Gå til innhold

HVorfor virker prednisolon så godt på smertene mine når jeg ikke har et snev av betennelse i kroppen?

Anbefalte innlegg

Altså, jeg har vondt overalt, kjennes ut som betennelse men det  er jo tydeligvis feil i og med at jeg har lav crp. Etter bare to dager med 20 mg (tror det er mg eller?) så merker jeg bedring. Både i fingre, lår armer og overalt.

Jeg har diagnosen fibromyalgi, men tror ikke noe på det selv. "Vet" at det er noe annet som er galt med meg.

Jeg tar en kur på 7 dager ca 3-4 ganger i året og det virkelr alltid godt, men etter en uke eller to er smertene tilbake.

Det er ikke snakk om at det er noe placeboeffekt altså.

Anonymous poster hash: a1bb2...75a

Fortsetter under...

Det er jo ikke bare crp som indikerer betennelse. Hvorfor tror du ikke på diagnosen? Det du beskrives passer jo på en prikk med fibro.

Det er jo ikke bare crp som indikerer betennelse. Hvorfor tror du ikke på diagnosen? Det du beskrives passer jo på en prikk med fibro.

Fordi da kan jeg likeså godt bare legge meg under dyna og dø..nekter å ha det sånn resten av lvet så jeg skal finne ut hva det er også skal jeg bli kvitt det!

Hva annet er det som indikerer betennelse da? jeg tok en haug med blodprøver, som jeg gjør annet hvert år eller noe sånt. Alle er like fine, ikke noe galt med meg. 

Det var det lille stikket i fingeren som hadde så lavt tall. Lå så lavt at de ikke kunne måle det noe lavere.

Det er jo noen som mener å ha løst gåten bak fibromyalgi nå, og at dette faktisk skyldes nettopp en betennelse. Kanskje ikke så rart at du føler deg bedre da?

Du kan jo lese litt selv:

http://www.nrk.no/livsstil/kan-ha-lost-gaten-bak-folkesykdom-1.10997925

Anonymous poster hash: 30559...a4c

CRP måler stort sett bakterie/virus-betennelse, og ikke "kroppsbetennelse". Skrev det i den andre tråden din og. Har du kroppsbetennelse vil du respondere på Prednisolon. Du har betennelse av typen senebetennelse og muskelbetennelse, ikke betennelse av typen infeksjon.

Infeksjon = betennelse med bakterier/virus

Inflammasjon = det som skjer med kroppen når den er skadet, feks at det hovner opp, blir rødt og vondt.

Betennelse = Et uttrykk man bruker for både infeksjon og inflammasjon. 

Hvis du vil måle "kroppsbetennelsen" kan SR (senkning) være bedre. Men, det trenger ikke slå ut på noe som helst.

Anonymous poster hash: ff477...0a5

Fibromyalgi er en sykdom innen reumatisme spekteret, og prednisolon er vanlig medisinering. Derfor virker det. Hadde du gått på medisiner fast, hadde du sannsynligvis ikke hatt så mye smerter og ubehag heller... Skjønner ikke hvorfor du ikke vil akseptere at du har en sykdom og få behandling slik at du kan leve et tilnærma normalt liv?

Anonymous poster hash: c195c...156

Annonse

Som anonym over her sier så er CRP en parameter for bakteriell infeksjon og ikke betennelse. Høy senkning indikerer betennelse i kroppen. Jeg har bechterew og har alltid forhøyet senkning men i gode perioder kan den være tilnærmet normal (men fortsatt litt forhøyet).

Har du sjekket denne? Kan du ikke gå på Prednisolon fast så lenge du ikke tar høye doser? Jeg bruker sprøyter for bechterewen men også Prednisolon i lange perioder.

Fibromyalgi er en sykdom innen reumatisme spekteret, og prednisolon er vanlig medisinering. Derfor virker det. Hadde du gått på medisiner fast, hadde du sannsynligvis ikke hatt så mye smerter og ubehag heller... Skjønner ikke hvorfor du ikke vil akseptere at du har en sykdom og få behandling slik at du kan leve et tilnærma normalt liv?

Anonymous poster hash: c195c...156

Jeg tar i mot all den behandlingen jeg kan få jeg..men ingenting virker, bortsett fra prednisolon som jeg får lov til å ta en kur av 3-4 ganger i året.

Har forsøkt alt av lykkepiller hvor jeg har blitt både zombie og feit men har like jævlig vondt..jeg bare bryr meg litt mindre om det, jeg går regelmessig til manuellterapi, varmtvannsttrening(da ligger jeg i fosterstilling to døgn etterpå, så kan vel ikke si at jeg gjør det regelmessig), og forsøker alt av alternativ medisin som skal ha en virkning på fibromyalgi. Jeg går i ullent terreng, jeg lytter til mindfullnes apper,jeg leser "the secret" jeg har forsøkt naprapat, fysio, akupunktur osv. Altså alt som godkjent medisin og alternativmedisin har å by på når det gjelder fibrmyalgi. Så hvordan du får det til å bli at jeg ikke tar i mot behandling vet jeg ikke, jeg tar  mot alt med åpne armer. Men det virker ikke på meg, jeg har like vondt uansett. Eneste som virker er opiater og da blir jeg ruset og avhengig, det vil jeg helt slippe da jeg har to barn som jeg vil være en god mor for.

