Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #26 Skrevet 20. september 2014 Mannen min er fra Finnmark, og han mener alle sør for Trondheim er søringer og bor i "Oslo-området". Samtidig klager han over at vi søringer ser alt nord for Trondheim under ett. Anonymous poster hash: 3fb70...e73 Så en bergenser og en sunnmøring er som Oslofolk å regne? Hehe, nå blir noen grovt fornærmet Anonymous poster hash: ea7b4...bd7 Jepp, men tror kanskje han ser litt annerledes på det nå som han bor på Vestlandet selv, og opplever at det faktisk tar litt tid å komme seg til Oslo. Anonymous poster hash: 3fb70...e73
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #27 Skrevet 20. september 2014 Jeg spurte hva en søring var en gang. Og de sa det var de som pratet rent bokmål. Men det er kanskje individuelt hva en søring er. Anonymous poster hash: 2d46c...58c Det er ingen som snakker rent bokmål... Anonymous poster hash: 998f1...6d1
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. september 2014 #28 Skrevet 20. september 2014 Jeg har inntrykk av at mange nordlendinger misliker oss Bæringer/Osloværinger. Jeg har flyttet fra Oslo til Nord-Norge og har møtt mange som har bestemt seg for å mislike meg før de ble kjent med meg basert på hvor jeg er fra. Rekker alltid så langt i presentasjonen som til at jeg er fra Oslo og så er det en del som går sin vei. Sjarmerende. Hvorfor tar du med i presentasjonen din at du er fra Oslo da? Det er jo stort sett ganske uvesentlig hvor du er fra, det er mer interessant hvor du bor nå. Jeg er sørlending, men om du hadde flyttet hit, og tatt med i presentasjonen din at du var fra Oslo så hadde jeg tenkt at du trodde det var noe spesielt å skryte av. Endel oslofolk har en uvilje til å prøve å forstå dialekter fra andre deler av landet. De har også en oppfatning av at de selv ikke har en dialekt, men at de snakker bokmål.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #29 Skrevet 20. september 2014 Mennesker som misliker andre basert på hvor de kommer fra er generelt svært lite intelligente. Anonymous poster hash: ebdfb...c94
klishe89 Skrevet 20. september 2014 #30 Skrevet 20. september 2014 Jeg har inntrykk av at mange nordlendinger misliker oss Bæringer/Osloværinger. Jeg har flyttet fra Oslo til Nord-Norge og har møtt mange som har bestemt seg for å mislike meg før de ble kjent med meg basert på hvor jeg er fra. Rekker alltid så langt i presentasjonen som til at jeg er fra Oslo og så er det en del som går sin vei. Sjarmerende. Hvorfor tar du med i presentasjonen din at du er fra Oslo da? Det er jo stort sett ganske uvesentlig hvor du er fra, det er mer interessant hvor du bor nå. Jeg er sørlending, men om du hadde flyttet hit, og tatt med i presentasjonen din at du var fra Oslo så hadde jeg tenkt at du trodde det var noe spesielt å skryte av. Endel oslofolk har en uvilje til å prøve å forstå dialekter fra andre deler av landet. De har også en oppfatning av at de selv ikke har en dialekt, men at de snakker bokmål. Fordi folk spør hvor jeg er fra. Jeg går ikke bort til folk og sier "Hei, jeg er fra Oslo." Jeg prøver å unngå så langt det går og fortelle hvor jeg er fra, men de aller fleste spør når man har en helt annen dialekt. Har du aldri opplevd at folk spør deg hvor du er fra? Jeg spør til og med de som bor her i nord hvor de er fra, for ja, hører faktisk forskjellen på de ulike dialektene her oppe også. Jeg har ingen problemer med å forstå dialekt da jeg har slekt over store deler av Norge og derfor har vokst opp med familie med ulike dialekter. Jeg forstår selvfølgelig også selv at jeg snakker dialekt. Det er litt for påfallende at alle snakker med deg helt til du forteller hvor du er fra og så blir det stille. De som faktisk har snakket med meg videre etter det har alltid sagt "du er ikke sånn typisk Oslo-soss" og det sier sitt om hva de tenker om oss mener nå jeg.