Gå til innhold

Hvordan er deres babyer på fem uker?

Ergobaby

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på fem uker.

Og lurer litt på hvordan dere som har barn på samme alder har det.

Har dere noen rutiner ennå? Hvordan sover babyen?

Jeg ammer og her må baby legge seg samtidig som meg. Ellers dvs jeg må legge meg samtidig som baby :P stort sett rundt kl 22.

Så våkner han gjerne to ganger for mat.

Denne uken har han sovet litt dårligere syntes jeg. Våkner tidligere på natten, før sov han til 4-5 tiden og nå våkner han gjerne kl 2..

På dagtid sover han også litt mindre. Har vært vanskeligere å få han til å sove på dagtid. Våkner veldig lett opp igjen.

Kjenner jeg blir lit sliten  av det nå. Må bysses i søvn og når han endelig sovner og jeg legger han i vuggen sin, så våkner han etter kort tid.

For kort tid siden sov han alltid tre timer hvertfall to ganger daglig.. Hva skjer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 uker i morgen.

Har ei med litt kolikktendenser. Tydelig mye luftsmerter og gulper mye. Har merket hun trøstespiser litt når hun har vondt for å roe seg og dermed fort mye gulp da det tydelig er fullt allerede i magen. 

Må gjerne wrapes inn i teppe og moses i armkroken for å sovne av og til. Tydelig trøtt men klarer ikke finne roen. Bæresjal fungerer flott og roer seg fort og sovner i det. 

Legger seg for natten alt ifra 21.00- 00.30 siste når hun roer seg med skriking. Sover greit på natten og siste dagene (begynt med minifom dråper for magen) så har hun bare blitt ammet 20min x 2 i løpet av natten og som da er på 3 soveøkter. Første er på 3-4 timer også de to andre på ca 2timer. Da kan hun ofte bare legges rett tilbake og sove videre etter amming.

Dagen starter stort sett mellom kl. 7-9 (alt ettersom om vi leverer storebror i barnehage) . 

Hun har ofte en god soveøkt i 11-12 tiden på 2-3timer, men da går vi ofte tur i vogn og eventuelt bæresjal for å få til det. Ellers er ettermiddagen og kvelden oftest med små dupper og en del skrik og kaving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 5 mnd og først nå sover han strekk på 6 timer om natten. Frem til det har han våknet alt fra annenhver time til hver tredje time natten gjennom. Så du er heldig som har en baby som kan sove fra 22 til tidligst 02!!

Alle babyer er forskjellig, men det er mer vanlig å spise hver tredje time i den alderen, så kos deg med at du får sove litt mer:-)

Hele det første året vil babyen går gjennom flere utviklingsprang, og noe som funker den ene uken kan ikke funke den andre uken. Altså skal du ikke være urolig om ting forandres - det vil det gjøre hele tiden!:-)

De første ukene har babyen behov for mye søvn men ettersom han vokser får han også lenger perioder hvor han er våken og utforsker verden. Dagene der han sov gjennom alt kan gå over til dager der han ikke får sove/ våkner lettere/ sover mindre. Det skjedde her ved ca 4 uker. Vi har slitt med korte dagøkter på rundt 30 min. Det er ca da babyen har en kort oppvåkning før han går videre inn i dyp søvn. Les mer om barn og søvnsyklus på nettet. For mange hjelper det om du bysser eller rugger noen minutter etter at babyen har sovet 30 min. Da kan du hjelpe ham gjennom oppvåkningen (hindre i at han våkner helt) og videre inn i den dype søvnen. Merk at noen barn har syklus på mer enn 30 min, feks 40 min eller 50 min.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 5 mnd og først nå sover han strekk på 6 timer om natten. Frem til det har han våknet alt fra annenhver time til hver tredje time natten gjennom. Så du er heldig som har en baby som kan sove fra 22 til tidligst 02!!