CRP måler stort sett bakterie/virus-betennelse, og ikke "kroppsbetennelse". Skrev det i den andre tråden din og. Har du kroppsbetennelse vil du respondere på Prednisolon. Du har betennelse av typen senebetennelse og muskelbetennelse, ikke betennelse av typen infeksjon.

Infeksjon = betennelse med bakterier/virus

Inflammasjon = det som skjer med kroppen når den er skadet, feks at det hovner opp, blir rødt og vondt.

Betennelse = Et uttrykk man bruker for både infeksjon og inflammasjon. 

Hvis du vil måle "kroppsbetennelsen" kan SR (senkning) være bedre. Men, det trenger ikke slå ut på noe som helst.

Anonymous poster hash: ff477...0a5

Tusen takk, jeg så ikke det andre svaret ditt..sånn blir det når jeg velger å være anonym. Jeg ble klokere av svaret ditt. Takk

Jeg vet ikke hva du har prøvd og ikke prøvd, og ikke hva slags kosthold du har. Men det kan være en mulighet å prøve et sukker og glutenfritt kosthold. Sukker er "mat" for betennelser, og vet flere som har kuttet dette og fått en betydelig bedre kropp ifht betennelser.

Anonymous poster hash: b2dae...225

Legg om til et kosthold som reduserer betennelse i kroppen! Men du må være helt konsekvent, ellers er det nesten ingen vits i hvis du er så dårlig.

Som nr 10 skriver, kutt helt bort sukker. Reduser raske karbohydrater drastisk.

Spis fisk flere ganger i uken og ta omega3 ved siden av, ta daglig gurkemeie og få i deg ingefær - virker betennelsesdempende.

Anonymous poster hash: bb7ec...883

Var det du som lurte på dette med blodprøve i fingeren? Nå lurer jeg nesten på om det var SR de hadde tatt av deg? Den tas vel ved noen legekontorer. 

Anonymous poster hash: 8a7fa...aa4

Jeg har og fibromyalgisymptomer og blir tilnærmet symptomfri ved inntak av Prednisolon. Fastlegen har konkludert med at det mest sannsynligvis er problemer med binyrene. At jeg ikke produserer nok kortison selv. Dette gir veldig like symptomer som fibro. Søk på binyretretthet. Det er dessverre ikke en "anerkjent" eller godkjent diagnose sådan og da er det mange leger som ikke tenker i de baner. Folk kan tro og tenke det de vil for min del, jeg er bare glad jeg har blitt så mye bedre.

Min fastlege har satt meg på Prednisolon fast, jeg tar per i dag 7,5 mg som er det jeg trenger for å fungere i hverdagen. I perioder med mye stress og økt aktivitetsnivå/sykdom så må jeg øke dosen. Jeg håper å komme ned under 5mg pr dag i fremtiden, men nå er det for mye som skjer til at det er mulig. Jeg ble i MYE bedre form bare 30-40 min etter inntak av første kortisondose (startet på 20 mg i et par uker før vi trappet SAKTE nedover).

Jeg har fått et helt nytt liv med Prednisolon og har kastet krykkene som jeg før var avhengig av store deler av året. Jeg har også slitt mye med inflammasjoner i ankel, legger, hofte, skulder etc og disse har roet seg mye ned etter jeg begynte å ta kortison fast.

Annonse

De sier vel om alle typer revmatisme at 40% av pasientene har fine blodprøver, særlig tidlig i forløpet. Så at blodprøvene dine er fine betyr ikke at du ikke har revmatisme!

Har du vært hos en revmatolog og blitt skikkelig utredet der? Når du først har vært så uheldig å ha fått en revmatiske sykdom får du bare prøve å være glad for at du har fått en som ikke ødelegger og forkrøpler leddene dine, det er enda mer smertefullt og gjør det helt handikappet etterhvert. 

Hilsen ei som også har fibromyalgi.

Anonymous poster hash: 7da5e...baa

Var det du som lurte på dette med blodprøve i fingeren? Nå lurer jeg nesten på om det var SR de hadde tatt av deg? Den tas vel ved noen legekontorer. 

Anonymous poster hash: 8a7fa...aa4

Ja, det var meg. Nesten litt flaut at jeg ikke vet hvilken prøve som ble tatt, men jeg tok så veldig mange. Sikkert 6 regeageringsrør (?) med blod + det stikket da...Ble vel sjekket alt av vitaminer om mineraler osv.. SR, må googles for det vet jeg ikke hva er.