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. september 2014 #31 Skrevet 20. september 2014 Jeg har inntrykk av at mange nordlendinger misliker oss Bæringer/Osloværinger. Jeg har flyttet fra Oslo til Nord-Norge og har møtt mange som har bestemt seg for å mislike meg før de ble kjent med meg basert på hvor jeg er fra. Rekker alltid så langt i presentasjonen som til at jeg er fra Oslo og så er det en del som går sin vei. Sjarmerende. Hvorfor tar du med i presentasjonen din at du er fra Oslo da? Det er jo stort sett ganske uvesentlig hvor du er fra, det er mer interessant hvor du bor nå. Jeg er sørlending, men om du hadde flyttet hit, og tatt med i presentasjonen din at du var fra Oslo så hadde jeg tenkt at du trodde det var noe spesielt å skryte av. Endel oslofolk har en uvilje til å prøve å forstå dialekter fra andre deler av landet. De har også en oppfatning av at de selv ikke har en dialekt, men at de snakker bokmål. Fordi folk spør hvor jeg er fra. Jeg går ikke bort til folk og sier "Hei, jeg er fra Oslo." Jeg prøver å unngå så langt det går og fortelle hvor jeg er fra, men de aller fleste spør når man har en helt annen dialekt. Har du aldri opplevd at folk spør deg hvor du er fra? Jeg spør til og med de som bor her i nord hvor de er fra, for ja, hører faktisk forskjellen på de ulike dialektene her oppe også. Jeg har ingen problemer med å forstå dialekt da jeg har slekt over store deler av Norge og derfor har vokst opp med familie med ulike dialekter. Jeg forstår selvfølgelig også selv at jeg snakker dialekt. Det er litt for påfallende at alle snakker med deg helt til du forteller hvor du er fra og så blir det stille. De som faktisk har snakket med meg videre etter det har alltid sagt "du er ikke sånn typisk Oslo-soss" og det sier sitt om hva de tenker om oss mener nå jeg. Jeg forstod det som at du sa uoppfordret at du var fra Oslo, og det var det jeg reagerte på. Og du er tydeligvis (og heldigvis) ikke en av de som ikke vil forstå. Men om de blir stille så fort du sier hvor du er fra er påfallende. Og merkelig, ettersom de burde ha hørt det utifra dialekten din. Folk med fordommer finner du overalt. Ganske typiske er at bæringer er sossete, sunnmøringer er gjerrige og sørlendinger er kristne.
klishe89 Skrevet 20. september 2014 #32 Skrevet 20. september 2014 Jeg har inntrykk av at mange nordlendinger misliker oss Bæringer/Osloværinger. Jeg har flyttet fra Oslo til Nord-Norge og har møtt mange som har bestemt seg for å mislike meg før de ble kjent med meg basert på hvor jeg er fra. Rekker alltid så langt i presentasjonen som til at jeg er fra Oslo og så er det en del som går sin vei. Sjarmerende. Hvorfor tar du med i presentasjonen din at du er fra Oslo da? Det er jo stort sett ganske uvesentlig hvor du er fra, det er mer interessant hvor du bor nå. Jeg er sørlending, men om du hadde flyttet hit, og tatt med i presentasjonen din at du var fra Oslo så hadde jeg tenkt at du trodde det var noe spesielt å skryte av. Endel oslofolk har en uvilje til å prøve å forstå dialekter fra andre deler av landet. De har også en oppfatning av at de selv ikke har en dialekt, men at de snakker bokmål. Fordi folk spør hvor jeg er fra. Jeg går ikke bort til folk og sier "Hei, jeg er fra Oslo." Jeg prøver å unngå så langt det går og fortelle hvor jeg er fra, men de aller fleste spør når man har en helt annen dialekt. Har du aldri opplevd at folk spør deg hvor du er fra? Jeg spør til og med de som bor her i nord hvor de er fra, for ja, hører faktisk forskjellen på de ulike dialektene her oppe også. Jeg har ingen problemer med å forstå dialekt da jeg har slekt over store deler av Norge og derfor har vokst opp med familie med ulike dialekter. Jeg forstår selvfølgelig også selv at jeg snakker dialekt. Det er litt for påfallende at alle snakker med deg helt til du forteller hvor du er fra og så blir det stille. De som faktisk har snakket med meg videre etter det har alltid sagt "du er ikke sånn typisk Oslo-soss" og det sier sitt om hva de tenker om oss mener nå jeg. Jeg forstod det som at du sa uoppfordret at du var fra Oslo, og det var det jeg reagerte på. Og du er tydeligvis (og heldigvis) ikke en av de som ikke vil forstå. Men om de blir stille så fort du sier hvor du er fra er påfallende. Og merkelig, ettersom de burde ha hørt det utifra dialekten din. Folk med fordommer finner du overalt. Ganske typiske er at bæringer er sossete, sunnmøringer er gjerrige og sørlendinger er kristne. Nei, det ville bare vært sært. De hadde kanskje håpet at jeg var fra et annet sted enn Oslo Det er selvfølgelig fordommer overalt så det har jeg ikke noe problem med å forstå, men det jeg syns er merkelig er folk som velger å kutte deg ut basert på hvor du er fra og ikke hvordan du er.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #33 Skrevet 20. september 2014 Tror nå ikke det er så vanlig lengre, at folk fra enkelte landsdeler ikke blir likt på bakgrunn av hvor de kommer fra. Jeg er selv nordlending og bor i Tromsø, og vennene mine er en salig blanding av søringer, trøndere, sunnmøringer, nordlendinger og utlendinger. Men tror nok at holdninger fra gammelt av sitter igjen hos enkelte, både i sør og i nord. Nordlendinger flest er faktisk ikke som Oluf. Og det er svært få av oss som sitter på Rorbua og ler av dårlige groviser Blærete og kalde søringer har jeg aldri møtt, selv om de ofte er beskrevet slik. I bunn og grunn er vi veldig like, hele hurven. Forøvrig, så har en kompis av meg sagt at jeg aldri må bli sammen med en søring. Men det handler om at han ikke vil at jeg skal finne på noe så tullete som å flytte fra Tromsø Anonymous poster hash: 5cd3c...c77