Alle babyer er forskjellig, men det er mer vanlig å spise hver tredje time i den alderen, så kos deg med at du får sove litt mer:-)

Hele det første året vil babyen går gjennom flere utviklingsprang, og noe som funker den ene uken kan ikke funke den andre uken. Altså skal du ikke være urolig om ting forandres - det vil det gjøre hele tiden!:-)

De første ukene har babyen behov for mye søvn men ettersom han vokser får han også lenger perioder hvor han er våken og utforsker verden. Dagene der han sov gjennom alt kan gå over til dager der han ikke får sove/ våkner lettere/ sover mindre. Det skjedde her ved ca 4 uker. Vi har slitt med korte dagøkter på rundt 30 min. Det er ca da babyen har en kort oppvåkning før han går videre inn i dyp søvn. Les mer om barn og søvnsyklus på nettet. For mange hjelper det om du bysser eller rugger noen minutter etter at babyen har sovet 30 min. Da kan du hjelpe ham gjennom oppvåkningen (hindre i at han våkner helt) og videre inn i den dype søvnen. Merk at noen barn har syklus på mer enn 30 min, feks 40 min eller 50 min.

Lykke til:-)

Takker for svar.. Nå skjedde det igjen. Han sovnet og sov godt i ca 40 min.. Før han våkner opp.. Utrolig frustrerende spesielt når du ser han er trøtt og skulle sovet mer. Han sover jo vanligvis 3 timer!!

Hva kan jeg gjøre? jeg kjenner jeg kommer til å bli utslitt og deprimert om dette fortsetter. Jeg er også mye alene. Og i natt våknet han plutselig annehver time og var vanskeig å få til å sovne igjen.

Pga alt dette er han urolig og sutrete når han er våken.. HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover han i vogn på dagen? Da kan du prøve å trille eller rugge ca etter 35 min. Mange barn klarer da å sove videre istedenfor å våkne. Du kan prøve å stoppe ruggingen/trillingen når du ser at han sover dypt igjen. Dette funket veldig bra for min førstemann, hun våknet også alltid etter 40 min men jeg klarte å forlenge økten ved å rugge fra 35 min (litt før oppvåkningen) og ca 10-15 min etter.

Dette rådet fikk jeg av SoveKarin ved førstefødte.

Hvis ikke dette hjelper, så har jeg desverre ikke noe godt råd. Min nr to (4,5 mnd nå) klarer å sove 2 t på morgenen hvis jeg gjør dette. Men trikset funker ikke på ettermiddagen, da er han lys våken etter 30 min. Men glad og fornøyd, så da tolker jeg det som om det holder.

Forstår din frustrasjon- alt sklir ut når de ikke sover godt og blir uthvilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang det at han våkner annenhver time: han har kanskje økedøgn- dvs noen dager der han trenger mer mat og dermed må til puppen oftere. Det er helt normalt og kan gå over like fort som det begynte. Som jeg skrev tidligere: ingen ting er konstant med små babyer og ting og det du tror er et mønster endrer seg mange ganger. Vips sover han lengre økter igjen skal du se- så prøv å ikke stresse med det for det er lite å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ang det at han våkner annenhver time: han har kanskje økedøgn- dvs noen dager der han trenger mer mat og dermed må til puppen oftere. Det er helt normalt og kan gå over like fort som det begynte. Som jeg skrev tidligere: ingen ting er konstant med små babyer og ting og det du tror er et mønster endrer seg mange ganger. Vips sover han lengre økter igjen skal du se- så prøv å ikke stresse med det for det er lite å gjøre...

Takk for svart Tobarnsmor1980..

Det skal ikke være lett skjønner jeg. Jeg trodde vi hadde en rutine, men skjønner at ting kan endre seg fort her :P Han sover ikke noe særlig i vogn, for han våkner med en gang den slutter å bevege seg. Vil helst sovne oppå meg og så kan jeg løfte han bort i vuggen når han sover godt. Nå sovnet han på meg etter mat og jeg har lagt han igjen. Nå får vi se hvor lenge det varer denne gangen. Merker han er mer urolig i søvnen. Lager mye lyder og stresser litt. Spesielt i natt.

Uff den søvnen er alfa og omega nå. Spesielt de dagene og nettene man er alene..

Godt å kunne lufte seg litt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempestress med den sovingen, mange bebiser er desverre ikke slik at de sovner selv og sover uten hjelp. Du er ikke alene:-) ofte gjør man jo hva som helst for at de skal få sove, inkl turer og rugging og byssing. Men det blir fort en vond spiral man ikke kommer like lett ut av. Begge mine har slitt med magesmerter og jeg har dermed endt opp med å trille eller rugge. De fant ikke roen fordi de var plaget. Om din virker plaget kan du jo vurdere å få det sjekket opp. Eller så får du bare ta tiden til hjelp- alt går over! Og ved fem ukers alder har jeg hørt om mange andre bebiser som endrer søvnmønster! Så din er ikke unormal:-) det er bare litt slitsomt for mor;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempestress med den sovingen, mange bebiser er desverre ikke slik at de sovner selv og sover uten hjelp. Du er ikke alene:-) ofte gjør man jo hva som helst for at de skal få sove, inkl turer og rugging og byssing. Men det blir fort en vond spiral man ikke kommer like lett ut av. Begge mine har slitt med magesmerter og jeg har dermed endt opp med å trille eller rugge. De fant ikke roen fordi de var plaget. Om din virker plaget kan du jo vurdere å få det sjekket opp. Eller så får du bare ta tiden til hjelp- alt går over! Og ved fem ukers alder har jeg hørt om mange andre bebiser som endrer søvnmønster! Så din er ikke unormal:-) det er bare litt slitsomt for mor;-)

Uff ja, slitsomt er det..

Han har hatt tre blunder i dag. Og alle på ca 40 min.. Vanligvis er det to lange lurer på 3 timer. Huff..

Han er tydelig trøtt også.. blæh.

Håper virkelig det bare er en periode. Nesten så jeg bare har lyst å sette meg ned å grine nå. Men prøver å tenke på at alt blir bedre etterhvert. Ikke så lett alltid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 4 mnd våkner også etter 40 min. Jeg tar henne noenganger opp da og lar henne ligge oppå meg, så slumrer jeg litt en times tid til med henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du ikke legger ham over i vuggen men lar han fortsette å sove oppå deg? Kan være han har blitt så stor at han har fått assosiasjoner til søvn- hvis han forbinder søvn med nærhet til deg våkner han kanskje fordi han plutselig ligger i vuggen sin og ikke der han lå der han sovnet?

Men du- dette går helt sikkert over om ikke lenge, han går fra å være nyfødt til å vokse og bli en baby, og da er det mye som forandrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du ikke legger ham over i vuggen men lar han fortsette å sove oppå deg? Kan være han har blitt så stor at han har fått assosiasjoner til søvn- hvis han forbinder søvn med nærhet til deg våkner han kanskje fordi han plutselig ligger i vuggen sin og ikke der han lå der han sovnet?

Men du- dette går helt sikkert over om ikke lenge, han går fra å være nyfødt til å vokse og bli en baby, og da er det mye som forandrer seg!

Jeg tror faktisk ikke han hadde sovet videre på meg heller. men jeg har aldri prøvd å ha han så lenge på meg heller..

Han har nå våknet etter 40 min de siste dagene og jeg klarer ikke få han til å sove videre. Jeg er skikkelig frustrert. og sliten :(

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Han som alltid sov i 3 timer og var så enkel og grei. Og nå våkner og er overtrøtt og sutrete.. Sliten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Skaff deg en god bæresele!!! Eneste som funket her i gården i en periode.. Du får da armene fri og kan gjøre andre ting eller bare slappe av.. Snupper sov også kun 30 min økter, men i selen kunne hun klinke til med 3-4 t i strekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...