Jeg har og fibromyalgisymptomer og blir tilnærmet symptomfri ved inntak av Prednisolon. Fastlegen har konkludert med at det mest sannsynligvis er problemer med binyrene. At jeg ikke produserer nok kortison selv. Dette gir veldig like symptomer som fibro. Søk på binyretretthet. Det er dessverre ikke en "anerkjent" eller godkjent diagnose sådan og da er det mange leger som ikke tenker i de baner. Folk kan tro og tenke det de vil for min del, jeg er bare glad jeg har blitt så mye bedre.

Min fastlege har satt meg på Prednisolon fast, jeg tar per i dag 7,5 mg som er det jeg trenger for å fungere i hverdagen. I perioder med mye stress og økt aktivitetsnivå/sykdom så må jeg øke dosen. Jeg håper å komme ned under 5mg pr dag i fremtiden, men nå er det for mye som skjer til at det er mulig. Jeg ble i MYE bedre form bare 30-40 min etter inntak av første kortisondose (startet på 20 mg i et par uker før vi trappet SAKTE nedover).

Jeg har fått et helt nytt liv med Prednisolon og har kastet krykkene som jeg før var avhengig av store deler av året. Jeg har også slitt mye med inflammasjoner i ankel, legger, hofte, skulder etc og disse har roet seg mye ned etter jeg begynte å ta kortison fast.

Dette ver nyheter i mine ører (øyne), skal ta det opp meg legen ved neste avtale. Jeg blir også MYE bedre nesten med en gang jeg tar prednisolon. jeg tar en kur på 7 dager med 20 mg. For fire dager siden lå jeg  sofean og gråt pga smerter, i dag ser jeg for meg at jeg skal male trapp, vaske gulv og vinduer. Er i tillegg i godt humør (gjør det noe med humøret også tr, eller jeg er nok bare glad fordi jeg ikke har vondt). Tok min tredje pille i dag.

Er litt redd for "måneansikt"...merker du noe til det?

De sier vel om alle typer revmatisme at 40% av pasientene har fine blodprøver, særlig tidlig i forløpet. Så at blodprøvene dine er fine betyr ikke at du ikke har revmatisme!

Har du vært hos en revmatolog og blitt skikkelig utredet der? Når du først har vært så uheldig å ha fått en revmatiske sykdom får du bare prøve å være glad for at du har fått en som ikke ødelegger og forkrøpler leddene dine, det er enda mer smertefullt og gjør det helt handikappet etterhvert. 

Jeg har vært på Martine Hansen og blitt utredet der...følte vel egentlig ikke at jeg ble tatt så veldig på alvor. Fikk en resept på lykkepiller og en en anbefaling om å ta en lightning Process  kurs (jada, 15 000 kr har jeg råd til når som helst). Jo, og så fikk jeg et  "lykke til" og "bruk google".

Jeg har vært på Martine Hansen og blitt utredet der...følte vel egentlig ikke at jeg ble tatt så veldig på alvor. Fikk en resept på lykkepiller og en en anbefaling om å ta en lightning Process  kurs (jada, 15 000 kr har jeg råd til når som helst). Jo, og så fikk jeg et  "lykke til" og "bruk google".

Jeg ER glad for at jeg ikke har en sykdom som forkrløpler leddene mine altså, for all del..men jeg likevel ikke glad for å ha det jeg har. jeg skal bli frisk.

Dette var som å lese om meg...helt utrolig. hi

Dette ver nyheter i mine ører (øyne), skal ta det opp meg legen ved neste avtale. Jeg blir også MYE bedre nesten med en gang jeg tar prednisolon. jeg tar en kur på 7 dager med 20 mg. For fire dager siden lå jeg  sofean og gråt pga smerter, i dag ser jeg for meg at jeg skal male trapp, vaske gulv og vinduer. Er i tillegg i godt humør (gjør det noe med humøret også tr, eller jeg er nok bare glad fordi jeg ikke har vondt). Tok min tredje pille i dag.

Er litt redd for "måneansikt"...merker du noe til det?

Jeg har blitt litt rundere, men har bare gått på kortison siden mai og prøver å finne ut hvor mye må/kan ta, så venter og ser om det går seg til. Greia er jo at man kun skal tilføre kroppen den kortisonen den mangler (altså det kroppen skulle ha produsert selv), dermed får man ikke så mange av bivirkningene som dukker opp når man får det tilført ekstra. 

Men uansett for min del så er fordelene langt større en ulempene, så jeg kan leve med litt rundere ansikt når alle andre aspektene av livet mitt fungerer så utrolig mye bedre. Det føles helt fantastisk å faktisk orke ting. Greie å gå opp trappa på normal måte, ikke supertregt og med ett og ett trinn med hvilepause på toppen. Gå ut av bilen i en uanstrengt bevegelse, istedenfor å ta det trinnvis med å støtte meg her og der og med store smerter. Orke å ta vare på sønnen min de helgene jeg har han, å faktisk finne på noe, ikke bare sitte inne fordi jeg er for utmattet og sliter med smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...