Kremtopp Skrevet 20. september 2014 #34 Skrevet 20. september 2014 (endret) Jeg er delvis vokst opp i Troms og ble sett på som "jævla søring" hele tiden, er fra Oslo. Min erfaring er at nordlendinger ser på alt sør for polarsirkelen som søringer, de misliker Oslofolk sterkt, men merkelig nok flytter mange sørover til nettopp Oslo etter videregående. Min samboer er fra Tromsø og min svigerfar misliker søringer noe han presterte å si i mitt nærvær en gang, sjarmerende trekk særlig når man tenker på at jeg og sønnen hans har barn som er noen "jævla søringer". Jeg bærer heldigvis ikke nag til noen uansett hvor de måtte komme fra Endret 20. september 2014 av Kremtopp
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #35 Skrevet 20. september 2014 Herrreguuuuuud!!! Man kan bare glemme å få utslettet rasisme, når et bittelite folk ikke engang kan like hverandre, hun fordi noen bor sør i det lille landet, mens noen bor nord i det lille landet... At voksne mennesker kan ha så mange fordommer! Anonymous poster hash: 16c24...82d Rasisme faktisk... Det å ha fordommer mot andre landsdeler er faktisk helt normalt, og har eksistert overalt, i hundrevis av år. Bittelite land? Og hva så? Det er de små landene som er de vakreste <3 Anonymous poster hash: ea7b4...bd7
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #36 Skrevet 20. september 2014 Mannen min er fra Finnmark, og han mener alle sør for Trondheim er søringer og bor i "Oslo-området". Samtidig klager han over at vi søringer ser alt nord for Trondheim under ett. Anonymous poster hash: 3fb70...e73 Og alle sør for trondheim tror alle nord for steinkjer er nordfra! Anonymous poster hash: 99129...398
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #37 Skrevet 20. september 2014 Jeg er nå blanding av nordlending og sørlending, så foreldrene mine har motbevist denne teorien for min del i hvertfall Ble forøvrig født i Harstad selv, men flyttet til Rogaland da jeg var 4-5 år gammel og har vokst opp her. Alle venninner og kompiser har alltid digget dialekten til pappa =) Anonymous poster hash: d0b4a...a13
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #38 Skrevet 20. september 2014 Jeg er nå blanding av nordlending og sørlending, så foreldrene mine har motbevist denne teorien for min del i hvertfall Ble forøvrig født i Harstad selv, men flyttet til Rogaland da jeg var 4-5 år gammel og har vokst opp her. Alle venninner og kompiser har alltid digget dialekten til pappa =) Anonymous poster hash: d0b4a...a13 En rogalending er ikke sørlending. Tror du blander med søring. Anonymous poster hash: ea7b4...bd7
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #39 Skrevet 20. september 2014 Jeg er selv oppvokst i Bærum, men finnes ikke preget av det. Er verken bortskjemt, klysete eller fisefin. Foreldrene mine har ikke hatt spesielt god råd osv. Helt ærlig.. majoriteten av nordlendingene jeg har møtt, liker jeg lite godt. Jeg syns mange nordlendinger er brautende, frekke og mangler folkeskikk. De snakker muligens rett fra levra.. litt annerledes enn min "kultur", selvom jeg selv mener jeg tåler en del, så oppfatter jeg nordlendinger som litt "uforskamma" i væremåten. :pAnonymous poster hash: [acronym="Full hash: 733b4afb8534fbea9cd136eea29bdd25"] 733b4...d25 [/acronym]
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #40 Skrevet 20. september 2014 Leser noen av innleggene her og minnes selv da jeg bodde i Oslo, husker de gjorde narr av dialekten min og snakket nedsettende til meg. ...dialekten min er utvannet og høres ut som fin østerdaling men dog fikk jeg stempel som jævla nordlending og bonde tamp. Mulig at nordleninginger har fått fordommer mot østlendinger fra tilbake i tid da nordleninger var uglesett i Oslo området. Anonymous poster hash: b59a0...8d8
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #41 Skrevet 20. september 2014 He he, jeg er fra troms og flyttet til Finnmark. Jeg ble kalt for søring der. Og opplevde at de snakket bokmål der . Anonymous poster hash: b59a0...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå