Gå til innhold

Celleprøve i uke 8

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder siden ble jeg henvist til gynekolog, pga at fastlegen min ikke fikk brukbare celleprøver av meg ( er visst sånn som skjer i blant). I løpet av ventetiden ble jeg jammen meg gravid, og når timen er vil jeg være i starten på uke 8.

Litt usikker på dette, har lest meg til at det ikke skal være noen risiko forbundet med celleprøve i tidlig graviditet, og siden det er 2 år siden forrige prøve, og jeg har hatt lette celleforandringer tidligere, så vil jeg helst ikke vente i 9 mnd til før jeg får testet.

Noen andre som har vært i lignende situasjon? Burde jeg ringe de og høre, eller bare møte opp?

Anonymous poster hash: 79967...788

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært borti det samme, men jeg ville definitivt ringt for å høre med dem. Greit å få det avklart, så slipper du å gå og lure på om det er ok. Håper det ordner seg, uansett! :*

Skrevet

Jeg hadde celleprøve og gyn.undersøkelse i uke 16 i mitt første svangerskap. Da fikk de ufullstendige resultater og ville ta ny i uke 24 men da ville jeg ikke etter å ha pratet med en annen gyn som sa man helst ikke skal holde på for mye oppi der selv om det er definert som trygt. Jeg ville uansett ringt først, fortalt at jeg var gravid og så hørt hva de hadde å si om saken...

Skrevet

Man skal ikke ta celleprøve når man er gravid.. Ring og hør

Anonymous poster hash: 0e7fb...897

Skrevet

Jeg tok celleprøve når jeg var 7 uker. Fikk vite at det var helt trygt! Så nå ble jeg engstelig, nå når jeg leste dette:/ Han ville vel ikke tatt prøven om det var fare for fosteret?? 

Skrevet

Celleprøve kan fint taes ved graviditet, de bare skraper litt på siden av livmortappen. Tok når eg var 8+3, blødde litt samme dag og dagen etterpå, så vidt noe blod. Er nå 23+4 nå og har en veldig aktiv gutt i magen :-)

Skrevet

Jeg har fått påminnelse på mitt helsekort om å ta celleprøve på 6 ukerskontrollen etter fødsel siden ho ikke anbefalte det under graviditeten

Anonymous poster hash: b2d51...b8f

Skrevet

jeg har tatt det. først bare bommulspinne. deretter prøver av livmortappen i uke13. var ingen som sa dette var risikofult. det er jo ofte akkurat da celleforandringene vises. jeg ble sendt til konisering rett etter fødsel.

jeg har tatt prøver i begge minw svangerskap, og takk gud for det ;-)

Skrevet

Oppdatering: Ringte de i dag, og fikk til svar at jeg bare skulle komme, så fikk jeg iallefall en tidlig ultralyd, og så kunne gynekologen selv vurdere om man skulle ta celleprøve. Mest sannsynlig kom det til å bli gjort. Har googlet en del, og på meg virker det som om grunnen til at man utsetter celleprøver ved graviditet ofte er at svarene kan bli unøyaktige, ikke fordi det kan gjøre noe skade.

Jeg velger iallefall å stole på det gynekologen mener er best i mitt tilfelle, så blir det jo en liten "bonus" med tidlig ultralyd da :)

Hi

Anonymous poster hash: 79967...788

Skrevet

Jeg skal selv ta celleprøve i morgen og har nettopp hatt eggløsning. Ikke den beste timingen...

Anonymous poster hash: 1b49b...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...