer jeg til å kjøpe en billig, liten kjele som kun brukes til akkurat det formålet. 

Annonse

Jeg må bare spørre dere som koker menskoppen etter bruk... Koker dere den i samme kjeler dere bruker til matlaging?? I så fall: Fysjameg!

Anonymous poster hash: 32814...395

Så litt blod er ekkelt, men ikke feks kyllingfilet som er smekk full av æsj? Men ja, har egen.gryte. Har rent kjøkken og er et renslig menneske.

Jeg har meluna soft og er veldig fornøyd. De er mykere en luminette og mooncup, billigere enn mange andre merker og de har flere størrelser å velge mellom.

Her er en oversikt over størrelser på en mengde merker

http://menstrualcups.wordpress.com/2010/08/19/cup-size-comparison-charts/

Jeg pleier å skylle den med kokende vann fra vannkoker etter bruk.

Anonymous poster hash: 189bf...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...