Gå til innhold

Serephina, Ophelia og Jemima. For spesielt?

Anbefalte innlegg

Jeg elsker disse tre jentenavnene, men det er jo veldig spesielle navn.

Kan de brukes? Eller blir de for spesielle?

Jeg har slitt i månedsvis med å finne et navn jeg liker, ingen sier liksom "pang!" når jeg hører dem.

Hva er DIN ærlige mening? Og hvilke er mest ok?

Anonymous poster hash: 124e9...b7f

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle brukt et av dem, hadde jeg nok valgt Serephina. Jeg liker dem ikke spesielt godt, men synes absolutt ikke de er fæle heller. Jemima føler jeg blir litt "østeuropeisk" (uten at det er noe galt med det, jeg er østeuropeer selv), og Ophelia liker jeg bare ikke. Serephina fungerer, men det blir litt voldsomt. Ville selv valgt Sephina eller Serina fremfor Serephina.

Ophelia er jo veldig fint:) Skrevet Ofelia blir det mindre voldsomt -men fint uansett:)

Seraphina synes jeg er litt mye, men ikke noe jeg ikke ville blitt vant til. Synes ikke det er sååå pent, da, tenker på parafin..

Jemima blir for fremmed for meg, og høres ikke helt ut som et navn. Bokstavene går litt i ett. 

Men synes ingen av navnene er hårreisende! ;) Kan lett bli vant til disse. Gå for det du liker best selv:)

Anonymous poster hash: b4659...9a6

Jeg elsker alle navnene! Vår barn har navn som er ganske uvanlige her til lands, men jeg må si at Seraphina utgikk på vår liste fordi det er ganske spesielt. Men hadde det stått helt øverst på vår liste, så hadde vi nok gått for det. For det funker jo utmerket i forhold til uttale og stavemåte. Dog ville jeg nok ha skrevet det med f her til lands. I motsetning til Ophelia, som jeg hadde behold ph-lyden. Rett og slett for å unngå Off liksom, som i Huff... Jemima er jo bare fantastisk. Og jeg tenker umiddelbart på skjønne Jemima Puddleduck fra Beatrix Potter. Også det funker helt fint på norsk. Både å stave og uttale. 

Annonse

Liker skrivemåten Beatrix bedre:)

Anonymous poster hash: b7bbe...f6b

Ja det er en veldig pen skrivemåte :-)

Men Beatrix uttales vel da rett frem? Med "Triks" på slutten.

Jeg vil ha Bea-triiis

HI

Anonymous poster hash: 124e9...b7f

Annonse

Jeg liker ikke Beatrice eller Beatrix. Synes faktisk Beatrice er mer fremmed på norsk enn de andre. Kanskje fordi at det ikke uttales som det skrives. Det har ikke på langt nær så god klang som de tre andre navnene heller.

• 1 måned senere...

Jeg liker Seraphina bedre enn Serephina. Syns det har bedre flyt. Men syns begge er nydelige. Men jeg tror det er verd å merke seg at flere har lest Serephina som Seraphina. Så hadde definitivt valgt Seraphina eller Serafina for å unngå det problemet

Ophelia er nydelig, og jeg syns det bør staves slik

Jemima er jeg ikke særlig begeistret for.

Beatrice tror også vil fungere helt flott. Jeg syns det nydelig, men litt dumt at det ikke uttales som det staves.

Jeg liker Serephina! - men det er litt voldsomt på skrift så jeg ville "forenklet" det litt ved å skrive Serefina i stedet. Uttalen er jo den samme.

Ophelia er et pent navn - men siden navnet stort sett er kjent fra Hamlet og da ikke akkurat med en skjebne man ønsker for sitt barn hadde jeg ikke valgt det.

Jemima blir jeg usikker på uttalen av. Norsk eller engelsk? Så da hadde jeg ikke valgt det.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...